• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Tedy se nic nezměnilo. Mě 25km prostě fakt nestačí a nebudu to používat tak často aby se mi vyplatila STK a Povinné ručení a pod. Já už si ale bohužel moc na kole díky zdravotním problémům moc nezajedním, ale pro člověka v kondici je omezeni na 25km/h prostě jen těžítko na víc, protože to je cca průměrná rychlost co jezdí lidi na kole. Těch 20Mph mi přijde jako minimum. Já ale doufal že do 45Km nepotřebuješ (nebudeš potřebovat) nic, max řidičák
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: tak norma Fast Pedelec je 1-4 kW motor, cyklistická helma, omezovač do 45 km/h, papíry na moped... a
    asi i STK a možná i SPZ, což je teda důvod, proč jsem za současnou šedou zónu v podstatě rád.

    Na silnici je Fast Pedelec cool, protože se člověk s minimem nákladů dostane kamkoliv stejně rychle a výrazně pohodlněji než na mopedu (tj. bez bzučení motoru, apod.) - ale jak je to třeba na cyklostezce? Smím tam použít motor do 25 km/h (pedelec), nebo ho nesmím použít vůbec? Nebo tam vůbec nesmím? (mopedy asi spíš nesměj, pokud na dané stezce nemají vyjímku..)

    Pro začátek evropská norma pedelec do 25 km/h je naprd. V USA je to 32 km/h, což mi přijde přiměřené po všech stránkách (silniční cyklisti takovou rychlost běžně vyvinou...).
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Taky plánuju jedno e-kolo postavit i když slibuju si to už asi deset let. Jen ty baterie pořád nejdou dolu, tak jak se to o nich píše :-(
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ja jsem třeba nedávno koukal na elektromotorky. Tam je jasná hranice 45km/h tak okolo 30-40k. A pak klasické rychle troje 250k plus... Štve mě, že nedělají nějaký model v rychlosti třeba Simpsona- treba 90km/h
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: A jak je to tedy teď přsně co je legální a na co konkrétně se čeká?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: tak zase na druhou stranu, tímhle nikdo ani nepoškrábe lak tomu autu, kterého srazí.. to je ještě neškodnější, než cyklisti...

    Osobně bych si na tom připadal dost nebezpečně... jednokolky mají obecně problém s bržděním, tak by mi zajímalo, jak to dělají ty motorové. Jinak samozřejmě, v řadě ohledů je to segway postavená z hlavy na nohy. Co se týče toho, že se k hmotnosti jezdce přidává naprosté minimum váhy stroje, jak to je jen možné, se mi to líbí... ale představa, že se na tom řítím a musím zastavit... no jako nevím. Jako asi to nebude v zásadě těžší, než na snowboardu, na kterém si troufnu rozjet až 50 km/h, ale zase padat na asfalt není jako na sníh...

    S tou legislativou good luck.. já pořád čekám na finální regulaci 45 km/h elektrokol, čekám, jestli si budu muset pořizovat SPZ a jestli bude povinná STK (dost mi to trápí jako konstruktéra samodomo strojů...)... evropská regulace vyžaduje, aby "Fast Pedelec" byl legální (cca na úrovni mopedu).. a do toho někdo přijde se 70 km/h jednokolkou :-)))
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    CUKI: imho to je jen do první bouračky kdy si toho někdo všimne a začne se v tom stourat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    LINKOS: Tak viděl jsem to už dřív, takové malé hračky, ale tohle už je solidní stroj. Trochu to vylepšej na 80km/h a bude to jezdit i po dálnici.
    Ale taky mě to zaráží. Kola jsou tuším s příšlapem max 45km/h a bez snad jen 25? a tohle frčí 70!!
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    CUKI: to teda moc bezpečné nevypadá. By mě zajímalo jak tohle protlačí zkrze legislativu
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Tak na kole se jezdí mnohem větší rychlostí, ve sjezdech dáš 90 jako nic. Takže pokud si nepřipadáš bezpečně bude to spíš špatnou k-cí.

    Ale jasně taky by mě hlodalo co se stane pokud selže gyroskop nebo i baterie :-) A to pade jel do slušnýho kopce. Do mírného jel viditelně víc.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: 50 km/h na jednokolce, to zní jako dobře o hubu :-) Moje elektrokolo se na rovině rozjede kolem 40 km/h, ale moc bezpečně si na tom nepřipadám... a to to má brzdy a tak.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Ta asi ne, i když třeba bude převážet auta když nejsou schopní udělat most :-D
    Nicméně včera jsem jel z Berouna do Vráže a potkal jsem týpka na takové té elektrické jednokolce. A do toho kopce u zabitýho, to vesele hnal 50km/h a předtím to jelo ještě rychlejc... Docela by mě zajímalo co to bylo konkrétně. Taková věc dokáže solidně nahradit elektrokola.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: ehm, no proto říkám, že lanovka snad žádná auta nepřitáhne :-) tunel myslím obrazně řečeno, jako tunel na finance :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Ty auta tam stejně pojedou jen přes město, což je šílená zátěž.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: tak pochopitelně, než by byl hotový vnější okruh, tak by takový most přitáhl obrovské množství tranzitu. A ten nikdo nechce ani v Dejvicích a Podbabě, ani v Troji a Bohnicích... takže se plánují vifikundace typu "most pro tramvaj, IZS, pěší a cyklisty" (což se ostatně plánuje i na Dvorcích), no ale ve výsledku: kam se zaručeně žádná auta nenacpou, je lanovka :-)

    Osobně mám lanovky rád, od dětství. Jen nevím, jak moc velký tunel teda bude tenhle konkrétní projekt...
    CUKI
    CUKI --- ---
    Praze by v prvé řadě pomohl most na severní části přes Vltavu, tak aby se neprojíždělo Prahou. Problém aut v Praze je hlavně tranzit. Takováto metropole nemá dosud dokončený ani vnitřní ani vnější objezd kolem města a Přes Vltavu se člověk dostane až v Kralupech... To je přeci šílená ostuda. Druhá věc je že nejsou na okrajích Prahy žádné funkční odstavné parkoviště. Pozemky k tomu určené se rozprodaly na nové sídliště a satelity, které asi samy nemají často vyřešenou dopravní obslužnost.
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    XCHAOS: Vím, dřív to bylo i časově omezené, ale naposledy jsem nic o časovém omezení nenašel. I když to využívám míň než bych chtěl :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MORKANT: je to omezené na vybrané úseky, ale celkem jsem si zvykl a používám to.

    je to rozhodně složitý... město nelze vyřešit jen pomocí kol, ale na určitý typ dopravy se kola hoděj.
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    XCHAOS: jeno "technická", v tom článku píše o omezení použití tramvají až od sedmi večer, nedávno jsem na to koukal a žádné časové omezení není...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://nazory.aktualne.cz/komentare/praze-chybi-hidalgova/r~e28e7da8bc4c11eaaabd0cc47ab5f122/
    Hidalgová válčí proti autům. Chce omezovat jejich průjezd městem a postupně rušit místa, kde dnes mohou parkovat. Plánuje drsnou změnu, hodlá zrušit neuvěřitelných 60 tisíc parkovacích míst z celkových více než 83 tisíc. Zbude jen něco přes čtvrtinu. Vzpomeňme na náš skromný pokus uzavřít jen jeden pruh silnice v Praze u Národního divadla, co kolem toho bylo řečí, jak to motoristé nesnášeli.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam