• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    REONA
    REONA --- ---
    Tak já si zase myslím (ale soudím jen podle své dcery), že dítě ve třech letech nemusí vědět o existenci takového označení, jako je příjmení, a proto se o něj opravdu nemusí zajímat. Když si vezmu, jakým způsobem rozlišuje lidi, tak je to obvykle teta Martina, strejda ten a tamten, pan doktor, paní prodavačka. Uvědomuje si a používá křestní jména, ať už pro vrstevníky nebo příbuzné a naše kamarády, ale po příjmeních se nepídí. A to přesto, že své příjmení zná a představuje se celým jménem.

    tl;dr koncept příjmení mi přijde pro dítě příliš abstraktní na to, aby si na něj přišlo samo a aktivně se o něj zajímalo (do určitého věku) - ale možná je to proto, že doma opravdu málokdy mluvíme o lidech včetně příjmení
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    TORUVIEL: Psala, že by ho to samotného nezajímalo. Taky mi to přijde divný.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: ty jo, to by me tedy nenapadlo, ze i tohle muze nekdo povazovat za problem.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    tak pokud matce v zasade ta skolka vadi a presto tam da dite, tak ji bude iritovat kde co, vcetne toho, co se dite ve skolce naucilo. Videla bych spis zavadu v tom, ze tam dite posila, kdyz zarove ji to stve. To dite to citi a to mu skodi podstatne vic
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Ohledně svobody rozhodování, já jsem dceru necvičila v tom, aby si ty věci pamatovala, přišla na to řeč a naučila se to sama. I v případě těch telefonních čísel, zajímala se o to, tak jsem jí pro informaci napsala naše telefonní čísla na papírek a ona se je naučila sama, protože si je začala opisovat a tím si je zapamatovala (je schopná to opsat třeba 50x :D ).
    Zajímalo by mě, zda dané matky s odporem k tomu "systému" udržují své děti záměrně v nevědomosti, nebo se o to ty jejich děti nezajímají, nebo jak :-) Dcera se o to prostě zajímá, tudíž jí to přece nebudu tajit, mluvíme spolu o milionu různých věcí, včetně těchto zmíněných.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    TAPINA: Jo a stejně tak dcera zná naši adresu a telefonní čísla na mě a muže např. (je jí 5 let, umí to od 4 let). Opět, toto samozřejmě nemá ze školky :-)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    TAPINA: Tak teda moje dcera své příjmení znala ještě předtím, než nastoupila do školky (na to nějak přišla řeč prostě), a brala to jako celek a tak se i představovala. Až v poslední době pochopila, že nemusí dětem na hřišti říkat jméno i příjmení. Se školkou to tedy u ní nemělo nic společného.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Téma k diskuzi: Vědí vaše děti předškolního věku, jak se jmenují příjmením? Považujete to za důležité?

    Proč se ptám. Jedna kamarádka, která jeví známky náklonnosti k domácímu vzdělávání, svobodě v rozhodování, dělání si věcí "po svém" a předdefinovanému odporu ke školskému systému se na Facebooku rozčilovala, že ve školce naučili jejího syna představovat se jménem a příjmením a jí hrozně vadí, když tohle děti dělají (protože je to právě ta známka zmasírovanosti systémem, že). Prý "na co potřebuje tříleté dítě vědět, jak se oficiálně jmenuje?"
    Já osobně si myslím, že vědět by to mělo (i přesto, že pak nějakou dobu působí jako cvičená opička, když se tak nadšeně představuje každému), už pro případ, když se někde zaběhne. Vždycky je větší šance, že někdo zná příjmením rodinu a ví, kde ji najít, než že bude hned každý vědět, čí je "Pepíček". A že obecně je vždycky lepší něco vědět, než nevědět. Ale byla jsem tam s tím názorem poměrně osamocená.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    JANCAA: kdybych pojal jako meritko vychovy pocit stesti, tak rovnou nakrmim dite cokoladou (anandamid) a posadim ho na nejakej simulator letu (adrenalin). ale protoze nechci chovat pocit stesti jako primarni cil, budu stastnej,kdyz se deti nauci koukat na svet vlastnima ocima a nauci se prijimat prekazky a zdolavat je vlastni pili. podle soucasnyho sledovani ale nepredpokladam, ze si samy najdou vzorec ke zdolavani prekazek a k odpovidajclici odmene. vidim to spisnaopak, vsechnu dostupnou pohodlnost vyuzijou proti me.
    na blbosti mam pamet taky velmi dobrou, ale zaka lepsiho nez ucitel to ze me nikdy nedelalo, protoze mi utikal koncept. a ten neziskas ani doma, ani suse z knihy, ale autentickym vedenim instituzionalizovaneho kantora. sorry, sad story.
    MONI: ja souhlasim, neni to v rozporu. to jen rodice ten rozpor vidi kvuli vlastni zkusenosti a nedovedou se povznest nad vlastni smutek. neveri, ze jejich dite dovede prekonat jejich vlastni deprivaci. a pritom se celou dobu snazi vytvorit dojem, ze jejich deprivace je cizi problem. idealne kdyz budou mit nad deckem kontrolu jen oni. a ptam se, do kdy ji chteji mit ? :)
    JANCAA
    JANCAA --- ---
    MONI: Mohl, ale to právě nechtějí, aby absolvoval to, co jsem již popisovala níže...

    TAPINA: Tak to je asi taky individuální. Co do mě vtloukali ve škole, si moc nepamatuju. Naopak to, co jsem si sama dobrovolně pročítala v knížkách o zvířatech, která mě zajímala, to si pamatuju do dnes, a to fakt i spoustu detailů... Každý to zkrátka máme jinak...
    Ten kluk nám vždycky říká takový informace o těch zvířatech, minerálech atd., že nám zůstává rozum stát... Ta chovatelka mu samozřejmě říká všechno možný o těch zvířatech, o jejich životě, rozmnožování, kde žijí.... Ten 8-letej kluk toho ví mnohem víc, než by se naučil ve škole, zná fakt spoustu podrobností a dovedu si představit, že toho ví mnohem víc než učitelka přírodovědy... A co se týče socializace, mezi vrstevníkama se chová úplně skvěle, férově, partnersky.

    Těžko se to tady takhle popisuje, aby si to člověk dovedl pořádně představit...
    Já se to tady snažím přiblížit lidem, kteří o tom neměli žádný představy nebo žili v omylech, ale tímto způsobem to nemá smysl. Je lepší si poslechnout naživo někoho, kdo s tím má zkušenosti a funguje mu to..
    Na závěr jen můj postřeh: Tyhle děti (alespoň ty, co já osobně znám) mi přijdou zkrátka šťastnější... Toť vše...
    MONI
    MONI --- ---
    JANCAA: Ten kluk, kterého popisuješ, by přece klidně mohl chodit do klasické školy. Kroužky jsou odpoledne, na výlety s rodiči (do zoo, k babičce na venkov, hledat kameny, do dinoparku, do muzea, ...) může jezdit od víkendu a o prázdninách, koupit nějaký atlas nebo půjčit v knihovně také není problém. Prostě pokud se rodiče dítěti věnují a chtějí ho rozvíjet, tak na to mají spoustu času i po škole, není to ve sporu s docházkou do školy.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    JANCAA: To je právě to, kde já vidím rozdíl mezi vzděláním a selským rozumem. Když jsem se já jako malá zajímala o přírodu, předložili mi knížky o přírodě, encyklopedie zvířat a rostlin a já jsem na prvním stupni uměla pomenovat kdejakou havěť a kytku (ani si dodneška většinu z toho nepamatuju). Vlastně to zase bylo biflování, akorát dobrovolné. Asi mám malou představivost, ale nedovedu si představit, co se naučí při pomáhání chovatelům nad rámec obecných znalostí, které má kdekdo z obrázkových knih pro předškoláky.
    Jak nad tím tak přemýšlím, já bych to dělala nejradši tak, že se budu zajímat o to, co zrovna probírají v normální škole, a budu se snažit ty věci nějak propojit s reálnými zážitky, aby to pořád nebyla jen suchá teorie, aby si hned vyzkoušel, kde a jak se ty vědomosti dají aplikovat.
    JANCAA
    JANCAA --- ---
    TAPINA: Samozřejmě záleží na rodiči, jeho kreativitě, schopnostech,odhodlanosti a nastavení. Ne každý do toho má chuť. Je to otázka priorit. Někomu to půjde hladce, někomu ne. Taky záleží, jaký možnosti to dítě má doma - jestli má kolem sebe prostředí bohatý na objevování, zkoumání a experimentování. Protože do jisté míry si děti vystačí opravdu samy, ale to je dost individuální a záleží taky na věku dítěte. Já osobně s domácím vzděláváním zkušenosti nemám, ale znám pár rodičů, kteří učí doma, a docela jim to funguje. Když se kluk zajímá o přírodu, berou ho do minizoo, chovatelům pomáhá starat se o zvířata, chodí do různých kroužků (přírodovědný, tábornický, mykologický atd.), má rád kameny, tak jezděj do oblastí, kde se dají najít vzácné kameny, koupili mu atlas šutrů atd. Když ho jednu dobu zajímali dinosauři a mamuti, vzali ho do nějakého muzea a na nějaký čas se nadchnul pro archeologii atd. atd. Neprobíhá vše biflováním doma, ale nenásilným objevováním někde v terénu.
    Ale samozřejmě ne každý rodič na to má energii a odhodlání...
    DITAP
    DITAP --- ---
    PALEONTOLOG, díky, nepotřebuju radu, jak žít život a co dělat. Chci lidi.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    JANCAA: houby oba kluci jsou vodnici celej rok. ja vim ze ted frci multioborovy discipliny, ale znat od kazdyho nic je spis smutny.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    NEMESISS: na africky plazi s africkym vyhledem budoucnosti je mi to jedno. ale rad byh aby diti mely taky vzdelani.
    DITAP: tak ho dej do skolky taky. to nejde ? zaplat dvojku za skolku a vydelej penize nebo si odpocin. zbav se ho na chvili taky, at si zkusi poradit.
    nebo chod na hriste v dobe vychazek ze skolky.
    DITAP
    DITAP --- ---
    Svoboda pohybu a učení je pro mě ideál, protože znamená svobodu i pro mě, protože by umožnila dětem najít si kámoše a neviset pořád na rodičích. Ale na ulici děcka nejsou a u nás na zahradě taky ne. Všechna jsou někde zavřená. V bytě, ve školce, ve škole.
    DITAP
    DITAP --- ---
    Někdo na hříště, kafe, výlet lodí, výstup na věž, prostě milion věcí? Mám 4,5 letého kluka a není mi 4,5.Potřebuji mluvit i s někým jiným než jen s ním, manželem a kolegy v práci. Klidně někdo bezdětný s úplně jinými tématy než děti. A klidně i dítě, kterému je doma smutno a nechce být pořád jen zavřené doma - s rodiči pořešíme. Praha 4 - Michle a co je v dosahu MHD.

    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    PALEONTOLOG: to mi prijde pro deti jako idealni - hazeni kamenu do vody a pobihani kolem bazenu od rana do vecera (v ramci uceni se)...Ty v tom vidis problem?

    btw pripomelo mi to, ze treba Quincy Russel jezdil v Summerhillu zpocatku skoro furt na kole :D:
    Quincy Russel - speciální host II. setkání Svobody učení
    https://www.youtube.com/watch?v=_Pdat3LP3Mk
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    TAPINA: U nás je to naopak, já jsem pro dceru (zatím :D ) ta největší autorita, kolikrát diskutujeme o něčem, co jim tvrdila učitelka ve školce (nebo jiná "autorita") a já to třeba rozporuju, pokud s tím nesouhlasím a dcera bere to mé vyjádření jako to více směrodatné (ale samozřejmě jí to nepodávám jako svatou pravdu, vedu ji taky k tomu aby sama přemýšlela a brala na vědomí, že názory se liší...ale některá fakta jsou holt neoddiskutovatelná, a lidi někdy dětem vykládaj hrozný nesmysly).

    Jinak na domácím vzdělávání vidím jako hlavní přínos to, že je víc propojené (nejede se na předměty), a taky propojené s každodenním životem, více podložené zážitky a emocemi (což mimojiné vede k lepšímu zapamatování věcí, ukotvení ve zkušenostech). Ideálně bych si představovala nějakou alternativní školu pro dceru, nicméně opět jsou tu překážky - finanční možnosti, nedostupnost takové školy u nás ve městě apod. Zvažovala jsem i přestěhování do Prahy, ale ty ceny bytů jsou teď děsné.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam