OMNIHASH: ok, tak možná když srovnáš kapacitu vozu za 75 milionů s kapacitou Tesly za mega, tak zjistíš, že ta logika elonotunelování není zas tak strašně mimo mísu, jak to vypadá...
Železniční vozidlo není levná záležitost a možná je nějaká velikost vozidla, při které ti náklady klesnou víc jak 10x, ale kapacita jen 10x? Tam, kde se počítají náklady, jsou mikrobusy populární. Možná samořídící elektrický mikrobus je přesně odpovědí na tu nesmyslně nízkou stávající kapacitu tunýlků v LA: nevím, ale fakticky ta škála poptávky po MHD je dost široká, jsou přepravní kapacity, kde se bez kolejí nehneš, ale zase kdykoliv vidím drápat se prázdný autobus někam do kopců, tak si říkám, že občas "co je ekonomické, to je i ekologické"...
Dovedu si představit, že třeba opotřebení pneumatik v tunelech je trochu blbost, zase se tím zkracuje brzdná dráha a tím i přijatelné intervaly. Mimochodem, samořídící metro v Paříži mělo už v 80tých letech pneumatiky (asi kvůli kratší brzdné dráze, ale jinak dost opruz - jsou v těch tunelech cejtit gumy). Taky u Pažíže mají příklady ještě bizarnější přepravních systémů, např. jakési minimetro nikam, které nikdy ani nezprovoznili - to byla naprosto jednoúčelová, nerozšiřitelná věc, vyhozené peníze - oproti tomu koncept samořídících elektromobilů na vyhrazené infrastruktuře, tím, že umožní rozšiřování do okolí, je ještě celkem úžasný...
Myslím to dojede na takové věci, jako jestli mu ty auta cestující zdevastujou, podobně jako se to děje v městské MHD, nebo jestli se zachová nějaká kultura cestování. Zpočátku se tam asi lidi budou chovat jako v taxíku a dávat si bacha, ale jak ta auta budou vypadat po několika letech, to bude horší. V absolutních číslech je vandalů ve veřjném prostoru málo, ale stačí jeden, že jo... většinou máš v lepším stavu třeba výtahy v soukromých domech, než v MHD. Přitom takovéhle věci nakonec budou hrát největší roli. Takže třeba i to, že nahradit jednu zvandalizovanou Teslu bude snažší, než nahradit celý vagon metra, může hrát roli.. kdo ví...
V nějaký moment zjistíš, že ti ty tunely dělají sít, kde ty lidi mezi dvěma cestujou bez přestupů a v čase kratším, než kdyby tam byla přímá linka metra. A přitom to obsluhuje body, kde by se stanice metra nikdy nevyplatila. A když se ti tam udělaj dopravní zácpy, tak holt na vybraných úsecích tunely zdvojíš (což se nejspíš právě děje, v tom jejich schváleném rozšíření...)
Mě osobně by na tom nebavilo, že jsem pod zemí. Ale asi tam reálně z důvodu vlastnictví pozemků a neochoty rozkopat existující silnice nic jiného udělat nejde, kdo ví... jenom kritizuju takovou tu představu, že nějaké paradigma 19.století, kterou jsme zakonzervovali a vytunili, je na věčné časy nejlepší a nesmí se vůbec diskutovat o tom, že za dalších 100 let budou lidi žít úplně jinak (to máš asi jako kdybys v 18.století debatoval o chození do kostela a o tom, jak velké kostely budou potřeba v 21.stoleté.... No, v Americe se do kostela dodnes chodí, nebo spíš jezdí autem, u nás se do nich zas už tolik nechodí...)