• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ANDELIN_GZEMI: skoda, ze nam SpaceX neukazuje tah Raproru v 50 odstinech sedi :D
    Kdyz tedy vime, v jakem velkem rozsahu se daji Raptory regulovat.

    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    XCHAOS: Hlavně helium je jediný, který udrží tlak i nad kapalným...no vlastně čímkoliv. Levný dusík by nad podchlazeným kyslíkem zkapalněl. Ale imho tam stejně bude nějaký "pytel".
    Ignition! rozhodně není jen o hypergolických palivech, tomu je tam věnována jedna kapitola, byť vcelku bohatá. Ale zrovna kryogenní paliva se tam řeší poměrně hodně do detailů.
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: a ty mas tu knihu Ignition! v nejake citelne verzi?
    ANDELIN_GZEMI
    ANDELIN_GZEMI --- ---
    SEJDA: Dobrej postřeh. Podle mně to může být i frekvenční interference mezi kamerou a motorama - něco jako když natáčíš zářivku.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: helium neni samospasne a taky funguje jenom pri nenulovem zrychleni.
    Helium tlaci na kapalinu, ale jakmile sa ta odlepi odedna, zacne se helium s kapalinou michat.
    Takze das male zrychleni, a pockas az dokud se kapalina nepresune a helium neuvolni a odseparuje mimo nasavani.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: vypada to, jako kdyby nektere raptory jiny nater anebo mensi tah
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XBAHNO: jako je to přesně ta věda, jak jsem říkal, akorát jsem o tom samozřejmě nevěděl nic. ve hře jsou věci jako povrchová tenze nebo smáčivost (ta má vliv na úhel hladiny vůči povrchu nádrže. něco na tom zkoumají tady:
    https://elib.dlr.de/145431/1/MA_vonR%C3%BCden_2021-Pressurization_Behavior_of_a_Cryogenic_Propellant_Tank_in_Microgravity.pdf
    jinak tady to rozebírají na stránce 5:
    https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20120011680/downloads/20120011680.pdf

    V té doporučované kníže Ignition! se o tomhle zas tolik nepíše, ta je z 90% o hypergolických palivech, včetně těch, které se v průběhu 60tých let ukázaly jako exotické a byly opuštěny. Zjevnou výhodou hydrazinu a jeho okysličovadla je, že nejsou kryogenní, pozici bubliny v nádržích teda sice je potřeba řešit, ale můžou pustit z hlavy např. bublinky plynného vodíku v kapalném vodíku... no, když se Elon rozhodl místo vodíku pracovat s metanem, tak teda zjevně věděl, co dělá...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XBAHNO: no, jak vlastně je možné, že při tlakování heliem se ta hladina ve stavu beztíže udrží, to je detail, na kterým jsem nikdy nepřemýšlel. Helium se používá, protože je lehké; jak přesně se dosáhne toho, že ve stavu beztíže neudělá náhodnou bublinu, kterou nasají čerpadla motorů, to popravdě netuším.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    XCHAOS: Ten header tank je tlakovany heliem. Proto tenhle problém nemá. Ale zase ten systém tlakování je těžký, tak proto není na hlavních nádržích. Stačí jim prd(doslova), možná by to dali i jenom thustery, ale takhle to bude spolehlivější.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @elonmusk
    The biggest technology challenge remaining for Starship is a fully & immediately reusable heat shield.
    Being able to land the ship, refill propellant & launch right away with no refurbishment or laborious inspection. That is the acid test.

    @elonmusk
    Metallic shielding, supplemented by ullage gas or liquid film-cooling is back on the table as a possibility
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: "já bych čekal" - ano, a v tom je ten problem. Zkusim ti to vysvetlit na jinem oboru: "High-carbon steel contains a carbon content ranging between 0.60% – 1.5%". Takze vysoce uhlikata ocel nema 50 % uhliku, jak by mohl nekdo cekat. Proste pod "high" si kazdy muze nadefinovat co chce. Bud se podivas na zadani projektu, a pak se podivas zda bylo splneno, anebo si svoje dojmy muzeme nechat do hospody po patem pivu.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: plné nádrže jsou 1200t. Jestli přečerpali 10t paliva, tak nevím, jak mohli dosáhnout "high-fill fraction"... já bych čekal tak 50%, jako tohle kritérium. A ne, není to trolling... fakt si myslím, že "hi-fill fraction" tímhle nedosáhli a uznat to musí každý.
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    Ignition! tu ma mit kazdej davno precteny. Paperback na nemeckym amazonu za 30 e:

    https://www.amazon.de/-/en/Ignition-Informal-Propellants-University-Classics/dp/0813595835
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: "Co určitě nepředvedli" - doprcic, a ty snad vis jak je definovane "high-fill fraction"? Ty si jen myslis ze vis kolik to je.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XBAHNO: no na tu fintu jsem zvědavej.

    myšlenka, že po nastartování z header tanks se motor "přepne" na hlavní nádrže je zajímavá, ale otázka je, na kolik startů v těch header tanks vlastně toho paliva je... protože po spotřebování části header tanku je v něm už bublina a potřebuješ zase gravitaci...
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    XCHAOS: Proto ma SS ty tlakovany header tanks. Motor se startuje z nich (a nedivil bych se, kdyby jen jeden), pak uz tahne a muze se prepnout na hlavni tanky, kde uz je hladina definovana diky zrychleni(BTW asi v tom bude jeste nejaka magie kvuli hydraulickemu razu)
    Pri cerpani mezi lodema v tom urcite bude nejaka finta s rotaci, ale nechame se prekvapit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: vlastně ten text zmiňuje všechny problémy, které jsem nastíníl. jak předvedli "propellant settling" nevím - to byla asi ta kamera uvnitř nádrže. Co určitě nepředvedli, je "high-fill fraction receiving tank operation".
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: mas pravdu, projekt je ukonceny https://techport.nasa.gov/projects/116764
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam