• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PALEONTOLOG: tak vyber jeden a dej :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: Teherán :-)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: co tam je v blízkosti, že musí stavět takovou prisernost pro tolik lidí?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    XCHAOS: to bych dal klidně do štípacích :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A samozřejmě, naprostý extrém (asi dystopický, že :-)
    [ XCHAOS @ podnikatelské BAROKO - největší bizarnosti ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Eh.. taky město. Holt dnešní Irán...
    https://twitter.com/slovborg/status/1276273813609742343



    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: To je pravda. Ale právě je určitý limit počtu obyvatel na km^2, kdy tu pestrost ještě jde garantovat. Když to přehustíš moc, máš z toho New York. To je sice v jistém smyslu taky utopie, v tomto případě archtepální, utopická megalopolis... ale současně teda evropská města myslím směřují k trochu jinému ideálu.

    Babišova úřednická čtvrť je samozřejmě mimo všechny kategorie, to dá rozum. A turistland taky není to pravé... jenže to zahušťování jsou často právě novostavby hotelů... no, těžko říct kam v tomhle ohledu spadá ta stavba na Letné, je to v místě, které sice úplně přehuštěné není, ale že jo...

    Třeba příkladem je Václavák, kde je většina budov zoufale prázdná, nejen prázdná po setmění, protože tam jsou kancly, ale prázdná úplně, i přes den. Nejsmutnější případ je Palác U Stýblů, ten je vevnitř zcela vybrakovaný, ale prázdných budov je tam víc. V oblasti Václaváku žije zlomek obyvatel oproti období První republiky.. je to v podstatě taková zřícenina.

    Tohle žádné zahušťování nevyřeší.. již stojící objekty je potřeba vracet do života..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/FouadUrbanist/status/1273340165906468865
    Two girls stand in the same location in Utrecht between 1982 and 2020 (38 years). The difference is clear, not only in the street components which can be implemented and achieved by designers, but the real development is the urban mobility modes
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: tak idea toho pestreho města, kdy v jedny lokalitě máš zároveň byty, kancly, hospody a prostě všechno možný je, že lidi nemusí jezdit MHD přez půl města aby dojeli do vysněné Babisovy jednodruhove čtvrtě
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEDRIGERN: to je sice pravda, některé proluky v centru trvají už snad od bombardování v roce 1945 a jsou fakt hnusné... ale princip je stejný: zahuštění centra se vyplácí díky spekulativnímu nárůstu ceny nemovitostí v centru.

    na jednu stranu chápu, že třeba byty v centru by byly fajn, aby to nebyl jen turistland kombinovaný s kancelářemi. na druhou stranu, každé zahuštění tam vyvolá další poptávku po dopravě, protože i ty lidi co mají byty současně chtějí vlastnit auta, apod.

    neříkám, že znám jednoduché řešení, snad jen že některé byty přeci jen musí město přímo investovat a ovládat, aby si zachovalo vliv v situaci, kdy přímé regulace budí politický odpor, a některé nezastavěné pozemky je nutné uchránit před developery a měnit v parky nebo lesoparky (a to někdy i na úrovni těch proluk v centru, protože centrum je už zahuštěné extrémně, a zeleň je ve městě maximálně důležitá)
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    XCHAOS: Penta poblíž Masaryčky staví ohromný komplex. Já jsem primárně mluvil o obnově menších brownfieldů a opuštených domů. Typický může být ten nejnovější dům na Národní.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEDRIGERN: no, to příliš neodpovídá reálnému pozorování... viz Penta poblíž Masaryčky.

    Trh je trh. Ceny nemovitostí v centru budou vždycky nesrovnatelné s těmi na periférii... jedno je to možná bytovým developerům, kteří si prostě napůjčují na výstavbu a pak rozprodají byty a to, že pak se cena tržní cena propadne pod tu vyhypeovanou, za kterou si koncoví obyvatelé nasmlouvají hypotéky, to je jim v zásadě fuk.

    Ale v centru se ceny pravděpodobně nepropadnou, je tam vždycky šance to centrum prodat nějakým saúdským ropným šejkům jako v Londýně. Tzn. je reálný tlak na to, aby město povolilo v centru výstavbu co nejvíc zahustit...
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    CUKI: Ale to není v rozporu. Byt na Teplicku je k ničemu pokud pracuji v Praze. Jiná situace je třeba Kolín, který je pát desítek minut od pražského hlaváku. Tento problém je však přímo navázán na kvalitu VHD.

    Ale stavět sídliště na zelené louce je pro developera o hodně levnější než zahušťovat a obnovovat centrum. V prvním případě si dělá co chce. V druhém má dopravní omezení, složitější logisticku, musí mít kvalitnější projekt a na jednom projektu vyvaří mnohem méne bytů.
    CUKI
    CUKI --- ---
    LINKOS: Pro začátek by stačilo, aby nemizely ty co už zelené jsou... Což se v Praze moc nedaří.
    KEDRIGERN: To není ten problém, problém je v tom že každý chce bydlet v Praze ale na místě už tak nesejde, jen za tou cedulí. A ta se prostě přirozeně už dlouho neposouvá, což je problém. No a pak je vezmě nějaká tabulka naláduje se čísly a z ní vyjde že by Praha potřebovala xy bytů navíc a to se neděje. Nikdo už ale neřeší jestli je potřeba ty byty stavět tam. Potřeba je to jen z jednoho důvodu. Pokud tu samou stavbu postavím uprostřed Prahy bude mít třeba 100x vyšší cenu než někde na Teplicku...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: tak kdyby ubylo v dopravy tak že by se daly předělat silnice zas na zelené plochy, případně ulice suzit atd, stavět víc nahoru než do stran...
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    XCHAOS: Developeři chtějí město roztahovat do šířky. Stavět v centru je ve všech ohledech dražší. Stavět na okraji je dražší pro město (nutnost zajistit infrastrukturu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já rozhodně pro žádné velké zahušťování Prahy nejsem (bohužel, developeři mají jiný názor)

    CUKI: no tak hlavním smyslem bedny na kole je právě ta úvaha o tom, jak věci uložené v kole rozumně zamknout :-) Druhý faktor je vodotěsnost. Že by to šlo vozit v nějakém otevřeném koši je samořejmé, ale v podmínkách velkoměsta to prostě není na pořadu dne...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Ještě taková věc, ono to s tím souvisí. V ostatních částech světa, minimálně Evropy se města už nějakou dobu rozšiřují hlavně do šířky a těch netknutých míst v centrech si váží a naopak je víceméně zazeleňují. Ale taková Praha jde spíše opačným směrem. Například severské země už desítky let jdou směrem širším prolukám mezi domy (pravda hlavně z požárního hlediska), ale pak se tyhle problémy řeší lépe.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Kolo(elektro) má jednu nevýhodu. přeci jen to auto můžeš někde nechat a rozumě zamknout. To kolo musí být pořád s tebou. Já třeba během asi 5ti let přišel o tři kola dohromady za hodně přes 100k Kč. A to šlo pouze o klasické kola. Tedy jsem se je snažil zamykat v místech kam bych elektrokolo třeba nezamknul. U aut, pokut nemáš zrovna na sídlišti zaparkované téčko, tak se riziko krádeže dosti minimalizuje. Jako sice mi taky 2x ukradli auto, ale nikdy ne v Čechách. Dokonce to jednou nebylo ani v Evropě. A pokaždý jsem ho sice složitě ale získal zpátky.
    Na druhou stranu aut je čím dál tím více a míst kde je zaparkovat je čím dál tím míň.
    Elektrokolo je nutné zabezpečit. Tedy pro začátek by stálo za to v centrech měst udělat pojištěné stojany třeba i s kamerovým systémem. Tak aby člověk mohl snadno to kolo zaparkovat kdekoli. Tak jako mají na jihu Evropy parkování motorek, cca každých 100-200m na ulici místo vyhrazené motorkám. Tak aby to samé vzniklo pro kola. Ona přecijenom i ta nejlevnější sada je kolem 30k Kč plus cena kola.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já zas tolik těch kol nestavím, osobně, ale já i tahle firma nakupujeme u http://e-pohon.cz

    To se tu dostáváme už trochu offtopic. Elektrokolům se všichni vysmívají, jak jsou nesportovní, a současně z nějakého důvodu míň sexy, než hlučné motorky... ale fakticky je to jeden ze způsobů, jak auta ve městech nahradit poměrně masově a rychle, protože lithiových baterek možná nejde vyrobit dost na to, abychom si všichni vozili zadek v Teslách - ale baterka do elekotrokola je proti tomu (i konstrukčně) v podstatě jen kombinace několika baterek velikosti do mobilů a balancer k nim je stokorunová záležitost.

    Elektrokola je dneska možné postavit výrazně levněji, než konvenční mopedy a ani nevyžadujou žádnou speciální infrastrukturu kromě zásuvky. Pokud by se jim podařilo vytvořit jiný image, než jen nějaké pomůcky pro důchodce, tak by měli potenciál změnit pracovní dny i volný čas velké části populace... většinový cykloaktivismus ale sází spíš na takovou tu kolo-vlak kombinaci, zatímco cyklosportovci, co nad elektrokoly ohrnují nos, zase nemají problém si to sportovní náčiní do lesa dovézt na střeše auta... no a to nemluvím o tom, že individuální mobilita, která by byla řešená jinak než autama, je ale subverzivní i k MHD, a infrastrukturní projekty jsou taky velký business.

    Jednou za čas se objeví technologie s potenciálem v krátkém čase změnit životní styl fakt hodně lidí, ne jenom hrstky. A synergie z běžným cykloaktivismem je tu ale v tom, že města potřebují páteřní cyklostezky odněkud někam (ne jen ty na sportování pro bruslaře, co vedou odnikud nikam). A při troše snahy může být infrastruktura pro kola a elektrokola společná (rozhodně to dává lepší smysl, než pro kola a bruslaře)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam