• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    UNSEEN
    UNSEEN --- ---
    04/01/15

    včerejší nebude třepe se pod očima
    zapráší stopy slz bez aukce prodaných

    sever se urazil
    střelku teď láká jih

    a s každým požárem
    je čím dál větší
    zima
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    NOXNOCTIS:

    Jsou básně
    co se zvedají
    a mizí

    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    RICARDERON: Děkuju...:) A děkuju za podporu.

    Nicméně v souvislosti s tou minulou básničkou a s mým psaním jsem se tu chtěla trochu pochlubit a zároveň vás pozvat sem:
    Na kamenném, kamenném poli (Job) - Divadlo na Vinohradech
    Na kamenném, kamenném poli (Job) - Divadlo na Vinohradech
    http://www.divadlonavinohradech.com/divadelni-hra/I-Job

    Je to pro mne dokončení velkého celku. A budu ráda, když někdo z vás příjde nasísnout. Navíc je tam pan Satoranský alias strážmistr Tumpach a jiní lidé...Termíny repríz - viz odkaz:)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    NEMESIS: No konečně jsi zpátky. Halelujá.
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---

    Vánoce v Petrovicích

    Kořeny lip dole u hřbitova
    jsou křehké jak nohy ploštice
    jako dno skříně do které ses schoval
    jak klidná chvilka u nás v trafice

    A přece tu nic pevnějšího není
    - neb unesou i tlapy Bářiny
    A ploštice v nich vždycky po setmění
    všem petrovickým měří vteřiny.

    FIN
    FIN --- ---
    FIONOR: míchání spisovného a nespisovného/slangového skloňování je vždycky problém. mnohokrát jsem jej nedokázal správně vyřešit :-) tak to ber fakt jako čistě technickou připomínku. dodnes úplně nevím, co s tím. člověk přirozeně použije několik lidových obratů, jinak v pohodě napíše naprosto spisovně a když se na to později dívá, zjištuje, že to trochu je vidět :-)
    JANEQ
    JANEQ --- ---

    ta upřímná krutost prýštící z nohavic
    další se take ptají
    jak a kde si steleš moudra
    stejně to vidí jiní
    advokáti.

    JANEQ
    JANEQ --- ---
    TOMASZ: Ale jo, a presne takhle popisne ;)
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: když se protistrana namísto faktické uchýlí k osobní odpovědi tohoto typu, zpravidla to znamená, že fakta scházejí. hm, smile included :-)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIN: Když Ti odpovím, tak už tu do konce roku budou jenom Tvoje příspěvky... ;) Hm, tak já budu raději mlčet.
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    TOMASZ: čtu to takhle:

    (přízvučné: —; nepřízvučné: U)

    Kdo může / za moji / včerejší / poluci?
    — U U /— U U /— U U /— U U
    Tuším, že / Radovan, / vůbec nic / netuší…
    — U U / — U U / — U U / — U U
    kdo může / za moje / noční / krámy?
    — U U / — U U / — U / — U
    Stydím se / dát cejchy / mámě / k vyprání…
    — U U / — U U / — U / — U U…………… {na přízvučnou slabiku vychází lehká doba; tohle se v 19. století dělalo běžně}

    Maminka / už je / trochu / slepá,
    — U U /— U / — U / — U
    tím se však / znemožnit / nedá a / žehrá:
    — U U / — U U / — U U/ — U
    Petříku, / pohlavní / život jsi / skončil
    — U U / — U U / — U U / — U
    dávno, tak / proč jsi ty / cejchy tak / zmočil?
    — U U / — U U / — U U / — U

    Co mám teď / nalhat / starý /panně?
    — U U / — U / — U / — U
    Nemohu / s pravdou ven, /promiň, / Rado / vane,
    — U U / — U — / — U / — U / — U…………… {1 stopa navíc, 1 hybridní daktyl}
    říkám jí: / zaleh’ mě / bílý / vorvaň —
    — U U / — U U /— U/ — U /
    pak trapně / mlčím, / kéž bych se / propad’…
    U /— U / — U / — U U /— U…………… {nepřízvučná předrážka}


    čtyřstopý daktylo-trochejský verš (to nejběžnější v naší poezii), tři nepravidelnosti a jedna stopa navíc, ať to nezní tak strojově, synkopy přijdou vhod. o rýmy jsem ani neusiloval, asonance postačí — celkem pravidelné ABAB ABAB ABAB, s tím, že ve 3. a 4. verši nevychází správně přízvuk.
    nedokážu tedy na tvoji otázku přímo odpovědět. :)
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: no s "moc adjektiv" bych byl opatrný, má jich tam věru pramálo. a naopak, doslovnost je skvělá věc, je to způsob řečení věci. osobně bych spíš trochu poupravil občas škobrtající stylistiku, například:
    - tak jakmile píšeme slangově, je dobré být konzistentní: mladýho x poprvé
    - obdobně: dnes x dneska
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    VINCENT_BU: "Sorry, publikování mě rajcuje" -- s tím opatrně tady. ;)

    Je to dostatečně šílený. Proč jsi to teda zavraždil tak neskutečně rozháraným rýmem a kulhajícím rytmem? S trochou poctivé řemeslné práce... ;)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIONOR: Vždycky, když se to ve mně ozve, začne lítý vnitřní boj, abych měl co říct, téma, které by stálo za to říkat. Většinou prohraju. ;) Když náhodou ne, nastane zase vnitřní boj, jak to říct, aby to byla báseň. Překvapivě neméně tuhý boj. Často horší pro tu beznaděj, že když už má člověk konečně co říct, neví jak. Většinou taky prohraju.

    Tys první kolo vyhrál...

    Ke druhému. Moc adjektiv. Ale hlavně to chce tak nějak vzít oklikou, neříkat to přímo a popisně.

    Tolik za mě. :)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    (Musím ještě jednu, sorry. Publikování mě rajcuje.)

    Petrovo zapření

    Kdo může za moji včerejší poluci?
    Tuším, že Radovan, vůbec nic netuší…
    kdo může za moje noční krámy?
    Stydím se dát cejchy mámě k vyprání…

    Maminka už je trochu slepá,
    tím se však znemožnit nedá a žehrá:
    Petříku, pohlavní život jsi skončil
    dávno, tak proč jsi ty cejchy tak zmočil?

    Co mám teď nalhat starý panně?
    Nemohu s pravdou ven, promiň, Radovane,
    říkám jí: zaleh’ mě bílý vorvaň —
    pak trapně mlčím, kéž bych se propad’…
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---

    Na kamenném, kamenném poli kuchyň.
    Uprostřed s nemocným lůžkem.
    Za okny
    v mrazu
    jelínek pod parůžkem olizuje zeď.

    A hlína zvoní,
    když hmyzítka podkůvkami po kamenech jdou.

    A lůžko chvěje přikrývkami,
    jak husa, když chce odletět.
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    Zde nebezpečí nehrozí

    Můj pokoj voní jako vopičárna,
    dýchám v posteli schovaný,
    venku spí sídliště, dobře je znám —
    co teď, orangutani?

    Startovací plocha představ,
    vyvoláváš ve mně zvláštní pocity,
    naimpregnovaný letní kabát —
    jak říkám, zvláštní pocity.

    Jak si teď představit, co jsem nepoznal,
    v létě jsem kamsi šel,
    klopýtal přes pole před Lysou nad Labem,
    hle! — mrtvé rameno, les těl.

    Někoho máš? To nevadí,
    vždyť se chci s tebou jen vyspat,
    což se mi zhusta nedaří,
    jde mi jen o sex, nač se vymlouvat?

    Dostat se dovnitř, co nejdéle pobýt
    tam, kam jsem pronikal slovy,
    že mě to ve snu nenapadlo —
    nechci slast, orgasmus, jen pobyt.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---

    Smutným svědkem nové stovky
    mizející za pivo

    Zapomenuté uvozovky
    hned v prvním verši

    Blátivo
    a zima k tomu
    a daleký ten kousek domů

    Vědomě vzpřímen
    nakřivo

    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    Intimně se stýkáme
    v koupelnách
    jícnem světlíku se šíří šplouchání
    Je to ta hezká sousedka?
    Ne ten byt je na druhé straně
    za zdí nabírají vodu do kýblu
    spláchnutí

    Na schodišti udržujeme
    formální styk
    Dobrý den Jedete výtahem?
    o společné sprše taktně
    pomlčíme

    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Potřebovala jsem tě slyšet
    ale nemohla usnout

    až za světla upadla vyčerpáním
    a tys´ mi stejně neprocitla do snů.

    Trhnutí srdcem mě probudilo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam