• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    HARDYAž moc alternativní medicína - já konkrétně hodně koncentrovaně přednáším.
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    MEANKITTY11: ale to je dobrá zpráva. Obyč solí můžu solit kolik chci a tělo si jí nevezme :)
    KONOPKA
    KONOPKA --- ---
    MEANKITTY11: To mi připomnelo tohle s Vankem.

    Neobyčejná sůl. Když je drahá, bude asi zdravá! - MALL.TV | Seriály, pořady a filmy zdarma
    https://www.mall.tv/rozum-v-troube/neobycejna-sul-kdyz-je-draha-bude-asi-zdrava
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    NATAKA: No, já, profesí analytik s několika semestrama lingvistiky navrch, k tomu můžu říct jen tolik, že pro mě věta o třech různých významech nemůže už z principu přesně popisovat. Nehledě na jazykovej systém se přesnost vyjádření a mnohovrstevnatost z mýho pohledu prostě vylučujou.
    Souhlasím s užitečností více úhlů pohledu, v mojí práci je to třeba extrémně užitečná věc, ale pokud jde o zrovna o vědu a lékařství, klidně i tu psychiatrii, opět tady narážíme na můj materialismus - člověk pro mě není víc než extrémně složitej biologickej stroj. Všechno, co je "spatne" je podle mě vystopovatelný až k biochemii mozku. Od těžkejch psychiatrickejch onemocnění až k nějakejm traumátkům že zlý pani učitelky ve školce. Mluvíš o ochotě porozumět východním pohledu a já tvrdím, že to není potřeba. Snad to maj i správně, ale kolem je takovýho balastu o energiích a podobně, že to je pro mě na úrovni kyvadýlek a orgonitu. Proto bych to tady ukončil, protože bychom se jinak zacyklili. Nicméně díky za debatu :-)
    NATAKA
    NATAKA --- ---
    SALVATOR: Krátce řečeno - v jazyce a paradigmatu. Sanskrt je jazyk, který má schopnost velmi přesného popisu stavu vědomí a je multidimenzionální, kdy jedna věta může mít třeba tři různé významy, které platí zároveň i zvášť. Tak i základní slovník o stovkách slov dá člověku hodně. Aneb kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem .-) A to paradigma nebo jak tomu říct - celkový rámec - je natolik odlišný od našeho, že dává často úplně jiný náhled na problém. No, a když můžeš nahlédnout na stejný problém z různých míst, vidíš ostřeji .-)
    Ovšem, jak si vybavuji z dob dávných - člověk musí skutečně chtít rozumět, protože jinak se nepřenese přes kulturní odlišnosti a stejně nic moc nepochytí. Stačila by Sámkhja, triguna, tridóša - třeba deset knížek do hlavy a základ je hotov. Sámkhja je navíc zajímavá tím, že je docela ateistická, že se obejde bez božstev...
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    NATAKA: A v čem vlastně vidíš přínos východních filozofií pro psycho-lidi?
    NATAKA
    NATAKA --- ---
    SALVATOR: chápu co chceš říct - však to platí opačně i s medicínou - nemusíš přeci nic vědět o anatomii ani fyziologii, abys spokojeně fungoval ... když ale chceš maximum od sebe nebo schopnost pomoci druhému se zraněním, nemocí - už ty znalosti potřebuješ. V mých očích je tak krátkozraké, když třeba psychiatři a jiní psycho-lidi nemají pořádně nastudováno z východní filozofie. Stejně jako ty si myslí, že to nepotřebují, že už ví... a to je škoda!
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    NATAKA: No tady by měl promluvit zdravej rozum. Ale chápu, že kdo nezná míru, tomu karma pomůže. Přesto pro mě zůstává vnějším konceptem, protože zcela evidentně to jde i bez ní. Není člověku vnitřně vlastní a kdo nemá nějakou pojistku zabudovanou ani koncept karmy nezná, hledá si berličku pravděpodobně jinde. Nebo se užene jak debil.
    NATAKA
    NATAKA --- ---
    SALVATOR: život je však plný kompromisů a nejde dělat všechno skvěle a přínosně pro všechny - je třeba volba - co dělat s nasazením největším a kde trošku ubrat. Karma není jen nějaký vnější koncept - taky vede a ukazuje cestu - svým tlakem donutí k volbě. Nejde být najednou vrcholový sportovec, sexy manžel, skvělý táta, bavič davů, úspěšný manažer, umělec i filozof... z tohoto pohledu není karma žádný blbý trest, ale každodenní vodítko pro člověka, aby věděl kudy dál a řešil co má.
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    SADAKO: chodí k doktorovi.
    Tady ve městě byl kardiolog, který v téže ordinaci provozoval i čínskou medicínu za prachy. 60 let, nádor na mozku, do půlroku konec.
    A taky tu paní doktorka založila homeopatickou ordinaci, 500 kč konzultace. Pak dostala rakovinu prsu a dle všeho jí operace a chemiterapie byla dobrá. Zatím žije. Má syna po mozkovém infekčním onemocnění, který je duševně mimo a 30 let ho nikdo nedokáže dát do přijatelného stavu. A nikomu to není divný.

    racionální přístup je dobrý por jednotlivce, který si to zvolí sám, tu zodpovědnost za sebe. Kdyby si všem tlouštíkům typu Růžičkovi dokázala do mozku dostat sdělení, že si za nemoci mohou sami, včetně infarktu a rakovinu, naskáčou hromadně z mostu.
    SADAKO
    SADAKO --- ---
    MAR_TINA: To je velmi racionální a z hlediska zdraví (i zdravotnictví) chvályhodný přístup, ale obávám se, že ho asi taky nebude schopen úplně každý.

    Hm, právě zuřivě přemýšlím, co dělat s takovými výlupky jako je Ota Nepilý. Když ho zavřeš, jenom tím potvrdíš všechny konspirační teorie a jeho následovníci se leda semknou za pití Sava lepší. Ideální by bylo, kdyby skapal na vlastní neúspěšnou léčbu, což se ovšem zařizuje blbě.
    To je vlastně otázka, tihleti mašíblové se svými výdobytky léčí sami a jenom mají kliku, že jim ještě nic vážného nebylo (nebo si hodil fatal save a přežili), nebo se pod rouškou tmy plíží k doktorovi?
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    SADAKO: tohle obsáhne jistě spoustu lidí. Zajímavé je, že mně se to začlo otáčet naopak. S přibývajícím věkem se starám o tělo, jídlo, pohyb apod. z důvodu zdraví (mladší jsem řešila jen postavu :D). Přibližně v duchu, abych si v případě, že dostanu v 60 nějakou rakovinu, mohla říci, byla to blbá náhoda a genetika, já jsem to jídlem, obezitou, kouřením apod. nezpůsobila. Právě si nechci nadávat, že jsem si zbytečně ubrala 20 let.
    SADAKO
    SADAKO --- ---
    SALVATOR: Zaregistroval jsi články, jak Viewegovi rupla aorta a on kolem sebe házel větami "Proč se to stalo mně, když přispívám na UNICEF?"

    Krásný příklad takového uvažování. Dělám dobré věci -> jsem odměňován X dělám špatné věci -> jsem trestán. Tento princip se objevuje ve spoustě náboženských systémů, včetně těch, co jsou zadrátované/ internalizované v národech indoevropského typu. Je nějaký řád. Když děláš dobré věci a pak se ti stane něco ošklivého, tak buď
    1) řád nefunguje, jak by měl, či se dokonce hroutí = PANIKA, DÉMONIE, NENE!
    2) jsi udělal něco špatně = uff, tak to zkusím napravit
    3) děje se to za nějakým vyšším účelem = eee... tak jo, asi trpím, ale nic nerozvracím, cajk

    A nemoci byly velmi často popisovány jako trest/posedlost/napadení atd.
    Jako ono je na druhou stranu trochu naivní čekat, že z lidí blbých 150 let vědeckého ateismu (počítáno +/- od Darwina) vyklepe uvažování, na kterém stáli tisíce let předtím. A on i ten viktoriánský racionalismu či šířeji evropské osvícenství bylo za mě třeba ultimátně WTF. Víru v bohy (boha) nahradilo vírou v rozum.
    A že třeba já nebo ty tohle zřejmě už nemáme ani intenalizováno - já sebe sama v tomto ranku považuju ze všeho nejvíc za aberantní exemplář, vesmíru na nás vůbec nezáleží a je to tak dobře je přesvědčení, které velké spoustě, jakkoli jinak materiálisticky orientovaných lidí, nedělá vůbec dobře.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    NATAKA: Tak tomu i docela rozumím. Ale nějak si svoji činnost nepotřebuju vysvětlovat externíma konstrukcema zvenčí. To, co dělám, dělám proto, že to je v lepším případě přínosný pro někoho jinýho, nebo aspoň pro mě, přičemž kdyz už to není přínosný pro jiný, aspoň nikoho vědomě nepoškozuju. To mi bohatě stačí. A nemám ani pocit, že na rozlišení dobrýho a špatnýho bych měl potřebovat nějakej kodex. Prostě něco I'm druhým to, co bych nechtěl, aby činili oni mě. Zatím sem s tím vystačil :-)
    Zároveň ovšem chápu to, co říká Sadako - pokud někdo vnímá třeba nemoc jako trest (i když nevím, proč), pak potřebuje nějaký vysvětlení, protože má zakotveno, že trestu předchází provinění.
    NATAKA
    NATAKA --- ---
    SALVATOR: vždycky jsem měl a mám potřebu rozumět tomu co dělám, proč to dělám. A taky potřebuji vědět co pro mě znamená dobré a co špatné - v lidských zákonech se moc nevyznám - vždycky mě šla spíš fyzika a až dohromady s metafyzikou mi to začalo dávat smysl.
    SADAKO: zajímavé je, že pro mě je třeba otázka reinkarnace irelevantní - doufám, že stihnu za život všechno co potřebuji ať pak nelituji, že jsem nekonal, když byla příležitost.
    SADAKO
    SADAKO --- ---
    SALVATOR: Je to způsob kategorizace/klasifikace. Imho se tam projevuje určitě mimo jiné lidská hrůza z biologického zániku, touha po vydělení se z přírody. Vyšší řád kromě dalšího říká, že i když to fyzické zemře (jako všechno tělesné), je zde (pře)trvání a celý obraz, v němž pozemské pinožení nevypadá tak WTF.
    Eliade to nazýval "nostalgií po ráji" a touhou lidských bytostí žít v přítomnosti věčnosti (božských bytostí = moci), v onom čase, který je věčný, nikoli v čase historickém. Což taky může vycházet z toho, že přesně po tomhle toužil sám Eliade, wtz, on byl takový... roztomilý universalistní romantik.

    Nicméně, já bych to fskutčnosti za až tak extra zabrušování nepovažovala, protože je docela zajímavé vzít tenhle úhel pohledu a podívat se jím na pití Sava a podobné blbnutí.
    Když jsi nemocný a podstupuješ nějakou léčbu, tak to buď zabere, nebo ne, moc jiných možností není. Můžeš to pochopitelně dojebat nebo vylepšit tím, jak se během té léčby chováš (chlastat na žloutenku bude asi velký špatný), ale v zásadě před tebou stojí nemoc, která se ti stala bez toho, že bys něco špatného udělal (pomiňme teď následky životního stylu), je nesmyslná, nepochopitelná, je to trest, před kterým ale nebylo provinění. Jsi v jistém smyslu bezmocný, najednou jsi v démonii, kde přestala platit pravidla, která vnímáš instinktivně (špatné věci se dějí zlým lidem etc.), chaos tě vezme po hlavě.
    Jasně, ty ne, ale očividně ne úplně malé procento lidí to může vidět i takhle. Ten čurák se Savem je schopen si z prstu vycucat nějaké odpovědi, které to zasadí do smysluplného rámce, jakkoli to nám přijde WTF (zlé farmafirmy, spiknutí iluminátů, PARAZITI!!! atd.) a nabídnout postup, který do něj zapadne a dá pacientovi do ruky možnost to ovlivnit - naprosto iluzorní, ale to je pro tenhle případ irelevantní. Pokud se to podělá a ty umřeš, tak si za to můžeš sám, dost sis neleštil karmu a Savo jsi pil za novoluní a ne za úplňku, takže chcípneš, ale to je v pořádku, protože to nebyl CHAOS, ale tvoje NEDODRŽENÍ ŘÁDU. Iluzorně se tak přesunutím viny na pacienta odstraňuje jeho pocit bezmoci vůči něčemu neovlivnitelnému; už je to selhání sebe sama, s čímž se člověk asi vyrovnává o něco lépe než s poryvem náhody.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Asi mi na to chyběj buňky, ale tuhle potřebu vyššího smyslu/řádu vážně nepobíram. Přesvědčení o tom, že všechno je chaos, entropie nás všechny semele a Bůh je mrtvej pro mě znamená volnost a svobodu. Ale to už zabrušujume od pití sava hodně hluboko do teologie.
    SADAKO
    SADAKO --- ---
    MAR_TINA: Učení o reinkarnaci je jedním paradigmat, skrz které člověk vidí svět a naplňuje ho smyslem. Věci se nedějí chaoticky a bez příčiny, ale stojí za nimi nějaký vyšší řád.
    NATAKA
    NATAKA --- ---
    MAR_TINA: ani ne - to až když se to přetáčí na ovečky. Spíš koncepce mechanizmu oddělení subjektu od reality - na základě čeho soudíš, že jsi tady?
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    MAR_TINA: Aby se naše svědomí samou čistotou blejskalo jak psí kulky.
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    NATAKA: očekávám, že karma je ve východní filozofii podobenství na něco a protě máme být hodní kluci a holky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam