• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    JANCAA: kdybych pojal jako meritko vychovy pocit stesti, tak rovnou nakrmim dite cokoladou (anandamid) a posadim ho na nejakej simulator letu (adrenalin). ale protoze nechci chovat pocit stesti jako primarni cil, budu stastnej,kdyz se deti nauci koukat na svet vlastnima ocima a nauci se prijimat prekazky a zdolavat je vlastni pili. podle soucasnyho sledovani ale nepredpokladam, ze si samy najdou vzorec ke zdolavani prekazek a k odpovidajclici odmene. vidim to spisnaopak, vsechnu dostupnou pohodlnost vyuzijou proti me.
    na blbosti mam pamet taky velmi dobrou, ale zaka lepsiho nez ucitel to ze me nikdy nedelalo, protoze mi utikal koncept. a ten neziskas ani doma, ani suse z knihy, ale autentickym vedenim instituzionalizovaneho kantora. sorry, sad story.
    MONI: ja souhlasim, neni to v rozporu. to jen rodice ten rozpor vidi kvuli vlastni zkusenosti a nedovedou se povznest nad vlastni smutek. neveri, ze jejich dite dovede prekonat jejich vlastni deprivaci. a pritom se celou dobu snazi vytvorit dojem, ze jejich deprivace je cizi problem. idealne kdyz budou mit nad deckem kontrolu jen oni. a ptam se, do kdy ji chteji mit ? :)
    JANCAA
    JANCAA --- ---
    MONI: Mohl, ale to právě nechtějí, aby absolvoval to, co jsem již popisovala níže...

    TAPINA: Tak to je asi taky individuální. Co do mě vtloukali ve škole, si moc nepamatuju. Naopak to, co jsem si sama dobrovolně pročítala v knížkách o zvířatech, která mě zajímala, to si pamatuju do dnes, a to fakt i spoustu detailů... Každý to zkrátka máme jinak...
    Ten kluk nám vždycky říká takový informace o těch zvířatech, minerálech atd., že nám zůstává rozum stát... Ta chovatelka mu samozřejmě říká všechno možný o těch zvířatech, o jejich životě, rozmnožování, kde žijí.... Ten 8-letej kluk toho ví mnohem víc, než by se naučil ve škole, zná fakt spoustu podrobností a dovedu si představit, že toho ví mnohem víc než učitelka přírodovědy... A co se týče socializace, mezi vrstevníkama se chová úplně skvěle, férově, partnersky.

    Těžko se to tady takhle popisuje, aby si to člověk dovedl pořádně představit...
    Já se to tady snažím přiblížit lidem, kteří o tom neměli žádný představy nebo žili v omylech, ale tímto způsobem to nemá smysl. Je lepší si poslechnout naživo někoho, kdo s tím má zkušenosti a funguje mu to..
    Na závěr jen můj postřeh: Tyhle děti (alespoň ty, co já osobně znám) mi přijdou zkrátka šťastnější... Toť vše...
    MONI
    MONI --- ---
    JANCAA: Ten kluk, kterého popisuješ, by přece klidně mohl chodit do klasické školy. Kroužky jsou odpoledne, na výlety s rodiči (do zoo, k babičce na venkov, hledat kameny, do dinoparku, do muzea, ...) může jezdit od víkendu a o prázdninách, koupit nějaký atlas nebo půjčit v knihovně také není problém. Prostě pokud se rodiče dítěti věnují a chtějí ho rozvíjet, tak na to mají spoustu času i po škole, není to ve sporu s docházkou do školy.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    JANCAA: To je právě to, kde já vidím rozdíl mezi vzděláním a selským rozumem. Když jsem se já jako malá zajímala o přírodu, předložili mi knížky o přírodě, encyklopedie zvířat a rostlin a já jsem na prvním stupni uměla pomenovat kdejakou havěť a kytku (ani si dodneška většinu z toho nepamatuju). Vlastně to zase bylo biflování, akorát dobrovolné. Asi mám malou představivost, ale nedovedu si představit, co se naučí při pomáhání chovatelům nad rámec obecných znalostí, které má kdekdo z obrázkových knih pro předškoláky.
    Jak nad tím tak přemýšlím, já bych to dělala nejradši tak, že se budu zajímat o to, co zrovna probírají v normální škole, a budu se snažit ty věci nějak propojit s reálnými zážitky, aby to pořád nebyla jen suchá teorie, aby si hned vyzkoušel, kde a jak se ty vědomosti dají aplikovat.
    JANCAA
    JANCAA --- ---
    TAPINA: Samozřejmě záleží na rodiči, jeho kreativitě, schopnostech,odhodlanosti a nastavení. Ne každý do toho má chuť. Je to otázka priorit. Někomu to půjde hladce, někomu ne. Taky záleží, jaký možnosti to dítě má doma - jestli má kolem sebe prostředí bohatý na objevování, zkoumání a experimentování. Protože do jisté míry si děti vystačí opravdu samy, ale to je dost individuální a záleží taky na věku dítěte. Já osobně s domácím vzděláváním zkušenosti nemám, ale znám pár rodičů, kteří učí doma, a docela jim to funguje. Když se kluk zajímá o přírodu, berou ho do minizoo, chovatelům pomáhá starat se o zvířata, chodí do různých kroužků (přírodovědný, tábornický, mykologický atd.), má rád kameny, tak jezděj do oblastí, kde se dají najít vzácné kameny, koupili mu atlas šutrů atd. Když ho jednu dobu zajímali dinosauři a mamuti, vzali ho do nějakého muzea a na nějaký čas se nadchnul pro archeologii atd. atd. Neprobíhá vše biflováním doma, ale nenásilným objevováním někde v terénu.
    Ale samozřejmě ne každý rodič na to má energii a odhodlání...
    DITAP
    DITAP --- ---
    PALEONTOLOG, díky, nepotřebuju radu, jak žít život a co dělat. Chci lidi.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    JANCAA: houby oba kluci jsou vodnici celej rok. ja vim ze ted frci multioborovy discipliny, ale znat od kazdyho nic je spis smutny.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    NEMESISS: na africky plazi s africkym vyhledem budoucnosti je mi to jedno. ale rad byh aby diti mely taky vzdelani.
    DITAP: tak ho dej do skolky taky. to nejde ? zaplat dvojku za skolku a vydelej penize nebo si odpocin. zbav se ho na chvili taky, at si zkusi poradit.
    nebo chod na hriste v dobe vychazek ze skolky.
    DITAP
    DITAP --- ---
    Svoboda pohybu a učení je pro mě ideál, protože znamená svobodu i pro mě, protože by umožnila dětem najít si kámoše a neviset pořád na rodičích. Ale na ulici děcka nejsou a u nás na zahradě taky ne. Všechna jsou někde zavřená. V bytě, ve školce, ve škole.
    DITAP
    DITAP --- ---
    Někdo na hříště, kafe, výlet lodí, výstup na věž, prostě milion věcí? Mám 4,5 letého kluka a není mi 4,5.Potřebuji mluvit i s někým jiným než jen s ním, manželem a kolegy v práci. Klidně někdo bezdětný s úplně jinými tématy než děti. A klidně i dítě, kterému je doma smutno a nechce být pořád jen zavřené doma - s rodiči pořešíme. Praha 4 - Michle a co je v dosahu MHD.

    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    PALEONTOLOG: to mi prijde pro deti jako idealni - hazeni kamenu do vody a pobihani kolem bazenu od rana do vecera (v ramci uceni se)...Ty v tom vidis problem?

    btw pripomelo mi to, ze treba Quincy Russel jezdil v Summerhillu zpocatku skoro furt na kole :D:
    Quincy Russel - speciální host II. setkání Svobody učení
    https://www.youtube.com/watch?v=_Pdat3LP3Mk
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    TAPINA: U nás je to naopak, já jsem pro dceru (zatím :D ) ta největší autorita, kolikrát diskutujeme o něčem, co jim tvrdila učitelka ve školce (nebo jiná "autorita") a já to třeba rozporuju, pokud s tím nesouhlasím a dcera bere to mé vyjádření jako to více směrodatné (ale samozřejmě jí to nepodávám jako svatou pravdu, vedu ji taky k tomu aby sama přemýšlela a brala na vědomí, že názory se liší...ale některá fakta jsou holt neoddiskutovatelná, a lidi někdy dětem vykládaj hrozný nesmysly).

    Jinak na domácím vzdělávání vidím jako hlavní přínos to, že je víc propojené (nejede se na předměty), a taky propojené s každodenním životem, více podložené zážitky a emocemi (což mimojiné vede k lepšímu zapamatování věcí, ukotvení ve zkušenostech). Ideálně bych si představovala nějakou alternativní školu pro dceru, nicméně opět jsou tu překážky - finanční možnosti, nedostupnost takové školy u nás ve městě apod. Zvažovala jsem i přestěhování do Prahy, ale ty ceny bytů jsou teď děsné.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: Bart se sám naučil číst teď, v šesti, protože poslední období, kdy ho zajímala písmena, měl předtím asi ve čtyřech, od té doby taky jel jen čísla, počítá furt něco, naučil se úplně sám hodiny, umí toho spoustu o zvířatech a zemích světa, ale přesně, x věcí ho absolutně netankuje a je navíc schopný se o některá fakta strašným způsobem přít.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    JANCAA: Já si jen nejsem jistá, kde vezmou rodiče pořád tu invenci pro vymýšlení, jak nenásilně propojit hraní se vzděláním, a to tak, aby to vzdělání opravdu bylo vzděláním a ne jen rozvinutým selským rozumem. Selský rozum je taky potřeba, to ne že ne, ale sám o sobě nestačí.

    Já jsem byla taky dlouho přesvědčena, že přirozeně je dítě zvídavé a touží po tom, dozvídat se věci. Sama jsem se už někdy po čtvrtém roce naučila plynule číst, tím stylem, že jsem si prohlížela knížky, vyptávala se na písmenka a začala je spojovat do slov. Hodně inteligentních lidí, které znám, to měli stejně, tak jsem automaticky předpokládala, že můj syn bude taky experimentovat se čtením už ve školce. Nezájem, absolutní nezájem. Zajímají ho čísla a naučil se sám sčítat, takže o něco se zajímá, nicméně neví spoustu věcí, které by ve svém věku už vědět mohl, a to proto, že když si povídáme a já mu zkouším předat nějaké vědomosti o světě, co nás obklopuje, tak mi z půlky nevěří, protože se to nekryje s jeho názorem, který si udělal na základě své fantazie, z druhé půlky neposlouchá, protože počítá tyčky v plotě :D Ze školky si nové informace nosí, paní učitelka je autorita, která ví, jak se věci mají a má pravdu.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Já souhlasím, že by bylo super děti učit, tak, že je to bude bavit - tzn. ideálně individuálně doma a formou her, v tom horším případě ve spešl škole, kde to budou dělat podobně + aby se naučili co to je vyčúranost vrstevníků a socializovali se, tak je pak vozit po kroužcích, které jim tohle zajistí.
    Bohužel já ani partnerka na to nemáme čas ani energii (+ ona nervy), na soukromou školu, kde se za první stupeň platí po slevě 100 000,-- / rok zase nemáme úplně peníze. A tohle platí asi pro víc rodičů.

    Už jsem měl možnost se potkat s dítětem co bylo super a stejně tak jiné co mi přišlo lehce pomalejší, obě učený doma... těžko říct, jak budou fungovat za pár let, stejně jim to trochu i závidim a fandim jim. Hlavně každé to dítě je jiné + hodně záleží na konkrétním učiteli (ať je to rodič nebo 50tiletá učitelka na základce).

    U nás doma bych si musel najít asi nějakej koníček mimo domov a stejně bych vsadil, že by to ani jedna nevydržela a jen by to vedlo k finální katastrofě.
    JANCAA
    JANCAA --- ---
    PALEONTOLOG: Ano, třeba běhání kolem bazénu a házení kamenů do vody. Pokud to teď rády dělají, znamená to, že to je jejich vývojová potřeba. A pokud je rodič kreativní, může tyto sporty propojit s matematikou, fyzikou, hudebkou, výtvarkou a nevím s čím ještě... Až je přestane bavit tohle, přijdou zas na něco nového... Děti jsou od přírody tvořivý a zvídavý...
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    JANCAA: jaký jsou ty přirozený potřeby ? u nás by to znamenalo házení kamenů do vody od rána až do večera, nebo pobíhání kolem bazénu.
    KOTENCE: dokud nebudeš s látkou ve skluzu, tak nebudeš mít potřebu učení natahovat a dělat pauzy. soustředění na výkon a odpočinek je naprosto přirozenej rytmus.
    JANCAA
    JANCAA --- ---
    Ono stačí se některých dětí zeptat, jestli rády chodí do školy. Minimum dětí řekne, že ano. Přijde mi to úplně děsivý, když si uvědomím, že v těch běžných školách je "uvězněno" tolik nešťastných dětí, kterým učitelé nalejvaj vědomosti do hlavy formou frontální výuky, kde aktivní je učitel a děti se pasivně snaží pod nátlakem přijímat vědomosti a nerespektují jejich přirozené potřeby... A děsivý je i to, že to lidem přijde normální.. jak rodičům, tak učitelům.. většina lidí si stále myslí, že prostě škola děti bavit nemusí, že škola není pro zábavu apod... a nebo zkrátka řeknou "to je prostě život". Bohužel tito asi nevědí, že to jde i jinak...

    45 minut matematika - přestávka - 45 minut čeština - přestávka - 45 minut prvouka - atd. atd. -přijde tohle někomu přirozené? Na tohle lidský (natož dětský) mozek není stavěný... takhle to je 5 hodin denně, 5 dní v týdnu, 10 měsíců v roce...odpoledne domácí úkoly, neustálé hodnocení, známkování a srovnávání mezi žáky... Taky nechci, aby moje děti někdy něco takového absolvovali... Nehledě na to, že spousta učitelů pořád preferuje autoritativní výchovu, takže dětem pošlapávají sebevědomí, nálepkují je a stresují...

    Vůbec nechci zatracovat všechny školy! Věřím, že tam je spousta osvícených učitelů/průvodců, kteří svou práci dělají dobře!

    Naštěstí ve světě přibývá škol, které jsou svobodnější a kde jsou děti šťastný.. Tam pak největším "trestem" pro dítě je, když nějaký čas nemůžou do školy, protože tu školu zkrátka milují.. Pokud u nás nevznikne smysluplná škola do té doby než moje děti vyrostou do školního věku, nezbývá mi nic jiného, než je učit doma...

    A také mi přijde, že dítě v domácím vzdělávání je mnohem socializovanější než dítě z běžné školy, kde se učí nevhodnému chování, vulgaritě, soutěžení, ponižovaní druhých, a to bohužel ne jen od ostatních dětí, ale i od "autorit" :-(...

    Jak už napsala Kotence, děti v domácím vzdělávání si sami vybírají, co, jak a kdy se budou učit a to právě podle toho, co je právě zajímá a baví... To mi přijde přirozené a smysluplné.
    Ptejme se dětí, jak to chtějí a jaké mají představy, ony nám řeknou...
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    PALEONTOLOG: nevim, jak Ymladris, ale ja se urcite nechystam dite doma ucit zpusobem, kdy urcuju nejaky prestavky nebo vhodnou dobu pro vyuku... To je prave for ty domaci skoly, ze si to dite muze urcovat samo podle svyho zajmu a chuti. A teorie pravi, ze dite bude mit zajem se vzdelavat, coz mi dava smysl. Zatim obe moje deti travej cely dny tim, ze se neco ucej a trenujou, rada bych, aby jim to vydrzelo celej zivot. Nechci jim to zkazit skolou ;-)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    YMLADRIS: kolektivy vznikají a zanikají. je výhodou být adaptabilní a nemít problém s lidmi, které zprvu neznáš. to spoustu situací v životě ulehčuje. jeto neviditelné, pokud tahle schopnost existuje, je to děs, když někdo tuhle schopnost nemá. ta teze o posmívání je celá na šikmé ploše. posmívají se aby si potvrdili převahu. lidi řadí sami sebe do čel a nebo koutů, nebo mezi. posmívají se tomu, komu se lze posmívat. aneb jak začít házet vinu za posmívání na frustrované jedince. není to spíš tak, že jsi frustrovaná byla už předtím, kolektiv to povzbudilo a vyčlenil tě ? zkrátka není možná jiný alternující vysvětlení ?

    YMLADRIS: to co popisuješ stran Vieweghove, to mi přijde jako asertivita. ta se na školách fakt neučí. někdo se s tím narodí, někoho tak lze vychovat, někdo na to přijde sám. ale naštěstí nejsou všichni jako ta holčička.
    asi každý je spokojenější v souladu se sebou, to je snad základ. proč by měl někdo být kým nechce? nikdo ho k tomu zvlášť nenutí. někdy to může být strategie k přežití. to kam posunou školy tvoje děti teď nevíš. a že je po práci zábava je celkem normální. do práce po zábavě se nikomu už nechce. unavený děti nic nenaučím, taky nejspíš budeš děti učit za čerstva. taky jim budeš dělat přestávky a uvidíš, že je občas musíš přimět k soustředění. samo že je lepší pozornost přítáhnout a ne si ji vynucovat. v dnešních školkách je hromady programů, hraček co za mě nebývaly. do školky chodím kolem prvňáků a druháků, koukám jim přes okno a v létě je slyším. spousta pomůcek, cizí jazyky a spousta tvorby. za mě se učila VŘSR, skládali a lepili jsme mávátka na májový průvod a poslouchali o partyzánech. já jsem vlastně dneska rád, že ta škol nevypadá jako za mě.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    INUSHKA: No to já právě nevím, protože to neumím :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam