• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: No dobře, ale to pořád neodpovídá na otázku, co bys s tou analýzou potom dělal. Zpětně uvidíš, jak kdo s dítětem interaguje. A dál s tím co?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: Ty píšeš, že je "důležitý nechtít dělat věci jinak, než je dělám". Já to ale vidím trochu jinak. Já si myslím, že člověk by měl změnit právě ty zaběhlé výchovné metody (jak nás vychovávali rodiče) a přerušit ten koloběh, resp. se z něj vymanit. KDyž mi někdo řekne, že se dají věci dělat lépe, tak já se pokusím o tu změnu. Nemyslím tou změnou ale to, že budu slepě aplikovat nevýchovu.
    INUSHKA: To není vědecké pojetí, ale podívání se na sebe sama v interakci s dětmi. jinak se chovají rodiče když jsou spolu a jinak když je každý zvlášť.

    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    A sice my jsme tu v klubu už všichni ti osvícení alternativní rodičové :o), ale podle mě tohle video naráží na jednu věc, a to na to, být teď a tady (s dítětem, bez dítěte, dítě bez nás). A umíme to opravdu všichni? :-) Já se přiznám, že mnohdy ne. A narážela jsem na to teď dost intenzivně během zkoušek, protože buď jsem byla nervózní, že se neučím a měla bych (měla jsem toho nad hlavu a pocit, že nestíhám) v průběhu her s dcerou, nebo jsem se učila, ale zas měla výčitky, že se nevěnuju dítěti. A dítě ten můj nerv samozřejmě nasávalo a bylo o to vlezlejší a "protivnější" a víc na mě viselo. Chtělo to pár výdechů a nádechů a uvědomit si, že teď jsem tady s dcerou a když se učím, tak se pouze učím a nemyslím na to, co zrovna nemohu změnit. To je moje situace, možná vám přijde známá, možná ne. Ale myslím, že to není zas tak neobvyklé, že člověk je s dítětem a přitom je duchem jinde (práce, stres, doplňte si), je to pak vysilující. A dítě to moc dobře pozná, že je ten jeho rodič někde jinde a ne s ním, a o to víc pak prahne po té pozornosti.
    A fakt to funguje, vím, že stačí, když dceři věnuji nějaký čas, kdy se intenzivně věnujeme něčemu spolu ( za den tak 2-3 půlhodiny - jsem stále s dcerou doma, vím, že pracující a vícedětní to mají horší) a jsme fakt spolu, a ona mě pak nechá být a je taková radostnější a její samostatné hry jsou pak i delší a takové zajímavější.
    Už to tady psalo víc lidí, ale neškodí si to zopáknout :-) Ono člověk pořád tak nějak žije v minulosti nebo v budoucnosti, v nějakém očekávání něčeho, strachu z něčeho...takže zpřítomnit se, i ve vztahu s tím děckem, to je pro mě klíčové pro "dobrou" výchovu (či spíš vztah s dítětem). Protože pak řeším konkrétní situace, nevztahuju je k minulosti, nenálepkuju, jen vnímám dítě a jeho pocity a jsem schopná se do něj v tu chvíli vcítit a ona to taky cítí a nevznikají pak skoro vůbec konflikty, je to na takový vlně porozumění a účasti.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: Tak já to myslela trochu jako z legrace :-) Prostě to vysvětluje tak pomalu a důkladně. Dalo by se to shrnout do pár vět, ale takhle je to přístupné i lidem, kteří tenhle styl výchovy ještě nikdy nenahlédli. Ale to vlastně opakuju, cos napsala :-)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Neřekla bych natvrdlé, spíš pro rodiče, kteří prostě ze zvyku a rodinné tradice jedou v tom klasickém mocenském modelu výchovy a nikdy dřív o nějakých alternativách nepřemýšleli.

    KEIKIN: Ou jé, to je podle mě už zase druhý extrém, příliš vědecké pojetí výchovy. Co bys s tím vyhodnocením potom dělal?

    Výchova musí být hlavně přirozená, když bude rodič papouškovat nějaké naučené věty a postupy, tak mu to fungovat nebude. To souvisí s tím, proč jsou ta videa natočená tak, jak jsou. Ona nejsou primárně určená k tomu, aby dávala nějaké konkrétní tipy a rady lidem, kteří jedou na stejné vlně. Jsou primárně určená k tomu, aby získávala nové "ovečky" - aby ukázala těm rodičům, kteří o tom dosud hlouběji nepřemýšleli, že to jde jinak a pomohla jim přecvaknout si to v hlavě do toho nového stylu, aby sami začali aktivně hledat ty alternativní cesty. A v neposlední řadě nesmíme zapomínat na to, že ač s chvályhodným záměrem, pořád je to byznis a tahle videa jsou jen ochutnávka zdarma, která má nalákat na placený kurz - jakožto způsob, jak se na tu alternativ í cestu dostat. To opět spíš zafunguje na někoho, pro koho je to něco úplně nového a objevného, než na nás, kteří v tom vidíme jen potvrzení věcí, které dávno víme a děláme (nebo se aspoň snažíme dělat). Většina pravidelného osazenstva tohoto klubu zkrátka není tak docela cílovou skupinou těch videí.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN: To bych řekla, že je chyba, snažit se jen uměle aplikovat nějaké teorie, to nebude nikdy fungovat, buď to bude neautentické, nebo se to nebude dařit (jak říkáš). Spíš je dobré pátrat po tom, sledovat, proč a jak člověk reaguje. Jestli se mu to líbí, jak reaguje, jestli s tím souzní, stojí si za tou reakcí, nebo jestli mu to "ujelo", je tam nějaký problém...Podle mě je důležitý nechtít dělat věci jinak, než je dělám, ale nejdřív vidět a chápat, co, proč a jak dělám, kde to koření. Protože jen tak se změnit a začít se chovat jinak, to snad ani nejde, vycházíme z toho, jak jsme utváření, co nás utvářelo a podle toho se chováme...a utvářelo nás toho mnohem víc, než jedna hezká teorie. Taková teorie může akorát pomoct k větší sebereflexi, ale řešení bude stejně na tom daném člověku, na tom, jak nahlédne tu konkrétní situaci skrze svou optiku a jak bude reagovat.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: jn, já jen narážím na obecnou zkušenost, že spousta lidí ví, co a jak mají dělat, prostě teorie mají zmáknutou. Pak ale přijde konkrétní rozhodnutí a lidé udělají vlastně opak.

    Možná by stálo za to, kdyby se v místnosti, kde jste nejčastěji umístila kamera - a sledovala se výchova (mamnika, tatínek, babička, děda, apod.) Pourčitém čase by se pak dali jednotlivé typy výchov vyhodnotit.

    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN: Tak má to sloužit jako inspirace, ne to něco nahrazovat :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: jj beru to tak, že to pošlu ženě, ať se na to podívá :-) Nicméně si myslím, že sebelepší knížka, či video nenahradí konkrétní implementaci nevýchovy jedním z rodičů do praxe.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN: Ano, je to rozvláčné, dalo by se to jednoduše shrnout. A ano, ymladris to tu taky říkala. Tak je to třeba děláno pro natvrdlé rodiče, ber to tak :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: Tohle už je lepší:
    Nevýchova TV: Co s tím, když dítě neposlouchá
    https://www.youtube.com/watch?v=HDK-pNBfy8I


    Sice jsem si jen potvrdil to co už vím, ale alespoň je to lépe (hezky) prezentováno.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: je to na můj vkus trošku rozvláčné. Paní dost odbočuje od hlavní linie. Ze začátku hodně omáčky a ve finále nic nového pod slunce. To už se tady řešilo, psala to tu třeba YMLADRIS. Vlastně celé to video je k věci až od 15:20.
    Navíc opět je zaměřeno na jedno dítě v rodině :-(
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Nevýchova TV: Jak dítě naučit, aby si hrálo samo, bez výčitek svědomí
    https://www.youtube.com/watch?v=8KgfBv8jc3A#t=904
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Positive Parenting Effects of Shaming | Creative Child
    https://www.creativechild.com/articles/view/the-toxic-effects-of-shaming-children/
    BILAKOBRA
    BILAKOBRA --- ---
    byla bych fakt šťastná kdybych mohla vyrazit k vodě, ale s prckem sama si netroufnu, nechce se někdo přidat - lokalita Praha Prosek, můžem využít i na pokec, i když malému je zatím jen 8 měsíců, takže spíš čtu a čerpám zkušenosti ostatních, než že bych zatím v praxi něco využívala :)
    KAI
    KAI --- ---
    :)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Risky outdoor play positively impacts children’s health: UBC study
    http://news.ubc.ca/2015/06/09/risky-outdoor-play-positively-impacts-childrens-health-ubc-study/
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    TORUVIEL: Teď jsem s ní někde slyšela rozhovor a celou dobu si říkala "zníš moc fajn a sympaticky, holka, ale uvidíme, co budou za deset let psát na blog tvoje děti"
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    TORUVIEL: nevím, kolik Grétě s Marjánem je, u nás to několikrát nezabralo. Chvíli na mě koukali jak telata a pak pokračovali v Já tě strčím, ty mě strčíš, já tě majznu, ty mě majzneš a u toho spolu něco rozbijeme...
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Z facebooku Krkavčí matky:

    "Včera jsem toho měla už plné zuby. Honza už čtvrtý týden pracovně v zahraničí, chůva na nemocenské se zlámanou rukou a já pracující po nocích, abych dohnala, co přes den nestihnu.

    Gréta s Marjánem večer předváděli svůj zlobící standard - já tě strčím, ty mě strčíš, já tě majznu, ty mě majzneš. Nic, co by se vymykalo normálu.
    Ale já toho měla najednou po krk.

    Mohla jsem jim říct něco jako "Nechte se!" nebo "Proč mu to děláš!" nebo "Kolikrát vám to mám opakovat!".
    Ale neřekla. Byla jsem moc unavená na to, abych si vymýšlela důvody, proč se mají přestat pošťuchovat a které by pravděpodobně k zastavení jejich hry na šikanu nezafungovaly.

    Tak jsem si sedla na postel a říkám: "Je mi moc smutno po tatínkovi. A taky jsem unavená a nevyspalá. A tím, že se tu snažíte povraždit, to moc nezlepšujete. Mám strach, že jestli budete pokračovat, tak na vás budu křičet nebo vám provedu něco, co nechci, protože se už moc nedokážu ovládnout."

    A jak to skončilo? Skoro jak v hollywoodském dojáku.
    Lehli jsme si spolu do naší manželské postele, děti mě hladily, pusinkovaly a utěšovaly.

    Někdy se možná vysvětlování vlastních pocitů zdá zbytečně dlouhé ve srovnání s "Nechte se!", ale já pořád nějak věřím, že to funguje líp."
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam