budu rada za reakce:
- posledni dobou me zaujaly ty osobnostni typologie. ve zkratce (hodne zjednodusuju!), uz i (nektere) deti se vyrazne lisi v tom, na zaklade ceho se rozhoduji. Jsou deti typu harmonie/empatie/cit/jak se kdo citi, pro ktere je opravdu velice prehledne, kdyz slysi "au toto me boli". Asi jsou to ty deti/lidi, ktere "nechteji rozplakat svou maminku" (nekdo psal nize). Kdyz je nejaka konfliktni situace, tak jim pomaha pochopit, jak se nekdo druhy citi. Je pro ne dulezite (v rozhodovacim procesu) aby se lidi citili dobre.
Ale jsou i deti typu dejme tomu logika/struktura, pro ktere rozhodovani z empatie neni samozrejme, musi se to postupne ucit. "Au, mne to boli" je nijak zvlast neinspiruje. Pomaha jim slyset nejake logicke vysvetleni, nejakou strukturu, ve ktere je videt, proc ublizovat je nevyhodne, nefunkcni. "Kdyz me bouchas, nemuzes byt u me na kline" (neni mineno jako trest, ale jako vysvetleni kauzality, co k cemu vede...).
- INUSHKA mne zas zjebe ze typologie jsou blbost, ale myslim to obecne tak, ze neni zadny jeden spravny system, jak s ditetem jednat, kdyz se snazime vymyslet neco noveho misto obvinovani a umravnovani. kazdy dite je original.
Co se snazim misto viny pouzivat aktualne ja
- dite dela neco, co mi vadi
- sdelim ze mi to vadi a snazim se vysvetlit, proc to vadi (moje dite je ten logicky typ)
- pokud pokracuje, zamezim/omezim nejak to jednani
- predpovidam, ze v budoucnu to bude lepsi, ze se nauci se situaci zachazet ("Ty mne ted potrebujes bouchat, ja tomu rozumim. Postupne vynaleznes co jinyho se da delat, kdyz ti hrozne vadi cekat. Vcera jsi pri cekani neco stavel. Dnes ti to vadi moc, takze musis buchat. Ja ti to nedovolim. Ale neboj, postupne se naucis cekat a nebude ti to uz tolik vadit.") ("Nechces mi pomoct uklizet. Tesim se, az ti pujde mi pomahat uklizet. Uklidil si tri kostky, to je bezva. Mozna to zitra uz budou ctyri kostky? Tobe ted jeste nejde pomahat, jeste jsi malej. Ale az povyrostes, pujde ti to lip. Lidi bavi si vzajemne pomahat, je to prima vec. Jako kdyz my si pomahame s tatou.")
Cili takhle se to snazim programovat ze ohledy na ostatni / zodpovednost / atd je normalni a zadouci, ze neni jeho "VINA" ze zatim nedostava standardum pozadovanym na lidi v nasi kulture, ale ze ocekavam ze tam postupne dojde, ze vsechno se ucime a trenujeme (hodne furt vysvetluju growth mindset - tim ze neco delas, tim ti to jde cim dal snadneji atd; ). Beru to ze dite neni "neposlusne", ale ze proste jen se v tom (spoluprace) jeste nenaucilo chodit, musi proste udelat jeste spoustu malych kroku, nez si to nachodi, ale casem se do toho dostane.
Tj ano mluvim o tom jak se citime, co by bylo fajn kdyz by delal/nedelal, ale zaroven v tom neni to obvinovani. Je to proste jen popis situace. Delas/Nedelas to a to, coz vede k tomu a to. Vyhodnejsi bude az budes vic delat/nedelat to a to, postupne se do toho dostanes.
Tak nevim zda je to taky sprosta manipulace nebo dobry, ale nic lepsiho jsem zatim nevymyslela. Moje dite ma osobnost, ktera na potreby ostatnich spise kasle. Coz neznamena ze tito lidi nejsou dobri a skveli lidi...