• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: A k mentálním jazykům - není to žádné šarlatánství, nic se tam nepočítá z data narození nebo tak, je to psychologická typologie (pravda, relativně nová, takže ještě neprověřená lety praxe a výzkumu), profil se dělá na základě dotazníku, rozhovoru a pozorování tvého chování. Nemýlím-li se, zmiňovalas tu párkrát někde typologii MBTI. Jestli se ti líbí a vidíš v ní smysl, nejspíš se ti budou líbit i mentální jazyky, má to společné základy. Vychází z Junga a z 16 typů, které na jeho základě rozpracovala jakási Litevka paralelně s MBTI (to vzniklo v Americe). Zjednodušeně řečeno jde o to, že existuje 8 mentálních jazyků, čili způsobů, jak přemýšlíme a komunikujeme a ta typologie dělí lidi do 16 typů podle toho, v jaké míře a v jakých situacích používají který "jazyk" a pak rozpracovává i jaké mají mezi sebou jednotlivé typy lidí vztahy a jak je s nimi potřeba jednat. Kdyžtak ti večer, až bude Malvína spát, zkusím do pošty podrobněji rozepsat, co jsem si zapamatovala a poznamenala.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: K té strategii s "výběrem, u kterého není na výběr": To, co píšeš (pojďme vymyslet, jak ti to zpříjemnit) je fajn a běžně to používám. Co teď řeším, jsou situace, kdy je dítě naprosto seklé a prostě odmítá na hledání řešení spolupracovat, trvá si na tom, že bude po jeho, jinak vzteklá scéna. U Malvíny to nastává v 99 % případů tehdy, když je unavená a/nebo hladová, tudíž ani není řešení ustoupit a nechat ji ještě pokračovat žádané činnosti - tím se leda ještě víc unaví a pak to bude ještě horší (typicky odchod ze školky nebo z hřiště, pozdě večer...). Průšvih je v tom, že dokud se v hlavě soustředí na to, že po ní chci něco, co se jí nelíbí, tak je prostě zaseklá, na všechny návrhy odpovídá "ne, nechci, nech mě" a sama nic jiného nenavrhne. Je potřeba ji od toho hlavního tématu odpoutat, což znamená o něm přestat mluvit. Tudíž tu volbu musím postavit tak, aby všechny možnosti ten můj požadavek obsahovaly implicitně, ale nesmím ho přímo zmínit. Když se při odchodu ze školky zeptám "půjdeš pěšky nebo pojedeš na skejtu?" tak se začne soustředit na to, co z toho chce, a přestane myslet na to, že po ní chci, aby odešla. Když se zeptám, jak bychom jí mohli ten odchod zpříjemnit, tak se nikdy nevyhrabeme z toho, že "nijak, já nechci odejít, já si tu chci ještě hrát".
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: Tak nějak máme (obecně myšleno) pořád v hlavě vzorce "co tomu řeknou ostatní" ? "Co si paní učitelka asi pomyslí, když uvidí Elu, že má zašpiněné kalhoty". Ano dětem chybí zkušenost, ale zároveň děti mohou být sami o sobě velkými autoritami, které si svůj postoj obhájí. Takže na výtku mohou reagovat, tak, že jim to vlastně nevadí. Možná to budou schopny pochopit až později.
    MUFLONEK
    MUFLONEK --- ---
    INUSHKA: Jako Au-pair - takže pak jsem stejně s tím dítětem byla doma... Na táborech jsem měla štěstí na puberťáky.o) Ty už byli relativně vychovaní
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MUFLONEK: No jo, když vypravuješ cizí dítě, tak to vypadá jako super metoda. Když vypravuješ svoje, tak si třikrát rozmyslíš, jestli ti to stojí za to, abys pak následující týden doma šílela z protivného nudícího se pacienta se zelenou rýmou (a to ještě v tom lepším případě). Nevím, při jaké příležitosti jsi ty děti vypravovala, jestli jsi je hlídala, dělala vedoucí na táboře nebo pracovala ve školce, ale kdybys to aplikovala na moje dítě a JÁ bych si pak vyžrala tu následnou nemoc, tak bych ti za tvé výchovné snahy srovna nepoděkovala.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    TORUVIEL: Jo, tos imho vyhmátla přesně, není to o tom, nakolik si to to dítě osahá samo, ale spíš o tom, nakolik je rodič ochoten jít do mocenského konfliktu, který není o tom, komu bude venku zima nebo kdo nastydne, ale o tom, kdo "vyhraje".
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MUFLONEK: To je drsná výchova (ale přirozené důsledky doporučuje i Naomi, já jsem pro všema deseti). Ale z mého pohledu ne úplně respektující, trochu bych to akorát doladila (a taky záleží, jak moc velký "problém" to ve skutečnosti je...je rozdíl nevzít si bundu když je minus 20st a nevzít si čepici když je 5st). Na některé děti to třeba zabere, to je možné, některé se ještě víc seknou, protože budou cítit, že "prohrály" (rodič měl pravdu). Ale opět, záleží, jak se to podá, jestli jako souboj autorita versus dítě (aneb když seš tak blbej, tak si tu čepici teda neber...však uvidíš), tak to imho není ideální.

    Vycházím z toho, že dítěti chybí zkušenosti. A zároveň se mu třeba příčí přijímat rady od druhých (zejména jsou-li servírovány příliš autoritativně), což je pochopitelné a esenciální pro jeho růst a osamostatňování se...beru...

    Jak to tedy podat dítěti tak, abychom došli ke vzájemnému souladu. Prvně je důležité nic nenařizovat, ale podávat informace jako svůj názor. Svému partnerovi taky neřeknu, ať si vezme kulicha, jinak nejdeme nikam :-)...ale podám mu to tak, že si myslím, že je to dneska na čepici, ať si zkusí vylézt na balkon, já tam už byla a je zima (pokud vidím, že vyráží nečekaně nalehko oblečen, toto mě napadne, jinak se samozřejmě nestarám, co nosí a nenosí). Pokud bude i nadále trvat na tom, že čepice ne, tak navrhnu, že si vezmeme čepice raději do batohu s sebou (dobrá, partnerovi bych toto už možná nenavrhla, ale dítěti určitě ano, ono se teprve toto učí). Dítěti, aby nezpohodlnělo, můžu navrhnout, aby si čepici zabalilo do vlastního batohu, včetně dalších věcí (tím přebírá zodpovědnost samo za sebe, časem dojde k tomu, že si batoh připravuje samo, samo zkoumá jak je teplo/zima apod.). Věřím, že děti mají přirozenou potřebu se osamostatnit a že pokud jsou v tom podporovány, tato potřeba se dobře rozvíjí. Pokud tam nění nějaká patologie ve vztazích (např. matka příliš fixovaná na dítě ho tímto zbavuje síly konat samo o sobě, atd.).
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    MUFLONEK: Tak tohle nám taky radili. Ale to nefunguje. Víš jdeme ven jako skupina, to že si děcko z rozmaru neveme čepici (nebo bundu) a pak venku kňourá, že je jí zima a že chce domů (a nakazí tím i ostatní členy posádky) není jen její věc. Je to věc nás všech. Vytrestání prostě nefunguje, příště nastává stejná situace. Dokonce už nefunguje ani dohoda. Den předem se dohodne, co si obleče, ale nastane ráno a opět je problém, že to a to se jí nelíbí, že v tom bude vypadat blbě a tak. Jak jsem psal, chápu tohle u puberťačky, ale v 6-ti letech ? Wtf.
    MUFLONEK
    MUFLONEK --- ---
    KEIKIN: Věř mi, že pár dětí jsem ven už vypravovala.o))) To že nejsem rodič ještě neznamená, že nemám s dětmi zkušenosti... A já to řešila tak, nechceš čepici? Tak si ji neber. Byla jí zima a příště si ji vzala už sama...
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MUFLONEK: Z mé zkušenosti (jedno 4leté dítě), nezvykne. Nechala jsem dceru jít ven v mnohdy podivných kreacích, mnohdy málo oblečenou, bosou...Vím, že mnoho rodičů by dítě do oblečení/obutí se nutilo a docházelo by ke zbytečným scénám (zahlédnuto mnohokráte na hřištích a jinde - "obuj se, jinak jdeme domů!" a podobné scény, jako by byl problém nechat dítě v létě bosé běhat po udržovaném hřišti...). Dcera si to zkusila, sama usoudila, zda je/není zima, zda to "jde", jít bosa a kde to není moc příjemné chodit bosa. Nedávám jí to direktivně, jako "obleč se a jdem!", ale připravím jí oblečení, ona se sama obleče a případně zvolí jiné (ví, kde co má, najde si). Ví, že když je teplo, můžeme jít ven i naboso. Ale taky ví, že když jí říkám "asi bude potřeba se teď obout", tak to říkám z nějakého důvodu (např. bude nepříjemná štěrkovitá cesta), ne proto, že se to tak "má".
    Lze se taky s dítětem domluvit, chce-li třeba jít jen v tričku, a já soudím, že venku je na to dost chladno, tak si řekneme, že vezmeme mikinu do batohu a případně se přiobleče. V tom nevidím problém, taky si kolikrát beru svou mikinu s sebou do batohu, co kdyby se třeba ochladilo a tak... Nedělat to stylem jakože "ono je to blbé, tak ať si jde polonahé ven, já tomu hlupáčkovi radši vezmu s sebou něco na oblečení, však on pak uvidí, že jsem měla pravdu", ale prostě se dospěle domluvit, jak jsem psala.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    MUFLONEK: Nezvykne. Dospělé děti nechtějí být jako děti. Myslím, že ostatní by se mu vysmáli, kdyby mu máma nosila mikiny ven.¨
    Nejsi rodič, tak nemůžeš pochopit co se děje při odchodu s dětmi ven. Buď budeš řešit scénku ala plačící údolí nebo v klidu odejdeš. Venku pak nastává úplně jiná situace než doma.
    Naše Ela v 6 letech řeší oblečení jako 14-ti letá. Vlastně jsou s ní teď největší problémy, protože nechápe, že si nemůže vzít její oblíbené legíny, protože jsou špinavé. A že se jí nelíbí ta růžová zimní bunda, takže půjde jen v mikině apod.
    MUFLONEK
    MUFLONEK --- ---
    YMLADRIS: jsem teda ještě nerodič, ale jako Aldort mi je už nyní nesympatická.o))) Jednak vím, jak se chová při rozhovorech... a druhak jako to oblečení vzít hmmm a pak mu je dát... Nezvykne si pak dítě na to, že vždycky je tu máma, která ho zachrání? To taky není dobře...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: napis i o tech mentalnich jazycich. koukala jsem ze to vytvorila holka co ma vystudovany zpev ci co :) cili je to nove a pro mne ne moc duveryhodne.. takze to byl prinos teda?

    ad strategie: snazila bych se byt uprimna tj rict: Ty ted fakt nechces do auta, ja tomu rozumim. Pojdme vymyslet jak ti to zprijemnit. Co treba vzit do auta novou hru / knizku ? (Ma tam takovy jako pultik z tacu ikea, plus nektere hry magneticke skladacky nechavam vyhradne v aute). Co budeme cestou autem delat? Jakou hudbu si pustime?
    Proste motivovat. Uplne stejne jak se motivujem my, kdyz se nam do neceho nechce.
    Ale zaroven jasne davat najevo, ze to neni otazka - proste do auta se jde, jen pojdme vykoumat co k tomu.

    Deti maji ruzne osobnosti ale. tezko rict. Ja manipulaci chapu jako citove ci jine vydirani (ponozky budou smutne ze je nemas rad a nechces je -- hnus). Motivovani beru ze je ok. Ale rozumim jak to myslis. Totalni svobodu ale nase deti proste mit nemuzou a tecka, holt se narodily do nasi kultury a ne ke krovakum nebo kam.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    k te aldort a ponozkam - myslim si (webinare...) ze ona by to resila tak, ze veskere oblecene ktere dite nechce mit na sobe, bere ona sebou do tasky, tak jako my dospeli si bereme svetr navic. Az dite venku zjisti ze fakt se chce napr obout nebo neco, tak uz ma vnitrni motivaci se teda obout/oblect/nechat se. Nevidi v tom problem. Mysli si, ze deti maji dobrou termoregulaci a je vtipne byt otuzily plus za pet minut dite chladem nezemre... ze ti jeji kindosi behaji bosi po snehu ze srandy..

    samozrejme neresi to situace kde je dite nuceno k necemu kvuli kulturnimu tlaku (ve skolce se musis obout). to nevim jak resi. asi voli svobodna zarizeni nevim.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    INUSHKA: Tak to delam ja, protoze nastup do auta vetsinou nema jinou alternativu. Zapnu ji do sedacky s tim, ze chapu jeji nechut, ale trvam na tom, ze pojedeme...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Díky všem za reakce.
    Ještě se zeptám, přišlo by vám lepší (méně manipulativní) na rovinu říct např. "do auta prostě nastoupíš" a pak teprve k tomu přidat tu volbu "ale můžeš si vybrat, jakou chceš s sebou hračku"?
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    INUSHKA: to první používám v různých situacích a to druhé používá na čtyřletého patnáctiletý syn a přijde mi to docela fajn v jeho podání. Pokud jde o Naomi, mám dojem, že mnohé z jejich rad lze použít jen v ideálních situací, kdy rodič řeší jediné dítě a tak.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: Já tu druhou strategii používám jen občas, a většinou jen v situacích, kdy spěcháme. Ale málodky si na to vzpomenu. Když to říkám, tak jsem si naprosto vědoma toho, že je to manipulace, a vím, že mi to dcera dřív nebo později prokoukne, tak to stejně už nebudu moci používat. Čím je starší, tím víc si uvědomuju, jak už mi na spoustu věcí nenaletí a vede mě to k tomu s ní jednat víc a víc jako se sobě rovnou (o což se snažím i tak, ale samozřejmě nejsem dokonalá).
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SARGO: Jo takhle to Joanna myslela a takhke to i já dělám, jako vtipnou záměrně přehrávanou scénku, u které se nakonec smějeme obě, rozhodně ne jako citové vydírání. Zrovna před chvílí jsem takhle místo boje oblečení právě těch ponožek prohlásila, že si je teda obleču já, pak přehrávala, jak mi to nejde, protože jsou moc malé a nakonec se zeptala, jestli by se našel někdo, komu by byly. Výsledkem bylo smějící se dítě, které mi předtím odmítané ponožky vzalo z ruky a samo si je navléklo. S touhle strategií osobně problém nemám.
    Ale ta druhá mi právě taky nepřipadá nejšťastnější, ale bohužel v některých situacích prostě nenacházím vhodnější alternativu. Na direktivní "dělej, jinak si mě nepřej" Malvína neslyší a nalákat se na jinou příjemnou aktivitu taky nenechá. A "něžné násilí" není vždycky možné, nezvládnu odnést vzpouzející se batole, když mám v šátku mimino nebo když třeba zrovna kojím.
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    SARGO: Presne
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam