• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    PETER_PAN: Takhle silné jsou ale v Německu odbory ve většině velkých firem:)

    Ale myslím že z tohohle pokud tam tu fabriku opravdu otevřou bude ještě povedená taškařice. Občas jsou srážky amerických manageru s německými odbory opravdu velmi vtipné:)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    INK_FLO: Obecne dulezita je vymahatelnost principipu pracovniho prava. Tedy hygiena prace, legalni mnozstvi prescasu a jejich radne vyplaceni, prace ktera je spravne managovana, zastupitelnost (z toho vyplivajici moznosti vybrat si dovolenou), bez sikany atd. Tohle vsechno jsou veci ktery jsou v Nemecku na jedne z nejvyssich urovni na svete. Ale vzdycky se najdou kriklouni a vzdycky se najde i porusovani takovych principu - v kazde firmne ci organizaci, samozrejmne.

    Na druhou stranu. To ze treba ve Volkswagenu jsou odbory prakticky stejne silny mocensky blok jako managment je spatne a je to presne to co dovedene ad absurdum (jako ve Francii nebo Spanelsku) vede k absolutne diletantske urovni produktivity prace.

    Tzn.:
    - Na jedne strane nemit system jako v USA nebo jeste vic v Asii, kdy verejne sluzby jsou prakticky na nule, zamestnanec je prakticky v nevolnicke pozici o ochrana pracujici tridy je v celym spolecenskym profilu velmi mala az nulova.
    - Ale na druhe strane tu nemit ani model Francie / Spanelsko ktery neumoznuje zadnou dynamiku a proste v tom systemu to konverguje k neproduktivite a neplneni svych pracovnich povinnosti. Spanelsko je uplnej ulet a taky jejich nezamestnanost o tom vypovida a investovat by tam nikdo nechtel.
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: shuttle byl omyl jen z toho duvodu, ze predpoklady pouziti byly nadhodnocene. vsichni tak nejak cekali ze potreba provozu, a hlavne tahani veci z obezne drahy bude mnohem vetsi. ano, neopvedlo se jim dotahnout jednoduchost znovupouziti, ale to bych nenazval jako omyl ale spis jako nedotazenost designu.

    sovjeti shuttle slepe neokopirovali, ale proste jen zmrsili, protoze ty drahe motory nedali do buranu, ale nechali v nosici ktery byl na jedno pouziti. z toho pohledu byl buran uplne jiny stroj (a imho dost zbytecny).
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SUMAC: V usa a cine bude realita tedy jina?

    Chudaci ti zamestnanci, zakonik prace je dostatecne nechrani pred prescasy a vypoved taky dat nemuzou. Zakazat tyhle kapitalisticky firmy ze zapadu.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    SHEFIK: vision meets reality
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    kolektivnu zmluvu a odbory sme mali aj v jednej nemenovanej nemeckej plynarne a bolo to uplne nanic, to je dobre tak pre nefachcenkov co pozaduju valorizaciu 3% platu rocne aj ked moc nemakaju, ja by som ten socansky scheissdreck zakazal :P
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    INK_FLO: nastupni mzda je 2700 €, zamestnavaji lidi 50 rozdilnych narodnosti a za poslednich 6 mesicu nabrali pres 3000 lidi. Pri tomhle tempu dosahnou ciloveho poctu zamestnancu koncem roku 2023.
    Ta vec s kolektivni smlouvou je samozrejmne hovadina. Ostatni automiblky ji sice maji, ale maji taky velmi nizky pocet vlastnich zamestnancu a obrovska cast jsou "brigadnici", kteri jsou zamestnani pres agenturu a ne primo, kolektivni smlouvou.
    Kdyby si forbes.cz udelal resersi alespon 5 clanku a kdyz uz pise "ostatni maji", tak si alespon zjistil jak to je.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    INK_FLO: vision meets socialism .)
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    Stěžují si politici i zaměstnanci. Tesla začíná mít v Německu špatnou pověst - Forbes
    https://forbes.cz/tohle-je-budoucnost-chvalil-nemecky-kancler-v-davosu-uspechy-zelene-energetiky/

    Ještě nefunguje ani rok a už se na ni valí kritika jak od zaměstnanců, tak i politiků, kteří původně továrnu automobilky Tesla u Berlína vítali s otevřenou náručí.

    Teď ale přibývá stížností na pracovní podmínky, přetížení zaměstnanců, náročný systém směn, přesčasy, nízké mzdy a hlavně neexistenci kolektivní smlouvy. Tesla je přitom jedinou automobilkou v Německu, která takovou smlouvu se zaměstnanci neuzavřela.

    Zaměstnanci jsou podle odborů IG Metall s prací nespokojení a přední vládní politici vyzvali společnost, aby podmínky zlepšila.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KULA: Shuttle byl velkolepý omyl, který Amíci ale (nepřímo) donutili SSSR nepochopit a slepě okopírovat - i když ti si nebyli úplně jistí, proč to dělají :-) #offtopic Ok, zahlasoval jsem blbě, věřím na dezintegraci současného designu při návratu. A ten redesign závisí na spoustě faktorů a prostě jo - kdyby náhodou se jim podařil správný tvar rázové vlny při návratu i při kruhovém průřezu, tak mají dost vyhráno, protože konstrukčně je takový průřez optimální (válec má strukturální výhody). A v tom případě všechna ostatní návratová tělesa v historii se mýlila a šla na to špatně..
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN:
    @SpaceX
    Today’s test will help verify a full launch countdown sequence, as well as the performance of Starship and the orbital pad for flight-like operations
    KULA
    KULA --- ---
    XCHAOS: mě fascinuje jak jsi schopný napsat - "Shuttle byl omyl" v souvětí, které začíná "hlasoval jsem v anketě, přečetl jsi polovinu možností a pak si všiml těch dalších". Hlavně že nedezintegrovaný redesign viď....Patříš do školky člověče.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: myslím, že jsem někde viděl v přípravě adapter, který umožní i jeřábu manipulaci i bez těch horních úchytů, použíjí se ty hardpoints jako u chopsticks
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    https://twitter.com/SpaceX/status/1617676629001801728
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: ty úchytné háky mi taky trápí a podle mě oni taky nemaj jasno v tom, kdy si troufnou je finálně dát pryč... pak bude Starship už manipulovatelná jen pomocí chopsticks.

    Zajímavý další tah bude podle mě pokus o přistání Starshipu na chopstics (bude zajímavé, jestli bude dřív pokus o přistání Starshipu nebo Superheavy... v případě, že se jim to nerozpadne při reentry, mohli by dokonce zkusit v rámci jednoho startu obojí, postupně... pokud teda Superheavy nezničí věž hned při prvním pokusu :-)

    No imaginace je potrápená pořádně, ale tak nějak si neumím představit, že by to všechno zafungovalo napoprvé. Takže spektakulární to bude zcela jistě, o tom žádná :-)
    SATAI
    SATAI --- ---
    MRAKY: ať to bude cokoli, bude to spektakulární
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    LUCIEN: minimálně ještě chybí:
    destack
    static fire v plné parádě (33 motorů)
    odstranit na lodi ty úchytné háky pro jeřáb
    přidat chybějící heatshield dlaždice
    stack
    launch licence

    můj odhad je konec února/začátek března
    LUCIEN
    LUCIEN --- ---
    Takže, pokud půjde vše hladce, wen orbital hop?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (ééé Falcon 9 1.0 pokrytý korkem, chtěl jsem říct :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: dosažení orbity je na tom všem asi to nejsnažší... reentry bude větší výzva a belly flop manévr s lidma palubě?.. no nevím, stačí si vzpomenout, jak dlouho se testoval Dragon...

    Jak říkám: přemýšlím o tom vlastně léta, od doby co design odhalili, a myslím tam bude nějaký revert k těm úplně původním malůvkám. Sázím na revert na trojúhelníkový, zvonivitý či dejme tomu lichoběžníkový průřez u Starship (ne u boosteru). Sice z hlediska poměru objemu vůči povrchu to bude lehce suboptimální proti kruhovému průřezu - ale zase ušetří možná i třetinu dlaždic tepelné ochrany (a to nemluvím o těch šílených úchytech aeroplácaček).

    Samozřejmě jsou tam nějaká důležitá ale - např. zachycování na chopsticks při přistání vyžaduje horní aeroplácačky plus mínus v rovině procházející těžištěm, což s tou změnou průřezu půjde dohromady těžko. Ale jo, budu rejpal a fakt si vsadím na redesign Starshipu. Vlastně to bude škoda, protože tohle vypadá fakt ikonicky, třeba jako zepelíny, nebo tak nějak - ale zkrátka si myslím, že válec není vhodný tvar pro tvarování rázové vlny při reentry a že i když asi plochu plácaček nějak spočítanou mít musej, tak přesný poměr jejich rozpětí k průměru trupu určitě budou nějak ladit a tak. Prostě přese všechny genialitu a získané zkušenosti se pořád koukáme na Falcon 1 pokrytý korkem, obrazně řečeno - je to ta fáze, kdy zkouše něco nového, je předčasné je nyní kopírovat (jak se už leckdo snaží) a bude nutné počkat si na ty iterace, které přijdou brzy po zkušebním letu... (nebo možná prvních dvou)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam