• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: tak pochopitelně, než by byl hotový vnější okruh, tak by takový most přitáhl obrovské množství tranzitu. A ten nikdo nechce ani v Dejvicích a Podbabě, ani v Troji a Bohnicích... takže se plánují vifikundace typu "most pro tramvaj, IZS, pěší a cyklisty" (což se ostatně plánuje i na Dvorcích), no ale ve výsledku: kam se zaručeně žádná auta nenacpou, je lanovka :-)

    Osobně mám lanovky rád, od dětství. Jen nevím, jak moc velký tunel teda bude tenhle konkrétní projekt...
    CUKI
    CUKI --- ---
    Praze by v prvé řadě pomohl most na severní části přes Vltavu, tak aby se neprojíždělo Prahou. Problém aut v Praze je hlavně tranzit. Takováto metropole nemá dosud dokončený ani vnitřní ani vnější objezd kolem města a Přes Vltavu se člověk dostane až v Kralupech... To je přeci šílená ostuda. Druhá věc je že nejsou na okrajích Prahy žádné funkční odstavné parkoviště. Pozemky k tomu určené se rozprodaly na nové sídliště a satelity, které asi samy nemají často vyřešenou dopravní obslužnost.
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    XCHAOS: Vím, dřív to bylo i časově omezené, ale naposledy jsem nic o časovém omezení nenašel. I když to využívám míň než bych chtěl :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MORKANT: je to omezené na vybrané úseky, ale celkem jsem si zvykl a používám to.

    je to rozhodně složitý... město nelze vyřešit jen pomocí kol, ale na určitý typ dopravy se kola hoděj.
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    XCHAOS: jeno "technická", v tom článku píše o omezení použití tramvají až od sedmi večer, nedávno jsem na to koukal a žádné časové omezení není...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://nazory.aktualne.cz/komentare/praze-chybi-hidalgova/r~e28e7da8bc4c11eaaabd0cc47ab5f122/
    Hidalgová válčí proti autům. Chce omezovat jejich průjezd městem a postupně rušit místa, kde dnes mohou parkovat. Plánuje drsnou změnu, hodlá zrušit neuvěřitelných 60 tisíc parkovacích míst z celkových více než 83 tisíc. Zbude jen něco přes čtvrtinu. Vzpomeňme na náš skromný pokus uzavřít jen jeden pruh silnice v Praze u Národního divadla, co kolem toho bylo řečí, jak to motoristé nesnášeli.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    XCHAOS: na takovej repost uz jsem starej :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Tam je to ještě dobrý, za kopcem to neuslyšíš a neuvidíš, průser je, když to postavěj na kopci.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PALEONTOLOG: tak vyber jeden a dej :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: Teherán :-)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: co tam je v blízkosti, že musí stavět takovou prisernost pro tolik lidí?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    XCHAOS: to bych dal klidně do štípacích :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A samozřejmě, naprostý extrém (asi dystopický, že :-)
    [ XCHAOS @ podnikatelské BAROKO - největší bizarnosti ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Eh.. taky město. Holt dnešní Irán...
    https://twitter.com/slovborg/status/1276273813609742343



    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: To je pravda. Ale právě je určitý limit počtu obyvatel na km^2, kdy tu pestrost ještě jde garantovat. Když to přehustíš moc, máš z toho New York. To je sice v jistém smyslu taky utopie, v tomto případě archtepální, utopická megalopolis... ale současně teda evropská města myslím směřují k trochu jinému ideálu.

    Babišova úřednická čtvrť je samozřejmě mimo všechny kategorie, to dá rozum. A turistland taky není to pravé... jenže to zahušťování jsou často právě novostavby hotelů... no, těžko říct kam v tomhle ohledu spadá ta stavba na Letné, je to v místě, které sice úplně přehuštěné není, ale že jo...

    Třeba příkladem je Václavák, kde je většina budov zoufale prázdná, nejen prázdná po setmění, protože tam jsou kancly, ale prázdná úplně, i přes den. Nejsmutnější případ je Palác U Stýblů, ten je vevnitř zcela vybrakovaný, ale prázdných budov je tam víc. V oblasti Václaváku žije zlomek obyvatel oproti období První republiky.. je to v podstatě taková zřícenina.

    Tohle žádné zahušťování nevyřeší.. již stojící objekty je potřeba vracet do života..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/FouadUrbanist/status/1273340165906468865
    Two girls stand in the same location in Utrecht between 1982 and 2020 (38 years). The difference is clear, not only in the street components which can be implemented and achieved by designers, but the real development is the urban mobility modes
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: tak idea toho pestreho města, kdy v jedny lokalitě máš zároveň byty, kancly, hospody a prostě všechno možný je, že lidi nemusí jezdit MHD přez půl města aby dojeli do vysněné Babisovy jednodruhove čtvrtě
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEDRIGERN: to je sice pravda, některé proluky v centru trvají už snad od bombardování v roce 1945 a jsou fakt hnusné... ale princip je stejný: zahuštění centra se vyplácí díky spekulativnímu nárůstu ceny nemovitostí v centru.

    na jednu stranu chápu, že třeba byty v centru by byly fajn, aby to nebyl jen turistland kombinovaný s kancelářemi. na druhou stranu, každé zahuštění tam vyvolá další poptávku po dopravě, protože i ty lidi co mají byty současně chtějí vlastnit auta, apod.

    neříkám, že znám jednoduché řešení, snad jen že některé byty přeci jen musí město přímo investovat a ovládat, aby si zachovalo vliv v situaci, kdy přímé regulace budí politický odpor, a některé nezastavěné pozemky je nutné uchránit před developery a měnit v parky nebo lesoparky (a to někdy i na úrovni těch proluk v centru, protože centrum je už zahuštěné extrémně, a zeleň je ve městě maximálně důležitá)
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    XCHAOS: Penta poblíž Masaryčky staví ohromný komplex. Já jsem primárně mluvil o obnově menších brownfieldů a opuštených domů. Typický může být ten nejnovější dům na Národní.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam