• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CICHLASOMA: (Aby mi bylo rozumět - chtěl jsem tam říct něco jako "...můžou být ve hře oba; nebo kdybys třeba...")
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    NATASHA: Vida, děkuju i za sebe. A tedy - co k čemu patří?
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SOLIVAGANT: Ježiš, to mě mrzí. Ale řikal sis o kritiku. Nemyslel bych tedy, že Tě dojmy jednoho internetového čtenáře budou nějak "ničit"... :)

    - Pokud jde o první strofu, mně snad zamýšlené vyznění jasné je i bez syntaktického rozboru a říkal jsem, že mi "motivicky" zajímavá přijde; ale když to čtu, zvlášť když to čtu opakovaně, tak se jaksi neubráním tomu, syntaktické vazby sledovat, i kdyby pro vyznění nebylo podstatné, je-li to tak, či onak. (A říkal jsem, že to, že je to víceznačné, by mohlo být za určitých okolností zajímavé.)
    Nebo Ty jsi počítal tím, že čtenář nebude mít ani žádnou "hypothesu", k čemu např. odkazují ty genitivy na 5. - 7. řádku? (Poesie mluví jazykem a mluví mj. v obrazech, "oči ztrhaných vlasů" a "prostitutky ztrhaných vlasů" je dost jinej obrat a jinej obraz, můžou být ve hře oba, kdybys třeba v celé básni, ba ve více k sobě patřících básních, nechával syntaxi beznadějně mnohoznačnou, třeba bych to vzdal a na sledování syntaktických vazeb resignoval, ale takhle k tomu moc sklon nemám...)

    - Popravdě, nemluvil jsem nikde specielně o posledních dvou strofách. A neřekl bych, že ke mně "nemluví smyslem". (Tyhle strofy, nebo 2. a 3.) Smysl je úplně jasný, ale řekl jsem, že na tom, takto řečeném, nevidím nic poetického (nebo, omlouvám se, zajímavého). (S tím "takhle psali" je to relativní. Těžko by třeba Magor napsal "a jako že znova se narodíš".)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    SOLIVAGANT: Neboj. Pochopila jsem naprosto bez potíží napoprvé, co k čemu patří, není to tedy obecný problém.

    Vzhledem k poslednímu vývoji v tomto klubu jsem se naučila jisté skromnosti, a tedy Ti musím říct, že jsem ráda za tento Tvůj záznam. Protože má kvalitu v nepředstíranosti, a navíc, není to bez příběhu, není to bez pozornosti vůči světu, a netrčí z toho nějaká blbá manýra, pámbu zaplať.
    Nadto mě potěšilo finální dvojverší, protože se Ti povedlo najít konec. A je to dobrý konec.

    Co tedy chybí, proč krucinál nejásám? Je to tak: myslím, že je to psané se záměrem, aby to bylo jako něco. To není špatně, všichni se učíme nápodobou, ale teprve když přestaneme břečťanovitě kopírovat cizí tvary, objeví se, tj. v lepším případě, básník. V horším prostě jenom nic :)

    Každopádně přeju chuť do dalšího psaní a sebe-objevování a jsem zvědavá, co se stane dál.
    SOLIVAGANT
    SOLIVAGANT --- ---
    CICHLASOMA: Díky. První komentář mě ničí přímo lobotomicky. Mrzí mě, že první sloka není tolik k pochopení, že to musíš rozebírat až takhle syntakticky. Těmi parami předchozího dne je obrazně řečeno vše, co se v něm událo, včetně určitého roztrhaného obrazného vnímání, úmyslné zdánlivé nelogičnosti, charakteristického pro vnitřní rozervanost. Ohledně poznámky k posledním 2 slokám, opět mě mrzí, že k tobě nemluví smyslem, přičemž odkaz na touhu po zmrtvýchvstání mi přijde celkem jasný, a dává básni finální význam... Ano, je to subjektivní. Nicméně - souhlasím - je to "deníková poezie", ostatně v undergroundu nic neobvyklého, psali tak Ivan Diviš, Martin Jirous atd. Ale děkuju za názor a práci s tím.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SOLIVAGANT: dodatek s odstupem: už neváhám, jo, ta třetí strofa od konce, se mi tak, jak je, líbí. ten "rytmus-nerytmus" je moc pěknej. za mě by mohla stát samostatně a považoval bych to za dobrý trojverší. (na první čtení se mi to taky moc líbilo, ale pak jsem se zamotal, jak jsem se soustředil na jiný části tý básně.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SOLIVAGANT: Za mě: třetí strofa od konce je taková příjemně čistě-naivní, snad by mohla stát samostatně, váhám, jestli k tomu naivismu taková "arytmičnost" vlastně pasuje. První strofa do "jednoho polibku" je děsná rytmicky, ale přijde mi docela fajn "motivicky", a syntakticky je to snad taky docela zajímavý (nevim, jaks to myslel, ale když to čtu, nejdřív spojím "vydechuji smrad bezdomovců", pak když v nastoupeném směru dojde na vydechování očí, znejistím, jestli už "smrad bezdomovců" nestojí samostatně, jestli tam skutečně je několikanásobnej předmět k "vydechuji", budiž může to zůstat dvojznačné, resp. takové "rozmlžené", to je fajn, pak dojde na oči vlasů, stanic a polibku... no, zajímavé, ale... nejsou to vlastně prostitutky ztrhaných vlasů, policejních stanic a jednoho polibku... nebo... snad dokonce páry vlasů etc.? no, to už je úlet, to asi ne...) Možná by nebylo od věci tomu pomoci nějakym jinym dělením do veršů, ne-li interpunkcí; ale kdyby to mělo opravdu zajímavej rytmus a člověk by měl chuť to číst opkovaně i kvůli němu, tak by ta mnohoznačnost mohla bejt zajímavá, ale nevim nevim, jak by šla k tomu obsahu. No to by taky záleželo na tom, co by případně následovalo, zbytek básně, jak je, mi až částečně na tu 3. strofu od konce nepřijde dobrej, zní to jako takové místy nepoetické a místy nuceně poetisované soukromé "přemýšlení nahlas".
    SOLIVAGANT
    SOLIVAGANT --- ---
    Ahoj, tak opět něco ode mě. Opět budu rád za jakoukoliv kritiku, nekritiku, případně mlčte navždy a jděte k šípku:)

    Ten den

    jsem tak ospalej
    lenoším a vydechuji páry předchozího dne
    smrad bezdomovců
    prázdné oči prostitutek
    ztrhaných vlasů
    policejních stanic
    jednoho polibku
    pochmurné ráno
    vzpomínky na hlavu na rameni
    rýmy které se nemůžu furt zbavit
    a pomalu přicházejícího jara

    hledám nové závislosti
    nové úniky a cesty k apatii
    na planetě dosti neznámých očí
    a tápavých plamenů

    najdi mě a zachraň
    šeptám si potichu
    před mým spasitelstvím, před mým svědomím
    každé ráno je samosoudcem

    někdy slyším hlasy jak na mě volají v polospánku
    vždy sebou trhnu a bojím se pak chvíli usnout
    někdy se bojím ďábla

    ideály bojují s pragmatickými vteřinami
    už dlouho se nemůžu zbavit stresu
    jak krásné by bylo roztáhnout ruce do tvaru kříže
    a dlouho plakat
    a pak se moci smát
    v tomhle tom dni právě teď kdy uděláš tu tlustou čáru
    a jako že znova se narodíš

    a ten den se hledá dlouho
    a odkládáš ho na později

    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    MAUS: Správně, nic neměň! Hlavně že se ti to líbí. To je nejlepčí.
    MAUS
    MAUS --- ---
    díky všem za názory, měnit to nebudu .-)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    MAUS: Kdybys chtěl udělat nějakou více či méně vtipnou rýmovačku, třeba "v nezvalovském duchu", čtvrtou strofu by šlo použít, s odřenýma ušima možná i prvou, ostatní je děs obsahem i jinak.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    MAUS: Mně se to, když si odmyslim ty poslední tři verše zdá bejt celkem slibně rozehraný rytmicky, líbí se mi obrat "jak malíř maluje pokoje", protože to na jednu stranu vypadá jako taková komická neobratnost (jako by jich maloval několik najednou), ale na druhou stranu je to takové žertovně mechanické pojmenování činnosti někoho, komu se holt jednou říká "malíř pokojů", je docela pěkné, jak je dvojznačné, jestli se "jak" vztahuje k prvnímu, nebo třetímu verši, resp. to lze při četbě postupně vztáhnout k obojímu, byť gramaticky se to k obojímu najednou vztahovat nemůže, ta kaseta je, jak říká Natasha, milá rekvisita, že všední den je "někde za oknem" je taky celkem milé, byť snad trochu "otřelé", když pak se najednou těmi "podzimními nečasy" obrátí jakoby "účastná" pozornost k tomu světu "někde za oknem" známému jakoby snad jen dík vzpomínkám na minulé roky, přijde mi to taky celkem zajímavé, jsem zvědav, co bude dál, co tu situaci docela zajímavě naznačenou ještě nasvítí, ale jde to bohužel do háje, úplně se to rozplizne, smyslem i rytmicky...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MAUS: Kazeta je zajímavá rekvizita, takhle v roce čtrnáct. To mě na tom zaujalo, bohužel, nejvíc.
    OPIC
    OPIC --- ---
    sobotní ráno

    kovový had se šine
    nahoru a dolů
    zase a zase
    na hřbetě veze
    náklady mrtvých duchů
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    MAUS: kdyby se poslední tři verše zahodily a dalo se tam něco lepšího, třeba s nějakou "pointou", mohlo by to jít.
    MAUS
    MAUS --- ---
    KONZUM23: mentální mapa?
    MAUS
    MAUS --- ---
    Topení zvoní
    jak malíř maluje pokoje
    domem se nese tón
    kazeta dohrála
    a někde za oknem
    normální všední den
    podzimní nečasy
    cirkulárky
    šedivo
    tušení zimy
    FIN
    FIN --- ---
    SANTGEORGE: potenciál maj i dva hřebíky vražený do citronu. jen na řadu aplikací to není dost.
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    Na břehu Vltavy
    prásk' jsem se do hlavy
    o lodi toporný kýl.
    Tělo mé ve vodě
    díky té nehodě
    pod vodou zůstává dýl
    než život dovolí.
    Chuchvalec mrtvoly.
    Tvar se v proudu rozpil...
    SANTGEORGE
    SANTGEORGE --- ---
    Mě třeba příjde, že to potenciál má. A že si to rozhodně nezaslouží povrchní a hloupou kritiku pánů Fina a Tomasze...imho...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam