• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ano, tomu se říká nadsázka :-) navíc to byla narážka na web osel.cz který to má přímo v názvu.

    každopádně, pro města založená před cca rokem 1900, která si zachovala aspoň nějakou původní strukturu zástavby, by peak oil mohl být přiměřeně utopický. no ale to není hlavní téma tohohle klubu...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: gmo tahali sezonni tovarny a solární panely po peak oilu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: protože dojet až na místo nějaké schůzky autem je známka sociálního postavení, ne? sockou přece jezdí jen, ehm.. socky.

    každopádně nějaká známka umožňující neomezený vjezd do centra je jen část problému: ti, co si jí zaplatí, jí pak budou chtít využívat o to agresivnější. nakreslení čáry, kolik má jít do údržby a rozvoje komunikací (různé ty Blanky) a kolik má jít do bezplatné MHD (aby ti, kdo šetří ostatním čas a místo tím, že jedou MHD, nebyli šikanováni), je zase jen část řešení.

    problém je prostě ten, že město - zvlášť místa v jeho centru - dnes nemají žádnou zvláštní funkci kromě toho, dávat na odiv společenské postavení těch, kteří tím centrem disponují. jakékoli přirozenější funkce, potřeby a uspokojování potřeb lze hledat mimo město: ve městě je trh deformován sám sebou, asi stejně, jako gravitace v černé díře.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: šlo o obří geneticky modifikované veverky běhající ve šlapacích mlýnech! :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: (lehce offtopic, ale přeci jen to souvisí) úřady stále častěji komunikují pomocí datové schránky - dokonce jí už firmy musí mít povinně
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    LONESTAR: A proč by měli pracovně jezdit přes centrum, když to můžou objet nebo zaparkovat a dojet si tam kam potřebují MHD. Je to jen o vození línejch prdelí to mi nikdo neveme.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEIKIN: jakože se řidiči setkávaj na tajnejch jednáních o půlnoci na dálnici v motorestu a planujou diverzní akce za účelem zvýšení průjezdnosti Prahy?
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    KEIKIN: ty si opravdu myslíš, že nerezidenti jezdí pres centrum města jen proto, že nemají nic zábavnějšího na práci?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    LONESTAR: Do centra a pouštět jenom zásobování a rezidenty. AŤ mi nikdo neříká, že v centru se rychlej přesuneš autem než kombinací METRO-tram...Jako autoloby je jedna z největších. A centrum beru jako historické jádro.
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    KEIKIN: jo oni tam jezděj z plezíru, protože je baví nasírat uvědomělé aktivisty, že?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    OMNIHASH: sérií vhodných opatření postupně naučit řidiče nejezdit do centra autem.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEIKIN: a jak si to jasánek představujete? Xchaosův plán s gmo (geneticky modifikování osli) už znám a stále čekám na reálnější myšlenku
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Dneska jsem poslouchal debatu z Blanky. Je šílené kolik peněz se prostavělo a vlastně doprava vyřešena není. Nejlíp tam mluvil ten mladý architekt o plánování. A tak bývalý primátor. Proč vlastně stavět velkokapacitní přivaděče k jádru aglomerace, když většina z nás auta v centru nechce. To budeme pořád budovat nová a nová parkovací místa, protože bude přibývat aut ?
    Byla by to pěkná utopie, město bez aut.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: nj, ale vem si, že na úřady pořád musíš chodit osobně. I do banky občas musíš. Pořád zatím musí být analogová možnost vše vyřídit přes papíry. Si vem že dojde k dlouhodobým výpadkům proudu..Byjsme byli nahraní.
    Homeworking je náročnější než chodit do kanclu. Doma tě manželka/partnerka nenechá vysedávat u PC :-))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: to není turismus, ale adventní nákupy :-)

    jde o to, že "pracovní síly" byly v kancelářích potřeba v 19.století, možná ještě v éře toho Bati, ale od 60.let 20.století to začíná být absurdní: je to nějaká forma duševní hygieny, ale stejnou práci jde dělat z domova, jako z kanclu.

    až na to, že když se manažeři na někoho jiného nemohou dívat, jak tu práci dělá, neuznávají to jako práci. je fakt, že dokopat se "dobrovolně" do nějaké práce např. v rámci homeworkingu je téměř nemožné... tzn. lidi věnují obrovské množství úsilí do vytváření prostředí, které v ostatních vytváří stres a donutí je "něco" dělat.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: To že jsou davy v centru je (turismus) něco jiného než soustředění pracovních sil. Objektivní důvod pro soustředění lidí na menším prostoru je ten, že člověk, který má něco řešit nemusí lítat a to co potřebuje vyřídit si vyřídí v relativně blízkém okruhu. Jednou zaparkuješ a pak už si to obejdeš. Je sice internet, ale ten bude dlouho dobu jen jedna z možností.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no, Baťova kancelář je zrovna příkladem hodně surrealistického modernismu... takový Jára Cimrman vs. telefonní budky :-)

    každopádně lidé z nějakého důvodu mají už celá tisíciletí pocit, že když se jich směstná hodně na jednom místě, tak tím získávají výhodu, a jsou ochotni do toho městnání investovat obrovské množství úsilí. v dalších generacích ale lidé, kteří na těch místech vyrůstají, získávají pocit přelidněnosti planety a plánují útěk (a to opět už odedávna - z měst do venkovských vil utíkali už staří Římané, potom se utíkalo za renesance, od té doby zámky stavěné na venkově, poté předměstské bydlení... já sám strávil dětství v oblasti rakousko-uherského a prvorepublikového předměstského bydlení podél pražské příměstské železnice u Berounky...)

    hmm, stěhování lidí výtahy, procento půdorysu mrakodrapů zabraných výtahy, apod.: co by mi fakt zajímalo, co by McLuhan řekl na Internet - když mohl pokládat klasickou americkou byrokracii za zastaralou už min. v éře telefonu a dálnopisu...

    směstnání lidí v centru každopádně trvá, i když k němu nejsou žádné objektivní důvody (nejen online byrokracie, ale i e-shopy, nákupní centra, apod.). o víkendu jsem se byl podívat v centru Prahy, všude davy... je to nějaký hluboce zakořeněný instinkt, či co. lidi rádi dělají davy.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Všecko už bylo vymyšlené. Baťa si dokonce udělal i výtahovou kancelář.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (zvlášť ten japonský návrh dole je v podstatě klasický "paternoster" - že by pražské budovy postavené v rozmezí 30. až 60. let 20. století obsahovaly pozapomenutou retro-futuristickou technologii? hmmm.... )
    Paternoster - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Paternoster
    The construction of new paternosters is no longer allowed in many countries...

    ok, zakázaná technologie... tak je to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no.. ne, že bych čekal, že zrovna výtahy jezdící i do stran města zachrání, ale každopádně skutečnost, že až 40% plochy mrakodrapů můžou tvořit výtahové šachty, je jistě úsměvná (fakt ekonomika potřebuje, aby lidi seděli na konkrétním místě u konkrétního stolu, když všechny počítače připojené k Internetu jsou si v podstatě rovny a připojují nás na stejné místo? :-)
    Maglev elevators are coming that can go up, down, and sideways – Quartz
    http://qz.com/303624/maglev-elevators-are-coming-that-can-go-up-down-and-sideways/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOW-TECH MAGAZINE: Cargo cyclists replace truck drivers on European city streets
    http://www.lowtechmagazine.com/2012/09/jobs-of-the-future-cargo-cyclist.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam