• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no, nějaký okruh jo, ale měl by vést místy, kde lidi fakt bydlí a kde je přitom MHD slabá...

    A protažení Déčka z nám. Republiky přes Letnou do Podbaby dává smysl už teď...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: No jestli bydlíš tam co jsi bydlel, tak to chápu, ale pokud si pamatuju, tak jsi ještě o něco starší než já, takže toho se nedožijou pravděpodobně ani tvé děti :-)

    Problém bych viděl hlavně že okruh ve vnitřní části není tak využitelný. Ale pro všechny co bydlí v těch okrajovějších částech Prahy je cesta jinam než do centra většinou dost boj i když jsou na metru. Ten okruh na okrajích by to neuvěřitelně změnil. Navíc by vzniklo více míst kde vybudovat odstavná parkoviště.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no, mě stanice metra Malovanka rozhodně nevadí :-) ale něco z toho je blbost. Stanice Vozovna Střešovice je blbost, je to nudný přestupní uzel, kde nikdo nebydlí a nic tam není. Na Strahov se plánuje tramvaj pro študáky. Spíš by to mohlo z Břevnova jet na Nádraží Smíchov víc přes vnitřní oblast Prahy 5...např. přes Klamovku či Kavalírku a pak dál pod Mrázovkou, s možnou stanicí Hřebenka někde v oblasti Podbělohorské, Císařky, případně třeba s jedním vestibulem na tom doktorském sídlišti - než přes Strahov, kde je pak hrozný krpál dolů. Stanice Strahov je určitě největší blbost ever (na rozdíl od Malovanka). Tramvaj tam bude až až.

    Na Podbabu bych protáhl spíš přes Letnou Déčko, s možným pokračováním na Suchdol. A Óčko bych z Dejvické vedl asi na Letnou, kde by byl přestup na D a potom buď na Vltavskou nebo Nádraží Holešovice, ale s další zastávkou v Holešovicích, než by to zahlo asi na Palmovkou... a dál nevím.

    Žižkov by obdobně líp obsloužila budoucí trasa E, která by se s D křížila na Hlaváku (nebo nám. Republiky) a jela by pak spíš přes Národní a Újezd někam do Řep. Moje Óčko by spojilo Libeň se Žižkově a s Vinohrady a nekopírovalo by tramvajových okruh. Dál od centra by zajížděly spíš prodloužené D a nová trasa E (Já to snad budu muset nakreslit, nebo co :)

    Křížení O s C a D má být jednoznačně Pankrác, s novými stanicemi v dopravně neobslouženém okolí a ne nesmyslný trojúhelník u Budějovické a Olbrachtovy...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Divnej okruh, čekal bych ho víc kolem konečných stanic. Tohle za mě nedává moc smysl
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Výběr jihoamerických měst mi přijde trochu tendenční, ale za zamyšlení to určitě stojí...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Praha Sobě představila plán na výstavbu okružní linky metra s 23 stanicemi - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/praha/zpravy/metro-okruzni-linka-trasa-navrh-praha-sobe-vize.A220210_131934_praha-zpravy_baky
    :-)
    M4JKL05
    M4JKL05 --- ---
    XCHAOS: je to render z fiktivní vize budoucnosti Atén:
    Tomorrows - Projects / Tomorrow’s Storeys
    http://tomorrows.sgt.gr/project.php?lang=en&pid=82
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no právě ten bývalý Kowloonu v Hong Kongu, asi v nějaké poslední fázi...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Kde to je?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    M4JKL05: těch klimatizačních jednotek....jestli jim to kape dolů, tak bych necgtěl bydlet dole :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Asi největší realizovaná městská dystopie ever... pro někoho ovšem současně s rozměrem jisté divoké svobody. Pravzor cyberpunkových fantazií...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    M4JKL05: to je slušná imitace Kowloonu v Hong Kongu :-) ale nápisy jsou v alfabetě hmm... kde to může být?
    M4JKL05
    M4JKL05 --- ---
    XCHAOS: chtěl bych to zažít a vidět z vnitrobloku, představuju si to nějak takhle:
    Forest Swords - Crow (Official Visual)
    https://www.youtube.com/watch?v=lan-Pjv99Xk
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: jelikož občané volí městskou radu, tak bych řekl, že se to přenese časem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (no, neplánuje to město, je to občanská iniciativa...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/grescoe/status/1481991345690619906
    Berlin is planning a car-free area larger than Manhattan—citizen-led initiative would create largest urban car-free zone in the world.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEIKIN: no právě že nejsou, kromě pár extrémních příkladů typu NY nebo LA. Dtto ty stany taky v normálním velkoměstě nepotkáš o nic víc, než třeba v Berlíně.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Flexit s károu po centru - je pořád in.
    OMNIHASH: - to bys musel překopat životní styl. V centrech amerických měst jsou tak drahé nájmy, že střední třída osídlila předměstí, kde je dost místa a infrastruktury. Dnes centra velkých měst osídlují stany, přístřešky a mobilní obydlí.

    Osobní doprava autem je i z hlediska bezpečnosti standart.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hladké pásy na Dvořákově nábřeží jsou kompletní - Městem na kole
    https://mestemnakole.cz/2021/12/hladke-pasy-na-dvorakove-nabrezi-jsou-kompletni/
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    OMNIHASH: Charles Marohn k tomu má pár příběhů, např. jak ho vyloučili z komory inženýrů jako heretika atd. ale změna se pomalu a postupně děje, a když to jde v US tak to půjde všude.

    má o tom taky pěkný knihy
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MARSHUS: no upřímně USA má tak dojebaný města, že se bojím, že jim nepomůže ani sto poobbnejch kanálů, i kdyby je povinně všichni sledovali místo večerníčků. Tam už pomůže fakt jenom nukleární holocaust a postavit to znova a líp. Místo centra dálnice a místo zbytku sídelní kaše... nějakou naději dávám uzavřenejm kompaktním městům jako Seattle a San Francisco, co se zvládly/nou zahustit samy organicky, ale průměrný město na pláni je totálně v háji.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam