• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    MAEROR: díky za téma, mám teď nutkání doplnit, byť si to jistě vyzkoumáš i sám, že dle mých pozorování panuje na ose autor – text – čtenář určitá bipolarita vnímání. autor je primárně uvnitř textu, čtenář vně, to platí z definice, pro oba má jeho zátěž jinou hodnotu. velmi obecně a zjednodušeně: autor ji odhazuje, čtenář se jí nechává nést – oba jako funkce. z hlediska fyzikálních zákonů došlo ke kouzlu, neboť jak se přihodilo, že jeden si od tuny železa ulevil a druhého stejná tuna nadnáší? jediným vysvětlením je, že se do procesu dostala spousta energie, pravděpodobně počínáním třetí osoby, jíž je hypotetický "tvůrčí subjekt".

    tvůrčí subjekt je schopen oscilovat mezi oběma polohami, vnímat jak potřebu vyjádření, čili uvolnění napětí ze strany autora, tak energii výsledného tvaru, obohacení na straně čtenáře, jehož prožitek s procesem uvolňování nesouvisí, což považuji za klíčové. autorská a čtenářská katarze mohou vypadat jako totéž, jde ale o neslučitelné materiály. pokud se např. autoru zdá, že ji prožívá i za čtenáře, pak je to jen tím, že přešel na jeho stranu, nebo se klame, neboť jakmile se tvůrci do čtenářského vnímání namíchají libé pocity z autorského vyjadřování, dochází ke zkreslení. v extrému to jsou všechny ty případy, kdy se člověk takříkajíc "vypíše", má skvělý pocit, ale vytvořil zátěž, což je vidět ze druhé strany.

    Sartre například tvrdí, že autor nemůže vnímat svůj text jako objekt, což je do určité míry pravda, asi se nikdy nelze plně oddělit od vyjadřovací katarze, díky čemuž bude vlastní dílo vždy něčím trochu pěkné, přijatelné, v duchu rčení, že vlastní nesmrdí…, ale nebýt schopnosti oscilovat, těžko vznikne něco ke čtení, jedině bezděky, poslepu. myslím, že je to dané tímhle. a pak samozřejmě individuálně, co je pro koho jak prostupné. tvůj a můj čtenář se v tom asi liší, každý chce něco jiného, zcela přirozeně.

    jde tedy minimálně o dvě věci: schopnost autora vidět text zvnějšku, stát se tvůrcem, a rozdíl mezi čtenářskými potřebami. vždycky říkám, že nelze soudit kategoricky ani tam, kde si je autor jist, že čtenáře svou tunou nezavalil, ani tam, kde určitý čtenář vidí zbytečnost. :)
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    VINCENT_BU: To je pro mne zajímavé vidění... byl to po delší době spíš pokus o rozcvičku, který jsem osobně vnímal poměrně odlehčeně, takže píšeš-li o masochismu a krutosti svázání, jsem docela překvapen a uvažuji, odkud se tento pocit prosákl, případně nakolik se stal už nevnímanou normou... jinak čtenářské výtky rád přijímám :-)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    NATASHA: ha! a teď si budeš muset vybrat, zda raději ztratit čtenáře, nebo poezii. ale věř mi, já tuhle situaci neplánoval… :)
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    VINCENT_BU: I já ti děkuju - od té doby co se na Nyxu dá názor vyjádřit palečkováním se málo kdo dokope k pojmenovávání toho, co ho na básni oslovuje a co ne. Přitom takové pojmenovávání je jednou z nejdůležitějších čtenářských schopností.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VINCENT_BU: O něco mi jde, je možné, že vy už budete jenom zklamaní — a ano, vytkl jsi mi věc, která zrovna je bolestivá, co se dá dělat.

    Je ovšem dobře, že ses do toho, co tady lidi píšou, takhle pustil. A nikdo nemůže říct, že bys kolem sebe jen sekal. Proto je to dobře.
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    BURKHAR: ani nevim, jestli je vhodné tohle komentovat, nicméně řekněme, že v klubu poezie má každý text svou literární stránku. jako vyznání dobře napsané, přesvědčivé, střízlivé, bez přehnaných ambic. umím si představit, že i za sto let půjde tímhle stylem vyznávat lásku, kadlub je osvědčený, vidím i jeho publikum, všichni jsou spokojení. vlak, do nějž lze s určitou šikovností nasednout, a vždy dojede. co víc chtít? jen to, že od prvních veršů vím, v jakém duchu a jakým směrem se to ponese. záleží asi na posluchači.
    BUBLINKY: klišé paradoxně nevidím tam, "kde ho máme", tu vývrtku báseň vybrala díky klíštěti, řekl bych, ale o pár veršů výš, kde se matlají ekzematický ručičky. najednou padám do gesta z půjčovny kulis. ale jinak je to zase dobrý, pěkně zarámovaný, rozvinuté téma, můžu se o text opřít, což je má nejmilejší činnost (v literatuře) :); magická rozptylová loučka, atmosféra k ní nenápadně dojde a udeří, dobrý pohyb.
    NATASHA: dneska jsem na tebe zlý. první strofa působí dojmem, že máš vše promyšlené a dál ten obraz jen vymalováváš. nikde tajemství, obrat, nejistota. všechno je na svém místě a docela zbytečně. hm, to je asi klíčové slovo. na jednu stranu mě to mrzí, na druhou vím, že ti to nebude jedno, a snad se budeš i trochu trápit. řekneš si, že sem buď blbej já, nebo ty. nic horšího se nestane. já bych ti řekl: vyser se na vše a vyjdi tam, kde to neznáš. rok dva budeš psát nesmysly, a pak se to zlomí, má-li co. to prostě autor nikdy neví, jestli ještě něco bude. "Nikdo neví" – jenže celá báseň je postavená na opaku.
    (až teď čtu janeqovu poznámku)
    AJVAJ: vyznání v konfekčním balení, spíš autoterapie. škrábání receptorů však pobaví. :)
    ZITOSLAVA23: první tři čtyři verše zřetelně vystupují, evokují situaci, prostředí, příběh se rozehrává. nejpozději ve druhé polovině básně však náznak jedinečnosti padá do běžných klišé. nic už se nestane.
    MAEROR: "bochník těla společné rozkoše" – jeden posesivní genitiv by snad šel škrtnout. třetí strofa se vede na tenké niti, která se sice nepřetrhne, ale moc šikovně ten uzel taky nevypadá. hodně metafor naráz. chápu, že jde o styl, leč kde je hranice bolesti? u mne již převažuje masochismus. šlo by dosáhnout vzdušnější abstrakce, většího odstupu, ale jestli to chceš mít takhle krutě svázané, co dělat? :)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    S_TEJK: jen bezhlavá kupa pokoušející se stavět na zvukovém triku. málo.
    BUBLINKY: stará dobrá bublinky. prima, potěšila, poezie. ale proč ten ostych před spisovným tvarem. nebo jsem už tak zkostnatělý? :)
    ještě přemýšlím, proč jsem prve nenapsal stará dobrá Natasha. mám tě málo přečtenou? ne, tedy ano, ale tím to není. zde však věřím individuální události víc než u ní. tam mi lezly do popředí zažité nástroje víc než jedinečnost chvíle. byť zase, ať už je to celé rozšlapané, Jitka má po ruce bohatší arzenál, když se jí vše sejde. tvoje komornost zabírá, ale má omezený prostor. pak se můžeme bavit, jestli je lepší poezie jako varhany nebo minimalistický klavír. já vím, začne to být absurdní.
    SPECTATOR: deníček
    FAERTIS: je pravda, že poezie bývá útočištěm posledních ztroskotanců ještě víc než próza, neboť napsat pár veršů je nesrovnatelně méně práce, vlastně jedna z nejlehčích věcí na světě, a nějaký ten rytmus a la "pec nám spadla" natloukli ve školce do každého, to je pak na úrovni tiku. ovšem pokud se člověk pokusí z daného rytmu vypadnout, být jářku zcela mimo rytmus, jde o rebelii, a vlastně tvůrčí akt :)
    RICARDERON: budu za hnidopicha. není bez nápadu, ale jen tak na 60%. neurazí, nepokazí náladu, ale říkám si: mohlo tam být víc překvapení a vzrušení. že by mi unikala souvislost mezi Gangou a nabytím zraku, něco duchovního? tím by to drželo, ale spíš jen z nouze než z nutného vyústění. důvěryhodnost pointy zde rozhoduje. každopádně, víc v plusu než v minusu. první strofa určitě naladí.
    ZITOSLAVA23: došel jsem asi do dvou třetin, styl napoví hned po pár verších. bez ironie, i takovéhle texty patří k tvorbě, hlavně aby se na nich člověk učil, čemu se vyhýbat. pokud si však dáš tenhle styl jako cíl, jsi spokojená. pro mne se v něm energie tříští, svět je rozklížený, chybí mu páteř či pevná osa, která by materiál pevně držela a orientovala. v důsledku pak několik podobných básní víc vyčerpá než nabije. já tomu říkám "protobáseň". v lepším případě v ní lze najít verše a motivy, které vystupují z chumlu, ty se zvlášť složí, ostatní se vyškrtá, a je vidět, zda tu od začátku bylo jádro žádající o vyvolání, nebo ne.
    FAERTIS: poslední stadium :)
    BUBLINKY: čtu příspěvky odzadu, jinak bych věděl, že existuje i nová dobrá bublinky. "komorní arzenál" dostal facku. fakt ty jo, jestli mám jen takovou náladu, nebo je báseň takto skvělá i v jiné dny. :) věřím druhé možnosti. dovětek za pomlčkami víc asi pro tebe, jako první mi začal vadit rytmus v "taky se mi o mámě zdá", i dál už trochu rozvolněnější, vadne to, byť pointa sedí, to chápeme.
    FAERTIS: konečně trefa, autor se odrazil ode dna. hledal život a našel jej na pravém místě.
    ARGANNAH: první dvě strofy nulový prožitek, jen zastřené konstatování, jakási teorie – špatné znamení. až dotek větví krátce zahraje. pak se to střídá; kde použiješ obraz, něco ožije, kde se vrátíš k myšlence, zmrtví to. kde je evokace? nechci teorii. otevřu se a báseň se mi musí vnutit. obrazné myšlení s intelektuálním zde nezapadlo, zdá se. jádro je slabé. báseň musí zvýrazňovat prožitek, situaci, poznání v daný moment, vůdčí motiv. možná je jen zahlušený. zkus jej znovu pocitově uchopit a vyjádřit jinak, čeká na to, máš-li stejný dojem. ;)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    VINCENT_BU: Ale... Já chci taky!
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    Ahoj vespolek, mám kritickou náladu, tak jdu do toho. projdu, co jsem neviděl od poslední návštěvy, příspěvek rozdělím na kusy.

    ještě předesílám, většina textů bývá různou formou nápodoby, ohlasu, více či méně vědomého zpracování standardního výraziva, obrazů, pocitů atd, pořád se to opakuje. je snad proto nadbytečné tento rys pořád připomínat, ovšem v mých očích je původnost klíčem k používání ostatních prostředků. začínám tedy u ní, a když narazím na něco nového, věnuji se dalším vlastnostem.

    SHADOWALKER: neslané, nemastné. zřetelné obrazy, lyrická nálada, ale chybí jiskra, neočekávaný moment, zápletka. neva :)
    JULIANNE: ona už původní báseň působí neumětelsky, pak je těžké vůbec chtít sledovat překlad. vychází z toho prvoplánová popisnost, klišé, těžko přijít s kouzlem.
    FAERTIS: říkanka ve stylu jiřího žáčka :)
    SHADOWALKER: podobně jako předchozí. pořád vše příliš prošlapanou cestou, náladou, metaforou, což není jen věc techniky, ale známka rozpuštění subjektu v obecnostech. chybí individualita. ovšem pokud se teprve učíš první kroky, vyzdvihl bych smysl pro konkrétní obraz, ten se může hodit.
    FAERTIS: mám podezření na vadnou klávesnici :). jinak z toho vychází cosi mezi hrubínem a skácelem, takový ten laskavý humanismus, s moudrou radou do života, vše již odžité. ovšem jako nápodoba, proč ne. jen se mi zdá, že ona paslova se pokoušejí zakrýt, že zde nic objevného není.
    SHADOWALKER: mohu být konečně přímočarý? příliš do sebe zahleděné. jinak nic. :) (i když, dodávám po půl hodině, motiv zakrytých odřených kolenou se mě drží. jenže tyhle triky jsou tak známé, mám vždy pochyby, zda jde o skutečný prožitek nebo jen módní echo; ale je vidět, že se pokoušíš pracovat s obrazností, to platí)
    NATASHA: slovo "hele" je strašně neslušné. lze použít "podívej", nebo jiné sloveso. celkově, já ti nevim. už téma samo je ošidné, nedovedu se vžít do toho, o co v básni jde. máš tam pár pěkných rekvizit, jako obvykle. – ovšem, kdybych se odvážil jít ještě dál, a nevim, zda to na základě jedné básně lze, vidím už zarostlý stereotyp. jak kladeš objekty, jak je prokládáš řečí, jaká nálada se s tím nese. možná jde pořád jen o stylové znaky, které tě určují, možná je čas začít z jiného konce. ber to jako poznámku navíc. :)
    FAERTIS: ta předtím vyzněla nápaditěji. toto je sedmituctový kopírák. bohužel.
    NOXNOCTIS: obrazností působí omšele, přesto mne ale tahle momentka čímsi svěžím ovála. něco nečekaného na tak malé ploše.
    MOLESTER: zkušebna jisté metaforiky, ovšem nijak nápaditá, navíc bez něčeho hlubšího. musím to říct takto tvrdě.
    MOLESTER: souhlasím zcela s Natashou, ona navíc umí pěkně a laskavě navést. za sebe bych dodal, že autor chce být svědomím lidstva či mentorem bez nadsázky a sebeironie často v těch případech, kdy nemá schopnost, odvahu apod. začít se potýkat se sebou. čili stejná věc, kterou vyčetla Nat.
    SHADOWALKER: pořád nemohu říct, že bych četl něco původního, ale text se vytvaroval, nabral dynamiku, pohybuje se určitějším směrem, "rozehrál se". až budeš tímto způsobem originální, bude to ono.
    a teď tedy hlavní otázka: jak být originální? – velký kus dělá četba, poznávání poznaného a případná potřeba vydávat se jinudy. nelze to ovšem naplánovat nebo vynutit. neříkám to tedy jako výtku, spíš konstatuji vlastnost textu. piš, budeš-li mít potřebu, a buď to časem přijde, nebo ne.
    NEMESIS: docela dobrá metafora, rytmus, dělení do veršů. šikovné. jen ty plány a naděje ve druhé strofě bych rád oželel, tam by to chtělo něco nového. ve srovnání s tím, první strofa až mrazivě jednoduše kulminuje, prima. snad ještě vysvětlení v posledním dvojverší je navíc. báseň by mohla zůstat otevřenější, nechť se čtenář dovtípí.
    P.S. – vida, když vyhodíš "plány", lůna mohou začít být planá.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MAEROR: Výborně, tak se to nakonec všechno zase vrací sem.
    :)
    MAEROR
    MAEROR --- ---



    nedělej si s ním starosti

    ubytuje se venku za zahradou
    a nežli mu doneseš kávu
    pilník zapečený do bochníku
    těla společné rozkoše
    slehne se po něm tajemství

    nedělej si
    naděje na lineární průběh hranic –
    odsedne si právě tak daleko
    aby nemohl se hnout
    a oklepat si ruce od vůní

    nedělej
    ještě chvíli ten pohyb
    kterým obnažuješ čas
    bolavé
    kořeny přidává do plamenů křížem
    už teď tak nečitelné
    že není žádný div že konec zahrady
    leží až za zelenou tmou

    ZITOSLAVA23
    ZITOSLAVA23 --- ---
    ve stínu pod jedním z tisíce stromů se cítím stejně
    --- jako v náruči jednoho z tisíce můžu
    je mi trochu zima, trochu se stydím
    za to, že už po tisící střídám místo ve scéně klonů
    jeden jako druhej a ani my nejsme jiný
    stejská se mi, ale přísahal bych,
    že tohle je vzkaz všem sviním
    občas se nudím a pak otvírám lahve po kterých slzím
    transparenty slibujou, že bude líp
    --- ale já se tak necejtim
    teď, tady a už nikdy jindy
    slíbíme si, že raději zůstaneme sami
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JANEQ: Už rozumím, co máš na mysli. Někdy to bude zase takové, jak to máš rád.
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    JANEQ:
    NATASHA:

    Krása

    I.
    Vařečkou ji neubiješ
    Ani cvakáním kláves

    Necouvne před vykřičníkem v mailu

    Bestie
    V půlnoci z višně huláká do oken

    Znemožní pohodlné bezvědomí
    Oblíbeného seriálu


    II.
    Myslels že to skončí s dospíváním
    Jenže tak to není

    Dávno pochoval jsi vlasy
    Do šuplíku k prvním zubům

    Pořád máš ji mezi prsty

    S ptačí urputností
    Vrací se
    K loňskému hnízdu



    III.
    Tak rád bys ji hnal

    Tedy ženeš ji kolem stolu

    Nebrání se
    Sama vyhrne si sukni:

    Jak potom pokračovat v odmítání
    Když druhou rukou
    Už ji rozevíráš
    V roztaženém chřípí pohlaví



    IV.
    A ráno poté
    Nahá chodí po celém domě

    Drze sahá do lednice
    Do svědomí

    Do dřezu vymočí se bez ptaní

    A ani lstivý advokát
    To manželství nerozvrátí ‒

    Neboť není majetek
    Který sám bys pro ni
    Nepodpálil
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    NATASHA: Chybí mi tam bič. Najdu něco, kde byl.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JANEQ: Zdá se, že jsme se minuli, to se může stát.
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    NATASHA: Ano, je mi smutno, ano, mám depresi, ale tohle je mrtvé, mrtvě mrtvé.
    AJVAJ
    AJVAJ --- ---
    Přání

    Chodí nocí
    strašný poctit,
    v tom pocitu všichni cvoci
    lapení jsou bez pomoci.

    Dej mi, pane, otupění.
    Seškrábej mi receptory,
    nechci tušit to, co není,
    Nechci už být citem chorý
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Nevím nic o podstatě lásky






    I.
    
Nevím nic o podstatě lásky,

    
ale slyšela jsem levanduli, když uklízela byt:

    všechno se tu musí připravit,

    a kávovar, a polštář cpaný příběhem.

    

II.
    
Nevím nic, ale tkanice

    mají mít volné konce,

    oni sami si to musí zauzlit. A volat
    
o pomoc, volat moc, slyšela jsem je,

    když volají: to se i kopce třesou.

    

III.
    
Nevím nic o podstatě lásky, ale smíření
    
má velkou sílu. Slyšela jsem echinopsis,
    
jak si chystá květ:


    o půlnoci vycení ho do tmy. Ten pravý
    
opyluje proti spánku, když miluje,
    
ten pravý ví, kdy přijít —

    

IV.
    
Nikdo nesmí vědět nic
    
o podstatě lásky. Budeme se svlékat, topit,

    budeme se otevírat proti srsti,

    navzájem a křížem. Nikdo neví.



    Ale slyšela jsem levanduli. Kávu vařím,
    
levanduli věřím.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    RICARDERON: A dokonce dvakrát to tam nebylo, není. :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam