• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    How To Prevent Raptors From Destroying Superheavy
    https://www.youtube.com/watch?v=LgZRyeNAa0A
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: neumím odhadnout, cosi jako sondy je tam patrné, možná ta data snímají bezdrátově, nebo prostě maj motor už vytuněný a tolik sond nepotřebujou. Tak je jasný, že aby vůbec uvezli nějaký užitečný zatížení, tak budou superheavy a starship ještě výrazně odlehčovat... tohle jsou zatím takový proof-of-concept prototypy... ale jako jo, jsem zvědav.

    Ale ULA, která chce obdobné motory BE-4 taky recyklovat, na to taky nejde špatně. Nafukovací brzdící štíty jsou zajímavá cesta celkově, tvrděj, že pomocí nich zvládnou zachraňovat 2.stupně... zachraňovat jen motory taky nezní jako úplně slepá ulička, když těch motorů pak díky tomu může být výrazně méně. Uvidíme, který přístup zvítězí. Na mě je tohle hrozně obří raketa, ale z nějakého důvodu se nešlo cestou "metanového Falconu", i když ještě asi před 10 lety takové plány existovaly. Pořád mi přijde, že naškálovat Falcon 9 tak, že raketa o větším průměru bude prostě mít 9 Raptorů místo 9 Merlinů by bývala byla sázka na jistotu, ale ve SpaceX asi vědí něco, co my nevíme... na druhou stranu, když maj Raptory, tak vždycky můžou couvnout a místo Starshipu, pokud se některé problémy nepodaří vyřešit, udělat menší a jednodušší raketu.. tahle infrastruktura na to rozhodně využít půjde, i motory... zatímco z menší na větší by to nešlo...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: to by ale nebyl iontovy, ale prodovy motor .. ve vesmiru se tomu tusim rika "ram drive", ale asi jsem uz zapomnel jak presne


    KOUDY: kdyby pojmenoval motory Starship ne Raptor ale Warp, letel by Superheavy Warp 33 a Starhip Warp 6 :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: ještě při prvních testech superheavy booster zvedali za kormidla, podle mě... nesledoval jsem detailně, kdy změnili plán. Starship minimálně vypadala, že za kormidla visí, ale asi to byly hardpointy. Každopádně, můj talking point je, že kruhový průřez nemusí být nejlepší tvar pro vytvoření rázové vlny v plasmě, v 60.letech se experimentovalo s kdečím (ano, mám to načtené z dětství, i když tehdy mi některé pojmy unikaly) a kulový tvar - který ve výsledku udělá stejný průřez rázové vlny, jako válcový - byl poměrně rychle opuštěn, protože vyžadoval ablativní chlazení (mj. proto, že to prostě padalo jako šutr a nevytvářelo vztlak).

    Abychom si rozumněli - Starship není koule, snaží se vztlak vytvářet, potud ok. Při hypersonických rychlostech je optimální airfoil prostě placka, potud taky ok. Jenže problém je, že než to zbrzdí na nějakých mach 5, kdy by to mohlo na těch plackách snad hypersonicky klouzat, tak to prochází naprostým peklem a ty placky si nesměj sáhnout do rázové vlny. A ty současné držáky té placky fakt nevím, jestli maj potenciál ten správný tvar vyrobit...

    Ten nápad je sám o sobě dobrý, akorát ten tvar a to jak je to rozdělené na dvě části, mezi kterými je zůžení, to je prostě zlo. Je to kvůli tomu zachytávání, aby nemuseli vláčet nohy ("best part is no part"), ale to původní uspořádání, kde nohy byly současnr kormidla, asi zas taková blbost nebyla (protože žádné zůžení, kde se do toho plasma bude snažit zaříznout, protože špička rázové vlny se tam přiblíží k trupu jako plazmový nůž...)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Superheavy’s Massive Fire Suppression System Dramatically Increases Performance
    https://www.youtube.com/watch?v=oedjbrmk3Xw
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Někdo se snažil z telemetrie udělat graf akcelerace a vypadá že vypnutí 30 motorů, drag a facka od motorů Starship udělila SuperHeavy na chvíli negativní přetížení, což by naznačovalo, že ty tuny paliva vyrazili v nádrži vpřed a následně zas dopadli na dno. Následky si můžeme domyslet :)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Starship & Superheavy Become The Biggest Rocket In Space.... Before Exploding
    https://www.youtube.com/watch?v=hF2C7xE9Mj4
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TFR for SuperHeavy Test Flight 2 is official! Weather is perfect.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no pendl k Marsu se fantazíroval desítky let, ale současný plán je, že se to nevyplatí. Totiž tobě se nepodaří poslat ze Země něco tak, aby to k tomu cycleru doletělo přesně správnou rychlostí na správném místě... a manévry v hlubokém kosmu mají velkou režii, manévrovat musíš co nejblíž k nějakému tělesu (Oberthův manévr). A tady se přesně zvolna dostáváme k tomu, že když chceš někam na povrch, tak vlastně všechna ta setkání v kosmu jsou trochu pochybná. Velkou výjímkou je přistávání na místech, která nemají atmosféru - tam se vyplatí zabrzdit toho co nejvíc na oběžné dráze, abys ušetřil palivo. Ale u těles s atmosférou se ti motorické brždění nevyplácí. A jakýkoliv zbytečný manévr navíc, který musíš provést při letu k tělesu s atmosférou, jako by bylo třeba setkání s cyclerem, je zase režie navíc...

    Ono už třeba ve filmu Gravity byl tuším použit zcela nerealistický manévr přeletu mezi stanicemi na drahách s různým sklonem: pro spoustu lidí není intuitivní, proč je nemožný přelet mezi ISS a čínskou stanicí a proč Rusové tolik vyjednávali, aby Čína stanici poslala na dráhu s jiným sklonem (což by ale pro ně znamenalo obrovskou režii navíc). No a v hlubokém kosmu jsou ty rozdíly mezi delta V ještě větší a hlavně dále od Země má dodání potřebného delta V větší režii, než u Země a je to celé v pytli.

    Poměrně ustálená koncepce ale byla, že náklad poletí velmi dlouho a pomalu, pomocí pohonu s vysokým Isp, zatímco posádka s relativně minimem zásob poletí pomocí pohonu s vysokým tahem a kratší dobu. Koncept Starship tohle zdánlivě zjednodušil tím, že náklad i posádka poletí stejným vehiklem (protože nákladní let je v podstatě testovací mise pro loď s posádkou). Všechno ale závisí na znovupoužitelnosti Raptorů (zatím to moc nevypadá ani na jednorázové použití) a na znovupoužitelnosti rampy (a na ochotě úředníků tolerovat bombastické starty monstrózního vehiklu, který bude hlučnější a pro okolí destruktivnější, než naprosto cokoliv před ním).

    V zásadě lze pochopit některá rozhodnutí kolem Starship ekonomickými motivy: třeba raketa s 9 Raptory by cca konkurovala raketě New Glenn, a dostat se na trh, kde nemáš monopol, je vždycky ekonomicky problematické, protože zákazníci tě pak vždycky donutí jít pod náklady a nevyděláš tedy dost na to, aby sis mohl hrát (a třeba letět na Mars). Proto sázka na vehikl, kde úspory z rozsahu budou tak masivní, že to nebude mít konkurenci. Protože i kdyby postavil menší funkční raketu, tak díky konkurenci na trhu pomocí ní neufinancuje svoje plány.

    Já ale vidím strašně moc podobností s megaprojekty minulosti, které dojely na stejným problém. Superheavy je tak obří, že nelze provést testovací zážeh v délce trvání celého letu. Akustické/vibrační prostředí s tolika motory je prostě příliš složité a celé se to testuje metodou pokus-omyl. I u výrazně konvenčnějšího a jednoduššího Dragonu se ukázaly nepředpokládané problémy s kompoztními tlakovými nádržemi (kompozitní ponorce by se něco takového stát nemohlo, že ano.). Elon sice správně zacílil na zjednodušení a na použití menšího množství materiálů, menšího množství pracovních látek a snaží se použít techniky bližší stavbě námořních lodí.. ale pořád není jasné, jestli to bude stačit, protože Raptory jsou mega-komplexní mechanické hračky a pustit jich tolik najednou tak blízko sebe je podle všech náznaků obrovská výzva...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no jo, ale pro posílání zásob nemusíš stavět takovou komplexní limuzínu, jako pro posílání lidí. Spoustu materiálu můžeš poslat v jednoduchých, jednorázově použitelných plechovkách a přistát +// na padáku a nejvýš s nějakými airbagy, když to chytře vymyslíš, uděláš to tak, aby materiál byl recyklovatelný (třeba aeroshelly zasypeš vrstvou regolitu a uděláš z nich podzemní skladiště a úkryty před marsovským počasím, airbagy po vypuštění použiješ jako pytle s pískem a to samé, tedy uděláš z nich konstrukční prvek základny, no a tím pádem nemusíš pro nákladní lodě od Země urychlovat palivo pro měkké přistání, apod... ano, jsou případy, kdy se bez Starshipu neobejdeš a zejména na cestu zpět je to spočítané dobře, ale pak jsou podle mě případy, kdy je to overkill a vysokoenergetický 2.stupeň na F9 nebo F9H by to řešil a zajímavé je, že všichni aerospace nadšenci tohle od začátku Elonovi raděj... jenže on místo toho Raptory nasměroval všechny do Starship a kašele na to.

    V původní koncepci SpaceX měly Raptory postupně nahradit Merliny v obou stupních F9. Asi tam byl problém s tím, že pro přistání 1.stupně to nevycházelo a 2.stupeň F9 s jedním vakuovým Raptorem je příliš overkill, možná tak pro F9H, který je ale taky overkill jako takový, tak se na to vykašlali a pokusili se o velký skok. Ale Superheavy je zase monstrozita a dalším krokem měla být raketa s 9 Raptory v 1.stupni a 1 vakuovým Raptorem v 2.stupni a spousta konceptů mezi léty cca 2012-2018 s něčím takovým počítala (prostě se kreslil takový "větší Dragon"). Nevím, kde je zakopaný pes, ale ta odchylka směrem k megalomanskému "velkému skoku kupředu" (dle očekávání) trvala velmi dlouho, nic neletělo do půl roku, ale žijeme velkým očekáváním už 3 roky, vše se logicky ukázalo složitější a aby toho nebylo málo, fláká se i ULA s Vulcanem (kdo to mělo být celkem přímočaré) a prvenství v dosažení oběžné dráhy pomocí motorů na metan získala Čína...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FURAN: hele, fakt nejsem pyrohydrodynamik, nebo jak se tomu říká :-) ale prakticky všechny odpalovací rampy v historii vypadaly úplně jinak a míra opatření je většinou úměrná času, který raketa stráví poblíž rampy (rakety s nízkou počáteční akcelerací, jako např. Sojuz, potřebují logicky např. aby to akustické a termální prostředí, ve kterém se několik dlouhých sekund nacházejí, nebylo tak drastické... naopak u raket, které z rampy odfrčí rychle, se to evidentně tolik neřeší...).

    Pokud bude Superheavy po zážehu pokaždé trčet na místě dlouhých 10 sekund, tak je ta rampa prostě celkově neadekvátní. A ducty pro odvod spalin mají spousty důvodů.... např. se v nich vytvoří tah, který ty spaliny aktivně odsává. Tady na té placce podle mě žádný extra tah nevznikne...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ARAON: mega explozi marsovský rakety bych nepřál ani největšímu dementovi sociálních sítí - stejně jako explozi N-1 jsem nepřál ani Rusákům... (ale holt to měli z toho, jak odstavili ukrajince Chruščova, kterej sovětskou kosmonautiku jako prestižní propagandistický projekt v první spáchal a pak zabili Koroljova při zpackaný operaci...)

    Ale s tím odvodem spalin maj něco strašně, strašně špatně. Viz jak jsem se tady snažil vypočítat, jakej objem spalin u Superheavy vzniká za 1s - něco tam strašně masivně nesedí a možná to posledně letělo pouze proto, že se tomu podařilo vyhrabat si tu díru pod sebou...
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    LEGO IDEAS - SPACEX SUPERHEAVY STARSHIP: To the Moon, Mars, and Beyond
    https://ideas.lego.com/projects/7fe06fea-c5df-425a-85e7-d2723111d630
    :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Vidite ten krater? Podle Muska bude dalsi test za "nekolik mesicu". Takze mozna az v roce 2024.
    https://twitter.com/LabPadre/status/1649062784167030785?s=19
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    https://twitter.com/LabPadre/status/1649068688853671940
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    https://twitter.com/LabPadre/status/1649053476276797440
    FURAN
    FURAN --- ---
    TADEAS: Zcela vážně očekávám nový soundtrack a tohle je velmi dobrá volba co má Elona "writen all over it" :) Pustil bych ji v okamžiku Superheavy separation nebo po vypnutí motorů druhého stupně.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ATCSCC Advisory
    https://www.fly.faa.gov/adv/adv_otherdis.jsp?advn=138&adv_date=04062023&facId=DCC&title=OPERATIONS+PLAN&titleDate=04%2F06%2F23

    SPACEX STARSHIP SUPERHEAVY BOCA CHICA, TX
    PRIMARY: 04/17/23 1200-1505Z
    BACKUP(S): 04/18-21/23 1200-1505Z
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zajímavé srovnání Boosteru 7 (a možná i 8) vs. Boosteru 9. Přechod od hydraulického vektorování Raptorů k elektrickému a spousta dalších detailů. Člověk měl pozornost natolik zaměřenou na jiné věci, že vůbec nesledoval, kolik toho vlastně už postavili a co na tom měněj...
    https://twitter.com/RingWatchers/status/1606762935761739778
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tahlve verze Energie II (Uragan) by bývala byla plně srovnatelná se Starship/Superheavy:

    (na fotce není patrný užitečný náklad, což by byl nákladový kontejner na hřbetě, nebo možná i celý Buran na hřbetě, kdyby se tam veše. Umístění delta křídla u Uraganu bylo chytré, rozhodně nehrozilo poškození nějakými odpadajícími kusy, které Buranu jinak hrozilo stejně jako u STS)
    Would the Energia 2 (Uragan) rocket have been able to be fully reusable if it had been built? How successful would a rocket of that size be? - Quora
    https://www.quora.com/Would-the-Energia-2-Uragan-rocket-have-been-able-to-be-fully-reusable-if-it-had-been-built-How-successful-would-a-rocket-of-that-size-be
    Tohle jsme zhruba měli po roce 1989 na mysli, když jsme říkali "vykašleme se na studenou válku, přijmeme západní ekonomický systém a Západ s Ruskem at' spolupracuje na poli kosmického vyzkumu"...

    Samozřejmě, Elon zohlednil některé zkušenosti získané u STS. NASA počítala ale s kapalinovými boostery po vzoru Energie/Zenitu ještě 30 let a vlastně se jich tak docela u SLS nevzdala dodnes. Nicméně vstup obřích delta-křídel z oběžné dráhy do atmosféry v přesném rozmezí povolených úhlú náběhu není asi úplně bezproblémové řešení, a Elon navíc potřeboval návrat 2.kosmickou od Marsu, takže delta křídla škrtnul (kromě toho i proto, že na Marsu jsou nanic, zatímco rozdílené vlastnosti různých atmosfér a různé rychlosti může Starship elegantně řešit jen změnou úhlu aeroplacaček, resp. tzv. eloneronů, což skutečně v nějaké podobě asi zvítězí, i když si nejsem jistý, jestli hned ten počáteční poněkud cimrmanovský design je ten, který se fakt zapíše do historie i jinak, než jako opravdu velký výbuch...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam