• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CUKIEkologické, nízkonákladové a nízkorozpočtové stavby (max do milionu Kč)
    VO_D_KOLEK
    VO_D_KOLEK --- ---
    CUKI: Primární účel mezery, aspoň podle projektu, je hydroizolace a ochrana proti radonu. A zvednout dům nad pozemek.
    Už jsem měl kolikrát chuť spojit se s původními autory (není to úplně bezvýznamná kancelář) a probrat to s nimi.
    VO_D_KOLEK
    VO_D_KOLEK --- ---
    CUKI: O škodě mi nevykládej :)
    Stěny izolovány jsou, proto píšu, že ostatní řadovky je mají jen tak. Strop je 10 cm, stěny 7 (a zvenčí XPS něco pod dvacet centimetrů, dávaly se dvě vrstvy, aby nebyl skok mezi původními 10 cm izolace na soklu a 24 cm izolace fasády). K tomu přičti 7 cm na stropě v patře. Celkem to vyšlo na 150 tis., zhruba 65 m2 10 cm, 65 m2 7 cm a trochu na těch stěnách. Je to pálka, ale jednak to jinak nešlo (strop v patře: vata byla nerealizovatelná, nebylo kam umístit parotěsnou fólii, musel by se dodělat druhý rastr na podhled a i tím by prostupovala VZT a elektro, málo místa), jednak zhruba tuhle částku se firma řekla za inzolaci polystyrenem jenom na stropě pod domem – v 80 cm se nepracuje dobře :) Takhle bylo za necelé dny hotovo a je klid.
    CUKI
    CUKI --- ---
    VO_D_KOLEK: Jo psal jsi už si vzpomínám. Je to škoda protože BST si o předsazení oken vyloženě říká...

    Jen pořád nechápu proč tam je ta odvětrávaná mezera? Jaký má primární účel? Mě to přijde dost složité, pokud bych nechtěl dělat dřevěný rošt. Pokud už tam je beton, tak bych ho posadil rovnou na terén.

    Pokud chceš zmírnit ten TM tak musíš zaizolovat i vnitřní stranu toho provětrávaného prostoru, ten strop ti nepomůže. BTW stříkanej PU? Na kolik tě to vyšlo a kolik metrů v 10cm?
    VO_D_KOLEK
    VO_D_KOLEK --- ---
    CUKI:
    Lepší okna: jak už jsem psal vedle, převzal jsem stavbu v době, kdy měla okna, vodu, většinu elektra… Pak už jsem jenom zachraňoval. Řekl bych, že jsem udělal maximum.
    (Spíš než okna mi vadí montáž, ale to už jsem taky asi psal.)

    S TM je to prosté: nijak :) styk deska–ZB je tak, jak je. Kdybych se tomu věnoval od suterénu, založil bych obvodové zdi na pěnoskle (a výšku místností připravil na větší izolaci v podlaze, abych pak nemusel řešit tu drahou šaškárnu s izolací stropu a stěn pod ní). Mimochodem ostatní domky tohohle projektu mají obnaženy i vnitřní zdi prostoru pod domem a strop, tomu teprve říkám most.

    O ekviermní regulaci na TZB-INFO jsem už něco přečetl.
    CUKI
    CUKI --- ---
    VO_D_KOLEK: Tak tohle jméno slyším poprvé, kdo to je? :-(. Proč jsi tam nemohl dát okna která by prošla? Ta norma je strašně podhodnocená.... Dotace tě hlavně směrují k tabulkovým hodnotám, nikoli k úspoře energií. A ty tabulkové hodnoty jsou prostě špatně nastaveny a nesouhlasím s tím jak se to počítá. Dotace jsou fajn, zaplatili by mi celou stavbu, ale neměl bych asi opravdový pasiv :-D

    Jak máš ale přerušen TM od toho zdiva, co stojí na těch panelech, které stojí na tom ZB? Tam je přeci obrovský TM.

    No pokud máš teplovodní podlahovku, tak tam se ti ekviterm bude hodit. Protže to teplo "připravuješ dopředu". Načti si něco právě na tom TZB-INFO, hlavně starší diskuse, dneska už je to tam o h...
    VO_D_KOLEK
    VO_D_KOLEK --- ---
    CUKI: Zelená úsporám: ano. Když jsem řešil dodatečné zateplení atd. s Romanem Studeným (toho asi taky znáš), kromě docela dobrých rad mě odkázal na projektanty, se kterými spolupracuje, a ti se mě celkem otevřeně zeptali jestli z toho chci „udělat pasiv“. A opravdu sledovali parametry, a když došlo na okna (ta by o kousek neprošla), v podstatě mi navrhli, že bych se mohl domluvit na podvodu (zmínil jsem, že se znám s hlavním technologem dodavatele). Dotace fajn, ale kdybych stavěl znova, určitě ne kvůli nim :)

    Odvětrávaný prostor: základová deska, na ní prolité ZB do výšky 80 cm, na něm panely. Do prostoru ústí (v rozích) čtyři trubky, tuším 125. Když se k jedné nakloníš, je cítit průvan.
    Protože jsem kvůli teplovodní podlahovce musel mírně ubrat EPS, nadehnal (předehnal) jsem to 10 cm tvrdé pěny zespod. Můžu nafotit.

    Akumulace: asi máš pravdu. Nicméně tohle mě trápí nejméně.

    Podlahovka: já jsem už v „akumulační“ hloubce, proto se ptám na ekviterm.
    CUKI
    CUKI --- ---
    VO_D_KOLEK: V době, kdy jsem začal přemýšlet o stavbě svého pasivního domu, nebylo moc lidí, kteří by do toho vůbec chtěli jít. Takže všechny nadšence od architektů po svépomocné stavitele spojoval vesměs jediný český server TZB-INFO, kde si nadšenci vyměňovali své zkušenosti. V průběhu let přicházeli další a další. Celé se to podělalo až cca před deseti lety, kdy vznikla zelená úsporám a domy se začali stavět pasivní pouze na papíře a reálná spotřeba nikoho už nezajímala.

    Popravdě ten tvůj odvětrávaný prostor moc nechápu, dost bych ocenil nějaké další informace. Ten odvětrávaný prostor podle mě totiž není dostatečně odvětrávaný a nebo můžeš od spodu čekat s ještě horší teplotou než kdyby byl založený na terénu. A nebo mi něco uniká.

    "K akumulaci: se stíněním během teplých dní asi počítáš, ne? Pak nemá moc co chladnout."
    V létě mi dovnitř žádné slunce nejde, to je jasný, ale nevím jestli jsi tu letos v létě byl, ale teploty přes den několikrát překročili 40°C!!! A v noci neklesli pod 25°C dokonce po několik týdnů!!! To pak máš dost co chladit. Většinou to alespoň na pár hodin klesne pod 20°C takže ráno zavřeš okno a večer máš cca o 2°C více. Ale když ani v noci teplota neklesne máš smůlu.
    Mám sice v zásobě ještě zemní registr, ale půda je letos prohřátá hodně hluboko.

    Ekvitermní regulaci právě řešíš, aby moc nekolísala teplota v místnosti, když máš akumulační zdroj s fázovým posunem. Například upravuješ teplotu vody podle venkovní teploty.

    El podlahovka je cca 3-4cm utopená v anhydritu, ano jde o přímotopné topení, velmi dobře reagující na solární zisky, protože čidla jsou osluněna.
    VO_D_KOLEK
    VO_D_KOLEK --- ---
    CUKI: Ty se s ním znáš? To jsou věci, taková (aspoň myslím) autorita…
    O všech třech zmiňovaných založeních vím (a bohužel jsem neměl možnost využít ani druhou, jak to třeba udělali v domě, který se staví v rámci Svépomocí živě; nám ale desku přerušuje ten odvětrávaný prostor, styk jen jenom po obvodu). Měl jsem za to, že třetí se celkem běžně používá.

    K akumulaci: se stíněním během teplých dní asi počítáš, ne? Pak nemá moc co chladnout.

    Minimální akumulace se mi jednu dobu jevila jako jediné správné řešení (shodou okolností to bylo v době, kdy mi všichni říkali, že ty naše tvárnice neakumulují, že jsme měi radši stavět s děrovaných cihel :)), ale teď v praxi vidím, že je to dobrá věc.

    Poznámce o podlahovce a ekvitermní regulaci nerozumím, ale rád bych u tématu chvíli zůstal.
    Ta tvoje elektrická podlahovka je jak hluboko? Předpokládám, že ji považuješ za přímotop. Nebo ne?
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    CUKI: slozite ani ne,opruz docela ano
    CUKI
    CUKI --- ---
    LINKOS: Ty se vždycky strašně čertíš, neber to nikterak špatně, ale co je na vedení instalací v SDK příčkách problém. Mě to naopak přijde strašně jednoduché. Nikde nemusíš nic dolovat složitě ve zdi a navíc nesnižuješ statickou stabilitu k-ce. Co ti na tom přijde složitého z čeho by jsi dělal příčky ty?
    CUKI
    CUKI --- ---
    VO_D_KOLEK: Se Smolou jsem na toto téma vedl před asi 10-15ti lety nejednu diskusi. Nejsem příznivce žádného řešení, každý projekt řeším individuálně. Ale snažím se vždy využít, co nejvíce výhody daného řešení a eliminovat nevýhody. Pro bytový dům bych asi vnitřní izolace nikdy nenavrhoval, a pro RD běžných rozměrů je zase zbytečné používat tu vnější izolaci. Ale nejde ani tak o akumulaci a podobné věci, ale o řešení tepelných mostů v patě domu. Tam máš totiž jen několik málo možností:
    1) Založit na betonové desce na zhutněném podkladu s pěnoskla (drť). Což je v mých očích dost megalomanský počin nejen z pohledu financí.
    2) vyzdít na formátovaném kašírovaném pěnoskle (např Perinsul F)
    3) založit na XPS což mi výpočtově bez problémů vyjde, ale v době stavby jsem nenašel nikoho, kdo by se mi pod to podepsal.
    Pokud zná někdo další možnost sem s ní.

    No a k té akumulaci:
    je akumulace a akumulace. každý typ stavby potřebuje něco jiného. Moc akumulační hmoty může být také ke škodě. Ta má velké přednosti v přechodném období a v zimě. Ale v létě je spíše na škodu, protože se stavba přes krátkou noc nestihne vybít. Tedy většinou je ideální pouze akumulace co stačí na vykrytí rozdílů mezi dnem a nocí.
    U přímotopných zdrojů, je větší akumulace vyloženě na škodu. Ta se řeší jen u domů, kde je špatně regulovatelná otopná soustava. Typicky topení na pevná paliva, které už přestávají dělat dobrotu u lepšího NEDu u pasivu jsou v běžných dimenzích úplným nesmyslem.

    A pro akumulaci se nejvíce projeví jen první 1-2cm povrchů. A tam SDK není vůbec bez výsledku. Víc než tvoje skořepina se tam projeví ta omítka. A hlavně nejvíce se projeví bezesporu těžká podlaha. Ve které mám podlahové topení, tudíž jako dominantní akumulační prvek, nepotřebuji složitou ekvitermní regulaci otopné soustavy.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    CUKI: tak jako tak sadros a vedeni instalaci neni zadna vyhra
    VO_D_KOLEK
    VO_D_KOLEK --- ---
    CUKI: Tos měl napsat dávno, že patříš k zastáncům vnitřní izolace :) Myslím, že zrovna Smola píše, že vnitřní tepelná izolace má tolik zapřísáhlých odpůrců jako zapřísáhlých příznivců.
    Jak se u takhle izolovaných staveb řeší kumulace slunečního zisku? U nás ty betonové příčky dělají hodně, rozdíl mezi jihem a jedinou obytnou místností na severu je propastný, beton drží.
    VO_D_KOLEK
    VO_D_KOLEK --- ---
    CUKI: Jde opravdu o příčky, vnitřní. K obvodovým zdem jsou kotveny tím, čemu se asi říká malta.
    CUKI
    CUKI --- ---
    LINKOS: Tak se příště koukni lépe na co reaguješ, než začneš trolit. Byla řeč o příčkách (ty v obvodových zdech bývají velice zřídka) v BST zdivu, které je na vedení instalací dost nevhodné, ač je to jinak velmi zajímavý materiál, musíš s ním víc počítat v projektu. a to se tká vnitřního i vnějšího zateplení.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    CUKI: pokud se bavime o izolaci,tak predpokladam,ze se bavime o obvodovem zdivu a tudis, netesnost okolo krabicek...vime jiste oba co to znamena... O bst jsem nic nepsal,jen jsem reagoval na tvoje tvrzeni,ze sadros je na instalace lespi,neni.
    CUKI
    CUKI --- ---
    LINKOS: Proč potřebuješ těsnit krabičky v SDK příčce?
    Ytong na stejné akustické vlastnosti musí mít asi dvojnásobnou šířku. Navíc nevím jaký má smysl navazovat- provázat obvodové BST zdivo z Ytongem?
    Existuje spousty možností, ale řešení tepelných mostů těchto příček není zrovna triviální a levné už vůbec ne.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    CUKI: kolikrat je zdena pricka mnohem lepsi(zvlast ytong) nez to tahat vatou za sadrosem,nemluve o te prude tesnit vsechny krabicky. Pokud bys tedy byl ochoten akceptovat i odlisny nazor nez ma jeho vysost Cuky...
    CUKI
    CUKI --- ---
    EL_KO:
    VO_D_KOLEK:
    Aha tedy to je výčnělek o obvodové zdi? Ono to z té fotky není vůbec vidět.

    VO_D_KOLEK: mě by nenapadlo dělat u RD zděné příčky. Navíc já u všech třech zděných staveb které jsem navrhoval a nebo i stavěl měl vždy výhradně vnitřní izolaci. Tedy příčky se nikdy nemohou dotýkat vnějšího nosného pláště.
    Pokud bych izoloval z vnějšku a nutně bych potřeboval zděnou příčku, tak bych to pouze zapravil tím lepidlem. ale jak jsem psal, nejsem zastánce zakládání stavby na pěnoskle, takže bych se toho snažil pokud možno vyvarovat. A zděné příčky nejsou žádná slast kvůli natažení sítí.
    VO_D_KOLEK
    VO_D_KOLEK --- ---
    CUKI: Mezi obytnými místnostmi.
    Jak máš průtah mezi místnostmi řešen ty?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam