• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FORELLISilniční cyklistika - "špatným dnem šetříte síly"
    MAESTRO_007
    MAESTRO_007 --- ---
    kopiruju od vedle...

    WEWERKA --- --- 22:49:49 14.7.2020
    Primo od autora navrhu.

    Návrh cyklonovely dne 13. 7. 2020 projednala vláda. Z jejího stanoviska lze vyčíst dva velké úspěchy:

    1. Šance na schválení bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty včetně legalizace přejíždění podélné čáry souvislé výrazně stoupla.
    2. Vláda jasně deklarovala, že cyklista nemá povinnost užít stezku pro chodce a cyklisty.

    Více v tomto článku: http://blog.aktualne.cz/blogy/pohled-zblizka.php?itemid=37298

    Článek nebo alespoň informaci o nepovinných stezkách prosím šiřte, protože jen tak zboříme nebezpečný mýtus, že cyklisté na silnici nepatří!

    Naopak úschova jízdního kola na pracovišti v současné době bohužel není politicky průchodná. Jízdní kolo je sice prostorově nenáročné, ale pokud by najednou začali jezdit do práce na kole všichni zaměstnanci, neměli by je zaměstnavatelé kam dát. Schválení návrhu tedy brání obavy, že by mohl být příliš úspěšný :-) Nesouhlasné stanovisko vlády k této pasáži není žádnou tragédií, protože by se o tomto návrhu do konce volebního období stejně pravděpodobně nestihlo hlasovat. Návrh však otevřel diskuzi, která může přinést i jiná, průchodnější řešení parkování kol zaměstnanců.

    Hlasování o bezpečném bočním odstupu v dohledné době reálné je, protože mám v plánu tento návrh poslat jako pozměňovací návrh k jinému sněmovnímu tisku, který již je ve druhém čtení. Podporu mi slíbily desítky poslanců napříč stranami.
    JAZ
    JAZ --- ---
    REDGUY: to ale nesouvisí s tím, o čem jsem psal, což byly vysloveně závory (JAZ). Jak je to ve velkých městech netuším, tam by mě na silničce v životě nenapadlo vjet. Ale nakvartýrovat se před 20 aut stojících před přejezdem, abych je mohl po zvednutí závor dalších X km zdržovat tím, že musí jet na dvojku a postupně složitě předjíždět, to je demence která nepomůže vůbec nikomu, nasere a potenciálně ohrozí úplně každého zúčastněného. A pokud se někteří cyklisti nenaučí krotit svoje ego a občas udělat směrem k řidičům dobrý skutek, těžko se dá očekávat, že se naše pověst zlepší :(
    JAZ
    JAZ --- ---
    SALO: četl, a kdyby to nebylo tak jak říkám, těžko by se dělo třeba toto https://www.ceskenoviny.cz/...niciativa-chce-uzakonit-odstup-1-5-metru-pri-predjeti-cyklisty/1829001 Nebo takový Kreuziger je taky vořech, co jen nechápe současné zákony?
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    BURKHAR: Brno je asi pořád kapitola sama pro sebe. Na dráze a okolo jsem tam strávil kdysi kopec času a něco mi to říká.
    Osobně se mě docela dotklo, když autobusák v protisměru zabil jednoho z našich nejlepších sprinterů své doby, a asi nejpohohodovějšího člověka, co jsem znal.
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    Vy si to malujete, ale doražte si zajet na silničce po Brně. Ruší nám tu pruhy, který stejně piče v autech ignorují, obousměrky pro kola taky mizej, všude hlavně parkovací místa. Peklo. A i když jedeš v pohodě a správně, stejně je riziko, že tě sejme vysmaženej zmrd v dáme jídlo autě. To se mému známému stalo skoro osudným a doživotně si už na kolo nesedne.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    REDGUY: Já bych to nepředjíždění chápal v případě, že už do kolony další auta nepřijedou a ty zůstáváš na konci, jinak mi to nedává smysl. Zůstat zamčený mezi autama a pak se tam rozjíždět je přece mnohem nebezpečnější.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JAZ: to že je normální předjíždět kolonu je zase tvůj subjektivní pocit. Zákon dává možnost, ne povinnost. - coz neni uplne presna pravda. Pokud je ta kolona pred semaforem, u kteryho je cyklobox, tak podle § 57 odst. mas povinnost ho pouzit, takze musis kolonu predjet.

    A obecne vzato, mluvit o lidech, kteri kompletne dodrzuji pravidla a nikoho neohrozuji, jako o "arogantnich demetech", jen proto, ze ty kolony nepodjizdis... hmm, bizarni.
    SALO
    SALO --- ---
    JAZ, JAZ: cital si vobec niekedy tie pravidla?

    § 4 Povinnosti účastníka provozu na pozemních komunikacích

      Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen
        a) chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo
        majetek jiných osob ani svůj vlastní
        , aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život
        zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu
        pozemní komunikace), povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních
        komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu,
    ...

    Za podmínek stanovených v § 57 odst. 4 smí vpravo předjíždět také cyklista. Jedná se
    o případy, kdy z pravé strany (po pravém okraji vozovky nebo krajnici) předjíždí vozidla, která
    se pohybují pomalu za sebou při pravém okraji vozovky, jestliže je vpravo od vozidel dostatek
    místa k jejich předjetí. Cyklista je přitom povinen dbát zvýšené opatrnosti.
    SMOKY
    SMOKY --- ---
    JAZ: Tak to je tvoje vec, ale nazyvat nekoho, kdo na kole objizdi kolonu arogantnim mi prijde arogantni.
    JAZ
    JAZ --- ---
    SALO: konkrétně?
    JAZ
    JAZ --- ---
    WEWERKA: to že je normální předjíždět kolonu je zase tvůj subjektivní pocit. Zákon dává možnost, ne povinnost. A já radši pojedu v klidu za kolonou - když se rozjede, pár aut mi blikačkama poděkuje že jsem je pustil, já zase nebudu muset vymetat díry a kanál při krajnici a bát se, že mě nějaké z těch aut co jsem se před ně nacpal trefí... prostě je to o ohleduplnosti a respektu k ostatním, ne jen o ohánění se zákonem.
    SALO
    SALO --- ---
    JAZ: co to meles, vorechu?
    obidva pripady su jasnym porusenim §4
    CHOBOT
    CHOBOT --- ---
    D1RABBIT: situace se sice zlepšuje, ale hlemýždím tempem a často je minimálně diskutabilní, jestli jde vůbec o "zlepšení."

    D1RABBIT: hele zákon nezákon, když je bezpečnější a pohodlnější pro všechny účastníky provozu to vzít kus po chodníku, tak je naprosto v pořádku po tom chodníku jet.

    Už jsem přesně tuhle diskuzi na pár místěch i vedl se švestkama a nikdy mi ani tu symbolickou pokutu nenapálili, protože pochopitelně věděli, že mam pravdu.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    D1RABBIT: Ne, opravdu myslím čistokrevný chodník.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    D1RABBIT: O tom win-win nejsem přesvědčený. Jako když jedu s dětma, tak samozřejmě ano. Navíc záleží i na tom, o jaké město jde. Třeba tady v Liberci je to s cyklostezkama dost nahouby, město v ďolíku, furt do kopce, natlačené na sobě... Třeba Hradec nebo Pardubice v tomhle mají nesporně výhodu. Pouze konstatuji, protože i zde se město snaží udělat cyklostezku kde to jde, ale ono to spíš nejde.

    Jinak třeba při "tréninku" mi jízda po cyklostezce přijde vyloženě na nic. Jako motat se v rychlosti 35 - 40 km/h mezi chodci, kteří se pohybují rychlostí 5 km/h je dost o držku. Pro ně i pro mě. Navíc chodci jsou asi v tomhle nejmíň zodpovědná skupina, protože nedodržují co by měli, motají se v pruhu pro cyklisty... Takže ano, v tomhle případě jedu po cestě, kde je rozdíl mezi mnou a autem jen cca 10 km/h, jedu nalepený na krajnici, sklaplé uši a držím hubu, protože vím, že tam nemám být.
    Dokonce jsem o tomhle měl rozhovor s dopravákama, kteří mě zastavili, a i ti uznali, že ačkoliv se dopouštím přestupku, bude v tomto případě lepší, že jsem na cestě. Takže to vyřešili domluvou, ale nechali mě na cestě. Asi jsme měl štěstí na osvícenou dvojici!!!
    CHOBOT
    CHOBOT --- ---
    Tedy možná mi něco uniklo a mluvíš o Dánsku nebo Holandsku, to pak chápu.
    CHOBOT
    CHOBOT --- ---
    D1RABBIT: Hezká teorie, bohužel třeba v Praze nemá nic společnýho s realitou.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    Ten § v zákoně není jen tak ze srandy, podle mě je to ten bonus za to, že nejdeš do města přecpaného auty taky autem smrdět, ale hezky za svoje na kole.
    Jinak u mě cesta do práce na kole cca 10 minut, autem je to asi 20 minut. Rozdíl je právě v tom, že netrčím v koloně.
    D1RABBIT: Podívej se do zmíněného zákona a zjistíš, že nemáš úplně tak pravdu ;)
    (mínusek nemáš teda ode mě, ode mě máš mínusek u předchozího, za toho arogantního pumpičkáře, protože to vypadá, že se snažíš profilovat jako správný točvolant ;) )
    CHOBOT
    CHOBOT --- ---
    ONDRAT: přítelkyně se na spoustě míst prostě bojí. Třeba od Krejcárku na Ohradu to prostě po chodníku vezme a je to imo naprosto v pořádku. Auta tam jezděj rychle a natěsno, ty šlapeš do kopce, a po tom chodníku projdou dva lidi denně.

    A stejně tam jednou za čas potká žlučovitýho dědka, co se jí postaví do cesty a bude nadávat, prostě proto, že to je žlučovitej dědek.

    Pak je třeba oblíbenej problém, že chodník je zároveň cyklostezka, ale chodci to nevědí, takže na mě občas pokřikuj samozvaný ochránci práv chodců, třeba kolem Křížíkovy v Karlíně.
    CHOBOT
    CHOBOT --- ---
    On si fakt někdo myslí, že se nesmí podjíždět kolona? Že budu třeba na magistrále stát v zácpě, solidárně s autama nebo co?

    Dřív jsem se spíš setkával s tím, že mi řidiči v zácpě vjížděli do cesty, dneska už spíš uhejbaj, když mě viděj v zrcátku a uvědoměj si, že stojej jak telata a neprojedu.

    Subjektivně v Pze nějakej posun u řidičů v posledních letech vidim. Letos do mě třeba ještě ani nikdo nenajížděl, což považuju docela za úspěch, ale to může být jen klika, že jsem ještě letos nepotkal úplnýho debila :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam