• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MORKANT: je to omezené na vybrané úseky, ale celkem jsem si zvykl a používám to.

    je to rozhodně složitý... město nelze vyřešit jen pomocí kol, ale na určitý typ dopravy se kola hoděj.
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    XCHAOS: jeno "technická", v tom článku píše o omezení použití tramvají až od sedmi večer, nedávno jsem na to koukal a žádné časové omezení není...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://nazory.aktualne.cz/komentare/praze-chybi-hidalgova/r~e28e7da8bc4c11eaaabd0cc47ab5f122/
    Hidalgová válčí proti autům. Chce omezovat jejich průjezd městem a postupně rušit místa, kde dnes mohou parkovat. Plánuje drsnou změnu, hodlá zrušit neuvěřitelných 60 tisíc parkovacích míst z celkových více než 83 tisíc. Zbude jen něco přes čtvrtinu. Vzpomeňme na náš skromný pokus uzavřít jen jeden pruh silnice v Praze u Národního divadla, co kolem toho bylo řečí, jak to motoristé nesnášeli.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    XCHAOS: na takovej repost uz jsem starej :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Tam je to ještě dobrý, za kopcem to neuslyšíš a neuvidíš, průser je, když to postavěj na kopci.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PALEONTOLOG: tak vyber jeden a dej :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: Teherán :-)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: co tam je v blízkosti, že musí stavět takovou prisernost pro tolik lidí?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    XCHAOS: to bych dal klidně do štípacích :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A samozřejmě, naprostý extrém (asi dystopický, že :-)
    [ XCHAOS @ podnikatelské BAROKO - největší bizarnosti ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Eh.. taky město. Holt dnešní Irán...
    https://twitter.com/slovborg/status/1276273813609742343



    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: To je pravda. Ale právě je určitý limit počtu obyvatel na km^2, kdy tu pestrost ještě jde garantovat. Když to přehustíš moc, máš z toho New York. To je sice v jistém smyslu taky utopie, v tomto případě archtepální, utopická megalopolis... ale současně teda evropská města myslím směřují k trochu jinému ideálu.

    Babišova úřednická čtvrť je samozřejmě mimo všechny kategorie, to dá rozum. A turistland taky není to pravé... jenže to zahušťování jsou často právě novostavby hotelů... no, těžko říct kam v tomhle ohledu spadá ta stavba na Letné, je to v místě, které sice úplně přehuštěné není, ale že jo...

    Třeba příkladem je Václavák, kde je většina budov zoufale prázdná, nejen prázdná po setmění, protože tam jsou kancly, ale prázdná úplně, i přes den. Nejsmutnější případ je Palác U Stýblů, ten je vevnitř zcela vybrakovaný, ale prázdných budov je tam víc. V oblasti Václaváku žije zlomek obyvatel oproti období První republiky.. je to v podstatě taková zřícenina.

    Tohle žádné zahušťování nevyřeší.. již stojící objekty je potřeba vracet do života..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/FouadUrbanist/status/1273340165906468865
    Two girls stand in the same location in Utrecht between 1982 and 2020 (38 years). The difference is clear, not only in the street components which can be implemented and achieved by designers, but the real development is the urban mobility modes
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: tak idea toho pestreho města, kdy v jedny lokalitě máš zároveň byty, kancly, hospody a prostě všechno možný je, že lidi nemusí jezdit MHD přez půl města aby dojeli do vysněné Babisovy jednodruhove čtvrtě
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEDRIGERN: to je sice pravda, některé proluky v centru trvají už snad od bombardování v roce 1945 a jsou fakt hnusné... ale princip je stejný: zahuštění centra se vyplácí díky spekulativnímu nárůstu ceny nemovitostí v centru.

    na jednu stranu chápu, že třeba byty v centru by byly fajn, aby to nebyl jen turistland kombinovaný s kancelářemi. na druhou stranu, každé zahuštění tam vyvolá další poptávku po dopravě, protože i ty lidi co mají byty současně chtějí vlastnit auta, apod.

    neříkám, že znám jednoduché řešení, snad jen že některé byty přeci jen musí město přímo investovat a ovládat, aby si zachovalo vliv v situaci, kdy přímé regulace budí politický odpor, a některé nezastavěné pozemky je nutné uchránit před developery a měnit v parky nebo lesoparky (a to někdy i na úrovni těch proluk v centru, protože centrum je už zahuštěné extrémně, a zeleň je ve městě maximálně důležitá)
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    XCHAOS: Penta poblíž Masaryčky staví ohromný komplex. Já jsem primárně mluvil o obnově menších brownfieldů a opuštených domů. Typický může být ten nejnovější dům na Národní.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEDRIGERN: no, to příliš neodpovídá reálnému pozorování... viz Penta poblíž Masaryčky.

    Trh je trh. Ceny nemovitostí v centru budou vždycky nesrovnatelné s těmi na periférii... jedno je to možná bytovým developerům, kteří si prostě napůjčují na výstavbu a pak rozprodají byty a to, že pak se cena tržní cena propadne pod tu vyhypeovanou, za kterou si koncoví obyvatelé nasmlouvají hypotéky, to je jim v zásadě fuk.

    Ale v centru se ceny pravděpodobně nepropadnou, je tam vždycky šance to centrum prodat nějakým saúdským ropným šejkům jako v Londýně. Tzn. je reálný tlak na to, aby město povolilo v centru výstavbu co nejvíc zahustit...
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    CUKI: Ale to není v rozporu. Byt na Teplicku je k ničemu pokud pracuji v Praze. Jiná situace je třeba Kolín, který je pát desítek minut od pražského hlaváku. Tento problém je však přímo navázán na kvalitu VHD.

    Ale stavět sídliště na zelené louce je pro developera o hodně levnější než zahušťovat a obnovovat centrum. V prvním případě si dělá co chce. V druhém má dopravní omezení, složitější logisticku, musí mít kvalitnější projekt a na jednom projektu vyvaří mnohem méne bytů.
    CUKI
    CUKI --- ---
    LINKOS: Pro začátek by stačilo, aby nemizely ty co už zelené jsou... Což se v Praze moc nedaří.
    KEDRIGERN: To není ten problém, problém je v tom že každý chce bydlet v Praze ale na místě už tak nesejde, jen za tou cedulí. A ta se prostě přirozeně už dlouho neposouvá, což je problém. No a pak je vezmě nějaká tabulka naláduje se čísly a z ní vyjde že by Praha potřebovala xy bytů navíc a to se neděje. Nikdo už ale neřeší jestli je potřeba ty byty stavět tam. Potřeba je to jen z jednoho důvodu. Pokud tu samou stavbu postavím uprostřed Prahy bude mít třeba 100x vyšší cenu než někde na Teplicku...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: tak kdyby ubylo v dopravy tak že by se daly předělat silnice zas na zelené plochy, případně ulice suzit atd, stavět víc nahoru než do stran...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam