• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    PALEONTOLOG: a je ta spotreba vetsi nez spotreba celych USA nebo neni?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    jako filantrop nezačal propagovat elektromobil jen tak z plezíru, imho bude dost zeleně založenej a jestli manipuluje trh nebo prostě vyjadřuje svoje názory s velkým impaktem zůstane spekulací
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    PER2: no ten růst hashrate je fakt smyslů zbavenej a když musk tweetoval o nákupu btc, a to měl nejspíš už nakoupeno, byl odhadovanej příkon o 1/4 menší. kolik byl příkon, když btc za tu 1,5mld nakupoval lze jen hádat, ale od konce 2020 do teď je rozdíl +1/3
    jako spotřeba tímhle tempem to teda není zdravá zábava
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    XCHAOS: tak me prijde ze EM ma mezi velkou spoustou lidi "povest" nebo image novodobeho skoro jezise krista... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MRAKY: nemyslím, že úplně. na Západě ta image eko-správňáka má úplně jinou váhu, než u nás. tím oznámením o BTC si tu image poškodil způsobem, který u nás jeho fanoušci vlastně vůbec nepochopili, protože nálada ve společnosti je tu dost jiná. tzn. teď mu v podstatě nezbývá, než dělat hloupého...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Musi mikromanazovat 2 spolocnosti, plus ma nejake hobbyprojekty, tusim 90% casu spacex a tesla? Mozno len nema cas to skumat ako to funguje kym mu to niekto nepovie a teraz sa to dozvedel a zacal to skumat hlbsie
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    PER2: zas si dela ze vsech prdel ;)
    SITH
    SITH --- ---
    PER2: imho jen vydělává tweetama
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: tak u člověka, kterej se energetice věnoval tak do hloubky, jako on, ta neznalost překvapuje. Komické je, že nárůst spotřeby způsobily právě jeho twíty, které vyhnaly cenu vzhůru :-) To ať mi netvrdí, že o zákonitostech trhu nemohl něco tušit :-)
    PER2
    PER2 --- ---
    takze jak to je, elon doted nevedel ze ma btc takovou spotrebu nebo to byl nejaky jeho masterplan jak vydelat na btc a ted nakupuje nekde v soukromi a dela navenek ze jeto fujky? nema nekdo vic info nekde?

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SITH: hele, to je holt v Texasu. A SpaceX stěží subdodavatelům budou diktovat, co mají používat za auta... část vozového parku by snad zastal Cybertruck, ale ten holt není ready.... stejně tak bateriový náklaďák prostě ještě hodně dlouho nebude praktický, ve skutečnosti rozpětí praktičnosti bateriových dopravních prostředků souvisí s poměrem hmotnosti baterií k hmotnosti nákladu a to u osobního auta vychází jinak, než u náklaďáku.

    spousta toho, co Elon dělá, jsou skvělé věci, ale třeba problém používání kryptoměn (a specificky pak bitcoinu) u čehokoliv souvisejícího s elektromobilitou je prostě fun fact, že energetická náročnost provedení té transakce několikanásobně přesahuje to množství energie, které kupuješ. nemusíš být zrovna raketový vědec (a Elon je raketový vědec) ani mít Nobelovu cenu za ekonomii, aby tě tahle prostá skutečnost trochu trkla a přiměla k zamyšlení...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    inak nie je to ziadne marketingove pokrytectvo, keby si si pozrel to XPrize interview tak tam by si pocul, ze vravi kiezby sa dalo do vesmiru cestovat nejako inak, ale zatial to nevieme, a zasa brat to tak ze "ve svych raketach" ked SpaceX je spolocnost tisicov ludi je tiez trochu "marketing" :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SITH: "a pak za vteřinu ve své raketě spálí tolik jako já za padesát mých životů" to teda nebolo o raketach? ja som reagoval na toto...
    SITH
    SITH --- ---
    DZODZO: já o bitcoinech nic nepsal, asi sis spletl jiného adresáta .)

    TOXICMAN: tak rád bych věnoval 100M dolarů, kdybych byl nejbohatší muž na planetě, ale nejsem :-)

    nic jsem nepsal o tom, kolik jde do ovzduší, ale pouze jsem porovnával následující:

    1) marketingové #stopburningstuff vs fakt teď hodně stuffu spaluju ve svých raketách
    2) marketingové "přestaňte jezdit na tekuté dinosaury" vs fuck it, většina aut kolem SpaceX jsou pětilitrový Fordy F-150

    takže takové to pokrytectví, schovávané marketingem, nic víc .) souhlasím s tím, že "nemůžeš nejdřív elektrifikovat _všechno_ abys mohl teprve začít něco dělat", což je realita, ale vadí mi ten marketing, který se kolem toho rozjel
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    STARE_CASY: ty vyšší vrstvy jsou ale zajímavé:
    Water vapor in the upper atmosphere amplifies global warming, says new study - Welcome to NOAA Research
    https://research.noaa.gov/article/ArtMID/587/ArticleID/1299/Water-vapor-in-the-upper-atmosphere-amplifies-global-warming-says-new-study

    ovšem zase nemyslím, že start rakety tam dostane víc vodních par, než nějaká velká tropická bouře. ovšem pokud se bavíme o výšce 30-40 km, tak tam to musí být fakt zajímavé, co se s těmi zplodinami hoření vlastně dál děje...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: ano, u raket lze částečně argumentovat, že problém je uvolnění části spalin ve vyšších vrstvách atmosféry (kde teoreticky krátkodobý efekt nezkondenzovaných vodních par bude paradoxně horší, než efekt CO2 a nevím nevím, jak to bude s rychlostí klesání těch dvou plynů k zemi). Ale jinak spíš než důkaz malé enviromentální stopy kosmonautiky je to důkaz toho, jak strašlivé měřítko mají současné emise skleníkových plynů a jak lidé prostě problém, jehož velikost jakkoliv přesahuje jejich individuální možnosti, prostě vytěsní...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LADINEK: A taky mlatej cernochy ;-).
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    Uvadi se, ze emise CO2 pri startu Falconu 9 jsou mensi nez jeden let Boeingu 777 pres atlantik.

    "Each launch burns 29,600 gallons or 112,184 Kilograms, with each Kg of fuel releasing 3 Kg of CO2, so each launch releases 336,552 Kg of CO2.

    A flight from London to New York City has a carbon footprint of 986 Kg, so a SpaceX launch is the equivalent of flying 341 people across the Atlantic (Jacob calculated 395). It sounds terrible, until you realize that that is about the number of people that fit into one 777-300, which can carry 45,220 gallons of fuel. So overall, one transatlantic flight of a 777 is considerably worse than a flight of the Falcon, and they do this hundreds of times a day."
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Emise z provozu raket SpaceX moc velké nejsou. Falcon používá hodně čistý letecký petrolej a spaluje to v co nejvhodnějším poměru, aby maximálně využili energii v palivu. Takže výsledek je vodní pára, CO2. Saze tam nějaké jsou (je vidět, že rakety jsou "očouzené"), ale hodně hodně málo. Oxidy dusíku, síry a podobné věci, které jsou velkým problémem u provozu běžných spalováků, tak nevznikají vůbec, protože nemají jak - do spalování nevstupuje dusík z atmosféry, síra není v palivu atd.

    U SS/SH, kde bude spalovat metan a kyslík, je to prakticky čistý provoz. Tam je největší problém únik nespáleného metanu do atmosféry (protože skleníkový plyn), jinak to je opravdu jen vodní pára a CO2, nic jiného tam ani nemá jak vznikat, když se do motoru pere pouze CH4 a O2. V nižších vrstvách atmosféry teoreticky může něco vznikat druhotně, když horké spaliny zreagují se vzdušným dusíkem, ale to budou tak ojedinělé reakce, že to ani není jak kvantifikovat.



    Problém u aut je ten, že motory většinu času neběží v ideálním režimu s dobrým spalováním paliva a že používají pro spalování kyslík z atmosféry, kde je ho poměrně málo a hlavní podíl je dusík. Ten při vysokých teplotách reaguje a vznikají problematické oxidy dusíku. Kdyby si každé auto vozilo čistý kyslík a benzín, nafta, LPG, CNG atd. se spalovali stejně efektivně jako v raketovém motoru, tak škodlivých emisí bude minimum (a je to pochopitelně strašně komplikovaná blbost).
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    TOXICMAN: tech 100micu si Elon vybere brzo zpet, vzdyt pohnul s cenami kryptomen smerem dolu... :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam