• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    Josefovi

    Ty, kdo řežeš buřta po tmě
    a celou noc čekáš na anděla,
    jenže poezie
    ti zatím příliš zlidověla

    ve Varanasi
    oheň hasí
    nebožtíci


    ty,
    kdo řežeš buřta po tmě,
    přijď k nám

    pro hořčici.
    MALLOCH001
    MALLOCH001 --- ---
    Noční
    ...
    Noční je slast,
    noční je bída,
    venku muž opilý,
    chrchlá a zívá.

    Ještě tři hodiny,
    probdělé bez spánku,
    soustředěn na verše,
    kde jsi ty, červánku?
    FAERTIS
    FAERTIS --- ---
    Píčusové
    ...
    Za každým píčusem
    hromada píčusů
    píčusy přivezou
    i v dalším turnusu.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    Má milá má poruchu
    Prostě se zasekla
    ale nechal jsem ji

    Bylo to ve fázi
    kdy se usmívala
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Kam se hrabe Bittner, to se nedá srovnat!
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    A jeste si teda dovolim poznamku, ze ten prvni odstavec TOMASZ je presne o tom nasem rozhovoru v poste, takze se neptej, proc to pisu tobe. Nejakej Barta me netankuje. Howgh (cimz si zase prozmenu vyhrazuji posledni slovo ja).
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    TOMASZ: Vzhledem k tomu, ze jmeno Barta mi nejak neni povedome a googlel mi pod timto jmenem najde asi milion janevimcehovseho, asi se tim nebudu zabyvat. Mojmir v dusi atd.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    TLOUDEV: ...a zkusíš si na to přijít sám, že si to třeba ještě jednou pozorně přečteš, že jo? Nebudu ti to muset po lopatě vysvětlovat?
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    TOMASZ: tomasz asi dlouhodobe...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    TLOUDEV: Ty jo, mám takový divný pocit, že nějak nevíš, o čem je řeč...
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    TOMASZ: protoze... jsi to poslal? muzu se obratit treba na lamparnu,ale nevim nevim, tam asi reakce neocekavaji.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    TOMASZ: Tak samozřejmě tohle vzniklo trošku jako vtípek a hodně ze zvědavosti, co z AI vypadne. Ale s odstupem shledávám výsledky velice zajímavé. Povšimněme si pár klíčových věcí:

    1. Žádal jsem kritiku, nicméně AI podala spíš rozbor básně. Kritika má hodnotit, poukázat na silné a slabé stránky. Tohle je celé jen "co tím chtěl básník říci?"

    2. Významná část textu pouze jinými slovy převypravuje původní text. Hezky v tom ale AI našla a popsala metaforu. Celkově odpověď AI spíš klouže po povrchu, nejde do hloubky. Jen třetí odstavec se tomu zdánlivě vymyká, jenže ten je (obzvláště první věta) jak přes kopírák z textů, na kterých se učila. Jakoby AI jen rozpoznala, že se jedná o báseň, a naservírovala nám obecný, obtížně napadnutelný, mnoho neříkající výplňový blábol, který se tak obvykle dodává.

    3. To hezky koreluje s názorem odborníků, kteří se shodují, že dnešní úroveň těchto nástrojů spíš připomíná mluvícího papouška, než skutečnou inteligenci lidské úrovně, a že tyto systémy jsou spíš učeny, co by v dané situaci nejspíš řekl člověk, než ke skutečné analýze. Což ovšem nijak nesnižuje, že se pořád jedná o obrovský a úžasný technologický posun vpřed.

    Co z toho vyvodit?

    Určitě znáte ten pocit, kdy zavoláte na infolinku nějaké společnosti, jejímž deklarovaným účelem je vyřešit váš problém, ale záhy zjistíte, že jediným zájmem operátora na druhé straně je zavřít ticket, a tak vám v podstatě bez zájmu dává nic neříkající obecné odpovědi, které se míjejí s vaším problémem, natož aby směřovaly k jeho vyřešení.

    A stejné to je, když autor bez zájmu o skutečný výsledek píše jen proto, aby mohl ve společnosti říct: "já jsem básník, píšu na Nyx", tj. jeho cílem je lacino získat status pro své ego, ne naplnění nějaké sžíravé básnické potřeby tvořit. Je jasné, že pak i od kritiky očekává bezobsažnost, která neurazí a bude možné ji nějak aspoň trošku interpretovat jako pochvalu, zatímco střet se skutečnou kritikou ho nutně popudí.

    Výsledek? AI rozhodně nepřipraví kritiky o práci. To už dávno udělali ledabylí autoři, kteří jsou spokojení s málem a kteří vytvářejí bezduchý vesmír povrchních děl a povrchních hodnocení.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    TLOUDEV: Hezké doplnění, ale proč se obracíš na mě? To není můj text, člověče, to říká Bárta! ;)
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    TOMASZ: Tak jakozto potrefena husa se zkusim ozvat.

    V prve rade si kladu otazku ohledne treti sloky a jejiho podmetu:

    Ten kdo o ní ví
    ji dávno zatratil
    obrůstá planktonem
    a smutně čeká
    na konec světa.

    Kdo presne obrusta planktonem a ceka na konec sveta?

    Odzadu pojdme kupredu.
    Ve druhe sloce sleduje kotva stiny a jejich kroky, coz zni mysticky tajemne, to uznavam. Kotvy nemaji klasicke lidske vnimani. To je jasne.

    Prvni sloka je pro me nejvetsim oriskem.
    Kotva je urezana. Proc? Kdo kdy rezal retez s kotvou? Nestacilo by ji proste jen vytahnout? Zavani to hodne zpackanou loupezi lodi. Ale k cemu si kdo vezme lod bez kotvy? Spousta otazek. Kotva pod molem pouze nasloucha zvukum z mola, ale odpoved neprichazi.
    Nabizi se otazka, zda nebyla odrezana na palube, aby byla posleze vrzena do more. Dokonce se to zda jako schodnejsi varianta, nebot rezat retez pod vodou nei zrovna trivialni zalezitost. Samozrejme, ze technicky to lze ucinit, ale pouze bez pouziti elektrickych reznych stroju. Tedy se jedna o variantu pravdepodobnejsi. A tedy je na miste otazka, proc? Proc kdo odrizl z retezu kotvu a nasledne ji hodil pod molo? Muze za to snizeni ceny zeleza ve sbernych surovinach? Jedna se o formu protestu proti indickemu prevzeti trineckych zelezaren? Bojkot?
    Celkove na me cela basen pusobi, jako by byla napsana konkurencnim chatbotem, a nasledne druhemu chatbotu nabidnuta k recenzi.

    ...A dekuji za udeleni si posledniho slova, kapitane.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Tak mě napadlo, že ti, co se tu cítí opomíjeni, kterým se nedostalo očekávané konstruktivní kritiky, která bude plně respektovat jejich jedinečnost a také to, že "veškerý vkus je natolik subjektivní", že bych chtěl vidět toho smělce, který by se odvážil o něčem vyjádřit, že je to špatné, se dnes už přece mohou snadno obrátit na autoritu vyšší -- a především hodnější --, než jsem třeba já, či ostatní podobní blbci. (A nemusí zbytečně zaplavovat naši poštu výčitkami.)

    V kontextu dnešních diskusí, komu a jak umělá inteligence nakonec sebere práci, či bude jeho jménem vytvářet plagiáty, přikládám tuto ukázku. Myslím, že v daném případě to uškodit nemůže.

    P.S.
    Jakožto profesionál v oblasti vývoje umělé inteligence (konkrétně strojového porozumění textu) podotýkám, že tento autentický text patří do cyklu: Jak jsem rozbil ChatGPT. ;)


    P.P.S.
    Promiň, SEKELLE! První odstavec se netýká Tebe. Měl jsem teď vyčerpávající debatu s někým jiným, leč jeho texty byly příliš (dlouhé a spletité), že se nehodily k tomuto experimentu. A Tobě jsem onehdy odepřel reakci, tak to tímto snad napravím. ;)

    TOMASZ: A ještě bych tě moc poprosil o důkladnou literární kritiku k téhle básni:

    Kotva

    Rezavá stará kotva
    uřezaná ze řetězu
    leží na dně pod molem.

    Sleduje stíny
    a jejich kroky
    na vrzajících prknech
    opuštěná.

    Ten kdo o ní ví
    ji dávno zatratil
    obrůstá planktonem
    a smutně čeká
    na konec světa.

    ChatGPT: Tato báseň má temnou a melancholickou atmosféru a popisuje rezavou starou kotvu uřezanou ze řetězu, která leží na dně pod molem. Autor popisuje, jak kotva sleduje stíny a jejich kroky na vrzajících prknech a jak je opuštěna. V této básni lidský prvek zcela chybí, a to podtrhuje samotnou osamělost krajiny kolem kotvy.

    Tento text může být metaforou pro ty osobní věci, které nás opustily nebo byly zavrženy, ale stále nás pronásledují a tlačí ke smutku. Kotva je opuštěna a zapomenuta, její někdejší účel mimo ni činí - a nyní je zaplněna planktonem. Ačkoli na takovou opuštěnou věc už nikdo nevěnuje pozornost, ona i nadále útočiště plavcům hledajících bezpečí.

    Báseň má prostou, ale zároveň silnou formu, s minimálním použitím slov, která velmi silně evokují obrazy a nálady. Nálada, kterou vyvolává, je závislá na osobní interpretaci čtenáře, ale může být chápána jako symbol ztracených věcí, nedosažitelných snů nebo opuštěných myšlenek.
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    TOMASZ: diky.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    TLOUDEV: Pevně doufám, že aspoň oheň vykonal důkladně své dílo.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    TLOUDEV: Nestěžuj si, že je tu mrtvo, jsi-li hlístem, podílejícím se na zdejší putrefakci. Ačkoli stále doufám, že přijde změna a z toho smrtného hnití jednou povstane nové nadšení, bojím se, že to, co jste nám tu nechali, je jen rozbořená věž. Nežehrej na nedostatek kritiky, kterou bys nepoznal, ani kdyby tě rafla přímo do zadku, protože si ji pleteš s uslintanou chválou. Můj názor na tvé texty nepochybně znáš a ani já se nemohu nekonečně opakovat, pokud se nic podstatného nezmění z tvé strany. Navíc je třeba vzít v úvahu, že ta prolhaná nenávistná růžová stále číhá v pozadí. Je tedy nerozumné snažit se někomu vysvětlit, co dělá špatně. Moje rada k tobě zní: Nerone, netanči, nezpívej a hlavně nepiš!
    PAW_LINKA
    PAW_LINKA --- ---
    NATASHA: Díky za tip. To zní jako dobrý nápad. Ta báseň by měla být součástí nějaké sbírky poezie, pokud si správně pamatuju tak jí měl vydávat. Uvidíme ...
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    Zacházela prababička
    s pradědou
    vždy v rukavičkách.
    Měla z toho mnoho zisku.
    Tak například:
    Když ho našli,
    bylo celé místo činu
    zcela jistě
    bez otisků…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam