• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    VINCENT_BU: S teoretickou stránkou věci jsem, řekl bych, již nějaký čas srozuměn. Ale stejně mne to občas překvapí :-)
    ZITOSLAVA23
    ZITOSLAVA23 --- ---
    nedělí nás od sebe nic
    než černou na bílém napsáno
    N E S M Í T E
    nedělí nás od sebe nic
    než deset let a psací stůl
    a tak mi trvá přesně jeden rok
    udělat krok a dotknout se
    směju se
    možná kdyby nás od sebe nedělilo nic
    než černou na bílém napsáno
    N E S M Í T E
    tak si ani nesáhnu
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VINCENT_BU: Toto je prostor svobodného psaní/čtení. Jediným platidlem zde je energie — ta, kterou vydám, když sem píšu. Ta, kterou vydáš, když to čteš.

    Jakmile sem napíšu: jestli chcete moji další báseň, pošlete mi pade na účet, můžete říct — tak jo, ale jen když to bude o žížalkách. A dík, to nechci, takovou jednu práci už mám.
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    NATASHA: o to se musíme znovu pohádat :), protože ses sama dostala do situace, kdy se argumenty založené na přítomnosti čtenáře zhroutily. a co je poezie bez média, bez nosiče textu? kde existuje? jen ve tvojí, mojí hlavě, čili pro nikoho dalšího.

    není to vůbec účelový argument. jakmile chceš mluvit o poezii ve vztahu ke čtenáři, musíš přibrat nosič textu, tedy medium, a to je provoz. i tenhle klub, kupříkladu, nebo papír, na který píšeš, stůl, za kterým sedíš, to vše už je provoz, nejde to oddělit.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VINCENT_BU: Šikovně jsi smísil poezii a literaturu; jakmile se do věci zapletou knihy (tedy provoz), je to hned jiná věc a o tom jsme se už hádali a znova už nemusíme...
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    NATASHA: neztrácí, pokud narazíš na autory či autorky – a já takové opravdu znám – kteří pro přítomnost čtenáře v literatuře podniknou lecjakou oběť; ne snad že by se přímo podbízeli, ale když se ukáže, že literatura nemůže záviset na (ne)přítomnosti čtenáře, chovají se přesně v opačném duchu. je to jejich oběť, o to nic, ovšem když jim navrhneš, že by se mohli stáhnout a dělat poezii bez čtenářů, aby se trochu spravilo prostředí, začíná to být hodně dramatické… :D
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    NATASHA: dva Jahvo-Sisyfové mě baví ještě víc než koťátka :D
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    QUANTI: To byl můj ekvivalent přestávky s koťátky ;)
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    NATASHA: a tohle mě potěšilo :)
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    Něco staršího...

    ***

    Na paprsku slunce kapka ranní rosy
    Spadla na zem
    Na paprsku slunce dívky chodí bosy
    A já blázen

    O těch dívkách sním
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Dva

    Stvořitel má kámen
    příliš velký, aby se s ním vláčel sám.

    Stvořil tedy
    druhého Stvořitele –

    a teď, dva Stvořitelé táhnou kámen
    bůhví kam.



    ;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VINCENT_BU: Ona poezie se po čtenáři moc neptá, čímž tento výběr jaksi ztrácí na dramatičnosti.

    :)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    MAEROR: díky za téma, mám teď nutkání doplnit, byť si to jistě vyzkoumáš i sám, že dle mých pozorování panuje na ose autor – text – čtenář určitá bipolarita vnímání. autor je primárně uvnitř textu, čtenář vně, to platí z definice, pro oba má jeho zátěž jinou hodnotu. velmi obecně a zjednodušeně: autor ji odhazuje, čtenář se jí nechává nést – oba jako funkce. z hlediska fyzikálních zákonů došlo ke kouzlu, neboť jak se přihodilo, že jeden si od tuny železa ulevil a druhého stejná tuna nadnáší? jediným vysvětlením je, že se do procesu dostala spousta energie, pravděpodobně počínáním třetí osoby, jíž je hypotetický "tvůrčí subjekt".

    tvůrčí subjekt je schopen oscilovat mezi oběma polohami, vnímat jak potřebu vyjádření, čili uvolnění napětí ze strany autora, tak energii výsledného tvaru, obohacení na straně čtenáře, jehož prožitek s procesem uvolňování nesouvisí, což považuji za klíčové. autorská a čtenářská katarze mohou vypadat jako totéž, jde ale o neslučitelné materiály. pokud se např. autoru zdá, že ji prožívá i za čtenáře, pak je to jen tím, že přešel na jeho stranu, nebo se klame, neboť jakmile se tvůrci do čtenářského vnímání namíchají libé pocity z autorského vyjadřování, dochází ke zkreslení. v extrému to jsou všechny ty případy, kdy se člověk takříkajíc "vypíše", má skvělý pocit, ale vytvořil zátěž, což je vidět ze druhé strany.

    Sartre například tvrdí, že autor nemůže vnímat svůj text jako objekt, což je do určité míry pravda, asi se nikdy nelze plně oddělit od vyjadřovací katarze, díky čemuž bude vlastní dílo vždy něčím trochu pěkné, přijatelné, v duchu rčení, že vlastní nesmrdí…, ale nebýt schopnosti oscilovat, těžko vznikne něco ke čtení, jedině bezděky, poslepu. myslím, že je to dané tímhle. a pak samozřejmě individuálně, co je pro koho jak prostupné. tvůj a můj čtenář se v tom asi liší, každý chce něco jiného, zcela přirozeně.

    jde tedy minimálně o dvě věci: schopnost autora vidět text zvnějšku, stát se tvůrcem, a rozdíl mezi čtenářskými potřebami. vždycky říkám, že nelze soudit kategoricky ani tam, kde si je autor jist, že čtenáře svou tunou nezavalil, ani tam, kde určitý čtenář vidí zbytečnost. :)
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    VINCENT_BU: To je pro mne zajímavé vidění... byl to po delší době spíš pokus o rozcvičku, který jsem osobně vnímal poměrně odlehčeně, takže píšeš-li o masochismu a krutosti svázání, jsem docela překvapen a uvažuji, odkud se tento pocit prosákl, případně nakolik se stal už nevnímanou normou... jinak čtenářské výtky rád přijímám :-)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    NATASHA: ha! a teď si budeš muset vybrat, zda raději ztratit čtenáře, nebo poezii. ale věř mi, já tuhle situaci neplánoval… :)
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    VINCENT_BU: I já ti děkuju - od té doby co se na Nyxu dá názor vyjádřit palečkováním se málo kdo dokope k pojmenovávání toho, co ho na básni oslovuje a co ne. Přitom takové pojmenovávání je jednou z nejdůležitějších čtenářských schopností.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VINCENT_BU: O něco mi jde, je možné, že vy už budete jenom zklamaní — a ano, vytkl jsi mi věc, která zrovna je bolestivá, co se dá dělat.

    Je ovšem dobře, že ses do toho, co tady lidi píšou, takhle pustil. A nikdo nemůže říct, že bys kolem sebe jen sekal. Proto je to dobře.
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    BURKHAR: ani nevim, jestli je vhodné tohle komentovat, nicméně řekněme, že v klubu poezie má každý text svou literární stránku. jako vyznání dobře napsané, přesvědčivé, střízlivé, bez přehnaných ambic. umím si představit, že i za sto let půjde tímhle stylem vyznávat lásku, kadlub je osvědčený, vidím i jeho publikum, všichni jsou spokojení. vlak, do nějž lze s určitou šikovností nasednout, a vždy dojede. co víc chtít? jen to, že od prvních veršů vím, v jakém duchu a jakým směrem se to ponese. záleží asi na posluchači.
    BUBLINKY: klišé paradoxně nevidím tam, "kde ho máme", tu vývrtku báseň vybrala díky klíštěti, řekl bych, ale o pár veršů výš, kde se matlají ekzematický ručičky. najednou padám do gesta z půjčovny kulis. ale jinak je to zase dobrý, pěkně zarámovaný, rozvinuté téma, můžu se o text opřít, což je má nejmilejší činnost (v literatuře) :); magická rozptylová loučka, atmosféra k ní nenápadně dojde a udeří, dobrý pohyb.
    NATASHA: dneska jsem na tebe zlý. první strofa působí dojmem, že máš vše promyšlené a dál ten obraz jen vymalováváš. nikde tajemství, obrat, nejistota. všechno je na svém místě a docela zbytečně. hm, to je asi klíčové slovo. na jednu stranu mě to mrzí, na druhou vím, že ti to nebude jedno, a snad se budeš i trochu trápit. řekneš si, že sem buď blbej já, nebo ty. nic horšího se nestane. já bych ti řekl: vyser se na vše a vyjdi tam, kde to neznáš. rok dva budeš psát nesmysly, a pak se to zlomí, má-li co. to prostě autor nikdy neví, jestli ještě něco bude. "Nikdo neví" – jenže celá báseň je postavená na opaku.
    (až teď čtu janeqovu poznámku)
    AJVAJ: vyznání v konfekčním balení, spíš autoterapie. škrábání receptorů však pobaví. :)
    ZITOSLAVA23: první tři čtyři verše zřetelně vystupují, evokují situaci, prostředí, příběh se rozehrává. nejpozději ve druhé polovině básně však náznak jedinečnosti padá do běžných klišé. nic už se nestane.
    MAEROR: "bochník těla společné rozkoše" – jeden posesivní genitiv by snad šel škrtnout. třetí strofa se vede na tenké niti, která se sice nepřetrhne, ale moc šikovně ten uzel taky nevypadá. hodně metafor naráz. chápu, že jde o styl, leč kde je hranice bolesti? u mne již převažuje masochismus. šlo by dosáhnout vzdušnější abstrakce, většího odstupu, ale jestli to chceš mít takhle krutě svázané, co dělat? :)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    S_TEJK: jen bezhlavá kupa pokoušející se stavět na zvukovém triku. málo.
    BUBLINKY: stará dobrá bublinky. prima, potěšila, poezie. ale proč ten ostych před spisovným tvarem. nebo jsem už tak zkostnatělý? :)
    ještě přemýšlím, proč jsem prve nenapsal stará dobrá Natasha. mám tě málo přečtenou? ne, tedy ano, ale tím to není. zde však věřím individuální události víc než u ní. tam mi lezly do popředí zažité nástroje víc než jedinečnost chvíle. byť zase, ať už je to celé rozšlapané, Jitka má po ruce bohatší arzenál, když se jí vše sejde. tvoje komornost zabírá, ale má omezený prostor. pak se můžeme bavit, jestli je lepší poezie jako varhany nebo minimalistický klavír. já vím, začne to být absurdní.
    SPECTATOR: deníček
    FAERTIS: je pravda, že poezie bývá útočištěm posledních ztroskotanců ještě víc než próza, neboť napsat pár veršů je nesrovnatelně méně práce, vlastně jedna z nejlehčích věcí na světě, a nějaký ten rytmus a la "pec nám spadla" natloukli ve školce do každého, to je pak na úrovni tiku. ovšem pokud se člověk pokusí z daného rytmu vypadnout, být jářku zcela mimo rytmus, jde o rebelii, a vlastně tvůrčí akt :)
    RICARDERON: budu za hnidopicha. není bez nápadu, ale jen tak na 60%. neurazí, nepokazí náladu, ale říkám si: mohlo tam být víc překvapení a vzrušení. že by mi unikala souvislost mezi Gangou a nabytím zraku, něco duchovního? tím by to drželo, ale spíš jen z nouze než z nutného vyústění. důvěryhodnost pointy zde rozhoduje. každopádně, víc v plusu než v minusu. první strofa určitě naladí.
    ZITOSLAVA23: došel jsem asi do dvou třetin, styl napoví hned po pár verších. bez ironie, i takovéhle texty patří k tvorbě, hlavně aby se na nich člověk učil, čemu se vyhýbat. pokud si však dáš tenhle styl jako cíl, jsi spokojená. pro mne se v něm energie tříští, svět je rozklížený, chybí mu páteř či pevná osa, která by materiál pevně držela a orientovala. v důsledku pak několik podobných básní víc vyčerpá než nabije. já tomu říkám "protobáseň". v lepším případě v ní lze najít verše a motivy, které vystupují z chumlu, ty se zvlášť složí, ostatní se vyškrtá, a je vidět, zda tu od začátku bylo jádro žádající o vyvolání, nebo ne.
    FAERTIS: poslední stadium :)
    BUBLINKY: čtu příspěvky odzadu, jinak bych věděl, že existuje i nová dobrá bublinky. "komorní arzenál" dostal facku. fakt ty jo, jestli mám jen takovou náladu, nebo je báseň takto skvělá i v jiné dny. :) věřím druhé možnosti. dovětek za pomlčkami víc asi pro tebe, jako první mi začal vadit rytmus v "taky se mi o mámě zdá", i dál už trochu rozvolněnější, vadne to, byť pointa sedí, to chápeme.
    FAERTIS: konečně trefa, autor se odrazil ode dna. hledal život a našel jej na pravém místě.
    ARGANNAH: první dvě strofy nulový prožitek, jen zastřené konstatování, jakási teorie – špatné znamení. až dotek větví krátce zahraje. pak se to střídá; kde použiješ obraz, něco ožije, kde se vrátíš k myšlence, zmrtví to. kde je evokace? nechci teorii. otevřu se a báseň se mi musí vnutit. obrazné myšlení s intelektuálním zde nezapadlo, zdá se. jádro je slabé. báseň musí zvýrazňovat prožitek, situaci, poznání v daný moment, vůdčí motiv. možná je jen zahlušený. zkus jej znovu pocitově uchopit a vyjádřit jinak, čeká na to, máš-li stejný dojem. ;)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    VINCENT_BU: Ale... Já chci taky!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam