• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    BUCHVI: Osobně mám k tomu rozsekávání maličko rozporuplný postoj. Někdy to mám rád, když se to povede. Ono to pak zdůrazní tu mnohoznačnost, na které se asi shodnem. Na druhou stranu, i názor Maerora je podstatný, musí tam být něco Tvého, nesmí se z toho stát Lego. Takže asi bych se přiklonil k tomu, že se s tím prostě musí zacházet jako s kořením -- opatrně a po malých dávkách. Tahle verze je totiž opravdu mnohem, mnohem lepší. A uplatní-li se Bublinčiny škrty a doplňky, ;) je úplně nejlepší. ;)

    Vzduch zešedl, to mraky spadly.
    Tváře se ztrácí v mlze šál.


    se mi osobně moc líbí, a v té první se to úplně utopilo. A dál, odseknutí "podbřišků" od "suchých míst" (i přes nepochybné názorové neshody, které by mohly eventuelně nastat;) mi přijde dobré. Narozdíl od "musí/schovat", kde sice chápu proč a patří to tam, ale je to ještě takové násilné.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    V trojobalu zvuků

    přichází vzdálené město
    nervózně těká
    jako moucha po skle

    zaslechnu i tvůj hlas

    protože to v sobě
    jsem dnes nedovřela okno
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    BUCHVI: Jestli také mohu se svou troškou do mlýna; já bych to ještě trochu pospojovala a proškrtala.

    Podzim.
    Prší.

    bez tohoto bych se v klidu obešla, poněvadž to, co následuje, mne do té atmosféry zavede - Vzduch zešedl, to mraky spadly.
    Tváře se ztrácí v mlze šál.

    A stejně tak bez poslední strofy Konečně. Prší. , bych se obešla.

    Jako nejsilnější moment (pro mě) z celé básně je toto
    Tváře se ztrácí v mlze šál.
    Všechno
    jak za soumraku rezne.
    (Proto přijde zima: musí
    schovat škody mladších bratří)


    Na tom bych já osobně stavěla
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    MAEROR:

    Prší.

    Ošklivé kočky
    nechtějí vstát,
    vstát a opustit
    teplá suchá místa
    podbřišků.

    Podzim.
    Prší.
    Vzduch zešedl, to mraky spadly.
    Tváře se ztrácí v mlze šál.

    Všudypřítomný šepot kapek
    ruší.
    Všechno
    jak za soumraku rezne.
    (Proto přijde zima: musí
    schovat škody mladších bratří)

    To šero
    připomíná Tebe,
    zařící rzí.

    Konečně.
    Prší.
    ---
    Líbí se to takhle víc? Ne, zeptám se jinak: je to takhle lepší? Nebo ještě: je to přijatelnější? Použitelnejší? Takhle jsi to myslel? Protože jestli ano, musím se vrátit do bodu někde před třemi roky a od něj se odpíchnout jiným směrem, než jsem to udělal.
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    MAEROR: a co když já právě konce řádků nemám?

    Ty se díváš na poezii hlavně jako na vyjádření autora. Já jako na hru s jazykem. "Pravda" je nejspíš někde uprostřed...
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    BUCHVI: Chápu tvůj záměr, nicméně to otočím: a co když mne zajímá, jak ta slova chceš poskládat ty jako autor? Co když mne zajímá, jestli cítíme - vnímáme - rezonujeme stejně? Co když chci hledat klíč, kterým si odemknu za tvé oči?

    Ty mi takhle vlastně nenabízíš svoji báseň, ale stavebnici, ze které si mám něco poskládat sám --- ale v tom okamžiku mne může přestat taková hra bavit, protože podobné kostičky si klidně vyrobím taky, na to tě nepotřebuji...

    Chci cítit z poezie tvůj osobitý vklad, po tom chci jít. Kde děláš konce řádků ve svých básních TY?!
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    MAEROR: Každopádně, dodávám, že vidím, že mi to ještě tak úplně nejde, nedaří se mi dosáhnout cíle... že to možná musím zkusit ještě trochu jinak. Ale oceňuji tu snahu se mnou o tom mluvit, vážně jo, aspoň někdo.
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    MAEROR: Vedla, já vím. Nicméně... špatně se to vysvětluje, v zásadě mi jde o to, že se snažím pohrát si s takovými věcmi, jakože

    všudypřítomný šepot kapek
    ruší
    všechno
    jak za soumraku rezne

    můžeš číst jako "...všudypřítomný šepot kapek ruší / všechno za soumraku rezne...", ale taky jako "...všudypřítomný šepot kapek ruší všechno / za soumraku rezne..." a nebo "...všudypřítomný šepot kapek / ruší / všechno za soumraku rezne..." a podobně. Samozřejmě, že je obdivuhodné, jakých efektů dokázal takový Holan docílit s celou větou, ale mně se víc líbí, když se to dělá s jednotlivými slůvky. PROTO je to tak rozsekaný - aby se úplně rozrušila přirozenost věty, aby se znejasnily vazby mezi slovy. Ale, bože, tohle bych přece vysvětlovat neměl.
    (A nahlas, nahlas právě tohle nejde, o tom vím - právě proto, o čem mluvím. O tom, že je to, co se týče věty, co nejvíc rozkopané.)
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    BUCHVI: víš, že už se tady ta debata vedla... ty přece nemáš (nemusíš) se čtenářem bojovat - k přemýšlení ho můžeš přimět i jinými prostředky, než jsou ostré nůžky.

    venku je
    mokro
    protože
    prší vlezem si
    lásko
    do postele a
    budeme
    hrát
    prší

    je pořád blbá říkanka, byť jsem uplatnil tvůj postup a snažil se, aby se obtížně četla... takže takhle to nefunguje.
    poslyš, dobrá poezie nemusí být nutně obtížně srozumitelná - stejně jako nemusí obsahovat přívlastky a metafory, o kterých píšeš... vábit, vábit tě má, ne od sebe odstrkávat

    (a ještě - zkusil sis přečíst tu báseň nahlas?)
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    MAEROR: Ošklivé kočky byly základ, jsem rád, že se líbí. A dál... ano, je to záměr. Je to záměr, aby se to četlo... ne špatně, ale obtížně. Aby nad tím musel jeden myslet. Protože jednoduché říkanky, ať mají sebekrásnější a sebeneobvyklejší přívlastky a metafory, jsou podle mě nuda, když si nehrají s jazykem, s tím, co všechno umí (tím nechci říkat, že mi to nějak dvakrát jde, ale snažím se).
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    BUCHVI: strofa s ošklivými kočkami mne navnadila - škoda, že
    další ten
    pocit
    tak
    hrozně
    rozsekala
    (vím, je to tvým záměrem a poznávacím znamením, ale špatně se tak roztříštěný text čte... ale to neříkám nic nového)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TRISMEGISTOS: Tak potom tě zklamu. 70 % vážně myslet budu. Ale tvá starost mě potěšila, vskutku ano. Dlouho jsem nedostal tak pěkně vyhraněnou reakci na svoji tvorbu. :)
    MOMENT
    MOMENT --- ---
    Tak snad si tu nikdo o sobe nemysli, ze ze sebe sype artefekty, ktere budou pitvany z chtivymi slinami napric veky a jejich kulturami. Trefnejsi predstava o tvorbe "zdejsich" "basniku" je pro me takova, ze se kurva "snazi" tim nejlepsim, pro ne moznym, zpusobem zachytit v case v podobe artefaktu svoji citlivost vuci univerzu.

    Proc tolik agrese?
    Kritika snad vypada jinak. Ty jenom nadavas, mozna z nudy.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TRISMEGISTOS: Autoři to musí vždy myslet vážně? A stoprocentní nepochopení je slušný úspěch. To nemohu říct.:)
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    TRISMEGISTOS: TRISMEGISTOS: Tak jinak; pokud nějakému textu nerozumíš, není to vždy ukazatel pro špatný text.

    Vysvětlovat někomu, že mám jiný smysl pro humor a proč?
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TRISMEGISTOS: Asi mi tu něco uteklo, ne?
    Konkrétně u tvého nechápání je báseň v té představě a mnohoznačnosti. Majk a příšera spolu vytvářejí vztah, který koreluje se čtenářovými pocity, rozvíjí fantazii a vzbuzuje zvědavost. Osobně bych vytkl kostrbatost druhé strofy, neběží přes rty, jak by mohla, ale v příšeře je báseň.
    FIN
    FIN --- ---
    TRISMEGISTOS: můžeš být klidný. nejsi tak docela sám.
    [ PLASTIQUE @ AUTORSKÁ POEZIE * ]
    je z jazykového hlediska dobré, avšak předmět... no, nic pro mě
    [ TOMASZ @ AUTORSKÁ POEZIE * ]
    je konstatování. nic špatného a ani nic, co bych si zapamatoval.
    [ KONTRAPHUNKA @ AUTORSKÁ POEZIE * ]
    se mi líbí (subjektivně), klidně připustím, že veledílo to není (objektivně)

    ani o jedné z těch věcí nemohu říci, že...
    - by některá byla veledílem
    - by se mi líbila jinak než subjektivně
    - strašidlo mi lehce vtipné připadá
    - mytí pyje ve skutečnosti vtipné je, ale zase osobně se mi lehce ekluje
    a taky o ničem z toho nemohu prohlásit, že by to bylo nějak vysloveně špatné. prostě "normálka". alespoň se v ničem nehemží zmršený jazyk, což není ovšem důvod k potlesku, to automaticky očekávám
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    TRISMEGISTOS: Problém je v tom, že na otázku "kde je ta báseň" Ti vlastně není schopný nikdo pořádně odpovědět. Můžeš přečíst hromady studií od lidí všech možných kultur, jazyků a národností, od básníků i konzumentů a taky od lidí, co tomu vůbec nerozumí... a budeš jen o málo (jestli vůbec) chytřejší. Tolik lidí už se na tuhle otázku snažilo odpovědět - a jak chytrých a vzdělaných a talentovaných lidí! - a... a nic. Nikdo to zatím nedokázal říct uspokojivě.
    Na otázku "kde je ta báseň" ti musí odpovědět to dílo samo - ve spolupráci s Tebou samým. Jinak to nevidím, jinak to nebude.
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    (RUSOVLASÁ)

    prší

    ošklivé kočky
    nechtějí
    vstát a opustit
    teplá suchá místa
    podbřišků

    podzim
    prší
    vzduch
    zešedl jak mraky
    spadly
    tváře se ztrácí
    v mlze
    šál

    všudypřítomný šepot kapek
    ruší
    všechno
    jak za soumraku rezne
    (proto přijde
    zima
    musí
    schovat škody mladších bratrů)

    to šero
    připomíná Tebe
    zařící rzí

    konečně
    prší
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Někdo má rád vdolky...

    TRISMEGISTOS: Nerozumím tvému rozhořčení nad čtyřmi hlasy pro Kontraphunkovu báseň. To, že se to někomu zalíbilo je přeci v pořádku. Možná jim to přišlo vtipné, hm?

    Proč by to Richard neměl myslet vážně? Jen proto, že to ty nechápeš? ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam