• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: sám jsi si vlastně odpověděl...
    ...kdysi byl bandwidth limitovaný a provoz nešifrovaný, takže nějaká ta proxy_cache měla opodstatnění. Dnes jsou komunikační trasy de-facto jen trubky pro šifrovaný provoz a najít k tomu nějaký smysluplný use-case navíc a ještě k tomu dost nedostupný (fyzicky) na orbitě...
    ...no fakt nevím.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no, jsou to takové kupecké počty, a ta četnost restartů např. od radiace je určitě známá třeba z provozu ISS, kde používají úplně běžné komerční notebooky, pokud vím. Prostě jde o poměr hmotnosti čipu, hmotnosti chlazení a zdroje energie. No a ta packetová rádia, což Starlink je, mají zajímavou vlastnost: ta spotřeba není úplně konstantní, jako kdyby svítila žárovka, ale posílají se jednotlivé packety na jednotlivé cíle, čím víc packetů, tím víc to žere.. a někde nad mořem (většina každého oběhu) se Starlink nejspíš bude dost flákat. Sice asi většinou nabíjejí baterky, aby vydrželi přelet po noční půlce dráhy (odhaduju), ale fakticky si jde představit, že baterka se většinu času dobije dřív, než je ukončen přelet po osluněné části dráhy + ještě jsou tu ty sun-synchronní dráhy.

    Takže pokud skutečně je důvod něco horečnatě počítat, tak orbita nemusí být úplně nesmysl. Ovšem já si nejsem jistý, že je dobrý nápad trénovat LLM modely kdekoliv (natož na oběžné dráze). Současně ale nevidím důvod, proč na oběžné dráze neindexovat například vyhledávač: sice díky SSL dnes všechny requesty klientů jsou šifrované, takže to nejde jednoduše šmírovat, ale satelit má k dispozici rezervu bandwidth, která není 100% času využitá a když zrovna přes něj netečou obrovské objemy dat (což bude čistě statisticky většinu času... nad Arktidou a Antarktidou, nad jižním Tichým oceánem...) tak prostě může výpočetní výkon a bandwidth používat na něco užitečného (což, znovu opakuju, nemusí být hned trénování AI!)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: v pohodě, já jen narážel na to, že je stále vhodné mít tak nějak zažité řadové rozdíly, aby to člověka hned praštilondo oka, že je něco blbost...
    ... zvlášť dnešní době informací z LLM často v tomto halucinujících je to dost důležité.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: no, zní to jako vtip, než si uvědomíš, že humanoidní robot asi nebude mít problém provést si sám battery swap.... nebo fungovat v kontrolovaném prostředí nějakého pracoviště na prodlužce a šetřit životnost baterky... jako není to všechno nesmysl, otázka je, jestli takovou společnost chceme i tam, kde to není potřeba. Jestli tím chceme být obklopeni. Ale když vidím, jak maj lidi tendenci sestěhovávat se do měst, tak zřejmě chceme, hmm....
    PES
    PES --- ---
    PER2: mikrometeory k tomu (aneb postupně panely jako cedník)
    PER2
    PER2 --- ---
    PES: jako vtip dobre:
    "A2 totiž na jedno nabití akumulátoru vydrží fungovat jen zhruba tři hodiny, a to ještě jen pokud stojí, zatímco při chůzi je to pouze 1,5 hodiny."
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS: "Jestli panel rychleji degraduje v podmínkách pozemního počasí (mráz, teplotní výkyvy, vibrace od větru...) nebo v podmínkách kosmu (vakuum, kosmické záření....), to je k diskuzi"

    to rozhodne neni k diskusi, panely na orbite degraduji mnohem rychleji, nez ty na zemi
    PER2
    PER2 --- ---
    SEJDA: a kolik ty elektriny vyrobeny na orbite vyuzijes na zemi? nebo tam budou jeste vsechny datacentra, ai centra, atd?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA:
    PES: ano, zajímavou zprávu znehodnotit nějakou chybou v jednotce nebo pojmu nebo tak něco... to se mi stávalo a stává taky.

    Každopádně, když říkám, že ten výpočetní výkon není zanedbatelný, a že na sun-synchronní dráze (která se vyklidí tak nějak sama, protože všechny družice na stejném sklonu a výšce musej obíhat stejně rychle, relativní rychlosti jsou malé...) se z těch panelů vymáškne ne 1000*Wp ve Wh, ale nějakých těch 8760*Wp (nebo kolik), tak on to fakt takový nesmysl není.

    Každý Wp fotovoltaiky vynesený na oběžnou dráhu vyrobí za jednotku času 8-10x víc energie, než panel na zemi. Jestli panel rychleji degraduje v podmínkách pozemního počasí (mráz, teplotní výkyvy, vibrace od větru...) nebo v podmínkách kosmu (vakuum, kosmické záření....), to je k diskuzi, ale řada kosmických satelitů a sond byla funkční i po desítkách let, a to šlo často o projekty z 60tých let, kdy byla technologie ještě relativně primitivní..

    Samozřejmě, představa, že monopol na dopravu na oběžnou dráhu má emocionálně nevyrovnaný výrobce hajlujících robotů s bizarními politickými názory a životním stylem mě nějak zvlášť neuklidňuje...
    PES
    PES --- ---
    Nikoliv Optimus, ale nějaká čína...

    Humanoidní robot ušel na jeden zátah přes 100 kilometrů, trvalo mu to tři dny - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/koktejl-humanoidni-robot-usel-na-jeden-zatah-pres-100-kilometru-trvalo-mu-to-tri-dny-40552347
    PES
    PES --- ---
    SEJDA: to je tak, neplést si jednotky a řády jednotek a mít alespoň trochu obecné povědomí... 300MW to má dnes i relativně malá elektrárna (resp. blok elektrárny)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SATAI: dik, zase za osla .. takze 0,03 % pozemske produkce, az budou vsechny konstelace dokonceny.
    SATAI
    SATAI --- ---
    SEJDA: to první asi má být GW
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SEJDA: btw. loni produkovaly jaderne elektrarny v prumeru 300 MW, pokud bude mit jeden Starlink 2.0 10 kW .. a bude jich 30 000, vyprodukuji spolu 300 MW ;)
    to je 8 % svetove produkce elektriny, az se postavi vsechny konstelace vsech operatoru (2 USA, 2 CINA, 1 Rusko, 1-2 Indie, 1-2 Evropa+) budeme mozna nekde u 1/3 proukce veskere pozemske elektriny na orbite.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Elon Musk je prvním člověkem s majetkem přes 600 miliard dolarů - CzechCrunch
    https://cc.cz/z-riskantniho-snu-na-obezne-draze-je-stroj-na-penize-musk-prekonal-hranici-za-kterou-se-jeste-nikdo-nedostal/

    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    ALMAD:

    1) my se ale nebavíme o "komplet automatický automobilce" my se bavíme o humanoidních robotech
    2) Všude kde mají továrny maj problém s odborama?
    3) "jihokorejci říkali" - alespoň JEDEN zdroj by byl dost fér

    (vynechám bod 1) - před 10 lety chtěli použít humanoidní roboty komplet místo lídí

    to by mohl být zajímavý sitcom :D
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    ADAMIRA: Pokud vim tak jihokorejci rikali to ze jediny co jim brani postavit komplet automatickou automobilku jsou odbory uz tak dekadu zpatky…
    PER2
    PER2 --- ---
    “He behaved like a total maniac,” Sam Harris on Elon & Big Tech’s turn towards Trump
    https://youtu.be/gDrw_E_IMTA
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    RSZ: u noveho fosilu ten smrad odpada? aj to postavanie v mraze na pumpe? niet nad ten pocit, ked idem rano do obchodu po rohliky a sused tam ma nastartovanu dieselovu dodavku, od ktorej je ten studeny motor citit po ulici dobrych 50 metrov :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    DZODZO: a neměl si náhodou jako fosil vždycky nejakej krám? Měl, žejo?
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    SADY: záleží v jaký fázi vlhkýho techbro snu jsi

    1. fáze: věří že humanoidní roboti nahradí jenom "zbytkový práce", tzn. to co ty ramena dělat nemůžou/nevyplatí se - tam je nějaká +/- logika, dejme tomu, ale je to bud hodně daleko nebo spíš nikde

    2. fáze: humanoidní roboti nahradí i ty robotický ramena, vlhkej sen, někde v realitě Warhammeru 40000 a muskovi krabičky s ketaminem
    SADY
    SADY --- ---
    rad bych opet pripomel, ze v automobilkach zadnej humanoidni robot pracovat nejspis nebude (minimalne zpocatku)... ruzna ramena, kladiva a jine snadneji a presneji zamerene nastroje postaci
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    DZODZO: To počítáš špatně
    - kalkuluješ s tím že humanoidní robot nahradí 1 zaměstnance, což je špatně, robot ti, pokud budu málo štědrej, nahradí zaměstnance minimálně 2 (pokud do rovnice započítám i reálnýho člověka pro údrržbu kterej může mít na starost třeba 20 robotů), protože denně může oddělat klidně 2 směny
    - kalkuluješ pouze s nějakejma celkovejma nákladama na zaměstnance, nepočítáš do toho všemožný svátky, nemoce, dovolený, mateřský/otcovský atp.
    - taky do toho musíš započítat všechny další náklady, jako kafe, hajzlíky a tuny dalších věcí
    - zároveň je nutný počítat s tím že člověk se např. unaví + spousty dalších věcí okolo, ta výkonost tam narozdíl od robota dost osciluje
    - odškrtni taky velký náklady na HR

    v každym případě, robota který je STEJNĚ VÝKONÝ jako člověk se rozhodně vyplatí pořídit už dnes, okamžitě

    A teď se dostáváme k tomu proč to už teď firmy neudělali a odpoveď je, že robot STEJNĚ VÝKONÝ jako člověk prostě NEEXISTUJE.

    Až takový robot bude k dispozici, poznáš to jednoduše, ty firmy po něm skočí jak slepice po flusu a nasadí ho místo lidí - ultimátně, nebavíme se o 4 "nasazených" robotech který stojí někde za výlohou a přendavaj šroubovák z jednoho stolu na druhej aby okolo mohli chodit lidi a říkat si "wow".

    Zapomeň na nějaký výkřiky techbro a ketaminovejch vizionářů, jestli cheš vědět kdy to přijde/přišlo - sleduj https://www.odborykovomb.cz/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KOUDY: ekonomicky to vychadza tomu BYDu za hubicku

    "Jedná se o 172 centimetrů vysoký model Walker S1 od mladé čínské společnosti UBTech Robotics, jež vznikla teprve v roce 2012. Byl navržen pro práci v průmyslu, takže v BYD kontroluje kvalitu nebo například manipuluje s díly. Jeho cena se podle různých odhadů pohybuje od 50 do 150 tisíc dolarů (zhruba od jednoho do tří milionů korun)."

    ak ma delnik v skodovke 50000 mesacne (maju viac), tak pri robotovi za 3 mega sa investicia vrati za nejakych 5-6 rokov (aj s udrzbou robota), cim budu lacnejsi, tak tym rychlejsie sa investicia vrati, nad tym ziadny kapitalista nebude dlho rozmyslat :)
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    MAWERICK: tesla testuje u sebe uz dva roky ze ;)
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    Plus je pěkný jak "BMW nasazuje...", "BYD testuje..." a Tesla? Tesla slibuje :)))
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    KOUDY: Tohle je zajímavý... Čekal h bych že to půjde "druhým směrem". Že se ten prostor a stroje přizpůsobí a ne naopak... Zvlášť u těch automobilek.
    Ale možná že ztráta tou menší efektivitou je levnější než měnit linku/stavbu :)
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Nyxaci kteri se tu semnou tri mesice zpet hadali ze humanoidni roboti lidi fakt nenahradej, ze optimus nikdy nedojde do mass production a nemam pravdu by si radsi nemeli cist clanek v E15. Museli by se mi zase omlouvat :)))

    Lidští roboti vchází do továren, schopnostmi šokují | e15.cz
    https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/deset-hodin-denne-od-pondeli-do-patku-lidsti-roboti-vchazeji-do-tovaren-schopnostmi-sokuji-1429501

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PES: vzhladom na to, ze tesla nema fosilny lineup, tak sa nemaju kam "vracat", aj ked osobne teda tomu dopytu po fosilnych automobiloch moc nerozumiem, po prechode na elektriku by som fosil bral maximalne tak na vikendove santenie, na daily driving si fosil uz neviem predstavit, ten hluk, smrad, mrznutie pri pumpe...
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Nejbohatsi clovek v historii lidstva proste maka furt.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam