• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    VIKY_K: Na to už jsou studie. Děti vzdělávané unschoolingem nemají problémy studovat střední i vysokou.
    VIKY_K
    VIKY_K --- ---
    Mno a zamýšlí se unschooling/access/whatever praktikanti nad tím, co budou jejich alternativně vzdělané děti dělat, až půjdou na střední školu a budou po nich vyžadovány naučené znalosti a schopnost je vstřebat školní formou? Jako hezký nechat dítě vzdělávat se samo a jen mu vyvtvářet podmínky, ale co pak, až nebude chtít být metařem, ale něčím, na co je potřeba nějaké formální vzdělání?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: Tak problematika očkování je trochu jiné téma. Mám za to, že základní očkování akceptuje většina z nás jako kolektivní ochranu.
    Je tu tedy trend alternativních směrů ve výchově jak píšeš. Myslíš, že rodiče, kteří chtějí svoje děcka vychovávat jinak odradí nějaké normy ? Není snad český člověk pověstný tím, že si dycky nějakou skulinku či mezírku najde ? Vše se dá obejít při dobré vůli aktérů. Myslím, že více než o dítěti je to o statečnosti nás rodičů a vlastně i alternativních učitelů, abychom ustály např. tlaky okolí.
    Ale vím jak to myslíš, já také žiju v realitě a naše malá nastupuje v září do klasické školy. :-)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Jenomže doplatí na to ve výsledku dítě :-/
    V posledních letech přibývá "pankáčů", kteří odkládají povinná očkování nebo je dokonce odmítají úplně a je snad výsledkem změna v povinných očkovacích plánech, jejich uvolnění nebo aspoň rozvolnění? Ne, výsledkem je návrh, že neočkované děti nebudou smět do kolektivu a rodiče a lékaři budou platit mastné pokuty.
    V posledních letech přibývá různých alternativních směrů a možností v předškolní výchově, vznikají lesní školky a různé dětské kluby fungující na bázi dobrovolnosti a spolupráci rodičů. A je snad výsledkem podpora jejich aktivit? Ne, výsledkem je zákon o dětských skupinách, který je nesmyslně přísnými hygienickými normami a dalšími požadavky prakticky likviduje.
    Bohužel, musela bych být úplně slepá a přehlížet realitu kolem sebe, abych si v tomhle mohla dělat iluze.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: a proto si o to víc vážím rodičů, kteří jdou proti tomu systému i za cenu jakéhosi rizika. Čím více takových "pankáčů" bude, tím bude vytvořen větší tlak na změnu k lepšímu.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MARKYSHA: No, s tím, jaké má názory a co předvádí pan ministr Chládek se obávám, že případné změny budou spíš k horšímu :-/
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: zas máš naději, že než bude Malvína školou povinná, tak se to třeba změní ;-)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN:
    ELLINOR: S tím sice do jisté míry souhlasím, ale bohužel to nic nemění na tom, že ty jejich očekávané výstupy jsou ze zákona povinné a škola, kde je dítě zapsané, musí zajistit, aby jich dítě dosáhlo. Jako rodiči se mi unschooling může líbit sebevíc, ale když se mi nepodaří najít školu, která si tenhle přístup vezme na triko a smíří se s tím, že dítě některé z těch předepsaných témat třeba úplně mine, tak mám dost smůlu. Resp. riskuju špatné hodnocení při přezkoušení a nucený nástup k normální školní docházce.

    Bavila jsem se o tom na podzim po semináři o svobodném vdělávání s Gabrielou Ježkovou z Ježka bez klece a i ta mi právě říkala, že i když se snažila svůj školní vzdělávací plán udělat co nejvolnější, opravdový unschooling to prostě být nemůže, protože by nesplnila legislativní požadavky a nedostala akreditaci. Jsem velmi zvědavá, jak se s tímhle popere Šteffl v té svojí Scio škole.
    LYDI
    LYDI --- ---
    dyztak to prosim smazte - k tomu co rika o teaching se mi libilo mj toto: Bill Hull once said to me, "If we taught children to speak, they'd never learn." I thought at
    first he was joking. By now I realize that it was a very important truth. Suppose we decided
    that we had to "teach" children to speak. How would we go about it? First, some committee of
    experts would analyze speech and break it down into a number of separate "speech skills."
    We would probably say that, since speech is made up of sounds, a child must be taught to
    make all the sounds of his language before he can be taught to speak the language itself.
    Doubtless we would list these sounds, easiest and commonest ones first, harder and rarer ones
    next. Then we would begin to teach infants these sounds, working our way down the list.
    Perhaps, in order not to "confuse" the child--"confuse" is an evil word to many educators--we
    would not let the child hear much ordinary speech, but would only expose him to the sounds
    we were trying to teach.
    Along with our sound list, we would have a syllable list and a word list.
    When the child had learned to make all the sounds on the sound list, we would begin to teach
    him to combine the sounds into syllables. When he could say all the syllables on the syllable
    list, we would begin to teach him the words on our word list. At the same time, we would
    teach him the rules of grammar, by means of which he could combine these newly learned
    words into sentences. Everything would be planned, with nothing left to chance; there would
    be plenty of drill, review, and tests, to make sure that he had not forgotten anything.
    Suppose we tried to do this; what would happen? What would happen, quite simply, is that
    most children, before they got very far, would become baffled, discouraged, humiliated, and
    fearful, and would quit trying to do what we asked them. If, outside of our classes, they lived
    a normal infant's life, many of them would probably ignore our "teaching" and learn to speak
    on their own. If not, if our control of their lives was complete (the dream of too many
    educators), they would take refuge in deliberate failure and silence, as so many of them do
    when the subject is reading.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: ok, nevim co je unschooling, u toho Holta mi vystizny prijde pojem access. ze to co decko od nas potrebuje je volny pristup - k vecem, lidem, mistum, pracovistim.. nemam problem s tim nabidnout mu cokoliv v rvp, spis vadi tlacit na nej aby to resilo v nejakem poradi atd.
    ELLINOR
    ELLINOR --- ---
    INUSHKA: na druhou stranu, kdyz dite neprojevi zajem o neco, co je v ramcovem vzdelavacim planu naprosto mimo, tak si nemyslim, ze to je na skodu. vubec ty vzdelavaci plany mi trochu prijdou mimo...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA:ty rámcové vzdělávací plány jsou k ničemu. Je to imho taxativní výběr ze všeobecného vědění co už je dneska překonané.
    Podle mně se ten systém dá nějak "přechcat"- prosím promiňte mi dámy ten výraz. Ono i záleží na konkrétní komisi, která bude přezkušovat.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: No i na tom prvním stupni jsou nějaké ty rámcové vzdělávací plány, které určují, co má dítě po jeho dokončení zvládnout a umět. Není to už rozdělené na ročníky, ale očekávané výstupy (tak se to, tuším, jmenuje) celého prvního stupně jsou závazné. A zdaleka to není jenom číst, psát a trochu počítat. Schválně si RVP pro první stupeň ZŠ najdi. Pokud to necháš opravdu čistě unschoolingově jenom na dítěti a nebudeš do toho zasahovat ani připraveným prostředím nebo nabídkou témat, není vyloučeno, že dítě prostě o některé z těch požadovaných věcí za těch 5 let zájem neprojeví.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: a v cem konkretne vidis problem? Na prvnim stupni jedine dulezite je naucit se cist psat a trochu pocitat. Nemyslim ze by moje dite bylo takovy exot, ze by nemelo zajem cist psat a pocitat. Zbytek uz je na nem, protoze aktivita v domacim vzdelavani se vykazuje portfoliem (denik projektu na kterych decko pracovalo). Druhy stupen je tak daleko, ze to jeste neresim, dokazu si predstavit, ze to uz pro dite bude zajimavejsi chodit do nejakeho zarizeni kde maji skutecne laboratore a dobry ucitele a dobry studenty a tak... (a kde to uz neni az tak 'vyuka' ale oboustranny zajem)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: A myslíš, že opravdový unschooling je v našem legislativním rámci možný? Mně se zdá, že spíš ne. To bys musela mít opravdu hoooodně tolerantní školu, nevím, jestli by si to někde vzali na triko.
    LYDI
    LYDI --- ---
    YMLADRIS: zacala sem cist how children fail ale ten mi zatim tolik neoslovil, mozna taky kvuli tomu, ze mi vekove to learn je bliz tim, ze pise minimalne zatim o decka 1,5-3 let. mi fascinuje, jak zkouma treba ruzne moznosti proc ti decka delaji veci co delaji oproti tomu normalnimu "[dite] otravuje". ja a vlastne taky tam hned na zacatku byli power games i kdyz on je zrejmne tak nenazyva (:
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LYDI: jojo holt mne ted taky zaujal. cetla jsem sbornik clanku, Learning all the time, a zas mne to zmotivovalo vazne uvazovat o moznosti toho unschoolingu (jako ze nechat to fakt na decku, cim se chce zabyvat...). Porad dokola tam vysvetluje, ze vyucovani nefunguje, z ruznych duvodu
    LYDI
    LYDI --- ---
    ctu ted how children learn a hodne se mi to libi! to sem vlastne asi jen tak chtela tu sdilet a doporucet (: treba je to i jedna moznost knizky KOTENCE. mozna je to mimo ... ale ja si ted rikavam, kdyby jen nektere starsi generace byli schopni videt decka takove, jak to vnima on....
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: rozumim. nevim. Hruza!

    Muzes mrknout na Faber, tam je fakt hodne prikladu konrektnich, a taky to zacina potvrzovanim pocitu. ALe nevim zda to k necemu bude kdyz dite primarne nema prostredi kde by vychazeli vstric jeho potrebam... nazev knihy Jak mluvit aby poslouchaly by ostatne mohl matku zaujmout

    http://knihy.abz.cz/imgs/teaser_pdf/4449788025117477.pdf
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    YMLADRIS: holcicce jsou tri. Porad na ni jecej a vyhrozujou, ze dostane na zadek/lepaka. Casto i dostane. Nic ji nedovolej, takze vubec nevi, jak si muze hrat, a tim padem dela lumparny (to je cokoliv od hrabani kvetinace po vbihani do silnice). Babicka je jeste horsi, ta snad ani neumi mluvit normalne. Ta holka proste neposloucha, protoze at dela cokoliv, stejne dostane vynadano, takze "ne" uz nema zadnou vahu... Dlouho ji i krmily a oblikaly, nic nemuze delat sama. Potvrzovani pocitu zkousim, kdyz se vidime a funguje to skvele.
    Ted me uplne vydesilo, kdyz mi kamaradka licila, jak sla mala na zachod a nejak se ji to nepovedlo a pocurala si kalhoty a podlahu. Holcicka zacala neuroticky poskakovat, hrozit prstikem a neco drmolit. Tak se ptam, co rika, a prej "jsem se pochcala"... Tak asi tak.
    Tata s nima nezije, je to uplnej zoufalec a kamaradka ma dve prace, protoze bez vzdelani v jedny moc nevydela. Vidim, ze se kvuli tomu diteti opravdu snazi, ale bohuzel se tam predavaj vzorce z minulejch generaci a jeji matka to je postrach vsech respektujicich rodicu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam