jeste jedna filosoficka metafora/analogie
Jsou ruzne radosti v zivote. Napriklad
- hudba
- pohyb
- poznavani
- ...
Zaroven je zivot tezkej a plnej vyzev. Je super, ze jako lidsky bytosti mame v sobe ty utesujici/nabijejici zdroje (hudba, pohyb...). Zaroven ale potrebujeme autonomii, hudbovat, pohybovat se, poznavat podle vlastniho rytmu, podle vlastnich impulsu. Je fakt kruty a debilni vzit lidskou bytost a znicit ji radost v nejake te oblasti tim, ze ji to predepiseme, zacneme ji nutit. Analogie: kazdy decko ma rado hudbu. Takze od sesti let zacneme deti trenovat na nekolik hudebnich nastroju, budou nekolik hodin denne cvicit a pak jeste doma. Budou hrat ty skladby, ktere nekdo jinej zvolil. Zpivat a tancit muzou, ale dle osnov. Budeme sledovat jak se drzi toho, jak hudbu delaji jiny lidi, a budeme je hodnotit a motivovat je, aby delali hudbu presne jak jiny lidi. Jak dlouho jim vydrzi chut na neco hrat/neco si zpivat? A to se tak tesili na to se zabyvat hudbou!
Anebo kazdy decko se rado pohybuje. Takze od sesti let vytvorime kolecka v posilovne a venku a hodiny denne budou deti chodit od stroje ke stroji a delat to, co nekdo vymyslel. Tady udelej 20 drepu, to je dobre na tvoje brisni svaly. Tady sem vylez a zase slez. Nebehej!! Ted behej! Ted si obuj brusle. Ze nechces? Ale to nejde aby si kazdy delal co chce, ted budes bruslit. Ty se bojis a nechces? No to je blby, to nejde aby ses ucil bruslit az budes mit zajem o brusleni. Ted vsichni bruslime!! A taky je zasadni jak ti to jde! Delas to blbe... Jak dlouho deckam vydrzi chut sportovat?
Poznavani/uceni/zkoumani je neco velice podobnyho. Deti jsou prirozene pritahovany k tomu ucit se novy veci. Ale PODLE SVE CHUTI A NATURY. Nutit hrat na housle dite, ktere nechce, nebo nutit bruslit dite, ktere nechce, to uz nam pripada jako blbost. Ale nutit dite nasobit, psat diktat, zakladat herbar, smirglovat hranol, ... to je potreba, protoze to budou potrebovat a kdyz je nutit nebudem, budou z nich lempli. Pritom je tam zamenena pricina a nasledek: deti jsou lempli prave proto, ze mnoho let nemohli delat, co je tesi, tak rezignovali. naucili se, ze poznavani = bolest, nuda, frustrace, ponizeni.
A to mi pripada jako HROZNY. Protoze pro mne je poznavani ohromna slast, kterou mi skola nedokazala vzit (ale kazdej to neda). Ale nekdo to tak nehroti, tak mu to nevadi (klasicka skola zabijejici radost ze svobodneho zkoumani).