• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    Ztracené heslo?
    TUHONew materialism — All memories are machines
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    TUHO, CICHLASOMA: Klíč k Deleuzově pojetí možného lze najít u Bergsona, a že jde o upadlou formu je docela přesné, jenže pochopit proč, vyžaduje u Bergsona přistoupit na to, že mnoho "záchýtných" pojmů jako je např. "prostor", "nic" nebo také "možné" chápeme jakoby naruby. Věci nejsou v prostoru, ale prostor ve věcech, nic není míň než něco, ale víc, protože je v něm vždy něco plus negace, možné není kategorií budoucnosti, ale minulosti (Hamlet se stává možným až když je napsán - předtím možný nebyl, i když nás láká si to myslet). Bergson z tohoto viní rozum, který se na trvání (tj. čas jako čirá kvalita, tj. vznikání, stávání se atd.) podílí pouze ex post, ale rozdíly, které v něm dělá, vsouvá do minulosti jakožto pre-existující - to je důvod, proč je chápeme naruby (a proč o vědě - tj. panství rozumu - říká, že jde o skutečnost inverzního řádu).

    s DeLandou lze říct, že aktuální i virtuální jsou oboje zcela reálné, možné je nereálné ale jakožto hotové je také aktuální, takže při své realizaci získává pouze existenci

    jinak o prostoru a virtualitě a jejich vzájemeném poměru v historii myšlení budu mít ve čtvrtek přednášku v Šalounově ateliéru, info dodám brzo
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    TUHO: Nevím, jak jemné nuance Ti unikají, ale v hrubých rysech to imho jde říct tak, že "virtuální" říká poli napětí a sil, do kterého je zasazeno vše aktuální a v němž se rýsuje a z něhož se rodí to, co bude. Jde o oblast neurčitých a nerozhodnutých potencí či potencialit. Naproti tomu slovo "možné" reservuje Deleuze většinou pro zcela vulgární a upadlé pojetí možností (s nímž se lze setkat třeba v tomismu), kdy ono ne-reálné, ne-aktuální myslíme či si představujeme jako hotovou a zcela určitou eventualitu, stav, který se od aktuálního liší jen tím, že není a nemůže být teď přímo vnímaný, ale je jen představovaný ("to že 'tužka leží na stole' je teď reálné, to, že 'tužka leží na posteli (na Měsíci, na dně moře, whatever)' je možné, je tomu tak "v možnosti".
    Myslím, že tato Deleuzova terminologie může být matoucí mj. proto, že mnozí starší filosofové, když mluvili o "možném", blížili se více či méně myšlení toho, čemu D. říká "virtuální" (a stejně tak v přirozeném jazyce nemluvíme vždy o možném jen oním výše naznačeným "vulgárním" způsobem).

    (Je to samozřejmě bez záruky, už proto, že v posledních pár letech jsem Deleuze četl velmi málo; feedback uvítám.)
    TUHO
    TUHO --- ---
    btw je tady nekdo, kdo ma pocit, ze fakt chape matrici actual/virtual versus real/possible? zaplatim vam utratu, kdyz se mnou pujdete na pivo :]] ja uz z toho silim, furt mam pocit, ze mi neco unika.
    TUHO
    TUHO --- ---
    tohle je sice trosku bokem, ale myslim, ze ne az zas tak tolik...

    This civilization is already over, and everyone knows it. We’re in a sort of terminal spiral of thanaticism. The paths to another form of life seem blocked, so it seems there’s nothing for it but to double down and bet all the chips on the house that kills us. But there might be something to be said for an attentiveness to how all this came to pass. When the wheels stop spinning we may want to know how and why we lost it all.

    Jason W. Moore’s Capitalism in the Web of Life: Ecology and the Accumulation of Capital (Verso 2015) is an important book, in that it brings together the immense resources of world systems theory, critical geography and a certain strain of ‘green’ Marxism. Even though it refuses such terms, it does signal work in thinking through what the Marxist strand of historical sociology needs to be in the Anthropocene.
    http://www.publicseminar.org/2015/10/the-capitalocene/
    TUHO
    TUHO --- ---
    A na https://anarchistwithoutcontent.wordpress.com/ za poslednich par tydnu tri novy posty, necetl jsem jeste...
    TUHO
    TUHO --- ---
    Celkem peknej clanek shrnujici Deleuzeho projekt a mozny pouziti ve vyzkumu mezinarodnich vztahu (respektive vztahu D&G ontologie a empirickyho zkoumani) od Petera Lenca:

    (Re-)Introducing Deleuze: New Readings of Deleuze in International Studies
    http://mil.sagepub.com/content/43/1/124.abstract

    tady z toho nejaky rychly vypisky, kdyby nekoho zajimalo:


    (Re-)Introducing Deleuze: New Readings of Deleuze in International Studies
    Peter Lenco
    5
    Lenco oponuje tvrzení, že systematická analýza Deleuzeho myšlení je nemožná, protože celý základ stojí na tom, aby se vzpouzel fixnosti a totalizaci. Nicméně to neznamená, že nevytvořil koheretntní, i když radikálně otevřený systém.
    6
    Deleuze je striktně anti-esencialistický a oponuje tak Platónovi a jeho teorii forem, která předpokládá fixní, věčné modely pro cokoliv. Svět je v ní tak tvořen hierarchií "pure line of descent", která prochází od modelu, ke kopii k simulakru.
    7
    V Difference and Repetition se Deleuze věnuje tomu, jak můžeme rozlišit dvě entity a napadá Aristotelovu klasifikaci založenou na klasifikaci druhů a rodů (dále viz http://plato.stanford.edu/entries/aristotle-logic/#SpeGenDif). Toto dělení (definování rozdílů mezi entitami, abychom oddělili genus a species) se ovšem stává nesmyslné od určité míry obecnosti (např. rozdíl mezi organickým a anorganickým), stejně jako na úrovni velké konkrétnosti (rozdíly mezi dvěma individui). Dále také viz Russels Paradox (http://plato.stanford.edu/entries/russell-paradox/)
    8
    Aby se Deleuze vyhnul tomuto paradoxu vytváření ne-reprezentující metafyziku, který stojí na ontologickém principu "univocity of being", který přiřazuje všemu existujícímu Bytí, které je ontologicky stejně relevantní (ovšem co Toscanova kritika o ontologické odlišnosti multiplicit? viz
    https://anarchistwithoutcontent.wordpress.com/2011/04/21/death-to-flat-ontology/). Hlavní
    9
    Podle Deleuzeho vyžaduje Univocity of Being, aby ukázal jak je spojena s odlišností, jak pracuje pole individuace a utváření rozdílných forem, determinace částí a jejich variací.
    Navrhuje proto rozdělení kontinua reálného mezi póly aktuálního a virtuálního.
    10
    Tradiční "reprezentační teorie" se podle Deleuzeho zaměřuje pouze na aktuální a ignoruje chaotickou povahu virtuálního.

    12
    Assemblage se skládá z morfogenetických procesů, které zodpovídají za existující stav věcí.
    Deleuze staví na Foucaultově Archeologii vědění, který používá rozlišení Louise Hjemsleva mezi content (viditelné) a expression (řečitelné), které se vzájemně předpokládají. Deleuze ale přidává ještě osu virtuální-aktuální, která je propojuje a které zodpovídá za změny v systému.
    13
    Formy obsahu tak plodí formy výrazu, které se stávají novými formy obsahu v pokračujícím směrem ke větší komplexitě a stratifikace, zároveň jsou ovšem otevřeny ke změně.
    Všechny věci jsou aktualizovány (z virtuálního do aktuálního) a counter-aktualizovány (z aktuálního do virtuálního) podle odlišných forem obsahu a výrazu. Příklad: forma obsahu třmenu je stabilní distribuce jezdcovy váhy, která zvyšuje jeho bojeschopnost; forma výrazu je nové uspořádání vojenské moci (která může být viděna jako forma obsahu nového politického systému — feudalismu).
    Assemblage analysis odmítá porozumění společnosti skrze nějaké předem dané chápání, ale snaží se najít porozumění věcem, které vychází přímo z nich. Tomuto D&G říkají abstract machines, jsou diagramy asembláže.
    14
    Abstraktní stroje nemají žádnou vlastní esenciální charakteristiku ani obsah a jejich ontologický status je poněkud problematický - označují ho jako dark precursor nebo Událost.
    15
    Použití Deleuzeho v international studies: Deleuze předkládá super-teorii, která nepředkládá teoretickou perspektivu, nicméně základ pro jakékoliv zkoumání reality z ní samé (immanent approach, který je empirický bez toho aby byl pozitivistický, poststruktrualistický, ale zároveň materialistický), je to tedy protiklad meta-teorie, odmítá jakýkoliv transcendentální princip.
    18
    Deleuzeho flat ontology stojí na tom, že actual a virtual jsou ontologicky ekvivalentní.
    20
    Přístup Deleuzeho k empirickému zkoumání je takový, že žádný fenomén nemůže být chápán jako rigidní entita, ale jako unikátní uspořádání prvků. Takový přístup nám umožní stávání (becomings) fenoménů (politických organizací, států, jednotlivců) tak jak se rekombinuje a aktualizuje ve formách obsahu a výrazu.
    TUHO
    TUHO --- ---
    kritika De Landovy interpretace D&G metafyziky jako "flat ontology" od Alberta Toscana v jedno starsim prispevku na anarchist without content...

    death to “flat ontology” | Anarchist Without Content
    https://anarchistwithoutcontent.wordpress.com/2011/04/21/death-to-flat-ontology/
    TUHO
    TUHO --- ---
    zni zajimave

    Deleuze & Guattari: Emergent Law is an exposition and development of Deleuze & Guattari's legal theory. Although there has been considerable interest in Deleuze & Guattari in critical legal studies, as well as considerable interest in legality in Deleuze & Guattari studies, this is the first book to focus exclusively on Deleuze & Guattari and law. Situating Deleuze & Guattari's engagement with social organisation and legality in the context of their theory of 'abstract machines' and 'intensive assemblages', Jamie Murray presents their theory of law as that of a two-fold conception of, first, a transcendent molar law and, second, an immanent molecular emergent law. Transcendent molar legality is the traditional object of legal theory. And, as explicated here, immanent molecular emergent law is the novel juridical object that Deleuze & Guattari identify. Developing this conception, Deleuze & Guattari: Emergent Law draws out its implications for current and for future legal theory; arguing that it provides the basis for a new jurisprudence capable of creating new concepts of legality.
    Deleuze & Guattari: Emergent Law (Nomikoi Critical Legal Thinkers): Jamie Murray: 9780415496018: Amazon.com: Books
    http://www.amazon.com/Deleuze-Guattari-Emergent-Critical-Thinkers/dp/0415496012
    TUHO
    TUHO --- ---
    dik .]
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    TUHO
    TUHO --- ---
    nemuezete nekdo stahnout, ehm? .]


    The New Materiality
    Manuel DeLanda

    In the last few decades an entirely new conception of the material world has emerged. Here, philosopher Manuel DeLanda, whose work has become synonymous with this ‘new materialism’, introduces this novel understanding of materiality. Like any other conceptual framework, it has precedents in the history of philosophy - the work of the Dutch philosopher Baruch Spinoza is a good example - but only recently has it become coherently articulated with science and technology. Gone is the Aristotelian view that matter is an inert receptacle for forms that come from the outside (transcendent essences), as well as the Newtonian view in which an obedient materiality simply follows general laws and owes all its powers to those transcendent laws. In place of this, we can now conceptualise an active matter endowed with its own tendencies and capacities, engaged in its own divergent, open-ended evolution, animated from within by immanent patterns of being and becoming.
    The New Materiality - DeLanda - 2015 - Architectural Design - Wiley Online Library
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ad.1948/abstract
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---


    "k příležitosti výstav vychází díky Kvalitáři také kniha OBJEKT která prezentuje současné proudy ve filosofii a teorii médií (zejména objektově orientovanou ontologii, ale také nový materialismus, spekulativní realismus a akceleracionismus)"
    https://www.facebook.com/events/1513908388901365/
    TUHO
    TUHO --- ---
    Prednaska Andrewa Culpa Dark Deleuze na Soundcloudu tady...

    Dark Deleuze UW Talk 6/25/15
    https://soundcloud.com/dark-deleuze/dark-deleuze-talk


    Emerging from scholars concerned with the intolerable condition of the present, the darkness refashions a revolutionary Deleuze; revolutionary negativity in a world characterized by compulsory happiness, decentralized control, and overexposure. The ultimate task of this approach is not the creation of concepts, and to the extent that it does, Dark Deleuze creates concepts only to write apocalyptic science fiction.

    Krome jeho blogu stoji za to skouknout i dizertaci

    Escape
    Abstract

    This work reimagines autonomy in the age of spatial enclosure. Rather than proposing a new version of the escapist running to the hills, “Escape” aligns the desire for disappearance, invisibility, and evasion with the contemporary politics of refusal, which poses no demands, resists representation, and refuses participation in already-existing politics. Such escape promises to break life out of a stifling perpetual present. The argument brings together culture, crisis, and conflict to outline the political potential of escape. It begins by reintroducing culture to theories of state power by highlighting complementary mixtures of authoritarian and liberal rule. The result is a typology of states that embody various aspects of conquest and contract: the Archaic State, the Priestly State, the Modern State, and the Social State. The argument then looks to the present, a time when the state exists in a permanent crisis provoked by global capitalist forces. Politics today is controlled by the incorporeal power of Empire and its lived reality, the Metropolis, which emerged as embodiments of this crisis and continue to further deepen exploitation and alienation through the dual power of Biopower and the Spectacle. Completing the argument, two examples are presented as crucial sites of political conflict. Negative affects and the urban guerrilla dramatize the conflicts over life and strategy that characterize daily existence in the Metropolis.

    iii Following a transdisciplinary concern for intensity, the work draws from a variety of historical, literary, cinematic, and philosophical examples that emphasize the cultural dimension of politics. The wide breadth of sources, which range from historical documents on the origins of the police, feminist literature on the politics of emotion, experimental punk film, and Deleuze and Guattari’s nomadology, thus emulates the importance of force over appearance found in contemporary radical politics. Departing from many of the accounts of political change given by political theory or sociology, “Escape” shows how the recent politics of autonomy is essential to understanding the struggle against Empire.

    Escape (Dissertation) | Andrew Culp - Academia.edu
    http://www.academia.edu/5516631/Escape_Dissertation_
    TUHO
    TUHO --- ---
    btw neni jen new materialism, ale spis poststructuralism, ale stejne se vyplati project. par zajimavych shrnuti (od Deleuze, Baudrillard, Badiou, Benjamin, Barthes, Bakhtin a dalsi nejen zacinajici na B)

    In Theory | Ceasefire Magazine
    https://ceasefiremagazine.co.uk/category/columns/in-theory/
    TUHO
    TUHO --- ---
    Timotheus Vermeulen talks to philosopher Rosi Braidotti about the pitfalls of speculative realism, the movement that has created a buzz in the art world

    Frieze Magazine | Archive | Borrowed Energy
    http://www.frieze.com/issue/article/borrowed-energy/
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    FIDEL: ono taky jak levice tak pravice ve svých nesofistikovaných podobách mají alespoň teoreticky univerzální appeal: jednání, tj. výkon moci, každého jednotlivce má být hodnoceno v poměru k nějaké byť i zcela vyluhované transcendentální etice (stejná pravidla pro všechny) - tázání se po levicovosti nebo pravicovosti proto selhává mj. kvůli tomu, že otázka morálky u stranictví není problematizována tak radikálně, jak to dělá Land, Foucault, Deleuze a především Nietzsche, jehož ti tří rozvíjejí; to je např. Deleuzova imanentní etika, nebo-li etika bez morálky (nietzschovsko-spinozovský komplex), v níž se nevybírá/nehodnotí s odkazem nějaké univerzální hodnoty, ale na to, jestli je moc dovedena až ke svému limitu, jestli se např. člověk stává tím, kým je...

    a právě toto dovádění do důsledků převedeno na makro-sociologickou úroveň chápu jako hlavní motiv akceleracionismu


    "The selection, in short, must be based on the purely immanent criterion of a thing's power or capacities: that is, by the manner in which it actively deploys its power by going to the limit of what it can do, or on the contrary, by the manner in which it is cut off from its capacity to act. An immanent ethical difference (good / bad) is in this way substituted for the transcendent moral opposition (Good / Evil). The "bad" is an exhausted and degenerating mode of existence that judges life from the perspective of its sickness, that devaluates life in the name of "higher" values (the True, the Good, the Beautiful). The "good" is an overflowing, ascending, and exceptional form of existence, a type of being that is able to transform itself depending on the forces it encounters, always increasing its power to live, always opening new possibilities of life."
    Smith, Daniel W. 2012, "The Concept of Simulacrum: Deleuze and the Overturning of Platonism"
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    Aberrant Monism | Spinozism and Life in the Chaosmos
    https://schizosoph.wordpress.com/
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    PALO_FABUS: ctu toho Mackaye a jak to tak ctu, tak jem si vzpomnel, ze uz jsme to v redakci pred casem jednou probirali a narazili prave na tenhle vas preklad; tehdy mi to prislo jako silenej myslenkovej bizar a podobny pocit mam nutno rici i nyni, i kdyz to nepostrada na pritazlivosti;) kazdopadne pravoleva kategorizace se zda skutecne zcela mimo (jeho) kontext...
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    PALO_FABUS: nečetl, dík. ohledně pravolevého dělení: právě proto jsem se na to ptal, neb mne právě to dělení dost překvapilo, ale Landa neznám, čili (zatím) nemám názor. podobně by se ostatně člověk mohl asi ptát i u Foucalta viz. třeba tento rozhovor:
    Can We Criticize Foucault? | Jacobin
    https://www.jacobinmag.com/2014/12/foucault-interview/
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    FIDEL: a četl jsi, co jsme otiskli v Umělci?

    zde úvod do Marka Fishera
    Divus | Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
    http://www.divus.cz/london/cs/article/terminator-vs-avatar-notes-on-accelerationism

    zde úvod do Nicka Landa, autor textu, Robin Mackay, vydává hodně důležitý žurnál resp. sérii knížek Collapse
    Divus | Nick Land — experiment s nehumanismem
    http://www.divus.cz/london/cs/article/nick-land-ein-experiment-im-inhumanismus

    ptát se po pravicovém nebo levicovém akceleracionismu mi přijde matoucí, protože mi vždy přišlo, že akceleracionismus dovádí levici (ale i pravici) v mnoha ohledech za hranici, kde už odlišovat levici a pravici nemá moc smysl
    ono je to asi jako se ptát, jestli byl levičák Deleuze? inu, ano i ne...