• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ANDELIN_GZEMI: skoda, ze nam SpaceX neukazuje tah Raproru v 50 odstinech sedi :D
    Kdyz tedy vime, v jakem velkem rozsahu se daji Raptory regulovat.

    ANDELIN_GZEMI
    ANDELIN_GZEMI --- ---
    SEJDA: Dobrej postřeh. Podle mně to může být i frekvenční interference mezi kamerou a motorama - něco jako když natáčíš zářivku.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: helium neni samospasne a taky funguje jenom pri nenulovem zrychleni.
    Helium tlaci na kapalinu, ale jakmile sa ta odlepi odedna, zacne se helium s kapalinou michat.
    Takze das male zrychleni, a pockas az dokud se kapalina nepresune a helium neuvolni a odseparuje mimo nasavani.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: vypada to, jako kdyby nektere raptory jiny nater anebo mensi tah
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XBAHNO: jako je to přesně ta věda, jak jsem říkal, akorát jsem o tom samozřejmě nevěděl nic. ve hře jsou věci jako povrchová tenze nebo smáčivost (ta má vliv na úhel hladiny vůči povrchu nádrže. něco na tom zkoumají tady:
    https://elib.dlr.de/145431/1/MA_vonR%C3%BCden_2021-Pressurization_Behavior_of_a_Cryogenic_Propellant_Tank_in_Microgravity.pdf
    jinak tady to rozebírají na stránce 5:
    https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20120011680/downloads/20120011680.pdf

    V té doporučované kníže Ignition! se o tomhle zas tolik nepíše, ta je z 90% o hypergolických palivech, včetně těch, které se v průběhu 60tých let ukázaly jako exotické a byly opuštěny. Zjevnou výhodou hydrazinu a jeho okysličovadla je, že nejsou kryogenní, pozici bubliny v nádržích teda sice je potřeba řešit, ale můžou pustit z hlavy např. bublinky plynného vodíku v kapalném vodíku... no, když se Elon rozhodl místo vodíku pracovat s metanem, tak teda zjevně věděl, co dělá...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XBAHNO: no, jak vlastně je možné, že při tlakování heliem se ta hladina ve stavu beztíže udrží, to je detail, na kterým jsem nikdy nepřemýšlel. Helium se používá, protože je lehké; jak přesně se dosáhne toho, že ve stavu beztíže neudělá náhodnou bublinu, kterou nasají čerpadla motorů, to popravdě netuším.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    XCHAOS: Ten header tank je tlakovany heliem. Proto tenhle problém nemá. Ale zase ten systém tlakování je těžký, tak proto není na hlavních nádržích. Stačí jim prd(doslova), možná by to dali i jenom thustery, ale takhle to bude spolehlivější.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @elonmusk
    The biggest technology challenge remaining for Starship is a fully & immediately reusable heat shield.
    Being able to land the ship, refill propellant & launch right away with no refurbishment or laborious inspection. That is the acid test.

    @elonmusk
    Metallic shielding, supplemented by ullage gas or liquid film-cooling is back on the table as a possibility
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: "já bych čekal" - ano, a v tom je ten problem. Zkusim ti to vysvetlit na jinem oboru: "High-carbon steel contains a carbon content ranging between 0.60% – 1.5%". Takze vysoce uhlikata ocel nema 50 % uhliku, jak by mohl nekdo cekat. Proste pod "high" si kazdy muze nadefinovat co chce. Bud se podivas na zadani projektu, a pak se podivas zda bylo splneno, anebo si svoje dojmy muzeme nechat do hospody po patem pivu.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: plné nádrže jsou 1200t. Jestli přečerpali 10t paliva, tak nevím, jak mohli dosáhnout "high-fill fraction"... já bych čekal tak 50%, jako tohle kritérium. A ne, není to trolling... fakt si myslím, že "hi-fill fraction" tímhle nedosáhli a uznat to musí každý.
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    Ignition! tu ma mit kazdej davno precteny. Paperback na nemeckym amazonu za 30 e:

    https://www.amazon.de/-/en/Ignition-Informal-Propellants-University-Classics/dp/0813595835
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: "Co určitě nepředvedli" - doprcic, a ty snad vis jak je definovane "high-fill fraction"? Ty si jen myslis ze vis kolik to je.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XBAHNO: no na tu fintu jsem zvědavej.

    myšlenka, že po nastartování z header tanks se motor "přepne" na hlavní nádrže je zajímavá, ale otázka je, na kolik startů v těch header tanks vlastně toho paliva je... protože po spotřebování části header tanku je v něm už bublina a potřebuješ zase gravitaci...
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    XCHAOS: Proto ma SS ty tlakovany header tanks. Motor se startuje z nich (a nedivil bych se, kdyby jen jeden), pak uz tahne a muze se prepnout na hlavni tanky, kde uz je hladina definovana diky zrychleni(BTW asi v tom bude jeste nejaka magie kvuli hydraulickemu razu)
    Pri cerpani mezi lodema v tom urcite bude nejaka finta s rotaci, ale nechame se prekvapit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: vlastně ten text zmiňuje všechny problémy, které jsem nastíníl. jak předvedli "propellant settling" nevím - to byla asi ta kamera uvnitř nádrže. Co určitě nepředvedli, je "high-fill fraction receiving tank operation".
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: mas pravdu, projekt je ukonceny https://techport.nasa.gov/projects/116764
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: existuje snad i jako HTML nebo ASCII, nebo co, je to klasika. Nejlepší je okysličovadlo FOOF :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: no... přečerpali snad 10t skutečně z header tanku do hlavní nádrže, což v podstatě znamená, že začínali s plnou nádrží bez bublin. Poloprázdný header tank při landing burn není problém, protože loď sice padá volným pádem, ale odpor vzduchu nějaké minimální zrychlení dodá a to stačí na usazení paliva na dně header tanku a zážeh.

    stejně tak testovací zážeh byl pomocí paliva v header tanku. co se týče historických projektů různých planetoletů, tak to, jak ilustrace ukazovaly složité soustavy různých malých kulových nádrží, to asi nebylo jen kvůli tomu, že tehdy nedokázali vymyslet (nebo dokonce nakreslit :-) dvě velké nádrže na všechno :-) neřešitelný problém to není, je potřeba alespoň nějaký zdroj zrychlení, aby se kryogení kapalina usadila na dně nádrží, ale problém je, že u hodně těžkého tělesa je taky hodně těžké ho za tímhle účelem začít zrychlovat (ale ok, zrychlujeme dry mass... ve chvíli, kdy bublina paliva narazí na dno, tak máme vyhrána a zychlovat ho nepotřebujeme, potřebujeme ho jen "sklepat") Proto se taky 3.stupně (někdy až 4., málokdy 2.), pokud mají být schopné vícenásobného zážehu, konstruují velmi lehké a proto je tak těžké je vymyslet na vícenásobné použití....

    SpaceX to nepochybně nějak vymyšlené má, ale to přidávání motorů nasvědčuje, že se stejně budou snažit o maximální tah během jediného zážehu. Na skutečné přečerpání kryogenního paliva jsem upřímně zvědav... ostatně, je to natolik klíčová operace, že se nedivím, že je za to NASA ochotná zaplatit i sázkou na (podle mě nepříliš pravděpodobné) výlučné využití Moonship jako HLS.
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: kniha vypada zajimave, ale stahnul jsem soubor a je v nem spousta prazdnych stranek, ktere se nedari zobrazit. Je to jen muj problem nebo to dela i nekomu jinemu? Napr. strana 7 knihy je vadna.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam