• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    LYDI
    LYDI --- ---
    ha ha ha. proto chodime do 'skolky' k jednomu chlapovi (:
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN: Babinec je, to je známo...Taky bych brala více učitelů ve školách. Hehe, další bod, na co se podívám, až budu hledat dceři školu :-)
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    NEMESISS: padly tam ze strany Kotence slova jako "bojovat", "zviklat muze" apod - a to je v mym svete neprijatelny - ocekavat v tomhle smeru nejaky boje ze strany prarodicu a bejt s takovym stavem smirenej znamena bejt smirenej se zasadnim nerespektem k my osobe jakozto dopelymu cloveku - pro me no go. Stejne jako se tak nemuzou chovat ke komukoli jinymu dospelymu, protoze by je velmi rychle poslal nekam. To, ze je nekdo rodic, mu nedava automaticky titul k tomu jednat se svym ditetem az do svyho skonu jako s malym harantem. Za coz povazuju navazeni se do voleb ohledne jeho vlastnich deti a urputna snaha ty volby ovlivnit ( - zde znova odkazuju na slva Kotence o zviklani atd). Zajimat se ano, ale plne respektovat, byt napomocen, rad travit cas s vnoucaty - to je role prarodicu.
    Mozna jsou v tom dalsi aspekty ktery tu zmineny nebyly, jakym muze byt vzajemna provazanost a zavislost, v jejimz ramci si nektery lidi nemuzou dovolit se chovat vuci svym rodicum jako dospely lidi, protoze se boji, ze prijdou o jejich podporu a pomoc, kterou potrebujou, nebo od nich dostali byt, nebo to ci ono (nevim konkretne a tady konkretne v tom neni treba nic z toho, vidim to kolem sebe ale dost casto). To taky povazuju dlouhodobe za toxicky, i pro ty vnoucata, ale kazdymu co jeho jest.
    Takze to jak to otevrela Kotence opravdu nenaznacovalo ze bude stacit podani "strucneho argumentu", jak pises.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: jj s tím souhlasím. Ale stejně když tak nad tím přemýšlím, tak je mi smutno z toho, jak je náš ten školský systém nastavený a jak produkuje demotivující jednice. Třeba u nás je to tak, že ředitele základních (i mateřských) škol jmenuje Rada města, většinou jsou to jejich známí nebo ti, kteří té či oné partaji lezou do zadku. Nějaká odbornost je irelevantní. A pak, když je dobrý učitel, tak se stává, že ho řiďas klepne přes prsty a doporučí, aby se držel jejich švp. A chybí mi taky více chlapů jako učitelů na ŽŠ. Mi přijde, že je to tam děsný babinec a z toho vyplývající problémy, kterou jsou známy z ženských kolektivů.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN: Tak když je rodina, zejména velká rodina, tak je to pochopitelné. Můj muž taky stráví denně na cestách přes 2 hodiny, někdy není doma v kuse několik dní. Ale co se dá dělat, je v tom zaměstnání spokojen, je to jeho volba. Já osobně bych volila taky práci, co mě baví, před prací, co je u domu. A to taky dojíždím celý život, poněvadž pocházím ze zapadákova. Ale mě to dojíždění teda baví :-) A na cestě se lze třeba učit, číst si...ten čas nepovažuju za ztracený. Ale na druhou stranu tady zase budu muset volit třeba mezi prací, co by mě bavila, a možností vozit dceru do školy, která by bavila ji. Člověk se nemůže rozpůlit :-) Ve tvém případě zřejmě rozčtvrtit :-)
    Podle mě je zásadní dětem ukazovat svět mimo hranice té školy (ať už je jakákoliv, alternativní, nealternativní), ukazovat jim jiné pohledy, jiná místa, jiné možnosti, aby věděly, že to, co je ve škole, to není celý svět. Aby měly nějaké zázemí i mimo tu školu. Aby věděly, že to hodnocení, které je jim ve škole dáno, zas tolik neznamená, a rozhodně nepodmiňuje lásku od rodičů. Aby věděly, že můžou dosáhnout všeho, čeho budou chtít, že stačí to jen dělat a věnovat se tomu. Tohle se snažím v dceři budovat a vlastně i sama v sobě. A je fakt, že čím víc ok jsem já, tím víc ok je i ona. Vnitřní cítění matky a dcery je hodně podobné (vidím to i na mně a mé matce).
    LYDI
    LYDI --- ---
    KEIKIN: jak sem psal o tom brachovi - tak jemu az nekdy klidne po 20. doslo, ze nemusi byt furt prvni a ze to neni jeho opravdovy 'ja' a pod ... jako - nemel zadne problemy, naopak same 'pozitivni', ale proste to taky nebyl 'on' ...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: ..." když má dítě dobré rodinné zázemí, že bude sebevědomé, odolné a zvládne i ten školní systém bez nějaké újmy"....Díky za tvoji víru, snažím se tomu také věřit a je to moje taková malá naděje, že to zvládne bez následků. Ona má sice skoro samé jedničky, ale o to podle mně nejde.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: No já jsem právě dojížděl celý život a už mně to nebaví. Cestováním ztrácíš čas, který se dá věnovat jinak (rodině). Asi bych zkousl zuby a dělal práci za rohem, ale přitom bych si hledal lepší job, pokud možno v okruhu dejme tomu 30 minut od bydliště. Teď mám práci, školu, školku a bydlení dejme tomu v okruhu 500 m. S voděním do školy pomáhá babička, která ale už odmítá vodit ji jinam než tam kde je. Takže v případě změny by to pro mně by to znamenalo, že bych o to dýl musel zůstávat v práci, malá o to dýl v družině. A to není jisté, že by ji ta jiná škola bavila. Finanční stránka je druhá věc, ale také neméně důležitá. Třem dětem platit školné je vyčerpávající.

    Takže realita je teď taková, že ji snažíme o to více věnovat po škole. Aqupark, výlety, hry, domácí výtvarné práce.

    LYDI
    LYDI --- ---
    jo, to bych mela jeste rict, ze sem, krome jednoho roku na ceskym gymplu, chodila do nemeckych skol (zakladka+gympl) ... a kdyz mluvis o kreativite a pod tak uz je tam asi docela rozdil .urcity zas zalezi na uciteli, predmetu a pod. ale uz treba jen to, ze je normalni chodit za ucitelem mu rict, ze body ( atim znamka) pocital blbe a ze to neni za 3, ale za 2 ... tusim, ze to v cr uplne moc bezne neni...
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    LYDI: To načínáš jedno téma, který si myslím, že je taky zásadní. Jaký to dítě je, zda je nějak psychicky odolné, zda to zvládne i v té "běžné" škole. Věřím (chci věřit), že když má dítě dobré rodinné zázemí, že bude sebevědomé, odolné a zvládne i ten školní systém bez nějaké újmy. Jedna věc je to ale zvládnout, "přežít"...
    Jiná věc je, že, aspoň mně přijde, ty školy nevedou děti ke kreativitě. Spolužačka chodila na PORG, a co popisovala, tak to my třeba na gymplu nikdy nedělali (my jen biflovali). Oni dělali různé projekty, které zahrnovaly nějakou kooperaci i mezi třídami, kreativitu, prezentaci, a dělali to často. To mi přijde, že je potřeba, to dává mladým lidem nějakou vnitřní sílu, že jsou schopni tvořit, jsou schopni realizovat vlastní nápady a ještě je prezentovat.
    LYDI
    LYDI --- ---
    YMLADRIS: no o to mi asi slo: ja sem po vetsine dobe v poho ucitelky, rodice byli v klidu (sice sem malokdy mela trojky, ale zaroven i vetsiho brachu, co nikdy nemel nic jineho nez jednicky).. a stejne - cim vic o tom 'premyslim', tim vic vim, ze jestli bude nejak moznost, decka bych radsi do skoly nedala ...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TORUVIEL: Mne pripada ze je tam obrovsky rozdil v te casove perspektive. Pro decko je to treba petiletka, ktera ho ovlivni na cely zivot (nebo dalsich 30 let nez se postavi zas na nohy/vnitrne se zmotivuje atd.). Pro nas je to proste jen petiletka, moje oblibena analogie kdyz se nekdo rozhodne jet s lekarama bez hranic na pet let do ghany, tak holt jeho zivot je taky uplne jinej (.. nepohodlnej ..), ale vi proc to udelal a t d.
    To myslim jako k tomu tematu, ze je slozite zkouset decku zajistit nejake vzdelavani, ktere umoznuje nasledovat touhy toho ditete. Ano, je to hodne slozite.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LYDI: rozumim. vyptavam se proto, ze obcas lidi maji dojem ze jim ve skole nikdo neublizoval, ale pri hlubsim patrani zjistuji, jak moc je to skolni klima vlastne ovlivnilo na cely zivot. ok, jsi ok.

    myslim ze jsou dva faktory - jak si decko sedne s ucitelkou a jak k tomu pristupuji rodice (jaktoze jsi donesl trojku!!!!) pripadne i ten osobnostni faktor, ze nektere deti se vnitrne ztotoznuji s tim delat veci podle ciziho planu (tak jak se veci 'maji' delat) a nektere deti to vycerpava
    LYDI
    LYDI --- ---
    YMLADRIS: mluvit cizim jazykem ani prezentovat se moc nebojim, nastesti asi mj i kvuli tomu, ze skola a lidi v ni bylo celkem ok. tim nechci tvrdit, ze vse supr (jednou se mi stalo neco jako "kdyz nejsi schopna prijmat (?) podani u volejbalu 10 krat, tak holka co podava dostane jednicku"), ale jen sem chtela rict, ze sem z toho vyvazla celkem bez depresich, strachu a tak ... chapes jak to myslim?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN: Nojo, tak logistika je jedna věc, ale spokojenost druhá. Řekni, chodil bys radši do práce, kterou máš za rohem, ale kterou nesnášíš? Nebo dojížděl třeba 2 hodiny denně, jen abys mohl dělat něco, co tě baví? Děti nemaj na výběr...
    Já teda ještě nevěnovala školám tady pozornost, ale je jich tady hodně a ve vedlejším městě chtějí i otvírat nějakou "alternativní" (což není záruka ničeho teda, ještě prozkoumám, jsme tu ve městě noví). Ale sama vím, že jsem byla hodně na vážkách, když dcera v září chodila ze školky pokaždé smutná a že se jí tam nelíbí...vyčkávala jsem, ale kdyby to trvalo déle, měla jsem v plánu ji vzít ze školky a dát ji až příští rok do lesní, kde se jí líbilo (tam byla na táboře). Nakonec se jí zalíbilo i v téhle...
    Já jako nekritizuju, jen přemýšlím. Mám jen 1 dítě, ale špatnou finanční situaci taky, tak si nemůžu dovolit vozit dceru do vedlejšího města do lesní školky, která je přeci jen 5x dražší, než ta státní. A i kdybych na to ty finance měla, tak by to znamenalo zřejmě hledat si práci v tom vedlejším městě, aby se to dalo skloubit logisticky.
    Není to jednoduchý, já vím, natož se 3 dětmi (které tuším máte), jen že to, že dcera je takto otrávená už v 1.třídě, to zní teda tragicky...
    YMLADRIS: Jo, to je hrozný...A to mám já, že jsem někde po cestě tu vnitřní motivaci úplně ztratila. Stálo mě to hodně času nicnedělání, abych to v sobě zase trochu uviděla. Hodně času v tichu, abych to zas uslyšela. Hodně práce na sobě, abych svým cestám věřila.
    Jsem zvědavá, ještě jsem si neprocházela místní zš, musím to někdy udělat. Ale stejně je to vždy o lidech. Ale taky hodně o systému, a ne ve všem se může i dobrá učitelka "vzpříčit" tomu systému, musí něco splňovat, hodnotit atd. Hodně mi v tomhle dávaj rozhovory se spolužačkou, která teď začíná učit.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LYDI: zadny nasledky typu slaba sebejistota (treba zasek mluvit cizim jazykem protoze nemas prislusny stempl na tema ze mluvis fakt dobre, nebo obava prezentovat svoje veci pred lidmi, nebo pocity ze na neco nejsi dost chytra to ovladnout, nebo... ...proste veci vyplyvajici z toho systemu hodnoceni a srovnavani deti mezi sebou) anebo jiny z pobytu ve skole nemas?
    LYDI
    LYDI --- ---
    jako ja sem si nikdy ve skolce vylozene netrapilo... klasika - bylo to normalni, byla sem dobra aniz bych byla treba moc dobra ... ale dneska, treba jak sem videla hodinu telocviku AHHHA to je strasny! jasne taky, ze jako decko clovek neotevre h***. ale ted mi to taky pripada tak strasny, kdyz sem to videla ... jako kdyby bylo dite ktery si nejakyho pana trainera sam vybere dobre ... ale takova pripady asi moc nejsou :P ... no nic, jen ze citim taky dost velky hnus oporti skolam i kdyz sem to sama 'davala celkem v poho' ...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    YMLADRIS: Heeej teda to nezní až tak povzbudivě :-( Je to hrozné já vím, ale co mají dělat děti a rodiče, kteří nemají alternativu ? Zase to chce nějak vyvážit, protože vozit denně děti do vzdálených svobodných škol to je zase pruda pro rodiče (teda pro mně by byla).
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste jedna filosoficka metafora/analogie

    Jsou ruzne radosti v zivote. Napriklad
    - hudba
    - pohyb
    - poznavani
    - ...

    Zaroven je zivot tezkej a plnej vyzev. Je super, ze jako lidsky bytosti mame v sobe ty utesujici/nabijejici zdroje (hudba, pohyb...). Zaroven ale potrebujeme autonomii, hudbovat, pohybovat se, poznavat podle vlastniho rytmu, podle vlastnich impulsu. Je fakt kruty a debilni vzit lidskou bytost a znicit ji radost v nejake te oblasti tim, ze ji to predepiseme, zacneme ji nutit. Analogie: kazdy decko ma rado hudbu. Takze od sesti let zacneme deti trenovat na nekolik hudebnich nastroju, budou nekolik hodin denne cvicit a pak jeste doma. Budou hrat ty skladby, ktere nekdo jinej zvolil. Zpivat a tancit muzou, ale dle osnov. Budeme sledovat jak se drzi toho, jak hudbu delaji jiny lidi, a budeme je hodnotit a motivovat je, aby delali hudbu presne jak jiny lidi. Jak dlouho jim vydrzi chut na neco hrat/neco si zpivat? A to se tak tesili na to se zabyvat hudbou!
    Anebo kazdy decko se rado pohybuje. Takze od sesti let vytvorime kolecka v posilovne a venku a hodiny denne budou deti chodit od stroje ke stroji a delat to, co nekdo vymyslel. Tady udelej 20 drepu, to je dobre na tvoje brisni svaly. Tady sem vylez a zase slez. Nebehej!! Ted behej! Ted si obuj brusle. Ze nechces? Ale to nejde aby si kazdy delal co chce, ted budes bruslit. Ty se bojis a nechces? No to je blby, to nejde aby ses ucil bruslit az budes mit zajem o brusleni. Ted vsichni bruslime!! A taky je zasadni jak ti to jde! Delas to blbe... Jak dlouho deckam vydrzi chut sportovat?
    Poznavani/uceni/zkoumani je neco velice podobnyho. Deti jsou prirozene pritahovany k tomu ucit se novy veci. Ale PODLE SVE CHUTI A NATURY. Nutit hrat na housle dite, ktere nechce, nebo nutit bruslit dite, ktere nechce, to uz nam pripada jako blbost. Ale nutit dite nasobit, psat diktat, zakladat herbar, smirglovat hranol, ... to je potreba, protoze to budou potrebovat a kdyz je nutit nebudem, budou z nich lempli. Pritom je tam zamenena pricina a nasledek: deti jsou lempli prave proto, ze mnoho let nemohli delat, co je tesi, tak rezignovali. naucili se, ze poznavani = bolest, nuda, frustrace, ponizeni.

    A to mi pripada jako HROZNY. Protoze pro mne je poznavani ohromna slast, kterou mi skola nedokazala vzit (ale kazdej to neda). Ale nekdo to tak nehroti, tak mu to nevadi (klasicka skola zabijejici radost ze svobodneho zkoumani).
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: rozklicuj z ceho jejich strach plyne a zkus jejich strach resit. Seznam se s nejakyma rodinama, ktere vzdelavaji zpusobem kterej bys chtela, a koukej se na to, jaky ty deti jsou, jsou to lemplove? jsou divni? jsou to spratci? usporadej nejaky spolecny vylety do zoo atd. s prarodicema. Pak mas munici na debaty typu myslim si ze toto funguje a proto to takto chceme delat. Pokud teda tvoji prarodice se rozhoduji logicky nebo nejak tak. Hodne lidi ma zasadni prioritu nebyt divny, delat veci tak, jak se vzdy delaly. Pokud je to ten pripad, tak asi nemas sanci je presvedcit. Jini lidi se zase orientuji dle vnejsich autorit. Cili muzes rict ze tvuj zpusob vzdelavani ti doporucila (potvrdila) pani doktorka v psychologicke poradne nebo neco takoveho. Proste nejak mluvit jejich jazykem, dle toho jak oni funguji.

    Osobne jdu na to tak, ze jsem si zjistila, co to ten prvni stupen ZS je (precetla jsem si prijimaci testy na osmileta gymnazia) a tak, ze podporuju dite v zakladnich dovednostech (cteni, psani, pocitani) a predpokladam, ze to bude umet davno pred tim, nez by mel nastoupit do skoly. Cili zakladni obava (aby mu skola nechybela) padne. Uz jsme meli veselou scenku u tchana, kdyz Theo nekde precetl nejaky slovo, tak tchan to komentoval at brzdime aby se ve skole nenudil (je mu dva a pul). Myslim si, ze nez mu bude sest, bude fakt uplne nekde jinde, frcet si svoje zajmy a projekty a prarodice uvidi ze ma radost z poznavani a uceni a neni lempl. Ale chapu, ze ma stesti, ze je orientovan tak jak je orientovan ("akademicky") cili ho nikdo nemusi nutit
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam