• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JANEQ: "...co vona zas na to řekne..."

    :-)
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    NATASHA: miluju tvoje analýzy ;-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BUBLINATOR: Já to chápu, ona tahleta poezie s poselstvím je lákavá, a ještě navíc se zejm. v různých hermetických (a ještě spíš pseudohermetických) kruzích rozmáhá potřeba být šroubovaně vzletný, neboť pak bude věc působit daleko závažněji a účinek zaručen.

    Jenže účinek bohužel není zaručen, a ještě navíc je třeba umět i tu archaickou vzletnost.
    A nepředvádíš nejhorší příklad pokusu o, ale taky to není žádná sláva.

    A hlavně bych se chtěla zeptat: proč? Proč nepsat o slunci tak, aby v tom byla síla a současnost?
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    BUBLINATOR: A juž tu máme dalšího Hamleta. Vím přesně, jak šroubovaně by na mou prostou otázku odpověděl... ;)
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    BUBLINATOR: Hm, pěknej nick. :-)
    BUBLINATOR
    BUBLINATOR --- ---

    Hymnus na Slunce

    Svým jasem odhrnuješ peřinu temné Noci
    Delikátní hvězd doteky mizí v Tvém objetí
    Otevíráš květy, rozezníváš hrdla ptačí
    Vzduch se páří a svět je vtisknut v lidské oči
    Ó Slunce - v Tvém rytmu je bezpečí
    Prosvětluješ zrádná nebezpečí
    Veliké díky! Vždyť před chaosem nás chráníš přeci

    Ó krásná Zoro! Jak snadno trháš zimy stisk pevný
    Vítáš mladé, pozvedáš rostlin těla k nebi
    Tanec Tvůj oblohou listy mění v květ
    Mumraj hmyzí svůj plodný v nich má slet
    Mocné sil všech proudy v zemi, vzduchu i vodě roztáčíš
    V ovoce, v semeno je spojíš
    V barevných přikrývkách svět bílého ticha prozření odevzdáš

    V bezbřehé prázdnotě, v ledu a v kamení
    Klenotem jistoty jsi - Ó hvězdo zářící!
    V klokot tuhost tuto všechnu uvádíš
    Životem prolneš bohatou Vesmíru díž
    I Luně tajemné dáváš tvář!
    Ej juch - my všichni jsme Tvé děti
    Ve štěstí drahokamy tváříš i smetí
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    EUCHRID: Mně nějak irituje ten větřík. Celé se to tváří naturalisticky, a i když vezmu v úvahu, že to má způsobovat jakýsi kontrast, musí podotknout, že to nefunguje. Zaváhal jsem i u spojení "na podrážkách skřípe štěrk"...
    EUCHRID
    EUCHRID --- ---
    U Rozvodny

    S vlhkým větříkem,
    který probouzí plané naděje,
    se ve snové mlze z prachu
    lehce vzedme košile.

    Na podrážkách skřípe štěrk
    mezi střepy z dělníkova piva,
    když přejetý potkan
    na ulici U Rozvodny
    otevírá jaro.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JEZINKA: Prosím, nebuď nepřiměřeně vztahovačný. :) To, jaké jsi prožíval pocity při psaní Ty, není předmětem zdejší debaty. K nim nemůžeme / nemáme právo mít žádné připomínky. Ale text jsi dal sem, ergo dá se předpokládat, že Tě zajímají jeho literární kvality, zcela izolované od Tvých osobních prožitků.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JEZINKA: Je to hrozně patetické a ukňourané a ve čtenáři to jaksi nevyvolává pocit, že by se ho to nějak týkalo, takže má tendenci zůstat lhostejný. To poslední je nejpodstatnější. Aby báseň byla dobrá, musí čtenáře infikovat.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Pravidlo doplněno.
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    TOMASZ: ten popis je velmi sugestivní... :P
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: To je výborný :---)
    KUATO
    KUATO --- ---
    TOMASZ: ok, omlouvám se, přispíval jsem sem prvně.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    KUATO: Obtížné to určitě je. Kdyby to bylo lehké, dokázali by to všichni, a nebylo by to tudíž vzácné. Ale jako v posteli to není, tam jsme si nerozuměli, jakou "efektnost" jsem myslel. Byla to ta, když si von místo šukání natahuje kostým batmana, zatimco vona si řiká: "Ježišmarja, už zase! Že já kráva mu to tenkrát ze zdvořilosti pochválila..." ;)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NATASHA: Možná by stálo za to, dát to na nástěnku jako jedno z prvních pravidel, že tu není zájem o nehotové texty a že za omluvy typu "napsal jsem to na mobilu za 5 minut" budou následovat elektrošoky. ;)
    KUATO
    KUATO --- ---
    NATASHA: ok, tak něco lehčího a už (z mého pohledu) učesaného :o)

    putování
    -------------
    zdá se, ze dnešek je ve znamení velkého putování.
    v tunelech z kamení a hlíny
    vařím na 100+1 způsob kamení a hlínu,
    abych vylepšil své tělo z kamení a hlíny.

    i když svět je plný růžového nitru
    cyklicky přicházejícího,
    když Osiris přikryje svět svým pláštěm,
    aby vyživil bytosti všech tří říší,
    kdo po něm natahuje ruku,
    aby získal klíč,
    kterým otevře nebesa?

    zkondenzovaný třpyt hvězd
    tvoří cestu do světa bohů,
    jak by mě mohly mé lidské děti následovat?
    zřejmě jsem měl v žitném chlebu námel.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    KUATO: V tomhle klubu odpradávna opakujeme, že nikdo není tak dobrý, aby ty věci mohl práskat ven rovnou. Poezie vyžaduje taky respekt ke slovu, autorský odstup, ochotu číst znovu a přiznat si, že každé slovo není ze zlata, ačkoliv se nám to tu občas snaží různí spontální jedinci namluvit.

    A neplatí, že čím kratší, tím lepší. Čím přesnější, ostřejší, intenzivnější, čím lahodněji vykroužená, ale někdy také čím syrovější, tím může být lepší --

    Není přesný návod.
    Musí se to pořád zkoušet.
    Musí se do toho dát člověk celý, i s tou božskou inspirací, magií chvíle a veškerýma žlázama, žánop.

    Makat na tom, krucinál.
    Ovšem musí ti o to jít.
    A sem patří básně, kde o to lidem jde.
    KUATO
    KUATO --- ---
    TOMASZ: no, připouštím, že je to nedopilované, co bych taky chtěl za 20 minut ve tři ráno bez dodatečného doladění sesmolit, že :o). nicméně co se týče té "roztahanosti" a "na efekt", to mi přijde obtížné u milostné poezie ořezat - je to asi jako v posteli - můžes svoji milenku prostě jen celou dobu šukat (můžeš tento úkon v mužské pýše považovat za lépe hodnocený než ty serepetičky kolem), nebo si s ní můžeš taky hrát, lehce odbíhat od tématu, kroužit kolem, budovat napětí.. :o). ne vždy je "soustředění na to jedno správné místo" totiž požadováno :o).
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MAEROR: Jak se to liší? Nezavanulo, nelíbí a dvěma plusy. ;)
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    TOMASZ: Hmmm... Když pominu počet slov - jak se to liší od toho, co jsme napsali s Natashou? ;-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam