• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    LINKOS: No já na to mám trochu jiný názor. KDyž si koupíš psa a už ho pak ve stáří nechceš, protože smrdí a je celkově na nic, taky ho neodstřelíš. PRostě lidi si za to mohou sami. Bohužel ke stromům se přistupuje, jakoby to ani nebyly živé organismy.
    Minimálně je to jeden z důvodů, jak plánovat nové výsadby. Je potřeba nad tím i trochu přemýšůlet a nejen práskat smrky k panelákům.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: nedavno ukazovali v bedne jak lidem u domu prerostli stromy,ktere sami pred lety sazeli,lide si stezovali,ze maji v dome tmu,ale myslim mistni odbor zivotniho prostredi jim je nechtel dovolit kacet. Nekdy jsou na uradech idioti
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    :-)
    The Future Of Roads Could Mean Cars Not Having To Stop At Intersections
    http://futurism.com/videos/future-roads-mean-cars-not-stop-intersections/
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    KEIKIN: jo,to je přesně to co si většina obyvatel města může dovolit :)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: nebo dva byty, jeden pracovní (kalící) a druhý soukromý.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: to asi každý :-) no, asi by tam mohli mít z těch střech natažené třeba světlovody :-)

    hele, dělám si srandu. každý chce mít poblíž bytu zeleň, ale pokud možno ne přímo před okny (nebo ano, ale jen v létě přes poledne :-) řešením je možná byt s více okny, každé pro jinou roční dobu a jiné počasí :-)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: jo,v tmavem byte to je dobra depka. Urazet te to nemusi,ale ja jsem vdecny za dum kde je svetlo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: u nás by asi vypadalo podobně sídliště Petřiny, ze stejné éry (ale letecký snímek jsem nenašel). Podle mě ta zeleň neškodí.. v zimě je tma stejně a v létě je to spíš příjemné.

    Jinak v ČR teď takhle nějak vypadá zbylá zástavba v Milovicích :) ale fakticky, velkoměsto má spousty problémů, a zrovna tohle mě nijak neuráží.. je to extrém, ale jsou i jiná místa, která mě vysloveně odpuzují...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: prvni vec me tak napadla jestli ty lidi maj v bytech vubec svetlo,jako zelen hezky,ale vseho s mirou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak rozeznat postapo od ekopunku někdy bez dostatečného přiblížení nejde :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: to je skoro jak z Černobylu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: taková pěší verze Le Corbusiera :-)

    Námatkovým googlením jsem zjistil, že třeba Moskva má některá pěkná místa (realizovaná). (někteří zdejší puristé mě teď asi začnou podezírat, že jsem Kremlebot, ale nejsem... Hitler si taky čistil zuby, jak si povšiml Jarred Diamond :-)

    Design Squish Blog: GREEN STREETS: MOSCOW, RUSSIA - gardening, nature, trees, sustainable lifestyle, do-it-yourself, creative environmental options, craft, organics, gardening, planting, flower pots, reusing, old and vintage, nature, environmental news, recycling tips, brooklyn, ditmas park,
    http://www.blog.designsquish.com/index.php?/site/green_streets_moscow/
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---

    Nerealizovaný projekt olympijské vesničky v Tokiu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ty blázniví číňani to fakt postavili.. nenazval bych to "autobusem", spíš je to "portálová tramvaj", a samozřejmě, hodí se to spíše na dlouhé, rovné "sídlištní" úseky dálnic... ale nápad je to jednoduchý a vtipný...
    Chinese company tests giant bus that drives over cars - The Washington Post
    https://www.washingtonpost.com/.../2016/08/03/chinese-company-tests-giant-bus-that-drives-over-cars/
    China Builds 'Elevated Bus' That Drives Over Cars - Slashdot
    https://science.slashdot.org/story/16/08/04/019209/china-builds-elevated-bus-that-drives-over-cars
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: nevim kdy si byl naposledy v nejakem satelitu,ale ty co znam ja maji tak male pozemky,ze bys tam nic nevypěstoval. Ty male zahrady jsou z hlediska udrzitelnosti k nepouziti v budoucnu-pri tebou asi ocekavanem kolapsu.
    A dnes,musel bych kouknout po statistice,ale nemala cast agrochemikalii jde prave na takove pozemky. Navic spousta takovych pozemku je zavlazovana pitnou vodou, aby byla trava zelena i v lete. Dalsi vec je,ze solo stojici dum ma vetsi spotrebu energie na vytapeni. Z tohoto hlediska jsou dobre zateplene panelaky a bytove doma na tom lepe. Takze "navrat do prirody",rozumejme do umele udrzovanych stepi :-) s malinkymi domecky neni lepsi a udrzitelnejsi alternativou k mestum.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    Školky by mohly fungovat uvnitř městských zahrad a statků, navrhují architekti | Wave News
    http://www.rozhlas.cz/...ohly-fungovat-uvnitr-mestskych-zahrad-a-statku-navrhuji-architekti--1593499
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    CUKI: ono to je hodně individuální. Tam kde jsem bydlel dřív většina směřovala do jednoho města za prací, část jezdila vlakem, část vesměs hromadně, většinou okolo 4 lidech v autě. Tam potřeba auta nebyla taková. Ale třeba zde je hromadná doprava míň využitelná protože každý jezdí do jiné firmičky do jiné vesnice a prosíťovat to tak aby se dalo jezdit hromadnou dopravou nejde. Tedy dostal bych se, ale místo 30 minut v autě bych strávil 2-3 hodiny na cestách.

    S tou cenou hromadné dopravy máš pravdu. Trochu mi to připomíná trasty co dělali ocelářské firmy aby udrželi cenu vysoko. Tehdy se i potrubý na vodu někdy dělali ze dřeva, protože to bylo levnější, i přes to, že vydrželo v zemi jen deset let. Když cenu srazili začalo se používat mnohem víc a místo aby jim zisky klesly tak jim velmi vzrostli. MYslím, že ve větších městech by to mohlo mít podobný výsledek i s cenou hromadné dopravy, ale na těch vesničkách asi nee.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no jo, ale člověk je prostě sociální tvor a objektivní úhel pohledu prostě neexistuje. všichni se navzájem k něčemu manipulujeme a můžeme se jen domýšlet, v čí je to nakonec prospěch či neprospěch...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: "že největší prestiž a společenské postavení dosahují lidi, kterým se daří dostat ostatní do stavu, kdy jsou závislí na jejich specializaci a dovednostech."
    to si vystihnul přesně. Já to popisuju tedy spíše jako ..., kterým se daří v nutit pocitu potřeby něčeno naprosto nepotřebného. Dneska je nutnější vymyslet slogan, či logo pro daný výrobek, než ho vymyslet a zkonstruovat...

    Jinak ty auta přiznávám vidím někde jinde. Já auto používám k převážení materiálu, pokud jedu sám používám kolo. Ale já tím vozím naprosto vše. Navíc když tím jedu autem, většinu se snažím zařídít co nejvíc věcí najednou. Navíc, co vidím jako problém je provoz auta v Praze levnější než MHD. Až se to změní, bude Praha vypadat taky trochu jinak. Výlet do Prahy mě stojí se psem 160Kč i kdybych jel třeba jen na kraj. Zatím co autem až do centra to vyjde tak na 80Kč tedy polovina. V autě táhnu běžně 200-300Kg materiálu a nářadí. Nedokážu si představit jak bych to dělal jinak. Ale za to si to dokážu představit tak abych to auto nepotřeboval vůbec.
    V rodině máme jedno auto používáme ho hodně zřídka. Na denní dojíždění používáme MHD (přítelkyně) nebo já kolo.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam