• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: jenže - v krajním případě - na to autorovi sere pes. na to, co dokáže, nedokáže, kdy dokáže a proč dokáže. to je jeho věc. podstata debaty vlastně je - pokolikáté už? - zdali my si smíme něco takového dovolit říkat. no... smíme. autor sem nemusel lézt. autor si měl přečíst nastěnku a vědět, že zrovna tady riskuje. autor nakonec může na vyjádření "sračka" zvysoka srát a dotyčné naházet do ignore-listu. autor zkrátka může udělat x věcí, aby neviděl, neslyšel atd. takže to zcela řeší, zda my ostatní si smíme "dovolit to říkat". a za druhé, autoři sem vlastně lezou a část z nich chce uznání. nedostane. tak si musejí vybrat nekritickou cílovku a ne žehrat u špatného patníku.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIN: K prvnímu odstavci: S odstupem času si stále myslím, že takhle to nefunguje. Autor, i když je otevřen kritice, nedokáže přijmout implicitně vyjádřený fakt, že "všechno je špatně". Za rozumný přístup (bez nároku, únava je únava) bych osobně považoval v takových případech toto:

    a) "Je to sračka. Špatně je zejména tohle, tohle a tohle." Pokud to ještě jde, jinak:
    b) "Je to sračka, špatně je všechno, přečti si nástěnku/toto (link)/a další příspěvky od těchto lidí níže."

    Na tohle nemůže rozumný člověk říct ani popel. A člověk, který má sám otevřený a konstruktivní přístup, nadto ani nebude (snad) pociťovat, že to celé bylo marné a k ničemu. A to stačí.
    FIN
    FIN --- ---
    (máme silvestra anový rok vzápětí, tak jsem v těch procentech sluníčkově laskavě optimistický. ve skutečnosti budou tak 96 % a 4 %.)
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: jo to taky.

    asi nejčastější "kritika kritiky" bude "on mi napsal, že je to sračka, a nevysvětlil to". problém je, že v zásadě není moc co vysvětlovat. když ti někdo napíše "to je sračka", uděláš jednu věc: "check kritika". u 80 % záhy zjistíš něco a la "no, to už napsal x krát a nikdy nerozváděl, nezdůvodňoval atd." cca u 20 % zjistíš "ale... tihle někdy rozváděli. měli nějaké úvahy." případně "sami píší a někdy snad i čitelně" - pak znamená sdělení "sračka" vlastně "špatně se mi jeví vše: jazyka pravopis sám, stylistika, nezvládnutí byť základní formy, nelogičnost(i)*, křečovitost, kýčovost, lacinost, skřípe-ve-veřejích atd. (zdravíme paní z frýdlantu:)

    * ano, poezie je samozřejmě záležitostí fantazie a vlastního sdělení - tak s jakoupak logikou fin na nás jde? easy peasy: i pohádky mívají svoji logiku. pohádkovou. takže poezie... jo, něco takového taky asi existuje. i fantastická věc může mít své nelogičnosti a rozpory, jež už nejsou záměrem autorovým, jako spíš chybou. hůř se to postihuje. ale existovat to může. samozřejmě, proč by nemohlo?

    takže když ti někdo napíše "to je sračka", je vlastně na tobě, abys zjistil, zda...
    troll si právě kousl... (80 %)
    někdo, kdo i snad ví, co mluví, mi právě sdělil "všeobecně špatně z mnoha úhlů a záplaty by nakonec nahradily celý originál" (20- %)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    TOMASZ: Hm, přístě mačkat refresh, píšu si:)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    FIN: Cintace z prvního odkazu na googlu, wiki,jistě se lze hrabat v relevantnějších zdrojích, ale výsledek bude tentýž:

    "Kritika (z řeckého krinein a kritiké techné, umění rozlišovat a posuzovat) znamená jako činnost hodnocení, posouzení, ocenění."

    PPrimárně tam tedy nic negativního zahrnuto není.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIN: Kritika (z řeckého krinein a kritiké techné, umění rozlišovat a posuzovat) znamená jako činnost hodnocení, posouzení, ocenění.

    Kritika - Wikipedie
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Kritika
    FIN
    FIN --- ---
    SONA1: kritika je kritický náhled. tzn. hledám chyby z různých a nejlépe nejen osobnostně-preferenčních úhlů. když je nenajdu a naopak najdu klady, jistě, bude pochvalná. ale domnívám se, že samo slovo "kritika" říká, že prvopočátek je zkritisování díla.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIN: Jen tak pro úplnost, protože jinak s Tvým postem v zásadě téměř do puntíku souhlasím, je třeba jen dávat pozor na to, že lidé se obvykle nepřesně vyjadřují a pletou pojmy. Pozitivní a negativní totiž představuje dvě úplně jiné, nezávislé kategorie, než konstruktivní a destruktivní. Podle mě se to často zaměňuje ke škodě věci, přičemž se ztrácí důležitý fakt, že konstruktivní kritika může být stejně dobře pozitivní i negativní, podstatné je jenom, že si z ní někdo (ideálně autor) může něco vzít. Autoři si často jen neumí to něco sebrat, a tak negativní konstruktivní kritika padne do kategorie "destruktivní", na kterou si autor postěžuje, což kritik snadno zamění za stížnost na svůj negativismus a máme oheň na střeše...
    SONA1
    SONA1 --- ---
    FIN: Jo, jistě, zde je to kolorit. Jen jsem zde chtěla zdůraznit, jak se kritika definuje v offnyx vesmíru:)
    FIN
    FIN --- ---
    SONA1: ano. samozřejmě. jenže na nyxu se často, až přespříliš často, setkávám s požadavkem "ne negativní kritiku" - to, když to přeložíme do správně pochopitelné češtiny, ve skutečnosti říká: "chválit můžete, zbytek nesmíte". a na to je už jen jediná správná odpověď (rovněž ve srozumitelné češtině): "nasrat".
    SONA1
    SONA1 --- ---
    FIN: Pardon, nemůžu si pomoct. A koneckonců, je to v intencích tvé stati.... takže si tě dovolím poopravit - literární kritika není z podstaty negativní, je to prostě zhodnocení a zařazení díla. Projde-li výtvor bdělým okem kritikovým, sesmolí onen kritiku pozitivní:)

    Jinak máš v lecčems recht.
    FIN
    FIN --- ---
    KONZUM23:
    FIN: abych to zkrátka shrnul:

    na nyxu existuje celá řada klubů/auditek/fór, kde "negativní kritika" není vítána anebo je rovnou zapovězena.* celá tuna klubů, kde člověku se prakticky za cokoliv dostane pochvaly, minimálně za to, že se "nebál" a odvážně (po)odhalil své nitro a citlivou duši s jejími úzkostnými křehkými pocity. a tento klub je jeden z mála, ne-li jediný, kde kritika povolena je, je provozována, je tradicí a je dána v celé šíři - od připomínek, rozborů až po stručná konstatování "to ses moc nevytáh" a "sračka. zkus to znovu a lépe." k tomu všemu stačí komukoliv (myslícímu, abych byl přesný) pohled na nastěnku a hned mu dojde, jak se věci mají a oč kráčí. jeden klub ze všech ostatních, s návodnou nastěnkou div ne pro školáky, a přesto každou chvíli někdo nakráčí a začne, kurva už, zase remcat, že negativní kritika fuj a blé a že "rozumné množství"** a kdesi cosi. no to už je někdy fakt jak u blbejch. TENHLE KLUB JE TU PRÁVĚ A PŘESNĚ OD TOHO. v množství ostatních "tlapky tlapky" záležitostí si jej nenecháme vzít - alespoň já ne. proto taky do tlapky tlapky věcí nechodím a čtu to zde.

    * zde bych mohl podotknout, že sám pojem "negativní kritika" je vlastně protimluv, protože kritika bývá zhusta a často negativní ze samé podstaty věci, protože to nakonec je její smysl a účel především... ale vem to ďas.
    ** ještě jednou: vzhledem k široké bezobsažnosti - protože vlastně všeobsažnosti a neurčité míře a nedefinované hranici - co je to "rozumné množství"? kdybych to měl soudit dle SEBE, musel bych si myslet, že ještě 3x tolik by nebylo dost, vzhledem k tomu, co dokáží někteří jedinci napsat a nacpat okolí přesvědčeni o vlastním vynikajícím výkonu...

    pokud bys chtěl propadnout mylnému dojmu, že se plácáme po rameni, tak...
    ricarderon je můj kamarád a přesto - když se prohrábneš minulostí - zjistíš, že jsem mu párkrát něco zkritizoval (viz například nedávno kolega trismegistos a "jsem tu sám, kdo?").
    bublinky by ti mohla říci totéž.
    nakonec i hanna.
    nakonec i vážená naše natasha ti jistě sdělí, že když něčím nadšen nejsem, řeknu to - a to jsou všichni moji kamarádi a někteří z nich (šéf)redaktoři, jiní již byli knižně vydáni nebo alespoň čítají a publikují časopisecky/internetopisecky... každý jeden ti jistě potvrdí, že jsem ho někdy osolil nebo se minimálně nezatvářil nadšeně.

    teze "plácají se tu po rameni" není zkrátka pravdivá - někdy se kopou do prdele. JÁ to dělám a je na to hromada svědků. takže já si můžu dovolit něco takového s klidem tvrdit.

    a teze dvě: opěvují si slabosti, zatímco hromada dobrých věcí... no nezdá se ti podivný jeden paradox? tenhle: již jednou či dvakrát ses zde svobodně vyjádřil: vy si tady muckáte, dobré věci (z náhledu IMHO, protože jiný jsi nepodal a ještě ses vyjádřil takto povšechně) ignorujete. zajímavé, nemyslíš? řekls to, žádná cenzura, nic - a nám/mně bys nepřál říci přesně naopak o opačných věcech "nic moc" anebo sračka"? fakt ne? trochu divné, nemyslíš? mám na to úplně stejné právo jako ty - a i s opačným názorem (když dojde na díla).

    tento klub zdaleka není tak teplý - rozhodně ne, když si vlastně stěžuješ, že ostře odmítáme "dobré věci". to je taky nesmyslná námitka - ten klub je teplý právě teď, kdy se tu, mj. tvými ústy, poněkud prosazuje "politická korektnost". ale od toho, jak jsem řekl, máš na nyxu řadu jiných citlivých klubíků.

    náčelník Velká Nevymáchaná Držka domluvil. howg.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---

    Probdělé dny a prospané noci
    obojí krajně pohoršlivé

    Byly i týdny
    kdy jsme usínali
    jen když nám nad hlavou
    proletěla vrána

    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    BUBLINKY, BUBLINKY: na tom škrtání asi něco bude, neslyším to poprvé :) Budu si s tím ještě hrát. (A co se těch slz týče - mea culpa, my bad.)
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Asi bych tedy škrtala a zaměřila se na slovní spojení, na jejich společný význam. Tak nevím, zda jsem ti trochu pomohla.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    BUCHVI: Po prvním i druhém přečtení se v tom ztrácím a osobně mě tam dost ruší ta forma, možná by bylo dobré to nějak ucelit.

    Ale slzy jichž?

    Celkově mi to přijde příliš překombinované a zmatečné, takové halabala, které mi ve výsledku moc neřekne.
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    Tak já to zkusím. Už si s tím hraju pátý den a nejspíš ještě chvilku budu (takže to berte jen jako hrubou verzi). Ale uvítám jakoukoliv zpětnou vazbu, třebas i tu, že to nemá cenu ;)

    Zpod polštáře ti vyrůstá vrba
    Je ze vší té soli v dešti churavá
    Kořeny doširoka v hloubi v časech staletí
    starších než včerejší den
    Tělo jak dávná přítelkyně
    pevné plné mízy Tělo z dubového dřeva pelesti
    Však hlava skloněná
    A vlasy Vlasy po koupeli těžké
    kapkami ztmavlé bezvládně vztahují se k zemi

    Večer co večer ne ocelí rozevřenou
    nehty - a je to jak rýt do kamene
    s ní sdílíš hořkosti
    Pevně je - lépe než pod zámek
    skryje pod vrásčitou přikrývkou svého hřbetu

    Slzy jichž pramen dávno vyschl
    se dál potácí korytem
    než v peřejích střetnou proud poslední řeky
    (však nepostřehne ospalý Cháron jen další vlnku z mnohých)
    jsou blátivé špínou dlouhých let
    Nechutná ani kluzkým rybám voda v níž hnijí
    zahořklé vzpomínky Těžké klesly ke dnu
    a jen občas bublina protrhne kal

    Je tvrdý polštář
    solí syceného dubového dřeva vrby

    Jen pařez zbyl na břehu
    staletí
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Pokoj se zaplnil tvým spánkem
    velikou divokou zahradou
    s pokřivenými hrušněmi
    a trávou po kolena

    Zatímco psi na pavlači
    kteří nikdy nespí
    si mohou duši vyštěkat

    Ty sedíš na zídce
    a po paměti doplňuješ barvy
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    Víte, když vyšla Obermanová a ten její pamflet, rozhodl jsem se, že je to nízké a nemá cenu jakkoli reagovat. Podobně je to s některými výpady. Vždyť si vzpomeňte, kolik jich tu za ty roky už bylo... Generují se náhodně, míra hovadismu je ale obdobná. Skoro bych chtěl mít pocit, že je to jeden člověk, co se po pár letech vrací, aby ukojil chorobnou potřebu rozčílit pár inťoušů. Provokatér amatér. Jednou je to přestane bavit. Vždycky přestalo. A když na ně nebudu reagovat, možná je to přestane dřív.

    A to vám přeju do nového roku.
    FIN
    FIN --- ---
    KONZUM23: btw zkus sem dát alespoň pár těch kvalitnějších věcí a nemel o vykrádání. nějak se mi nechtějí ti věřit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam