• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    AJVAJ: Několikrát jsem se sem už vracela, abych ten text znovu přečetla a znovu mu zkusila přijít na kloub. Je na něm velmi mnoho, čeho si cením - zejména schopnosti vystavět svět. Příběh. A hýbat s člověkem. Hýbat s očekáváním.
    Na druhé straně se mi jeví, že je v textu příliš mnoho efektů, snad pro tu nespoutanou imaginaci, která nechtěla pustit ani jednu variantu vývoje děje.

    Pro mne text vrcholí (a vnitřně končí) tam, kde se píše poprvé:

    Když trochu ztichne,
    ozve se dětský hlas:
    „A můj tatínek?“
    Místo vedle chlapce je prázdné.


    Obraz konkrétní ztráty otce poté, co je vykresleno, jak každý divák poznal svého otce - tam je dokonalý kontrast. Další děj už to pro mne netrumfne.
    AJVAJ
    AJVAJ --- ---
    Představení

    Před sametovou oponou
    stojí vysoký člověk
    s ocelově šedýma očima
    v ocelově šedých jamách
    pod šedým obočím.

    Ocelovou ruku
    strčí do klobouku.
    V něm se mu nehty otevřou
    a z pěti kovových trubic
    se prudce vyleje
    králík
    nekonečná šála
    tři bílé myši
    a pět papírových kytek.

    Červené kytce se zlomila špejle
    a třetí myš zřejmě nemůže na nožičku.
    Přesto aplaus.

    Vysoký člověk
    to vše smete do pytle
    a pytel hodí za oponu.
    „Neboj, má tam pomocníka…“,
    šeptá kdosi holčičce,
    která se na nic neptá.

    Vysoký člověk
    pak přistoupí k pomalované skříni.
    Otevře ji,
    ukáže všem,
    že je prázdná.

    Povolá dobrovolníka.
    Zavře ho tam.
    Vezme pět ocelově šedých mečů
    a protne je skříní.
    Ukloní se.
    Aplaus.
    Meče trčí ze skříně
    jak kouzelníkovy prsty z rukávů.

    Vysoký člověk pak vyjme meče;
    ale hle – žertík:
    Meče se lepí.
    Jsou potřísněné.
    Zpod skříně vytéká tmavá louže.
    Slečnám se dělá špatně.

    Ale kouzelník
    Bez prodlení
    Triumfálně otvírá skříň:

    Mimořádný efekt:

    Místo dobrovolníka
    ze skříně
    pomalu
    vystupuje
    osoba
    v níž
    jeden každý divák
    poznává
    svého
    otce.

    Ti, jejichž otec je dávno mrtev,
    vstávají v hrůze a se slzami.

    Ti, jejichž otec se dívá s nimi,
    se po něm v trapném úžasu ohlédnou
    a zachytávají se ho za rukáv.

    Ti, jejichž otec je kdesi daleko,
    sklánějí hlavu mezi kolena
    a prsty mačkají oči a kořen nosu.

    Ti, kteří otce nikdy nepoznali,
    se děsí pána s lívancem místo obličeje.

    Ale kouzelník už zavírá
    tichou osobu zpátky do skříně
    a uklání se mlčky do publika.

    Publikum tleská
    žasne
    zvrací
    spílá mu
    a pláče.

    Když trochu ztichne,
    ozve se dětský hlas:
    „A můj tatínek?“
    Místo vedle chlapce je prázdné.
    Zřejmě dobrovolníkův synek.

    Vysoký člověk
    s velícím gestem
    v tichu vyžádá ticho
    soustředí se
    a když se dvě ticha sejdou
    on otevírá skříň.

    Tentokrát
    jeden každý divák
    poznává
    v té osobě
    svého
    nejdražšího
    z mrtvých.

    Teď vstávají v slzách a v hrůze všichni.
    A ti, co již viděli,
    křičí „NE!“
    a hlavu drží v dlaních.

    Ale osoba již
    mizí tiše ve skříni.

    Do nářku publika
    a zmateného bubnování
    překocených židlí
    se znovu ozývá ten dětský hlas:
    „A můj tatínek?!“
    Místo vedle chlapce je prázdné.

    Vysoký člověk tiše kleje.
    Pak velícím gestem
    si v tichu vyžádá ticho
    a když obě ticha
    nafouknou k prasknutí své tváře
    on se soustředí
    a znovu otevírá skříň.

    Lidé si schovávají
    hlavu v loktech.

    Ale tentokrát ze skříně
    Nevychází
    Přízrak
    Ale skutečný pán.
    Ovšem jiný.
    A celý rozrušený.
    A vyčítá kouzelníkovi:
    „Přece já – já jsem váš dobrovolník!
    Copak si mou tvář
    Nikdy nezapamatujete?“

    Je to veselé
    ale lidé se nestačí
    zorientovat
    protože se znovu ozývá ten dětský hlas:
    „A můj tatínek?“
    Sedadlo vedle zmateného hocha
    zůstává prázdné.
    Všichni hledí
    na krvavou louži.

    Do hrobového ticha
    se ale odkudsi z šera
    snese na chlapečka
    ječivý příval:
    „Co kecáš, vole?!
    Dyť fotr ti zůstal doma s chřipkou!
    Sám si mi ukazoval
    esli nechci lístek!!“

    Zmatený chlapeček se brání,
    lidé si pobouřeně sdělují komentáře,
    hubují na mládež
    a protože představení skončilo
    navléknou kabát na rány
    a odcházejí domů.
    Cestou opatrně osahávají své vzpomínky
    jak díry v zubech.

    V nastalé úlevě
    si nikdo nevzpomene
    na prvního dobrovolníka.

    Snad až doma,
    večer při svlékání…
    A to už každý si rád řekne:
    „A kdoví jak to bylo.“

    Mistr sugesce zatím urychleně opouští štaci.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FAERTIS: :---)
    FAERTIS
    FAERTIS --- ---
    Chyceni
    ...
    Chytil jsem kolouška
    (zalezem spolu pod peřinu)
    budu mu šeptat do ouška
    recepty na zvěřinu.
    FASTCORE
    FASTCORE --- ---
    NATASHA: Tak já jsem spíš odkazoval na klasiky typu Gellnera apod. Obecně, nemíním je srovnávat se současnými autory ani se současnými autory zde :), chodím sem výjimečně.
    Ona poezie naštěstí není matematika, takže to z čeho je jeden nadšen to druhý nemůže ani cítit.

    Ale jest pravdou, že já reprezentuju velice okrajový názor a přístup. A když by byla tahle diskuze více navštěvována byl bych umínusován, potažmo ubit čepicema pro výstrahu a veřejně ukřižovám :) Jako tedy na většině diskuzích.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FASTCORE: Vůbec nic nenamítám proti autorům, kteří "to" mají už třeba ve dvaceti.
    Moc jsem jich tu za ta léta ovšem nepotkala.

    Mládí v tvorbě nic negarantuje. Stáří ovšem jakbysmet. Podstatné je psát to, co opravdu držím v klepetech, když to píšu. Pak to dokážu předat.
    FASTCORE
    FASTCORE --- ---
    NATASHA: "Dospělost je stav kdy člověk rezignuje na svě ideály a své přesvědčení prodá za rozumné kompromisy."

    To asi k tomu, když někdo začne dělat chytrýho s tím "co patří k dospívání". To jsem teď řekl dost tvrdě, ale nemyslím to tak zle jak to vypadá napsaný :) Spousta autorů napsala své nejlepší věci v období raného mládí a myslím, že tomu tak bylo z důvodu, že v té době člověk často vidí a říká pravdu bez příkras. Než takzvaně "dospěje" a najednou začne přijímat to co se mu dřív nelíbilo či proti čemu dokonce sveřepě bojoval. Myslím, že mladý lidi mají často víc pravdy a přehledu než ti "rozumní dospělí co už mají tuto úsměvnou fázi za sebou".
    K té básni - mně se líbí první polovina, pak se to ztrácí. Ale rozhodně bych se držel svého stylu a nebál se "velkých pravd". Pořád lepší než sklouznout do dospělácký nudy.
    JANEQ
    JANEQ --- ---




    v mé zemi za Večerem


    sejmi z obličeje masku než
    řekneš víc
    a radši nasaď úsměv
    jinak se vyleká
    jak je křehká

    aureola zapadajících
    a zápach úspěšných
    odchází prázdná

    anna ze studny
    zahalená v divokých loknách
    vzkazem napsaným na šatech

    posadíme je mezi Kavku a Havla
    vynikne buket
    zmizí rozdíly

    podívej
    kvetou prázdné věty
    co chvíli sklidíme
    a budeme šťastní

    sejmi tu podivně zářící kartu z
    vrchu balíku
    já už mám
    svých jedenadvacet
    v hrsti





    ,'
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JAZATERMINAL: Taky jsem měla takovou fázi, patří to k dospívání. Snažit se "vyslovovat velké pravdy" ale často vede k směšnosti, kterou autor rozhodně nezamýšlel.

    Já bych se zaměřila na jednodušší témata, která zvládneš uchopit.
    JAZATERMINAL
    JAZATERMINAL --- ---
    Toto je tvůj kryt, budeš tu s ním a s námi žít.
    Víš, louky už nejsou zelené a slzy od včerejška
    tečou opačným směrem. Začíná se měnit pohled na
    reformu a indiánské kmeny, které ji měly důstojně
    odstranit z myslí spotřebitelů nakonec odešli bez výdělku zpět do haličských pralesů.
    Ale… já vůbec nelituji našeho prvního letadla, připadalo mi pro potřeby státu
    malé, ostatně proto jsi mi dala syna a rozhodla se dát to všechno, všechno do pořádku.
    Až poté jsme se dozvěděli něco o dokumentárním přístupu k složitým
    lidským situacím… proto…. pokud si i ty pamatuješ nějaký důležitý rozhovor, který
    by se tohoto tématu týkal, neboj se nám ho poslat.
    Dělal bych to stejně na tvém místě, radím ti dobře. Analyzuj a budeš šťasten.
    Tyto kroky vedou k dokonalosti, bohatství, autu, domu a slávě.
    Budeš šťasten.
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    BUBLINKY: Vzrušující.
    AJVAJ
    AJVAJ --- ---
    Relativita


    Slyšela jsem
    mezi kapry
    vyprávět
    hrůzostrašné historky
    o příšerných hastrmanech
    kteří číhají u olší
    skrytí nad hladinou
    a na hloupého kapra
    rafičí barevné splávky
    aby ho stáhli
    na stuze vlasce
    do hlubin vzduchu
    a dušičku kapří
    dali pak hastrmánkům na hraní.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Moje krajina

    je kapradí a šácholan
    nečesaný bišonek
    unavený za oknem
    které tlumí zvuk televize

    jabloň padavčata
    i ta naroubovaná vínová
    skluzavka u sousedů
    na kterou ukazuje
    můj syn obočí skoro do stříšky

    má krajina je po dešti
    upouští páru

    Krajina kterou jsi mi ukázala ty
    je otisk listu oťupkaného temperou
    na bílou zeď
    hostie
    ta úplně první


    Už dlouho jsem nebyla u zpovědi.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---

    Ředitelství dálnic neuronových vzruchů
    píchá mi pod víčka cedule
    Musíme to opravit

    Cítit se zevnitř zaprášený
    protože technologická pauza
    trvá

    JANEQ
    JANEQ --- ---



    můžeš si připomenout
    plavání
    v cedru změn

    další tě uvidí
    jak rosteš

    danubiánský komplex
    tě vyléčí
    jak rosteš



    HONZAVINS
    HONZAVINS --- ---
    Ve stinu duhy

    - ve stinu duhy rostl jsem
    • ve stinu duhy byla ma zem

    - kde darilo se vsem, ja trpel stale
    • kde vsechno kvetlo, ja uvadal malem

    - ve stinu duhy jsem uvadal
    • ve stinu duhy zivot nezvladal

    - beznadej s bolesti tam podavaji si ruce
    • me pri pohledu na to, svira se srdce

    - ve stinu duhy ja zil svou nocni muru
    • ja ale nespal, ja stale byl vzhuru

    - zmena musi prijit to vedel jsem jasne
    • chtel jsem znat navod, jak citit se stastne

    - vtom naskytl se mi pohled na blankytne nebe
    • mimo stin duhy, ja spatril jsem Tebe

    - od te chvile, zmenil se muj svet cely
    • ja pral si jedine, byt vice smely

    - mimo stin duhy jsem zacal zit jinak
    • muj zivot se zmenil, ja nebyl uz prizrak

    - s Tebou po boku ted citim se lip
    • a v srdci svem citim Amoruv sip

    - ve stinu duhy uz neziju vic
    • stinu duhy jsem se oprostil a Tobe chci rict

    - stin duhy se ztraci, jdu pomalu dal
    • stin duhy se ztraci a ja nejdu sam.
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    KURTKODEIN: Jenom pocit, ze vnitrek bez vnejsku pro me funguje.
    KURTKODEIN
    KURTKODEIN --- ---
    JANEQ: zrovna ta první mě vůbec rozepsala... a to nemáš rád víno nebo se ti nelíbí to věnování
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    KURTKODEIN: Vynechavam pro sebe prvni a posledni strofu a bavi me to.
    KURTKODEIN
    KURTKODEIN --- ---
    Jak v tónech toneme tu,
    nota stíhá třetí metu.
    Na tu notu mám se k světu,
    a tak skládám další větu.

    Další verš co proudí tokem
    naší řeky, brodí bokem
    se má Múza, slyším skřeky.

    Slepá lúza plodí bohem
    nepoznané mažoretky.
    Němý bohém říká sbohem.

    Čeká na den kdy mu vrátí
    důstojnost i jeho víru.
    Na den, kdy se zase ztratí.
    Zatím s Tebou v nočním víru
    dá si víno s kouskem sýru.
    JANEQ
    JANEQ --- ---




    disociované osobnosti


    bolí to
    když se vzdaluje
    tam někde kolem žaludku
    radši na to nemyslíš
    a necháš jí odejít

    myšlenky
    které milovala
    odejdou
    stejně jako ona

    další silná osobnost
    je pryč
    ale její místo
    už brzy někdo zaplní
    jen škoda
    že neuvidí ty krásy
    dětství a mládí
    zformují ji
    pekla současnosti

    syrovost emocí
    ta zloba
    křivda
    a exil vypolstrovaných stěn

    její místo
    už brzy někdo zaplní




    .
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam