• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    MARKYSHA: Myslím, že to není situace pro hádku. Buď ho houpat nechci a řeknu, že to umí sám (nebo to může aspoň zkusit), nebo mi to nevadí, paní stačí říct: "to je v pohodě, já ho houpu ráda" a tím je diskuse u konce.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SANCHA: já se k tomu zkusím vrátit. Co byste dělaly na mém místě vy? Začaly byste se s tou ženskou hádat, když víte, že je to semetrika nebo ho rovnou vzaly stranou a vysvětlily mu to?
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Ach jo, já jsem něco asi nezvládla a nepostavila se za Toníčka. Chtěl, abych ho houpala na houpačce a jedna taková ta, co se musí do všeho montovat, na něj spustila, že se má houpat sám, že je dost velkej, docela zhurta a on vstal a šel ke mně a já jsem mu řekla, že je pravda, že už by se měl houpat sám. Tak si sednul na zem a začal se vztekat a brečet, že ho teta naštvala a už se houpat nešel. Tak si říkám, jestli jsem ho neměla spíš houpat sama a odkázat ženskou do patřičnou mezí. Mně to moc nevadí ho houpat, když vadí, tak ho jenom rozhoupu a on už se houpe sám, ale většinou ho houpu. Jo myslím, že chápu její motivaci, když to dělám já, chtějí to i ostatní děti, protože já jsem ta "věnovací akční matka", ale co je mi do toho, ne? To je její problém, ne můj.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TORUVIEL: jen vsuvka, podle mě to extra nefunguje, když dítě skáče do řečí, činnosti atd. v rámci sourozeneckého boje.
    PERSEEIDA
    PERSEEIDA --- ---
    YMLADRIS: Malé dítě nemá rádo, když maminka zrovna "patří" někomu jinému a bojuje o pozornost. Není řešení ani si ho nevšímat, ani upustit od vlastních potřeb, v tomto případě rozhovoru s kamarádkou. Asi bych si dítě vyslechla, co chce a potom ho pořádala, ať teď zase nechá mluvit nás, může poslouchat o čem si vykládáme, nebo si jít hrát...
    Když byly děti malé (ale ne až tak, řekněme čtyři a víc), pravidelně jsem s jedním musela řešit nějakou konfliktní situaci u pokladny. Při nákupu jsem se mu normálně věnovala, povídala, byl celkem v pohodě ale ve chvíli kdy pokladní markovala, já ukládala nákup a platila vyloženě schválně začal křičet, musel mi něco důležitého říct, měl potřebu někam odcházet, při placení výborná situace. Museli jsme si to vyříkat, že jestli mi tohle bude dělat, nemůžu ho příště na nákupy brát.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    YMLADRIS: Ano, a paradoxně (ale mně to ani tak paradoxní nepřijde, chápu to) když je ta potřeba dostatečně vyslyšena, tak se z fracka nestane ještě větší fracek (jak by zřejmě hodně lidí čekalo, nebo jak se obává - že když budou odpovídat na každou potřebu dítěte, bude toto dítě rozmazlené a bude pozornost vyžadovat stále a bez ohledu na druhé), ale naopak prostě to dítě je najednou trpělivější a méně "frackovité". Prostě asi cítí (nebo tak si to představuji, nejsem v její kůži, že), že bude případně vyslyšena, a tak se pozornosti nedožaduje tak urputně, jako dřív.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TORUVIEL: když by mne dospely 10x oslovil a tahal za ruku, budu předpokládat že má vážnou potřebu se mnou komunikovat. ne, že je to fracek který se musí naučit čekat

    cili v tom to vidím stejně. brát vážně potřebu ditete
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: Myslím, že to bereš moc doslova, za tím chovat se k dítěti jako k dospělému slyším pouze to, že neberu potřeby dítěte jako méněcenné, ale na úrovni potřeb dospělého (stejně důležité). Samozřejmě že se nechovám k dítěti PŘESNĚ jako k dospělým. Jsou to jen slova, já je nechápu tak doslovně, ale spíš prostě za tím vidím určitý nápad, inspiraci, pojetí. A vím, co tím chtěl daný člověk třeba vyjádřit. Moc mě nebaví se piplat v detailech, jestli je to přesně tak, jak je to napsáno. Spíš za tím vidím tu obecnou myšlenku, která se stejně modifikuje dle každodenních konkrétních situací a já z ní čerpám to, co se mnou rezonuje.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Mám dojem, že se nechápeme. Nic z toho, co píšeš, nepopírám. Dlouhodobě jsem zastánce přístupu "důvěřujte dítěti a ono se podle toho bude chovat". To ale podle mě není totéž, jako chovat se k dítěti stejně jako k dospělému. Takže se ptám, jestli by ses opravdu přesně tak, jak popisuješ s dcerou, chovala i kdyby na jejím místě byl dospělý, který se bude chovat stejně jako to dítě.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: No právěže ne, přestala jsem na její dotazy a "skákání do řeči" pohlížet jako na neustálé otravování (a přestala jsem si myslet, že to jinak neumí, když je přece to dítě) a začala jsem to vnímat a brát v potaz, a ona se uklidnila a do řeči skákat přestala. Paradoxní, ale je to tak. Možná by jeden spíš čekal, že z ní pak bude rozmazlený dítě, co si bude myslet, že může mluvit a skákat do řeči kdykoliv, ale zatím se tak nestalo. Paradox. Ale ne tak úplně, prostě asi začala mít pocit, že to, co říká, je vyslyšeno a že jí někdo fakt poslouchá a vnímá. Stejně jako vnímáme dospělé, když s námi mluví.
    Moje zkušenost s jedním dítětem. Ale často vnímám, jak ona se chová jinak dle toho, co je od ní očekáváno.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: taky to tak řeším, ale štve mě muž, který vysloveně nereaguje, ignoruje a to někdy i mě a pak totéž vyčítá dětem.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Ale tím pádem se k ní ale nejspíš taky chováš jinak než k dospělému, ne? Nebo kdybys mluvila třeba s partnerem a místo dcery vedle tebe stála dospělá kamarádka a neustále ti skákala do řeči a vynucovala si pozornost třeba se svým novým projektem v práci, ze kterého je nadšená, tak bys prostě utla dosavadní hovor a začala poslouchat a vnímat ji? Já teda ne, já bych jí řekla "nezlob se, teď mluvím s X, budu se ti věnovat za chvíli" a přesně totéž řeknu i dítěti. A ta "chvíle" se s věkem prodlužuje, zpočátku to bylo jenom než dokončím větu, teď už myšlenku a brzy snad přijde čas, kdy budeme moct uzavřít i celé téma (nepůjde-li zrovna o mnohahodinové filozofické debaty). Ihned reaguju jenom na praktické požadavku typu "chce se mi čůrat".
    Naopak nemám problém, když dítě vstoupí do diskuse s něčím K TÉMATU. I když ze svého dětského pohledu, pro dospělé někdy úsměvného. To vítám a podporuju.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: Mně přijde, že když se tomu dítěti věří, tak to zvládne, chovat se lépe a ne tolik jako "dítě". Plní naše očekávání. Všimla jsem si toho u dcery, dřív měla dost problém s tím, že skákala do řeči a nenechala nás si ani popovídat. Pak jsem si to nějak přepla v hlavě a přestala jsem její požadavky považovat za dětinské a zbytečné, začala jsem ji skutečně poslouchat, vnímat. Ona získala pocit, že to co chce říci, má význam, a přestala se tak urputně dožadovat vyslyšení a tímpádem taky přestala skákat do řeči, je teď trpělivější a počká si klidně na vyslyšení.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    {reply KOTENCE|4669fuj tak to já to ani nikam psát nebudu, pozitivní je jedna, jak mě v postýlce hřála kočka.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Já tohle srovnávání ve stylu "chovali byste se tak k dospělému" nemám ráda. Ono to dítě se taky nechová jako dospělý, tak se tak k němu nemůžu chovat já. Zkouším si představit, že by moje dospělá kamarádka, manžel nebo spolupracovník vytrvale skákali do mého hovoru s někým jiným, vnucovali se s nesouvisejícími tématy, která zajímají je, a vyžadovali, abych přerušila probíhající hovor v půlce věty a odpovídala jim. Nejspíš bych bych na něco takového reagovala taky ignorací nebo nějakým nepřítmoným "hm" (což je obdoba toho podání ruky, aby si s ní holčička hrála).
    Takže za mě - chovat se k dítěti s respektem, ale zase nenechat vláčet sebou. Pokud mi dítě skáče do hovoru s někým jiným a nejde zrovna o nic urgentního, řeknu mu "teď mluvím s tetou, až si to dopovíme, budu poslouchat tebe" (což je teda pak důležité splnit). Přerušovat neustále hovor, aby dítěti potvrdila, že "ano, támhle jede mašinka" nebo mu potřetí zopakovala, že "oslík dělá í-á" mi připadá neslušné zas pro změnu vůči tomu, s kým hovořím.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TORUVIEL: To se mi občas taky stane, že kecám se ségrou a dítěte si vůbec nevšimneme. Neni to záměrný, prostě jsme tak ukecaný, že se malá nedokáže prosadit. Často si jí všimnu až po chvíli, když začně křičet :-/
    "Chovat se k dítěti jako k hostovi/kamarádovi" je hezká myšlenka, škoda, že to dítě se nechová jako host... Já třeba vůbec netuším, jak reagovat na očividný naschvály. Na dospělýho bych se vykašlala a dál s ním neztrácela čas, ale co moje vlastní dítě? Jasně, najít příčinu a předcházet tomu. A v tu chvíli??

    A teď běží pěkný téma tady [ SEDM - 7 nejstarších vzpomínek, které se vám vybaví ] . Čtu to a přemýšlím, co si budou pamatovat moje děti. Všimla jsem si, že si lidi hodně pamatujou různý křivdy a pak strach, je tam hodně málo hezkejch věcí. Hezký věci jsou asi pro šťastný dítě samozřejmost, tak je to vlastně dobře :-)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    "Chodím po světě a a pozoruju lidi. Komunikaci lidí.

    Dneska ráno zakázala maminka dceři sedět na zídce, když hned vedle jsou lavičky. Sedni si na lavičku, nebudeš sedět na zídce.

    Teď sedím na nádraží v rychlopizzerce a sleduju tři osoby - matka, teta, holčička. Matka a teta si povídají. Do toho holčička něco řekne. Matka i teta ji ignorují. Holčička to zopakuje. Matka a teta pokračují v hovoru. Holčička danou větu řekne třikrát, pětkrát, desetkrát…ani podesáté to nefunguje. Vstane ze židle a přijde k nim blíž, začne tetu tahat za ruku. Teta ji mimoděk dá paži k dispozici, nechá si s ní máchat, ale holčičku nadále ignoruje (už jsme cca u čísla patnáct). Nejhorší na tom celém je, že to tetě i mámě očividně přijde naprosto v pořádku.

    Vždy, když přemýšlím, jak jednat s osobou, která je v kolonce “dítě”, představím si, jak bych jednala s “dospělým”. Umíte si představit, že byste takto svěřepě ignorovali svého kamaráda? Manžela, spolupracovníka…? Nebo že by on ignoroval vás?

    Umíte si představit, že byste o své kamarádce mluvili v její přítomnosti, ale nemluvili byste k ní, její přítomnost byste ignorovali a “problematickou” komunikaci s touto kamarádkou řešili před ní bez ní?

    Umíte si představit, že váš kamarád vám zakáže sedět na zídce, protože vedle jsou lavičky? A když jasně vyjádříte, že chcete sedět na zídce, chytl vás za rukáv a strhl dolů?

    Umíte si představit…?"

    Irena Janíková, psycholožka
    KAI
    KAI --- ---
    LYDI: myslim ze si trochu spatne vykladas i pojmy v titulku: adjusted je preci jen neco jineho nez well-adjusted child. Dle psychol. slovniku well-adjusted child je "emotionally healthy and able to deal well with the problems of life". Na tom se asi shodnem, ze neni nic spatneho. Je to o dobre a zdrave adaptaci na okoli a okolnosti, ne o nejakem podrobeni se.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    LYDI: No tak to bude potřeba si ten článek případně přečíst no, titulek ho moc nevystihuje :-)
    LYDI
    LYDI --- ---
    TORUVIEL: necetla jsem clanek. ale tendence mam spis k nevychove - me kind a adjusted prijde - ne spatne, ale rozhodne ne to, co bych chtela pestovat v svem ditete primarne. podle me je spis dulezite, aby si dite vypestoval dobrou sebehodnotu, aby sam sebe znal a mel rad a toto vse i kdyz si ostatni o nem treba mysli neco jineho. zkratka, aby mel prima vztah sam k sobe. pak prima vztah k ostatnim (kind and adjusted mozna (; )muze byt fajn a muze se k tomu pridat, ale imho je dost lidi kteri jsou 'fajn', resi jen co ostatni si mysli apod a nemaji vubec dobrou sebelasku. ale jak rikam, necetla jsem clanek, to je jen co v me evokuje ten titulek.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam