• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přišli jste skrz odkaz na příspěvek, který již neexistuje.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    KRIZ_KRAZ
    KRIZ_KRAZ --- ---
    POZVÁNKA NA TICHO

    ticho je řečníkem
    na prázdném náměstí
    jeho gesta a význam
    patří všem přítomným
    můžeš přijít i ty. kdykoliv
    no tak.. zaposlouchej se
    slyš tu moudrost
    stojí tady celé dny a nikdy nemluví jen tak, aby nestála řeč
    slyš tu ozvěnu
    je zvláštní, silná a úderná
    vrací se s pláčem
    nebo v porozumění
    občas šeptá, zvoní, křičí nebo piští ó bože
    někde musí být zákoutí, kde je i veselá. chmm
    přijď v noci
    kdy se ticho stává zrním tmy
    a odkrývá každého malé tajemství


    (nevím, jestli se jedná přímo o báseň a je mi to vlastně dost jedno. diakritiku a tečky na koncích veršů moc neřeším. pokud někdo zavadí o myšlenku, budu jedině rád.)
    HANNA
    HANNA --- ---
    Košíře II.

    kolikrát mi ta chodba z pokoje do kuchyně
    připadala jako přestup z Béčka na Áčko
    v dětství nekonečná
    chce se mi spát víc než Psím vojákům
    ale gramofon už mlčí
    dveře se neotevřely
    HANNA
    HANNA --- ---
    Košíře I.

    tenkrát byly panáky zadarmo, řekl mi
    protože jsme vyhráli Nagano
    ale hospoda je dávno prázdná
    a park plný dětí
    najednou si přesně vzpomínám
    jak táhnu svou hlavu
    na provázku
    Plzeňskou
    TRISMEGISTOS
    TRISMEGISTOS --- ---
    Večeře

    Půlíme děťátko
    Tiší
    Obnažení
    Schovávám svůj pohled
    do rohu
    Slabounký vlásek pavoučí sítě se chvěje
    Bezbranné
    kyvadélko času


    Snad, kdybych se na tebe podíval
    svět by se zastavil
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Milí autoři, ještě máte čas se přihlásit. Cena je pro výherce dotována částkou 5 000 eur, což je poměrně motivující.

    Drážďanská cena lyriky 2018 – Tvar
    http://itvar.cz/prilezitost/drazdanska-cena-lyriky-2018/
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    ONDREJ_FAFEJTA: Díky. Běda, čárky já neumím! Opravím si.
    ONDREJ_FAFEJTA
    ONDREJ_FAFEJTA --- ---
    NATASHA: No, líbí se mi, že je to uměřené, přitom mě to nutí pátrat, ale neztrácím se, a taky jsem se na konci pousmál. Má být čárka: Chceš to s cukrem, nebo bez?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Liščí ohon

    I.
    Sedí v mracích, na posedu nejvýš.
    Mezi listy
    tajně vystrčený jazyk: bouře
    dobře opíjí, dnes to bude hned.

    II.
    Hned je v lese doma: fabii
    má vedle trati v mlází. Civí po houbách.
    Na oblohu nevyleze, je to příliš
    do kopce: klopýtneš
    a vaz si srazíš. A pak — loví lišku.
    Slíbil si.

    III.
    Ráno. Probudí se, liščí ohon
    nacpaný do chrápajících úst.
    Zbytek zvířete je v kuchyni,
    ochočeně kmitá: chceš to s cukrem
    nebo bez?
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    CICHLASOMA: díky za připomínku. myslím, že je to naschvál, abych se vyhnul hromadění téže koncovky. ovšem souhlasím, že upřený je primárně pohled. zkouším to obejít.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    VINCENT_BU: Je "pták s ledovým pohledem upřenÝ do šatů" schválně?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    ONDREJ_FAFEJTA: Klikneš na ikonku autora vedle příspěvku, ke kterému chceš napsat reakci, rozbalí se paletka a první volba je "odpovědět".
    ONDREJ_FAFEJTA
    ONDREJ_FAFEJTA --- ---
    díky. uvítal bych instruktáž, jak se dávají komentáře k příspěvkům. díky
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    ONDREJ_FAFEJTA: --- vítej ;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VINCENT_BU: Dík za postřehy. Mám představu, co bych chtěla chytit v té básni (resp. oč mi vůbec jde obsahově) a tohle bylo nejblíž, zatím. Budu se kolem toho ještě motat. Zas tak moc vyřezané to není.
    ONDREJ_FAFEJTA
    ONDREJ_FAFEJTA --- ---
    Jednání

    Správnou repliku nezachytí part.
    V zápěstí čtu
    vše, co se musí rozehrát.

    21. 5. 2015
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    NATASHA: líbí se mi, jak je to proměnlivé, včetně paradoxů, nečekané otočky a přechody mezi rovinami. ani bych se nedivil, kdyby šlo o seškrtaný mnohem delší text. z hlediska stylistiky mi přijde už moc expresivní, na pokraji pokleslého vkusu "drcnu", na rozdíl od puchejřů, ty jsou na místě. a potom archaizující sklon k slovosledným inverzím, pokud si je vyloženě nevyžádá rytmus. jazyk jimi zpravidla toporní. :)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    ještě jedna drobnost, pak už dám zase pokoj

    Žár
    Prochází kmeny a větvemi
    vznáší se, ale nemizí
    tak těžká, že žádná noc nekončí
    I ty se necháváš pohltit
    stáváš se černou koulí
    v šedomodré tmě
    Bloudíš a nevidíš na cestu
    necháváš za sebou tlustou čáru –
    Tvary se tiše rozplývají
    vnímáš svět za hranicí snu
    jsi v něm i nejsi
    Objev sál v jejím nitru
    zakrytý černou mlhovinou
    nádobu s hořlavou látkou
    Jdi blíž se zapálenou sirkou
    ve žlutém, modrém a růžovém závoji
    spatři ten žár…
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TRISMEGISTOS: Chápu, ale srdce se nemusí jmenovat, aby se o něm mluvilo :)
    TRISMEGISTOS
    TRISMEGISTOS --- ---
    NATASHA: Hmm, nevím, jestli bych na to měl dost odvahy.
    Vždycky jsem se cítil jistěji mezi plastikami.
    Oči snad ještě oželím, ale bez srdce žít nemůžu.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TRISMEGISTOS: Hmmm, les. To mám hned chuť číst dál :)
    Ale není to jen tak, vrátila jsem se. A pořád mě to zajímá, ale: odstranila bych trojverš, který mi to táhne ke kýči:

    v očích řeže
    srdce nateklo
    a vydalo pulz
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam