MALKE: Víceméně jsi shrnula, co na Aldortové vadí i mně, ačkoli jinak se považuju spíš za zastánce "nevýchovných" přístupů. Jenom mám poznámku k tomu, jak naučit roční dítě nestrkat prsty do zásuvky - já to udělala přesně tak, jak by to nejspíš udělala ta vlčice ve smečce. Vyděšeně jsem zařvala a dítě (téměř) odhodila na opačný konec místnosti. Leklo se, poplakalo si, ale od té doby i prodlužky ležící volně na podlaze uprostřd pokoje nevšímavě překračuje nebo obchází. Jsem přesvědčená, že jádrem úspěchu byla moje autentická emoce - mámu to vyděsilo, asi je to nebezpečné, bude lepší se k tomu nepřibližovat. Tisíckrát účinnější než jakékoliv výchovné "metody", ať už tradiční nebo alternativní.
MALKE: "Nerozumím důvodu, pro který tvrdí, že otázka proč něco popírá." Tomu já bych i rozuměla, je to jistý kulturní nános, který na té otázce je. Spousta lidí ji opravdu v tomto smyslu používá (navíc tam může hrát roli odlišné jazykové prostředí, to si netroufám posoudit). Takové to "Co řveš?" zhusta ještě doplněné "mám ti přidat, abys měl(a) důvod?" Jestli se tě nikdo nikdy nezeptal "proč?" s podtónem "nemáš k tomu přece důvod", tak máš asi výjimečně empatické okolí.
Osobně se Malvíny vždycky nejdřív ptám "copak se stalo?" nebo "co tě trápí?", až pak případně nabízím vlastní odhad, který ona buď odmítne nebo schválí. Čím víc umí mluvit, tím častěji stačí ta první otázka a sama mi řekne nebo mě aspoň nasměruje, kudy se doptávat.