• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    SONA1
    SONA1 --- ---
    FIN: Topolovitá konzistence, mám pocit, a tu já rád. Tahle poloha ti dost sedí, myslím, ač jím oc nehýříš. akorát to chce - hnusné slovo - pohníst. Jako těsto. Zintenzivnit.

    Doufám, že je to dostatečně rozněžnělé;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Je to přiměřeně kruté a jsou tam místa. Místa. Ovšem krutí my už být musíme - a těch míst (stavění vodníků po věcné debatě o možnosti sexu atd.) bych tam chtěla víc. Třetí strofa mě nebaví.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIN: Mně se tedy víc líbila tato:

    [ FIN @ Finovy texty ]
    FIN
    FIN --- ---
    jste poslední dobou nějací strašně rozněžnělí a nakonec, natasha si o to sama řekla a frflala, že člověk nemá srát na čtenáře a pyšně si myslet jak polezou k němu do jeho klubu. tak něco z pozdě noční životní reality.


    jedna moje kamarádka se nedávno rozvedla
    a vždycky když se potkáme skončí to úplně
    stejně bože já ale byla kráva k čemuž není
    moc co dodat byla ovšem taky už jsem
    párkrát skončil jako totální vůl a: kdo jsem já?
    je příliš inteligentní než abych ji uklidnil
    lacinými slovy a na ta drahá ani jeden z nás
    nemáme. poslyš nevyspíme se spolu konečně
    zeptala se nakonec a pak jsme se hrozně smáli
    známe se dlouho a ta představa je dokonale absurdní
    ne, ale mohli bychom stavět vodníky navrhl jsem
    pravda přitakala na sněhuláky je pozdě
    a písečníci se letos nějak moc sypou


    na poezii jsem poslední dobou skoro zapomněl
    když ty taky pořád žereš anebo spíš zkonstatovala
    a pak se zeptala ale proč jó to kdybych já věděl
    bude za tím nějaká povědomá touha radši si nic
    nepamatovat na to se vyser řekla zapomeneš přesně
    to co nechceš a zapamatuješ si totéž to je
    vyzkoušený a pak se hrozně ušklíbla a já věděl
    naprosto přesně že se zas budeme bavit
    o nepříjemnejch věcech bylo to tak zlý zkusil
    jsem mezilidskou komunikaci a ten pohled moh
    vrtat skály od kdy seš tak blbej zeptala se


    máme vůbec takovej dost zvláštní vztah
    víš žes měl tenkrát šanci zeptala se
    no jo ale odvahu ne a ani se nedivím
    pravda uznala dala bych ti kvinde
    okamžik pravdy nad kterym nejeden
    myslitel by zaplesal di do hajzlu řekla
    bejvals vtipnější a měls nápady řekla
    napadá tě aspoň teď něco?
    napadám na nohu, řekl jsem já
    a podle vysoce vytaženého lučiště
    jsem zaskóroval strašnej gól


    byl to kretén řekla a měl všechny ideální vlastnosti
    to jako? dokonalej manžel a nemysli si spát s ním
    bylo mnohem lepší než si to představovat s tebou
    to radši ponechám bez komentáře a pak?
    no všechno klapalo než klapat přestalo
    a vůbec jsi nechutně zvědavej. to jsem
    ale kdy se zase uvidíme asi už ne ty žiješ
    já kreslím duhu ach pravda ty kreslíš duhu
    na mě ještě prší. přesně tak, ale tím se netrap.
    KULA
    KULA --- ---
    Budete se mi smát ale...

    Směnárna

    Neznám původ, neznám ani důvod,
    přesto nechávám svým myšlenkám volný průchod.
    Jsou ty idee jen lucidní smění
    či jen mé rozumové mnění?
    Najdu ale jejich využití, když je mi z života k blití?
    Uděláme směnu!
    Vstaň z těch kolejí a vem si moje myšlení,
    Je mi zle z tvého života mrvení.
    MAEROR
    MAEROR --- ---

    ...

    sny ke mně připlouvají
    v dřevěných rybách

    tak plný koš jich je
    - tak vrchovatý -
    že u dna crčí z rozmačkaných hlav
    opile hořká šťáva

    tak plný koš jich je
    že vejít se k tobě nemohu

    sny ke mně připlouvají
    v dřevěných rybách
    dozrát
    a umřít pod oknem

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    RICARDERON: Na druhé straně, pokud je nepřítomen objevný rým "deště-ještě", dá se i trocha červencového slejváku v básni vydržet.
    HEEHY
    HEEHY --- ---
    TOMASZ: To po tobě nikdo nechce)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    SONA1: s tím deštěm je to fakt, ale zrovna tohle s čímkoli jiným by nebylo tohle. Hm.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    HEEHY: Sorry, tohle Ti nežeru. :D
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    SONA1: Třeba mrouskající se kočky? ;)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    RICARDERON: V poezii je obecně předešťováno, takže za mě by po střeše mohlo ťapat cokoli jiného, ináč houšť a větší kapky, pravím:) Drápy/ťapy mě baví velmi. A ta dynamika taky.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    RICARDERON: Hmm, já mám hrozně ráda slovo ťap. ;)
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Stříbrný mauricius

    Na půl kroku
    cítím spálené vlasy

    jen jediný
    jsem zachránila

    z posledních věcí
    S.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    NATASHA: S odstupem se na to dívám podobně, nechala ještě více uležet v sobě a musím uznat, že máte pravdu. Sice mě nerozčiluje, ale...;) Moc děkuji, že jsi nemlčela.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    RICARDERON: Ano, báseň obsahuje orgány, se kterými se zachází nepěkně. Natasha se lapí a za chvíli má ruce v krvi až po ramena :)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BUBLINKY: Bude to asi divná reakce, ale mne ta báseň rozčiluje. To jest: nelíbí se mi, a zároveň ji nemohu ignorovat.
    TOMASZ řekl dobře, že u těchto témat, kde je účinku možno docílit pouhým konstatováním, protože jde o život, se vlastně nemá hrát na tu neoddiskutovatelnou sílu. Ono je vůbec obtížné to nějak posunout k básni. Přemítala jsem o tom už včera.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---

    Kolika koní
    v jejichž očích
    stíha šílenství

    drží se střev
    jak drápy

    drží se jich

    Ťapy ťapy
    po střeše bezstarostný
    déšť

    FIN
    FIN --- ---
    HEEHY: ale. upřímnost, základ rozvoje. zapracuj na tom, mohlo by z toho i něco být :-)
    HEEHY
    HEEHY --- ---
    TOMASZ: Jistě ale tohle jsem psal spíš pro to abych ulevil sobě než něco předal ostatním :) Náhodou jsem objevil tohle auditko tak mě napadlo to sem hoďit.

    Každopádně sem rád za vaše názory :)

    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    HEEHY: Vydržel jsem první tři strofy, pak už nebyla síla. K tomu, co Ti napsala Nataša, bych doplnil jenom příklad:

    Emoce trhaj mě pláču a běsním.

    Tohle třeba je naprosto věcné, nepoetické konstatování faktu, které možná vyjadřuje Tvůj vnitřní stav, ale nikoho, kdo Tě nezná, v podstatě nezajímá. Abys z toho udělal básnický text, musíš říct něco jiného, co ten pocit, který popisuješ, vyvolá v čtenáři. Až budou čtenáři plakat a běsnit, trháni na kusy emocemi, vyvolanými Tvým textem, pak to bude ono. A je třeba si při čtení v budoucnu všímat, jak toho dosahovali jiní a jak se jim to dařilo.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    BUBLINKY: Tohle by se mi líbilo -- takto napsané -- v próze. V poezii by to na můj vkus chtělo ještě dost dodělat. Vnímám to jako črtu, poznámku, na které chce autor dál pracovat. Obecně je tohle hrozně emocionální téma, které je nutné tak nějak zastřít, aby zaútočilo oklikou a ne jako vnucovaný patos.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    THEFISH: Mně se líbí ta hra se slovy. A přitom to má jasné sdělení, které není řečeno žádným omšelým, prvoplánovým způsobem. Sice to se mnou nezatřese, ale zase si to rád přečtu víckrát.
    THEFISH
    THEFISH --- ---
    BUBLINKY: NATASHA: Díky za postřehy.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    THEFISH: Za mě druhá strofa fajn, především poslední dva verše, tam to pro mě je.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    THEFISH: Na první čtení: nápadité, semknuté. Pustá ústa už jsem jistě potkala, a je to takový ornament, nad kterým se trochu zakřením, pravda, ale pak to pro mě zase vytáhneš nahoru.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Měl to být chlapec

    Ležela
    ruce podél těla

    v otevřené dlani
    právě porozené dítě

    a tehdy všechno světlo
    zaniklo
    THEFISH
    THEFISH --- ---
    Až na Ural
    mezi lihojedy
    otisky prstů na hrdlech
    pustá ústa

    v podhůří stáda
    žalozvěsti – plná ústa
    od nich dál
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    HEEHY: Hádám, že se psaním začínáš. Dobré je, že máš témata, ale čeká Tě ještě spousta práce, aby to k něčemu vypadalo. Doporučovala bych hodně číst, klidně bez ladu a skladu, všechnu možnou poezii - tím nejsnáz zjistíš, jak vlastně má vypadat báseň a jak zařídit, aby to nebylo neohrabané láskopáskování. A určitě si text čti po sobě nahlas, tak přijdeš na to, jak moc hapruje rytmus či rýmy.
    HEEHY
    HEEHY --- ---
    Napsal sem kdysi dávno

    skrýš ve snu o lepším svetě.
    Exodus než pravda mě smete.
    Nemůžu přestát ty muka.
    Ronit slzy když srdce mi puká.
    Pravda lží a láska nenávistí.
    Emoce trhaj mě pláču a běsním.

    svět pravdy hledám.
    hledám ho všude.
    když šancí už nemám...
    tak najdu ho v tobě.

    Krásu života ti ukážu.
    Sám neznám jí s tebou si k ní pomůžu
    spolu to dokážem najdeme krásu.
    zlo světa potlačím nabídnu spásu.
    Když dva jsou jak jeden nemůžou už prohrát.
    ruka ruku tiskne světlu je podobná.

    svět pravdy hledám.
    hledám ho všude.
    když šancí už já mám
    jen v nás ten svět bude.

    kam zmizela ruka
    co odneska muka?
    chce mi je vrátit
    ja nechci jí ztratit!
    už pozdě je odešla navždy
    to já nechtěl sem.se dopustím vraždy.

    svět pravdy hledám.
    hledám ho všude.
    když šancí už nemám
    tak najdu ho v hrobě.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MAEROR: Moc děkuji.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    BUBLINKY: Přiznávám, že stála mne několik přečtení, než jsem její chuť našel... a objevil její odraz ve své realitě. Ale taky bych neškrtal nic, nebyla by celá. A přitom, přitom už teď je jí jen tak úzký kousek - a možná kvůli tomu líbí se mi nejvíc... že je tak mikroskopicky zaostřená... Skoro to ani není obraz, jen zničehonic ostré cuknutí na sítnici, jako když ve tmě škrtneš sirkou. A to je právě ono - možnost vhledu tak zacílená, že není kam ucuknout, kam uhnout pohledem po dalších slovech. Jen černá desítka.
    (aneb jak rozsahem hodnocení mnohonásobně překonat rozsah díla :-)
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    NATASHA: Mám radost z toho, že zrovna Ty to vidíš. Děkuji Ti.

    Hm hm, osekávání; já jsem se v tom docela našla, nicméně asi je opravdu nutné štíhlit opatrně, s rozvahou. Ale řekla bych, že se to nahlížení vyvíjí, především na vlastní texty - tedy alespoň já to tak mám.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam