• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN:
    ELLINOR: S tím sice do jisté míry souhlasím, ale bohužel to nic nemění na tom, že ty jejich očekávané výstupy jsou ze zákona povinné a škola, kde je dítě zapsané, musí zajistit, aby jich dítě dosáhlo. Jako rodiči se mi unschooling může líbit sebevíc, ale když se mi nepodaří najít školu, která si tenhle přístup vezme na triko a smíří se s tím, že dítě některé z těch předepsaných témat třeba úplně mine, tak mám dost smůlu. Resp. riskuju špatné hodnocení při přezkoušení a nucený nástup k normální školní docházce.

    Bavila jsem se o tom na podzim po semináři o svobodném vdělávání s Gabrielou Ježkovou z Ježka bez klece a i ta mi právě říkala, že i když se snažila svůj školní vzdělávací plán udělat co nejvolnější, opravdový unschooling to prostě být nemůže, protože by nesplnila legislativní požadavky a nedostala akreditaci. Jsem velmi zvědavá, jak se s tímhle popere Šteffl v té svojí Scio škole.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA:ty rámcové vzdělávací plány jsou k ničemu. Je to imho taxativní výběr ze všeobecného vědění co už je dneska překonané.
    Podle mně se ten systém dá nějak "přechcat"- prosím promiňte mi dámy ten výraz. Ono i záleží na konkrétní komisi, která bude přezkušovat.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: No i na tom prvním stupni jsou nějaké ty rámcové vzdělávací plány, které určují, co má dítě po jeho dokončení zvládnout a umět. Není to už rozdělené na ročníky, ale očekávané výstupy (tak se to, tuším, jmenuje) celého prvního stupně jsou závazné. A zdaleka to není jenom číst, psát a trochu počítat. Schválně si RVP pro první stupeň ZŠ najdi. Pokud to necháš opravdu čistě unschoolingově jenom na dítěti a nebudeš do toho zasahovat ani připraveným prostředím nebo nabídkou témat, není vyloučeno, že dítě prostě o některé z těch požadovaných věcí za těch 5 let zájem neprojeví.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: a v cem konkretne vidis problem? Na prvnim stupni jedine dulezite je naucit se cist psat a trochu pocitat. Nemyslim ze by moje dite bylo takovy exot, ze by nemelo zajem cist psat a pocitat. Zbytek uz je na nem, protoze aktivita v domacim vzdelavani se vykazuje portfoliem (denik projektu na kterych decko pracovalo). Druhy stupen je tak daleko, ze to jeste neresim, dokazu si predstavit, ze to uz pro dite bude zajimavejsi chodit do nejakeho zarizeni kde maji skutecne laboratore a dobry ucitele a dobry studenty a tak... (a kde to uz neni az tak 'vyuka' ale oboustranny zajem)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: A myslíš, že opravdový unschooling je v našem legislativním rámci možný? Mně se zdá, že spíš ne. To bys musela mít opravdu hoooodně tolerantní školu, nevím, jestli by si to někde vzali na triko.
    LYDI
    LYDI --- ---
    YMLADRIS: zacala sem cist how children fail ale ten mi zatim tolik neoslovil, mozna taky kvuli tomu, ze mi vekove to learn je bliz tim, ze pise minimalne zatim o decka 1,5-3 let. mi fascinuje, jak zkouma treba ruzne moznosti proc ti decka delaji veci co delaji oproti tomu normalnimu "[dite] otravuje". ja a vlastne taky tam hned na zacatku byli power games i kdyz on je zrejmne tak nenazyva (:
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LYDI: jojo holt mne ted taky zaujal. cetla jsem sbornik clanku, Learning all the time, a zas mne to zmotivovalo vazne uvazovat o moznosti toho unschoolingu (jako ze nechat to fakt na decku, cim se chce zabyvat...). Porad dokola tam vysvetluje, ze vyucovani nefunguje, z ruznych duvodu
    LYDI
    LYDI --- ---
    ctu ted how children learn a hodne se mi to libi! to sem vlastne asi jen tak chtela tu sdilet a doporucet (: treba je to i jedna moznost knizky KOTENCE. mozna je to mimo ... ale ja si ted rikavam, kdyby jen nektere starsi generace byli schopni videt decka takove, jak to vnima on....
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: rozumim. nevim. Hruza!

    Muzes mrknout na Faber, tam je fakt hodne prikladu konrektnich, a taky to zacina potvrzovanim pocitu. ALe nevim zda to k necemu bude kdyz dite primarne nema prostredi kde by vychazeli vstric jeho potrebam... nazev knihy Jak mluvit aby poslouchaly by ostatne mohl matku zaujmout

    http://knihy.abz.cz/imgs/teaser_pdf/4449788025117477.pdf
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    YMLADRIS: holcicce jsou tri. Porad na ni jecej a vyhrozujou, ze dostane na zadek/lepaka. Casto i dostane. Nic ji nedovolej, takze vubec nevi, jak si muze hrat, a tim padem dela lumparny (to je cokoliv od hrabani kvetinace po vbihani do silnice). Babicka je jeste horsi, ta snad ani neumi mluvit normalne. Ta holka proste neposloucha, protoze at dela cokoliv, stejne dostane vynadano, takze "ne" uz nema zadnou vahu... Dlouho ji i krmily a oblikaly, nic nemuze delat sama. Potvrzovani pocitu zkousim, kdyz se vidime a funguje to skvele.
    Ted me uplne vydesilo, kdyz mi kamaradka licila, jak sla mala na zachod a nejak se ji to nepovedlo a pocurala si kalhoty a podlahu. Holcicka zacala neuroticky poskakovat, hrozit prstikem a neco drmolit. Tak se ptam, co rika, a prej "jsem se pochcala"... Tak asi tak.
    Tata s nima nezije, je to uplnej zoufalec a kamaradka ma dve prace, protoze bez vzdelani v jedny moc nevydela. Vidim, ze se kvuli tomu diteti opravdu snazi, ale bohuzel se tam predavaj vzorce z minulejch generaci a jeji matka to je postrach vsech respektujicich rodicu.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: tak muzu te zkusit chvilu koucovat :) treba to nejak vymyslis. Z ceho je ta kamoska nejvic nestastna = mohla by mit nejvetsi motivaci poslouchat nejaky rady? Jsou to nejaky situace kde by se dalo vyzkouset potvrzeni pocitu? Jak mas velky dite, je mozny aby to uz u vas videla v praxi? Za druhe, muzes se svym deckem predvadet mocenskou hru (dobijeni baterky ditete?)? Tyto dve veci nekdy mivaji cena/vykon docela zasadni efekt, kterej muze u toho rodice vzbudit zajem. Jak stare je to dite?
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    YMLADRIS: Jo, chápu. Já bych právě ráda přišla na nějakou, kterou by si přečetla s chutí. Není to zase tak, že by byla všemu uzavřená a nezajímala se. Jen se k ní některý věci vůbec nedostanou, protože nemaj jak. A říkat něco zkouším, ale to všichni víme, že nefunguje :-(
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: leda snad kdyz bys autenticky zarila nadsenim stylem "precetla jsem uzasnou knihu fakt to funguje...", ale kdyz uz predem vis ze ji das americkou blbost s sirokym radkovanim, tak fakt nevidim proc by to mela cist. Jestli jsem srozumitelna
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: Tim ze ji koupis knizku kterou neprecte ale te holcicce nijak nepomuzes, maximalne oblbnes svoje svedomi. Nee ze bych mela konstruktivnejsi radu, ale "Mam pro tebe takovou knihu..." mi prijde teda ztrata casu nevim no
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    YMLADRIS: Aby se trochu zamyslela. Je mi toho dítěte a vlastně i jí trochu líto a děsím se, co z tý holčičky bude. Ona si myslí, že má zlobivý dítě a určitě je přesvědčená, že dělá věci správně. Nemá zájem sama od sebe. Ale já se na to nemůžu koukat, je mi z toho hrozně smutno. A je to moje kamarádka.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: a co si od toho slibujes? pokud ona neni studijni typ, tak jestli ma fakt zajem, muze byt funkcni zajit si na kurz ke Koprivovym.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    Můžete mi doporučit nějakou knížku o respektující výchově pro matku ze sociálního suterénu?
    Patrně nikdy v životě žádnou knihu nepřečetla. Možná takovej ten americkej styl s širokym řádkováním a spoustou příběhů ze života?

    TORUVIEL: Díky za doporučení, fakt moc pěkná kniha. A možná si jí přečte i muž, když tam nejsou ty koberce lásky :-)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    LYDI: Tys to neřekla, ale vyznělo to v kontextu debaty, že než jít do práce a dítě strčit dítě do nekvalitní školky, tak radši zariskovat a do práce nejít a vydržet to, což by v praxi znamenalo pro mě i nadále se uskrovňovat. Mně to těch šest let nevadí, ale víc bych nedala, vyhořela bych.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MARKYSHA: Ono je to akorát reakce na nějakej ten článek, co tu tušim taky proběhl...
    LYDI
    LYDI --- ---
    MARKYSHA: ale kde sem to rekla / kde to tak vyznelo? ja rozhodne nerikam ze nic nepotrebuju a muzu byt pouze s ditetem!
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    LYDI: Trochu snažila není obětovat jim svůj život, pokud bych se vzdala svých potřeb, které se vylučují s dětmi. Tys řekla, že nic nepotřebuješ a nevadí ti být pouze s dítětem, tak fajn. Já si myslím, že to není nutné a ani imhp prospěšné, pro nikoho. Ad práce po 7 a více dětech, Malke to vystihla přesně.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam