• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VOYTEX: chyby ti tam DPH, anebo ne? No kazdopadne v USA jsou ceny zverejnovany vzdy bez VAT. Protoze je jednak v kazde zemi jina (viz. EU) a protoze by jinak nemohli dane nenavidet.
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    KULA: 350 a 700 atm/bar

    JIMIQ: ne, 59 960*21.48=1 287 941 Kč za Nexo. a BMW slibuje za 5 let ceny jako za benzinaky, k tomu jsem pravda skeptickej.
    "Hyundai Nexo fuel cell vehicle has a Manufacturer's Suggested Retail Price (MSRP) of $58,785. A destination charge of $1,175 brings that to $59,960."

    TOXICMAN: tak ČR je pozadu v mnoha smerech a petrolejarsko-jaderna lobby byla od revoluce vzdy u moci, ted mame premiera, co vyrabi bionaftu a lih a jeho podrztaskove jako Brabec dal udrzujou zastaralou statni energetickou koncepci vyhovujici jejich spinavemu prumyslu, ktera nepocita s extremnimi jevy jako ted 49°C po 2 tydny v Kanade, pri kterych nejsou nase JE uchladitelne na provozni vykon.
    PER2
    PER2 --- ---
    PER2
    PER2 --- ---
    TOXICMAN: at si evropa tak nefandi ;)
    In the first half of 2019, EV sales in China increased by a whopping 66%. Europe, on the other hand, is still being held back by tight inventories with a growth rate of 35%, whereas in the US, the growth rate was around 22%.

    BLACKHEAD: evidentne nejaka support/nosna konstrukce
    KARLOSK
    KARLOSK --- ---
    BLACKHEAD:
    PER2:
    konstrukce k chytání Boosterů?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    TOXICMAN: Me by fakt zajimala ta motivace placat tyhle hovadiny. I v idealnim usporadani ma vodik tretinou ucinnost vyuziti energie oproti elektroautu. System je slozitejsi a potrebuju uplne novou infrastrukturu (ne dovybudovani nadstavby na soucasne infrastrukture). Prakticky vsechen soucasny vyrabeny vodik se dela z methanu a vybudovani produkce "zeleneho" vodiku je v plenkach, narozdil od vyroby elektriny a vyroby baterii. Ja fakt neverim ze to neni jen dalsi programovy zpusob jak oddalit, zeslozitit a prodrazit zmeny ktere nevyhnutelne v energetice a mobilite musi prijit. Tohle proste smrdi oil lobby na sto honu.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Tesla Model 3 catapults to #2 best-selling car in Europe in June
    https://www.teslarati.com/tesla-model-3-europe-june-sales/

    The Tesla Model 3 was ranked number two in Europe’s car sales figures for June, trailing only the Volkswagen Golf hatchback for the top spot. The Model 3’s catapult to the silver medal on the podium proves electromobility is here, and Europe very well may be the world’s first continent to have an electric vehicle dominate an entire automotive sector’s sales figures in a particular region.
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    PER2: a CO to teda je? :-o
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    PER2: tak jako zásobník energie z doby špičky je to dobrý a možná se i dočkáme, protože energie, kt erou nemáš kam uložit, prostě jakoby neexistovala
    PER2
    PER2 --- ---
    hydrogen pro osobi auta je totalni bullshit (taky neexistuje moznost, aby to bylo levnejsi nez elektrina)

    kdo to tu hadal vodni system? wrong :)

    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    SHINIGAMI: coz se deje ted u auticek na baterky... Takze imho auta na vodik (pokud skutecne prijdou jako zivotaschopnej koncept) se budou muset "protlacit" samostatne protoze lobby ted jede baterky
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    ONDRA_99: to zalezi jen na tom, jak to nase slavna EU zaridi. Spalovaky se brutalne zdani, vodik zadotuje a lidi to jeste sami radi budou muset koupit, aby se meli cim prepravovat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: já si pořád myslím, že ten vodík se vyplatí spíš pro speciální aplikace... a když už zelený vodík, proč ne zelený zemní plyn (metan) apod.

    Samozřejmě, čistě z hlediska toho energetického potenciálu, vodík je prostě nejlehčí atom... ale lithium nezůstává tak moc pozadu a přeci jen má při pozemském tlaku a teplotě daleko praktičtější vlastnosti :-)

    Jde o to, že vodíková ekonomika je prostě mnohaletý "mém" technické civilizace... něco jako létající auta a monoraily, něco, o čem se prostě před 70 léty obecně věřili, že to tak bude.

    Ovšem ještě Werner von Braun v 50.letech, když účinnost fotovoltaiky dosahovala max. jednotek procent a použití měla tak max. v expozimetrech pro klasickou fotografií, předpokládal pro svojí kosmickou stanici se solárním termálem v kombinaci se rtuťovou turbínou. Kdo dneska mluví o rtuťových turbínách? Přitom ve 30.letech to byl hi-tech, protože umožňovaly dosáhnout marginálně větší účinnosti, než turbíny parní a vymlátit tak ze stejného množství uhlí víc MWh..

    No a ten vodík se prostě možná v něčem vyplatí, třeba ve vlaku nebo v kamiónu, jako rage extender, ale u individuální mobility podle mě ne. Možná v nějakém přechodném období, než nastoupí generace, které docvakne, že auto nemusí vážit 2t...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: Chce to nohy v teple, horke kakao a cekat. Behem nasledujicich 10 let se vyresi nahrada platiny. Otazka jenom je, vzhledem k tomu, ze palivovy clanek vyuziva atmosfericky vzduch, jake vsechny emise, krome vodnich par to bude mit. Vzdyt i spalovaci motory dokazi rozkladat atmosfericky N2, michat jej s kyslim, a delat problemy. Nevidim jediny duvod, proc by to v provozu nemel delat i palivovy clanek, ktery navic kyslik rozklada apriori.
    Emise se musi kontrolovat pro kazdy typ pohonne jednotky extra. Nestaci se schovavat za "zjeduseny popis reakci".

    Platinum-free catalysts could make cheaper hydrogen fuel cells | Argonne National Laboratory
    https://www.anl.gov/article/platinumfree-catalysts-could-make-cheaper-hydrogen-fuel-cells
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLACKHEAD:
    MRAKY:
    JIMIQ: je to tak, že na palivové články je potřeba platina. na světě není dost platiny na palivové články v počtu odpovídajícím dnešnímu počtu aut. možná to bude řešení např. pro nákladní dopravu, kde nádrž na vodík zabírá sice hodně místa, ale přeci jen neváží tolik, kolik by vážily akumulátory (já osobně u nákladní dopravy čekám spíš nějaké dálnice s trolejema, což je ovšem infrastrukturní řešení, které by měla tlačit ta EU, soukromý sektor ho přeci jen prosadit nedokáže...)

    Lithium není úplně abundantní a není úplně snadné ho získat, ale čistě z hlediska posčítání těch čísel je ho skutečně dost na hodně elektromobilů, jen je nedokážeme vyrobit přes noc.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLACKHEAD: elektrolyza je dost neucinny proces, neviem ci pojde este nejako zlepsit, u vodiku mas ovela viac energie stratenej roznymi prevodmi a transfermi nez ked nacapujes priamo z panelu do baterky
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    MRAKY: Coz by ale furt znamenalo ze elektroauta budou levnejsi nez auta na vodik.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    no ja jsem tim chtel rici, ze systemem dani se mohou razantne zvysit ceny naftovych aut. ( nebo jejich provoz)...:)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja to chapu tak ze samotne palivo bude stat jako nafta, ted je vodik mnohem drazsi. Ale auta jsou a budou draha furt, ne?
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    JIMIQ: "A ze auta na vodik jsou za 2M+ kč se vi?" no s politikou co tlaci eu, "bude vodik stat stejne jako nafta" neni nemozne :))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Proc se zase jede diskuze o osobnich autech na vodik? Protoze za pet let, kdyz uz bude na svete 100M elektroaut bude vodik stat stejne jako nafta? A ze auta na vodik jsou za 2M+ kč se vi? :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam