• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    NOFNAK: Syn to má různé, ale ví, jak se jmenuje už dlouho, adresu taky, i když občas plete číslo domu, ale to by nebyl problém, protože dům pozná, ze jo. A příjmení u děti ví, jak u kterého, třeba u děti stejného křestního to ví, protože je tak rozlišují, u jiných netuší. A o jistě eme nemluví jinak než jako o eme vecernickove, protože se jmenuje Vecernikova a jim to přijde roztomilé. Je mu šest.
    NOFNAK
    NOFNAK --- ---
    TAPINA: Oba syny jsme to naučili co nejdříve a záhy jsme přidali i naši domovskou obec. Takže umí říct jsem Pepík Vonásek z Kladrub. Věřím, že to zvýší šance na identifikaci dítěte v případě nějaké neočekávané situace. Starší se naučil jen tohle a příjmení ostatních dětí ve školce ho dlouho nezajímala. Naopak mladší už v prvních pár měsících ve školce říkal jména dětí společně s příjmením (sám od sebe). To mi mimochodem usnadnilo orientaci v rodinných vazbách v té naší vesnici.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Svět patří mně | Psychologie.cz
    https://psychologie.cz/svet-patri-mne/#
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    TAPINA: ano považuji to za důležité a svého synka jsem to naučila ještě dřív než šel do kolektivu.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    INUSHKA: Mně právě napadlo, že když je Jirka ten odborník přes čísla, tak ho naučím svůj telefon, mohlo by ho to bavit. Adresu zná, ale tu a tam někomu hustí adresu školky místo domova, nebo má potřebu vysvětlovat, kde bydlí babička (a to je sakra daleko) :o)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Malvína to ví a přiznám se, že jsem ji to učila záměrně. Myslím si, že je to celjem základní a praktická znalost. Neučila jsem ji to nijak násilně nebo jako cvičenou opičku, ale prostě jsem ve vhodných situacích existenci příjmení a jeho znění zmiňovala, používala ho před ní, povídaly jsme si o tom, jak příjmení fungují, propojovala jsem to s orientací v rodinných vztazích, vysvětlovala jsem, že někteří lidé si nechávají říkat přezdívkou, ale oficiálně se jmenují jinak (včetně mě a jejího táty)... Žádná drezura, většinou jsem prostě nadhodila téma a M. se chytla. Výskedkem je, že své příjmení zná, ale nemá potřebu to na potkání předvádět jako ta cvičená opička. A teď se učí adresu, ulici už si pamatuje, včera se mě ptala na číslo domu, že prý ho ve školce musí říct Jáchymovi, protože jsou kamarádi a on jí svoje řekl :-D
    LALUDMI
    LALUDMI --- ---
    Dcera se začala zajímat o celá jména široké rodiny i kamarádů potom, co jsem s ní vyplňovala nějaký úřední papír a nahlas říkala co tam píšu (bylo to dřív než šla do školky). Potom se několik týdnů vyptávala na jména všech lidí v našem okolí a chtěla je slyšet celá. Zaujalo jí, že se příjmení v rodinách opakují (teta a sestřenice, strejda a bratranec, kamarádka a její máma...). Ale dokážu si představit, že se dítě se svým příjmením ani nemusí setkat, takže vůbec nemá důvod to řešit.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Mé dítě objevilo koncept příjmení spolu se svým prvním jmenovcem. Do té doby byl Tobík, jakmile zjistil, že Tobíků je víc, velmi rychle se naučil, jak se on i ten druhý jmenuje příjmením :-)
    (a já byla ráda, přijde mi to praktické pro případy zaběhnutí. Trochu mě mrzí, že si nepamatuje adresu.)
    REONA
    REONA --- ---
    Tak já si zase myslím (ale soudím jen podle své dcery), že dítě ve třech letech nemusí vědět o existenci takového označení, jako je příjmení, a proto se o něj opravdu nemusí zajímat. Když si vezmu, jakým způsobem rozlišuje lidi, tak je to obvykle teta Martina, strejda ten a tamten, pan doktor, paní prodavačka. Uvědomuje si a používá křestní jména, ať už pro vrstevníky nebo příbuzné a naše kamarády, ale po příjmeních se nepídí. A to přesto, že své příjmení zná a představuje se celým jménem.

    tl;dr koncept příjmení mi přijde pro dítě příliš abstraktní na to, aby si na něj přišlo samo a aktivně se o něj zajímalo (do určitého věku) - ale možná je to proto, že doma opravdu málokdy mluvíme o lidech včetně příjmení
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    TORUVIEL: Psala, že by ho to samotného nezajímalo. Taky mi to přijde divný.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: ty jo, to by me tedy nenapadlo, ze i tohle muze nekdo povazovat za problem.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    tak pokud matce v zasade ta skolka vadi a presto tam da dite, tak ji bude iritovat kde co, vcetne toho, co se dite ve skolce naucilo. Videla bych spis zavadu v tom, ze tam dite posila, kdyz zarove ji to stve. To dite to citi a to mu skodi podstatne vic
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Ohledně svobody rozhodování, já jsem dceru necvičila v tom, aby si ty věci pamatovala, přišla na to řeč a naučila se to sama. I v případě těch telefonních čísel, zajímala se o to, tak jsem jí pro informaci napsala naše telefonní čísla na papírek a ona se je naučila sama, protože si je začala opisovat a tím si je zapamatovala (je schopná to opsat třeba 50x :D ).
    Zajímalo by mě, zda dané matky s odporem k tomu "systému" udržují své děti záměrně v nevědomosti, nebo se o to ty jejich děti nezajímají, nebo jak :-) Dcera se o to prostě zajímá, tudíž jí to přece nebudu tajit, mluvíme spolu o milionu různých věcí, včetně těchto zmíněných.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    TAPINA: Jo a stejně tak dcera zná naši adresu a telefonní čísla na mě a muže např. (je jí 5 let, umí to od 4 let). Opět, toto samozřejmě nemá ze školky :-)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    TAPINA: Tak teda moje dcera své příjmení znala ještě předtím, než nastoupila do školky (na to nějak přišla řeč prostě), a brala to jako celek a tak se i představovala. Až v poslední době pochopila, že nemusí dětem na hřišti říkat jméno i příjmení. Se školkou to tedy u ní nemělo nic společného.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Téma k diskuzi: Vědí vaše děti předškolního věku, jak se jmenují příjmením? Považujete to za důležité?

    Proč se ptám. Jedna kamarádka, která jeví známky náklonnosti k domácímu vzdělávání, svobodě v rozhodování, dělání si věcí "po svém" a předdefinovanému odporu ke školskému systému se na Facebooku rozčilovala, že ve školce naučili jejího syna představovat se jménem a příjmením a jí hrozně vadí, když tohle děti dělají (protože je to právě ta známka zmasírovanosti systémem, že). Prý "na co potřebuje tříleté dítě vědět, jak se oficiálně jmenuje?"
    Já osobně si myslím, že vědět by to mělo (i přesto, že pak nějakou dobu působí jako cvičená opička, když se tak nadšeně představuje každému), už pro případ, když se někde zaběhne. Vždycky je větší šance, že někdo zná příjmením rodinu a ví, kde ji najít, než že bude hned každý vědět, čí je "Pepíček". A že obecně je vždycky lepší něco vědět, než nevědět. Ale byla jsem tam s tím názorem poměrně osamocená.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    JANCAA: kdybych pojal jako meritko vychovy pocit stesti, tak rovnou nakrmim dite cokoladou (anandamid) a posadim ho na nejakej simulator letu (adrenalin). ale protoze nechci chovat pocit stesti jako primarni cil, budu stastnej,kdyz se deti nauci koukat na svet vlastnima ocima a nauci se prijimat prekazky a zdolavat je vlastni pili. podle soucasnyho sledovani ale nepredpokladam, ze si samy najdou vzorec ke zdolavani prekazek a k odpovidajclici odmene. vidim to spisnaopak, vsechnu dostupnou pohodlnost vyuzijou proti me.
    na blbosti mam pamet taky velmi dobrou, ale zaka lepsiho nez ucitel to ze me nikdy nedelalo, protoze mi utikal koncept. a ten neziskas ani doma, ani suse z knihy, ale autentickym vedenim instituzionalizovaneho kantora. sorry, sad story.
    MONI: ja souhlasim, neni to v rozporu. to jen rodice ten rozpor vidi kvuli vlastni zkusenosti a nedovedou se povznest nad vlastni smutek. neveri, ze jejich dite dovede prekonat jejich vlastni deprivaci. a pritom se celou dobu snazi vytvorit dojem, ze jejich deprivace je cizi problem. idealne kdyz budou mit nad deckem kontrolu jen oni. a ptam se, do kdy ji chteji mit ? :)
    JANCAA
    JANCAA --- ---
    MONI: Mohl, ale to právě nechtějí, aby absolvoval to, co jsem již popisovala níže...

    TAPINA: Tak to je asi taky individuální. Co do mě vtloukali ve škole, si moc nepamatuju. Naopak to, co jsem si sama dobrovolně pročítala v knížkách o zvířatech, která mě zajímala, to si pamatuju do dnes, a to fakt i spoustu detailů... Každý to zkrátka máme jinak...
    Ten kluk nám vždycky říká takový informace o těch zvířatech, minerálech atd., že nám zůstává rozum stát... Ta chovatelka mu samozřejmě říká všechno možný o těch zvířatech, o jejich životě, rozmnožování, kde žijí.... Ten 8-letej kluk toho ví mnohem víc, než by se naučil ve škole, zná fakt spoustu podrobností a dovedu si představit, že toho ví mnohem víc než učitelka přírodovědy... A co se týče socializace, mezi vrstevníkama se chová úplně skvěle, férově, partnersky.

    Těžko se to tady takhle popisuje, aby si to člověk dovedl pořádně představit...
    Já se to tady snažím přiblížit lidem, kteří o tom neměli žádný představy nebo žili v omylech, ale tímto způsobem to nemá smysl. Je lepší si poslechnout naživo někoho, kdo s tím má zkušenosti a funguje mu to..
    Na závěr jen můj postřeh: Tyhle děti (alespoň ty, co já osobně znám) mi přijdou zkrátka šťastnější... Toť vše...
    MONI
    MONI --- ---
    JANCAA: Ten kluk, kterého popisuješ, by přece klidně mohl chodit do klasické školy. Kroužky jsou odpoledne, na výlety s rodiči (do zoo, k babičce na venkov, hledat kameny, do dinoparku, do muzea, ...) může jezdit od víkendu a o prázdninách, koupit nějaký atlas nebo půjčit v knihovně také není problém. Prostě pokud se rodiče dítěti věnují a chtějí ho rozvíjet, tak na to mají spoustu času i po škole, není to ve sporu s docházkou do školy.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    JANCAA: To je právě to, kde já vidím rozdíl mezi vzděláním a selským rozumem. Když jsem se já jako malá zajímala o přírodu, předložili mi knížky o přírodě, encyklopedie zvířat a rostlin a já jsem na prvním stupni uměla pomenovat kdejakou havěť a kytku (ani si dodneška většinu z toho nepamatuju). Vlastně to zase bylo biflování, akorát dobrovolné. Asi mám malou představivost, ale nedovedu si představit, co se naučí při pomáhání chovatelům nad rámec obecných znalostí, které má kdekdo z obrázkových knih pro předškoláky.
    Jak nad tím tak přemýšlím, já bych to dělala nejradši tak, že se budu zajímat o to, co zrovna probírají v normální škole, a budu se snažit ty věci nějak propojit s reálnými zážitky, aby to pořád nebyla jen suchá teorie, aby si hned vyzkoušel, kde a jak se ty vědomosti dají aplikovat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam