• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    NECECH
    NECECH --- ---
    NATASHA: Červená barva je dobrý nápad. :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Dobře, podívám se na to.
    NECECH
    NECECH --- ---
    už jsem chtěl i něco navrhnout, ale nechám to radši na Vás, jádrovému čtenářstvu... dal bych určitě jako zvláštní bod, že zdejší kritika často bývá nepřijemná zejména pro nové autory (takový druh iniciačního rituálu), jen nevím jak to náležitě vyjádřit...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: Nejsem si jist, jak moc to nakonec pomůže, ale obecně jsem za (zvýraznění varování). :)
    NECECH
    NECECH --- ---
    BUBLINKY, TOMASZ: Helejte se, já vaše skvělá pravidla nechci rušit ani měnit. Když se mi něco nelíbí, mám prostě smůlu, že jo? Jenom podotýkám, že byste si možná ušetřili čas, když vaše pravidla na nástěnce napíšete více explicitně. Polo-literární reflexe dole pod odkazy asi skutečně nikdo nečte.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: K dehonestaci a úlevě dochází, až když není pochyb o blbovi, který se už ráčil projevit. Tam už se víc udělat nedá. A také není IMHO nutné každému dávat návod, jak se tady má chovat. To měli už jeho rodiče, když ho vychovávali. Pokud to udělali dobře, nebude mít nikdo problém zachovat slušnost. Reakce tady jsou (v druhém kroku) příkré, ale stále ještě slušné.

    To s těmi implikacemi jsi vystihl, ale to už jsem psal prve také.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    NECECH: Mně zase přijde, že sem velmi často prostě někdo něco napíše bez toho, aniž by se obtěžoval přečíst si nástěnku. Nehledě na to, že je tu ještě třeba ta Emotivní nebo Tkanice, je na každém, vybrat si, co chce. Jestli by rád kritiku, byť třeba dostane přes čumák nebo jestli z ní má obavy a přispěje tedy do dvou výše zmíněných diskuzí, které jsou, dle mého, liberálnější. Je zde možnost výběru, a to se mi líbí.

    Nicméně už se to tady řešilo xkrát a bude se to řešit pokaždé, když přijde někdo nový a nebude to myslet vážně, nepůjde mu o poezii jako takovou, ale o uspokojení svého ega.
    NECECH
    NECECH --- ---

    sekám, řežu, mlátím slova
    ale vstanou přece znova
    přestože mě jímá hnus
    dávám hloupým básním plus




    TOMASZ: Myslím si, že dehonestace není správný způsob, jak vychovat autory-začátečníky. Dehonestaci domnělých blbů postrádajícíh očekávanou míru pokory pokládám za stejně pokleslou záležitost jako mlátit neposlušné malé děti. Tvoje a Finova "úleva" ve mě vyvolává mnohem nepřijemnější pocity než cokoliv jiného v tomto klubu. Ale tento mechanismus chování čtenářského jádra jsi velmi obratně popsal a děkuji ti za investovaný čas.

    Myslím si, že by nebylo od věci v tomto duchu rozšířit nástěnku. Naprosto s tebou souhlasím v tom, že lidi píšící sem by měli vědět, co je čeká. Taky by měli vědět, jak vypadá přijatelný způsob vyjádření požadované pokory, aby se mohli svobodně rozhodnout, zda ve skutečnosti chtějí flejm nebo feedback. Chybu nevidím jednoznačně v tom, že lidi nečtou nástěnku, ale spíš v tom, že nechápou její implikace. Nový autor by měl přesně vědět, proč jste tu zpočátku drsní, ale že ve skutečnosti i vy jste jen lidé a máte měkké jádro.

    (Ostatně tvojí a Finovu agresi pokládám právě za výraz nevyspělého měkkého jádra. Bohužel mám podobný problém jako vy. Nestranná bohyně je v tomto ohledu o velký krok dál. Ale mezi námi bych to rád řešil formou kumite.)
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: když někomu řekneš "máš to blbě", obvyklá reakce je:
    - neser se do autora a laskavě odděluj
    - buď konkrétní a řekni kde. tak jsem, u pěti ježků pracně se vlekoucích na horu sněžku, konkrétní. i když uznávám, že ta dávka úlevy v tom je taky. abych zase moc nelhal :-)
    WHISPERMOONLITE
    WHISPERMOONLITE --- ---
    BUBLINKY: mám pocit, že ve druhé strofě zahaproval rytmus. ještě bych se k tomu vrátil. (leda by mi unikla nějaká rytmická aluze)
    WHISPERMOONLITE
    WHISPERMOONLITE --- ---
    přítel FIN mi svými komentáři připomíná sedm osmin intelektuálního Titanicu. Leccos na jeho přítomnost poukazuje, ale již delší dobou jej nad hladinou nevidím jinak než v odrazech plachtoví několika záchranářských jachet. - I toto málo mi ovšem stačí k tomu, abych s klidem v duši a úsměvem na tváři věřil, že ještě nešel docela ke dnu. :)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: Když už tedy v příspěvku adresovaném Finovi mluvíš i ke mně a dušuješ se, že nechceš další flame -- čímž si trochu protiřečíš se svojí dikcí a s tím, co o tobě víme, ale budiž! ;) -- zkusím ti upřímně odpovědět. Ne na to, proč to dělá Fin (do hlavy mu nevidím), ale zkusím se zamyslet, proč se takových věcí obvykle dopouštím já. Všiml jsem si totiž. Tahle tvoje otázka má smysl:

    Co ti to dá, když opravíš tyhle chyby? Myslíš si, že on se z toho poučí a od nyní bude psát jenom "správně"?

    Ne, to si asi nikdo nemyslí. Důvodem, proč tohle obvykle padne (všechny tyto hádky, které jsem měl možnost sledovat za dlouhou dobu, mají totiž zcela stejnou anatomii, jen aktéři se střídají), je snaha veřejně dehonestovat blba, který překročil pravidla tím, že se začal povznášet nad místní čtenářské jádro. Co mi to dá? Pocit úlevy a ventil, protože jsem jenom člověk, ne stroj, a tyhle výlevy (označím konkrétně níže) mě -- narozdíl od sportovního kumite v Jedůvce, které může maximálně tak začít časem nudit -- opravdu vadí, protože jsou velmi destruktivní pro klima v této diskusi. A to je jádro věci: nevadí mi, že je někdo pitomý, nepozorný, že má diametrálně jiný názor. Vadí mi, že se zachová jako blbec v určitém klíčovém okamžiku a už v tom zůstane vězet.

    --

    Příloha:

    ANATOMIE ZDEJŠÍCH TYPICKÝCH KONFLIKTŮ

    Nedávno jsi Fina obvinil, že rozpoutává flame. Dovolím si ukázat, kde si já myslím, že flame začal, a jak a proč to tak vnímám:

    TURBOMRDAC: Tady uveřejnil autor svůj text. Dost příšerný, ale to mu nelze zazlívat. Ani to, že si nepřečetl nástěnku. I kdyby si ji přečetl, dokud si to nezkusí, nemůže tušit, jak vážně to myslíme. Skoro každý se spálí, někdo i víckrát, protože mu nelze ani vyčítat, že svůj x-tý pokus zase považuje za dobrý, posunutý někam dále, a doufá, že již dnes... ;) Potud OK. Nečtu to rád, ale chápu to.

    FIN: Tady mu to Fin zcela v souladu s pravidly vytmavil. A nyní se očekává, že zase autor bude chápat, ačkoli to nebude číst rád. Kdyby to totiž s poezií myslel vážně, potlačil by frustraci a zamyslel by se předně všeho nad tou reakcí a zkusil z ní něco vytěžit, pochopil by, že její prudkost je jeho vina, protože on chtěl místním něco sdělit a nepodařilo se mu to. On aspiroval na zdejší úroveň, ačkoli mohl napsat jinam, a musí si samozřejmě vybrat, jestli chce dojít uznání tady, nebo odejde. Je to jen na něm.

    TURBOMRDAC: Tady se ukázalo, že se autor nesrovnal s touto nutností volby, ego zvítězilo nad pokorou (čímž se jeho šance dosáhnout pokroku, bohužel, i dramaticky snížila). A rozhodl se nám ukázat, jací jsme tu do jednoho namyšlení kreténi. To je ovšem jen sebezáchovná snaha ega, ve které nenajdeme žádný racionální motiv.

    O co jinak by to vypadalo, kdyby autor projevil aspoň trochu něčeho pozitivního a napsal třeba: "Máš recht, zkoušel jsem to a rytmus tam není. Ale já nevěděl, že je to tak důležité. Kde bych se o tom mohl něco dozvědět, prosím? A mohu se zeptat, proč jsi mi to napsal tak konfliktním tónem? Nebylo to příjemné. Já jsem to sem zkusil dát, protože jsem chtěl upřímně vědět, co si o tom myslíte, a nečekal jsem, že budeš tak hrubý."

    Věř, že mnoho lidí by v tomto momentě změklo. (Ruku na srdce: naše reakce bývají stejně drsné jako sama právě "oceňovaná" poezie.) Autor by se dozvěděl, proč jsme tu zpočátku drsní, ale jeho snaha se dohodnout by byla oceněna a bylo by mu v rámci možností pomoženo. On ale místo toho napsal (volně cituji):

    "Mrdám na rytmus, mrdám na gramatiku... Přežitky."

    a tím byl rozpoutám (v mých očích) flame!

    Později bylo autorovi stejně naservírováno Finem mnohé užitečné, z čeho se mohl poučit, ale on to zakončil typickým obratem ve stylu "udělám z vás idioty a povznesu se nad vás", když uzavřel touto lišáckou ironií:

    Nemám na Vás.Odcházím do ústraní,abych ochránil svoje křehké ego.
    Nakonec možná i pan Topol musel udělat totéž...
    nazdar a pozor,ať si moc nemáčíte svý pseudoitelektuálský plnovousi v pívu,smrdí to.


    A bylo vymalováno.
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: Jak to, že nezmiňuješ začátek věty malým písmenem Nazdar a překlep pseudointelektuální vousy? Navíc bys mohl rozebírat stylisticky nevhodné větné členění ve třetím řádku pomocí čárek. Heil český pravopis!

    Vážně nechápu tvůj přístup. Co ti to dá, když opravíš tyhle chyby? Myslíš si, že on se z toho poučí a od nyní bude psát jenom "správně"? Nebo je to prostě tvá profesionální arogance, která ti říká, že ty jako člověk, který se živí psaním, se musíš pomstit za urážku tvých očí hrubým zacházením s tvým milovaným nástrojem: češtinou?

    Čistě technická: Komu to vlastně píšeš?

    (Tomaszi, abych předešel nežádoucí reakci z tvojí strany: Tyhle otázky myslím vážně. Když se v nich nevyznáš, je to tvůj problém. Nechci tady rozpoutat další flejm. Zajímá mě ona záhadná "pravda po Finovsky", kterou zřejmě chápou všichni kromě mě.)
    NECECH
    NECECH --- ---

    Myslíte si, že jsem zblblý,
    básnílkové nedomrlí?
    I mě chcete formu učit?
    Za to pěstí mohu ručit:

    V soustředění na slabiky
    znám já vychytané triky.
    Zrovna dnes mám plodnou fázi:
    gramatismus nevychází.

    FIN
    FIN --- ---
    TURBOMRDAC: čistě technická:
    po interpunkčním znaménku (čárka, tečka) se dělá mezera (tzn. "Vás. Odcházím..." atd.)
    "Vás" se s velkým "V" píše v dopisech osobě, k níž tě pojí mimořádné citové pouto, respektive psávalo - dnes už to není nutné. ovšem "Vás" jako oslovení většího množství pořád není moc v kurzu.
    plnovousy s "y".
    NECECH
    NECECH --- ---

    venku svítí sluníčko
    nám je všem tak veselo
    nastoupíme do vláčku
    jedeme do koncentráčku



    GOBERS: zařazení zdejšího škádlení jako hate-poetry je z mého pohledu přehnané… když chceš kvalitu, sám ji napiš! … jinak podle mě nemáš právo si na něco stěžovat, a hlavně nekoketuj s mazáním, když ta báseň je opravdu moc pěkná… z mého pohledu rozhodně víc takové poezie, ale radši bez důvtipného komentáře... :) (a pokud mi teď začneš říkat, abych sám nepsal důvtipné komentáře, budu se na tebe zlobit... dlužíš mi jedno pivo, to vyrovnej a pak můžeš říkat, co chceš...)
    FIONOR: tipnul bych si, že autor jménem Vochoč psal česky...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    Aaaaa... tady se začíná pěstovat hate-poetry... :))) To bych teda ale prosil trochu kreativnější přístup, než takovéhle rýmovačky. Jako inspiraci si dovolím dílko Martina Jana Vochoče z nevydaného manuskriptu, který momentálně zpracovávám. Snad to pro jednou přežijete, i když neautorská je tu OT... pokud nepřežijete, tak prosím brutálně smazat. ;)

    Setkání s ďáblem
    Karlu Hanfovi
    (ad completorium)

    I.
    Jsou duše, které jenom zradou žijí
    já poznal tě a řek´ si „neuvěřím“
    však ty ses´ plížil ode dveří k dveřím
    mých přátel, kmotrů, k tajné policii.

    A všude trousils´ slintals´ jed svůj zmijí
    a srdce hledals´ skyté mezi peřím –
    tvých záští propast klidným okem měřím
    a v časů změnách ověřuju si ji.

    Ty hledáš dvířka zákeřná a tajná,
    bys polapit moh´ křídla moje schablá,
    můj každý krok, mé každé slovo hlídáš.

    Jest v hloubi pekel propast jménem Kaina,
    tam v rudé držce trojhlavého ďábla
    ti vedle sebe místo chystá Jidáš.

    Coburg 1942

    (ještě jsou v tomhle pásmu další dvě, ale tak moc to tady zaplevelovat nechci)
    Tož NE-básníci všech národností, tužte se!!
    NECECH
    NECECH --- ---

    bubli, bubli, bublifuk
    bublá kotel, ani muk
    čarodějka kráčí vpřed
    škrábe si svůj nový vřed

    v ruce třímá starou hůl
    jejíž účel kletba volům
    palec dolů, palec dolů
    palec v kotli, ještě sůl




    TURBOMRDAC: To je vážně velká ztráta pro české básnictví na nyxu! Kdo je pan Topol ve srovnání s tebou? Nechceš si to rozmyslet?
    TOMASZ: S odhlédnutím od zákeřného způsobu vyjadřování je to pěkný kompliment, ale domnívám se, že stejně nemáš přehled o mojí tvorbě a zapomínáš zejména na haiku. Taky nedokážeš ocenit texty písní, aniž bys slyšel jejich hudební ztvárnění. ;)
    TURBOMRDAC
    TURBOMRDAC --- ---
    Nemám na Vás.Odcházím do ústraní,abych ochránil svoje křehké ego.
    Nakonec možná i pan Topol musel udělat totéž...
    nazdar a pozor,ať si moc nemáčíte svý pseudoitelektuálský plnovousi v pívu,smrdí to.
    TURBOMRDAC
    TURBOMRDAC --- ---
    NECECH: palec dolů
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: S odhlédnutím od jazykového prznění nerodilého mluvčího první a druhá strofa je asi to nejlepší, co jsem od tebe zatím četl. Čímž nechci říct, že by to bylo nějak dobré, ale aspoň to má fazónu. ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam