• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    LUCKYSWEETY: Ja bych rekla, ze dite v tu chvili proste potrebuje vyeskalovat konflikt a pak uvolnit napeti vztekem a placem. Neprisla jsem na nic, co by tomu zabranilo. Kdyz zvladnu prvni situaci, najde si za chvilku jinou zaminku. Takze spis chci, aby to probehlo rychle. Zkousim potvrdit pocity bez ohledu na tema ve smyslu "je ti tezko/mas vztek/chce se ti plakat?". Casto to zabere, dite se vztekne nebo rovnou rozplace a necha pochovat.
    ALI_EN
    ALI_EN --- ---
    SAAYURI: tak napriklad kdyz je dite nuceny zdravit nebo se omlouvat, kdyz samo nechce/nevidi duvod (v tomhle veku ty souvislosti ani chapat nemuze) tak mu vnucujes pro nej naprosto abstraktbi chovani.
    VENIKA
    VENIKA --- ---
    LUCKYSWEETY: Tak tohle ma ten muj presne taky, ale o rok driv. U nas se to hodne projevuje u jidla - chci banan, tady mas banan - nechci ten banan - ok, nenutim - ale ja ho chci! - a takhle ve spirale nekdy az do "pekla". Tak jsem si myslela, ze mu kolisa cukr, ptz jakmile si treba toho bananu kousnul/dal si prvni lzicku polivky atd., tak to skoro hned ustalo. Od te doby hlidam, aby fakt pravidelne neco jedl a zlepsilo se to. Obcas se stane, ze to ma i jindy ne u jidla, ale to je treba pretazenej/blbe vzbuzenej atd.
    S tim odvadenim pozornosti, to jsem taky nejdriv delala. Ale bylo mi to neprijemne. Takze kdyz se to stane ted, cekam. Kdyz vidim, ze vnima, tak na nej hodne jednoduse mluvim, kdyz ne, tak nedelam nic/nabizim naruc. Mam pocit, ze si tim tak nejak musi projit, ze si ten zmatek musi odzit. A mam pocit, ze to uklidneni neprichazi az zas tak pozdeji, nez kdyz jsem tu pozornost prevadela.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    LUCKYSWEETY: Tohle období totálních negací měla Malvína taky. Bylo to na palici, byla schopná negovat i očividné skutečnosti (v lijáku tvrdit, že neprší, a podobně) a motali jsme se přesně ve stejných kruzích jako popisuješ. Přišlo mi to dost neřešitelné, hádat se, vysvětlovat, přesvědčovat, ustupovat, ptát se, co chce... všechno vedlo jen k dalšímu cyklení. Nakonec jsem najela na strategii "co se jednou řeklo, to platí, nebudeme rozhodnutí měnit každou minutu". Občas jsem vypěnila já, častěji se do vrtule vytočila Malvína, pak nastoupil náš uklidňovací rituál s pochováním, po kterém s ní obvykle začala být řeč. Bohužel teda nemám jinou radu než vydrž, časem to odezní.
    LUCKYSWEETY
    LUCKYSWEETY --- ---
    SOLEI: taky oznamuju dopredu, co bude nasledovat a doted to fungovalo, ale ted zacal negovat vsechno.. pojd se oblect, pujdeme ven za zuzankou - nechci se oblect - kdyz se neobleces, nemuzeme jit ven - nechci jit ven - vzdyt ses tam tesil, bude tam i anetka - nechci za anetkou - aha, tak nejdem - jdem! - tak se pojd oblect - nechci se oblect .. a takhle porad do nekonecne, az se uplne nevytoci do vrtule, ze ktery neni cesty zpet
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    LUCKYSWEETY: většinou dopředu oznamuji co se bude dost a když se i přesto zasekne. Chvilku počkám , udělám něco jiného a pak se vrátím k prvnímu požadavku. Případně, pokd ještě nenastal hysterak a vnímá tak nabízím úplatek ( a co dobrého mám vzít na svačinu, chceš jablíčko?).
    Mam ověřeno, že pokud nechci použít fyzické násilí a jít s řevem, tak je mnohem rychlejší chvilku počkat než se domáhat okamžitého splnění úkolu.
    LUCKYSWEETY
    LUCKYSWEETY --- ---
    mam dotaz. diteti budou v listopadu tri. je povahove velmi klidny, nenaladovy, rozumny, metodiku milujici dite.
    ma rad vysvetlovani, pomalu splni, co ti na ocich vidi, deli se sam od sebe, pujcuje hracky, asi proto, ze chce, neb je proste takovej vstricnej a nekonfliktni az submisivni, jednoduse ho nenapadne, ze by nemusel.. posledni dobou ma obcas takovej zasek, ze neco nechce (jit domu, jit ven, se oblect) a to pak breci, az krici a vzteka se - vypada to, jak kdyby byl pozadavek spatne nacasovan a pak nastane kolecko - chci se oblikat, nechci se oblikat, chci obejmout, nechci obejmout, chci jit ven, nechci jit ven atp (tchyne to pripodobnuje k historce "zavaz mi tkanicky, ale nesahej mi na ne").. nejsem sto z nej vydolovat, co by v tu chvili opravdu chtel, co by mu pomohlo, ani nevim, jak ty situaci predejit..
    zatim jsme to vzdycky vyresili odvedenim pozornosti (coz nevim, jestli je ideal, vadi mi, ze neprijdu na to, co to spustilo, tudiz, jak tomu predejit, nebo jestli je to jen nejakej vzdor, kterej nikdy nebude davat smysl a je treba tim dite jen provest) .. ale na to odvedeni pozornosti/uklidneni zachvatu je potreba mraky casu a desim se, az budem napr v casovym presu pred odchodem nekam, jak z toho vybruslim
    plus me teda nenapada jiny reseni nez odvedeni pozornosti a kdyz se to jednou nepodari, tak mam jen koukat a cekat, az se vyvzteka, vybreci, vykrici? to bych byla asi zoufala, chci mu umet pomoct
    SARGO
    SARGO --- ---
    KOTENCE: Uf.
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    SAAYURI: jak by teda v praxi to jasne a jednoduche nastaveni hranic melo podle Tebe vypadat? (pro me je to to, ze dite odnesu a sdelim mu, ze ostatnim neublizujeme)
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    SAAYURI: 2,5 u nas byla (co se hazeni lopaticek atp.tyce) doslova kriticka doba. o pul roku pozdeji bys to dite dle jeho chovani nepoznala. u nekoho to muze trvat i dyl, stejne tak jako to jiny dite muze prozivat mnohem klidneji.

    Nechapu to tak, ze by tady v tehle soucasne diskuzi psal kdokoli cokoli o "vychove absolutne bez pravidel", je to spis o tom, jak ta pravidla urcovat.

    Muj nazor je ten, ze 1,5 rocni dite a omluva je sci-fi (pochybuju, ze v tomhle veku muze omluvu jako akt chapat, ale soudim dle vlastniho syna, Tve dite je jine).

    Nepozdraveni prodavacky ve 3 letech neresim, protoze v kontextu vseho jinyho, co resim, by mi jeblo. Nepovazuju to za ani za neslusnot a mnohdy uz i sam od sebe pozdravi (respektive opakuje to, co delam ja/tata).

    Hazeni lopatky 2,5 letakem mi prijde jako klasicke hristove psycho, mozna jeste ta lepsi verze. Ale to pomine.
    LADAVAZA
    LADAVAZA --- ---
    TORUVIEL: To pises presne. Kamaradcina holcicka kolem tech 2,5 letech deti kousala a mlatila,, nikdo s ni uz skoro nechtel nikam chodit. Kamaradka byla zoufala, samozrejme se ji to nelibilo. Jak to prislo, tak to odeslo, holce jsou dneska 4,5 a s detmi je uplne normalni.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SAAYURI: Napsala jsem ti dneska nekolikrat, ze diteti v mlaceni ostatnich fyzicky zabranim. Uz nevim, jak lip to napsat.
    Akorat se tu cyklis.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    SAAYURI: Ono je to trochu o empatii. Znám kluka, kterému je 5. Občas trpí na záchvaty vzteku a mlátí lidi. Jo, dalo by se říct nevychovanej. Ale stačí znát trochu jeho minulost, aby člověk trochu nahlédl, čím si kluk musel projít, a pochopí. To možná není případ batolat, ale i tak. Jsou to prostě prckové, co se nějak vypořádávaj s tímhle světem, a my jim s tím můžem třeba pomoct. U batolat (a 2,5 roční dítě je stále batole, že) je to obvyklé, že neznají ještě moc míru toho, co je ok, a co už ne. Stejně tak stud se může projevovat smíchem, nebo tím že se dítě schovává apod., často prostě ještě nemá dost morální kapacity na to, aby se chytlo za čumák a přišlo s omluvou. Jen prostě, asi bych ty děti tak rychle nesoudila, ono to vypadá jako vážná věc, tyhle batolecí spory a jejich mnohdy divoké chování, ale zpětně mi to už přijde spíš vtipné. Brát to víc s nadhledem, empatií a pochopením, že nikdo se zlým nerodí (čti chce být součástí společnosti a učí se jak na to), jen se stávají třeba nepříjemné situace, a z těch se lépe vyjde tak, že se snažíme druhé pochopit spíše než je označit za "nevychované" a tím je v podstatě tak trochu vyštípávat ze své společnosti. Spory a konflikty jsou příležitostí k růstu :-)
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    ONA_MAKARONA: Ne, kdyz mlati ostatni osoby nebo dela neco zleho.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    TORUVIEL: Je mu 2,5. 1,5 je me dceri.
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    YMLADRIS: co já bych dala za to aby můj chlapeček dokazal projevit trochu zdravé agrese a toho kluka co ho pořád bije a kouše zdravě majznul. Jenže můj moula akorát kouká. A provozuje to takhle už tri a půl roku a ani pobyt v dětské skupině moc nepomohl.
    Jak mám decku vysvětlit že se má bránit?
    On ani nevolá maminku aby ho branila ona.
    ONA_MAKARONA
    ONA_MAKARONA --- ---
    SAAYURI: Dítě je zlé, když nepozdraví paní prodavačku? No to snad ne.

    Toto téma zdravení a děkování na "povel" mi připomněl tento článek: http://www.krkavcimatka.cz/2017/01/co-doopravdy-znamena-dekuju.html
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    SAAYURI: 1,5 roční dítě a omluva? To si moc neumím představit, moje dcera ještě ani neuměla mluvit :-)
    Ale to je fuk, pár postřehů - v tomhle batolecím věku je to na hřištích a pískovištích o nervy, batolata si furt berou bábovky a lopatičky, třískaj se tím po hlavě, házej si písek do očí apod., normálka. Neboj, přejde to. A nesoudila bych fakt nějakýho 1,5 ročního klučíka za to, však je ještě malej - ale pozor, to neznamená, že bych já na místě jeho matky nijak nezakročila, kdyby prováděl nekalost - jen že je ještě dost brzo na to posuzovat výsledky té které výchovné metody. A ještě bych dodala, že je metoda, a je rodič, a to jak kdo jakou metodu uchopí, závisí dost na jeho povaze, a také o té povaze a osobnosti to víc vypovídá, než o metodě samotné (a též o povaze dítěte, nejen rodiče ofc) :-). Někdo se strašně kasá tím, jaký je respektující rodič, a přitom to moc nezvládá, jiný ti řekne, že dítě potřebuje hlavně hranice, ale přitom je daleko víc respektující, něž jiný. Nejsou metody, jsou jen různé variace metod dle povahy rodičů a dětí.
    Já už s věkem svým a dcery tedy čím dál víc kašlu na jakékoliv metody, a řídím se intuicí a svým vnitřním kompasem toho, co je správné. Dcera (6 let), je pokud mohu zatím soudit, v pohodě (nebudu říkat vychovaná, nesnáším to slovo :-D ), vycházíme spolu zatím suprově, nikoho nemlátí, ale umí se za sebe postavit. Mým "výchovným" záměrem je, abychom spolu všichni v pohodě spolu-žili, nikdo nikoho nevychovává, prostě jen řešíme nastalé situace dle nejlepšího vědomí a svědomí (haha, pokud možno :-), dcera je toho součástí, není něčím "nehotovým", co se teprve má "vychovat". Jsme tu tři, a žijeme spolu, tak se dle toho chováme, aby se nám žilo fajn.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    NEMESISS: Ja vsechny prispevky cetla a tak nejak nevidim rozpor mezi tim, co pises ty a tim, co si myslim ja. Mozna to neumim tak spravne napsat (jsem na mobilu, delam to na vickrat), ale resim co me v daniu chvili pali + mam hranice, pres ktery nepujdu a citim tak spravne (tudiz to, ze to nekde neni, nebo nekde funguje neznamena, ze to musim prevzit, kdyz to nefunguje).
    To, ze se do toho mota neco jinyho, ze je ted v kurzu misti absolutne poslusnejch deti vychovavat deti absolutne bez pravidel, to je stejny jako jakakoli dalsi modni vlna. Ja se snazim si brat z kazdyho neco a doma to udelat tak, aby to fungovalo, protoze ja tu ziju, ne nekdo jinej z nyxu. Samozrejme se muzu plest a xkrat jsem se pletla, ale tim, ze budu slepe nasledovat neco, s cim vnitrne nesouhlasim, to vyciti i to dite.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    NEMESISS: No, ja diteti zadny abstraktni predstavy nedavam, to mam spis pocit, ze se uplatnuje na jiny strane. Prave proto, ze nerozumi vysvetlovani to musi byt jasne a jednoduche a musi to mit hranice. Jak si pak to dite ma vypozorovat, co je spravne a co ne?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam