• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ARGANNAH: Ve zbytku jsi celkem trefila příčiny, ano, generace je pryč a nová zrovna tady neroste, a můžeme diskutovat o důsledcích. Já bych zrovna napsal, že i přes ten útlum klub funguje správně; a méně je někdy více. Nerad bych, aby se z toho stalo "tak už sem poďte psát, děcka, co chcete".

    Nikde také není garance, že každá generace musí vyprodukovat nějakou srovnatelnou kvalitu. To, jak to tady pár let zpátky jelo, bylo spíš koincidentálním setkáním zajímavých osobností, které mimochodem představovaly několik různých generací. A nebylo to "zadarmo", těch bojůvek bylo taky dost.To se nezávisle na věkovém průměru může, a nemusí opakovat.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ARGANNAH: Hlavní nedorozumění mezi námi je v tom, že podle mě tady k žádnému výsměchu nedošlo. To je ta zmiňovaná optika obranou před útokem. Ani já, ani Fin jsme se nevysmívali, dělali jsme si prču, to ano, ale nic zle míněného, nic, co bychom sami neunesli bez ztráty vlídného úsměvu a radosti ze života.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    FIN: Laťky jsou v pořádku, ale výsměch plodí jen zlou krev. A i o těch laťkách by se dalo diskutovat. Mám sama zkušenost s tím, jak vysoko nasazená laťka v kombinaci s neochotou moderátora moderovat, mazat a nastavovat práva zápisu ve finále klub úplně zničila. Podle mě tohle audítko k tomu směřuje mílovými kroky. Za poslední rok tu byla jediná dobrá báseň - léta, kdy tu pomalu na denní bázi frčela skvělá poezie a kdy člověku rostla přímo před očima nová básnická generace, jsou pryč. Někdejší frekventanti tohoto klubu už dávno vydávají sbírky, přispívat kamsi na ny, kde si to přečtou tři lidi, už pochopitelně nebudou, a na nějakou novou krev má tenhle server příliš vysoký věkový průměr. Ve výsledku se tu občas objeví pár průměrných štěků a sem tam sem vlítne říčný nováček, upustí svou první báseň a dostane po čuni. Možná by se to tu dalo ještě předělat na hnízdo elitní poezie, ale museli byste si tu zamknout a zápis povolovat jen tomu, kdo vyhovuje minimálním nárokům. Posměváčkovství každopádně povede akorát k tomu, že klub získá pověst hnízda arogantních snobů. A žádnou kvalitu nepřiláká, natož aby ji vytvořil.
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    Jsem realista
    * * *
    Optimisti jsou piče naivity
    Pesimisti jsou piče sebelítosti
    Všichni stejně umřeme
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    * * *
    Miluješ život
    On tě nenávidí
    Proto si ho vážím
    A taky pár lidí
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    * * *
    Za tmy
    Za tý černý tmy
    Tě nikdo nepřepadne
    To za světla
    Tě přepadaj'
    Lidi
    Myšlenky
    Chmury
    A taky vědomí tmy
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    Si tady zas pár věcí odložím.
    FIN
    FIN --- ---
    ARGANNAH: on nepíše, on hraje. je to zkrátka muzikant. můžu dosvědčit, že celkem dobrej.
    FIN
    FIN --- ---
    ARGANNAH: názory se pochopitelně mohou lišit. mně připadá zábavnější se vyjádřit humorným obloukem než surově přímo napsat "je to fakt špatná říkačka jak z nějaký socialistický pouti, to myslíš vážně?" (myšleno "tady v klubu, který klade určitá měřítka a laťky, jak bylo vyjádřeno mnohokrát různými lidmi"?)
    FAERTIS
    FAERTIS --- ---
    Clubhouse
    ...
    Potkal sumec sumce
    v jedné prázdné roomce
    a tak tam spolu sami
    otvírali tlamy.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ARGANNAH: Osobně mám raději velká ega, na kterých jejich majitelům zas tak moc nesejde, neboť disponují vyrovnanou osobností a dokážou se zasmát, i když si z nich někdo robi prču. Je to mnohem lepší, než ega uťáplá, okolo kterých se musí chodit po špičkách a která umírají na nedostatek lajků. Ony ty vyrovnané osobnosti se totiž občas dokážou lépe soustředit na meritum věci, a ne jen všechno posuzovat optikou obrany před útokem na svou křehkou osobu. :)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JJOXER: A tos udělal dobře, to Ti chválím! :)
    JJOXER
    JJOXER --- ---
    Chtěl jsem napsat báseň,
    ale radši jsem si dal chleba,
    s máslem.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    TOMASZ: Reakce tohohle typu jsou důvod, proč jsem kdysi vypadla z Písmáku - samá ega, spousta arogance a výsměchu a žádná pořádná literatura.

    Tak už si tu konečně zamkněte.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ARGANNAH: Vypůjčím si teď s dovolením tuhle Tvou emoci ke znázornění určitého signifikantního jevu, jo? ;)

    Z různých druhů přispěvatelstva zdejšího jsou pro tento účel zajímavé dva (nikoho nejmenuju, ať se v tom každej najde sám):

    Druh A sem přichází v předtuše zážitku, ze kterého se mu podlomí kolena, ke kterému se bude dlouho vracet a žít z té vší krásy. Ale pak najde tohle. A tak se aspoň zabaví nějakou více či méně povedenou taškařicí.

    Druh B špatně snáší, když se tropí žerty z něčeho tak svatého, jako je báseň. Vnímá to jako neuctivé k jejímu autorovi. A já se domnívám, že příčinou často je, že druh B bere sám sebe příliš vážně.

    A speciálně podruh druhu B, který je sám autorem, by udělal líp, kdyby tu vážnost směroval do svého díla, a ne do své osoby. Kdyby svému výtvoru věnoval tolik úsilí, které občas věnuje obraně (ať už sebe nebo jiného), nebyl by pak druh A tak často zklamán a neventiloval by to nejapným humorem. ;)
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    Mně to teda moc zábavné nepřipadá.
    NANTHEI
    NANTHEI --- ---
    FIN:
    TOMASZ: vy jste volové :D člověk sem po asi 2 letech přijde a zjistí... že se toho moc nezměnilo.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIN: Tak dobře, když jinak nedáš, loupežníku, pokusme se tu báseň zrestaurovat. Jímá mě totiž silné podezření (po přečtení Tvého rozboru), že jde převážně jen o překlepy a nepochopení, které nastalo při pokusu o záchranu časem silně zdevastovaného díla, nalezeného kdesi ve vykopávkách, které se autor snažil neúspěšně parafrázovat.

    Souhlasím s tím ohništěm a stavením, jak uvádíš, i s free čundráckou romancí, která se v moderním pojetí se stavením obecně nevylučuje. Mohlo jít třeba o srub v lesích, nebo squat ve městě. Proto bych první dva verše ponechal jen s minimální úpravou, odkazující k tomu ránu a jeho praktickým důsledkům:

    Kámen oheň hlídá
    Plamen prdy snídá


    Nicméně se domnívám, že přímý odkaz na stavení byl nechtěný, i když stavba je důležitou součástí díla. V dalších dvou verších měl být důraz kladen na to čundrácké ráno a jen poškozením původního textu si lze vyložit poztrácenou diakritiku:

    Základem je stavění
    Bez lásky je v prodlení


    V dalším dvouverší autor totiž toto téma dále prohlubuje a rozvíjí velmi užitečnou radou osamělému čundrákovi s počínající poruchou erekce:

    Kam upírá se tvá pozornost,
    tam je tvoje síla


    Konec básně mě ovšem mate stejně jako Tebe. Je dokonce možné -- a tady mohu už jen spekulovat na základě centrální funkce toho implicitního stavení, čili výsledku přípravy k rodičovství --, že autor neměl na mysli vážení slov, nýbrž jejich vázání, a že nešlo o (k nim se vážící) adjektivum líná, ale o oslovení, neboť autor mínil text zakončit promluvou k imaginární koktavé a málo pracovité družce, jejímiž vykonstruovanými chybami přeneseně racionalizuje vlastní lenost k úpravě zevnějšku a dalšího činění, které by vedlo ke kýžené kopulaci:

    Tak važ slova, líná, a přilož,
    ať je co hlídat
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: že jo? já jsem při četbě vysloveně pocítil informační zmatení. tak třeba verš "Kámen oheň hlídá" - zde mi není jasné, kdo hlídá koho. jestli ten kámen hlídá koho co oheň a, pokud ano, protože to smysl ještě snad dávalo, znamená to, že jaksi hoří v krbu nebo na ohraničeném ohništi? pokračování je pak matoucí, ale snad se bard snaží sdělit, že je ráno.

    už už jsem se zaradoval, že jde o free čundráckou romanci, ale to stavení to pokazilo - zjevně hoří uvnitř. jsme tedy v domě, je ráno a někdo zapálil asi v kamnech. a asi je tam, vzhledem k dalšímu vývoji básně, smutně sám.
    další obrat mě ovšem uvrhl ve zmatení - čekal bych, že život bez lásky bude (to) prodlení, ne "v" prodlení, tomu nerozumím. a hned další verš je ještě zmatečnější, protože už se ani neopovažuji usuzovat, na kterou svou sílu (z hlediska potenciálního samečka - druha snažícího získat družku) se tedy bardova pozornost upírá. imho je už takové nespoutané až moderně odvážné, radši přeskakuji. ale snad se najdou jedinci nesvázaní tolik konvencemi.

    závěr mě dezorientuje zcela. vážit slova líná (co je líné slovo?) fryzicky jest nemožné a má to tedy obrazně znamenat, že bard něco velice pomalu, tedy chlapácky ležérně, po uvažování procedí mezi zuby? fakt netuším. a "ať je co hlídat" je vysloveně záhada - pokud se tím nemyslí tedy to, že když bard upřel výše pozornost na svoji sílu, zjistil, že už je velká (ta síla), tudíž přiláká potenciální družku a tu pak bude, jak je vlastní samečkům ptactva i savců, střežit. (před konkurenty.)

    myslíš, že by to tak mohlo být?
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ITCHYHEAD: Tato mi připomíná sovětskou komunistickou píseň Pusť vsjegda budět solnce. A postrádám v ní jakékoli hlubší sdělení, natož přesah.

    ITCHYHEAD: U téhle mi naskakuje hned několik asociací, mezi kterými si neumím vybrat, od stranické agitky ku splnění plánu pětiletky, přes rádoby filipiku starého dědka, až k nechvalně známému orlickému: "vyčisti si boty / v nich je tvoje síla". ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam