LADINEK: nemůžu vygooglit rozdíl delta-V pomocí OMS Shuttlu a stejným parametrem u Buranu, ale nemyslím si, že by se lišil nějak diametrálně. Shuttle uměl manévrovat relativně dost. Pokud měl Buran schopnost změnu sklonu oběžné dráhy, což je jediné "manévrování", které stojí za zmínku - snižování a zvyšování dráhy totiž dokáže v podstatě každá pilotovaná lod', akorát je limitována celkovým delta-V - tak to stejně bylo limitované dostupností přistávacích drah, na kterých pak byl schopen přistát. Při jakékoliv změně sklonu dráhy jakéhokoliv raketoplánu se dramaticky mění dostupnost letišt', na kterých může přistát - zatímco na dráze o původním sklonu je to vždy jednou za několik oběhů, tak při změně sklonu může dojít k situaci, že nad tím letištěm nepřelétá vůbec. A v kombinaci s tím, že je to energeticky náročný manévr, se z toho celého pak stává riskantní nesmysl, zvlášt' s posádkou na palubě.
Zmínka o tom, že navzdory vnější podobnosti šlo vlastně o úplně odlišné systémy, je důležitá: STS byl v realizované podobě kompromis, první díl plánované stavebnice, jejíž ostatní komponenty se ale z různých důvodů nikdy nerealizovaly. Buran vznikl na základě direktivního zadání co nejvíc okopírovat to, co lítalo Američanům, protože Shuttle měl létat i pro USAF (z Vanderbergu, nakonec se to nerealizovalo) a předpokládalo se vojenské využití (ve skutečnosti ale šlo spíš o sdílení rozpočtu a pro Shuttle žádné jasné zadání nebylo). A když to mělo potenciální vojenské využití, tak to Rusové museli mít taky (i když v tomhle případě šlo spíš o pověstné "vojenské využití Venuše").
Ke cti Rusům ale je nutné přiznat, že vlastně díky Energii získali hned 2 původně plánované komponenty STS - Shuttle i Shuttle-C - i když jim to v nákladní verzi při jediném pokusném startu nezafungovalo správně (protože Polyus startoval vzhůru nohama a nějak to překombinovali a místo cirkularizace dráhy se jim deorbitnul). NASA nikdy variantu Shuttle-C nedotáhla do konce. Nicméně, tuhle výhodu nedokázali nijak využít a veškerou výhodou Buranu byla jen a pouze schopnost automatického přistání (což na svou dobu bylo přeci jen působivé.. víc jak desetiletí před rutiním nasazením dronů...)