• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VEXKoncept, inspirace, postupy a souvislosti v hudební tvorbě
    Podělte se o teoretické zkušenosti, myšlenkové pochody a souvislosti, které vás vedou k hudební tvorbě. PROČ děláte to co děláte, jak jste k tomu dospěli a kam to směřuje. Samozřejmě to tady neni jen pro aktivní producenty, je spousta lidí, kteří mají vize ale nemají potřebu je ztvárňovat nebo se jimi jen rádi nechávají unášet v dílech druhých, se kterými se ztotožňují.
    rozbalit záhlaví
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    ATOMINATOR: Až pak vytvoříš vlastní zvuky, budeš vědět, jak je členit a nebudeš tak vytvářet v jedné složce kupu zvuků pojmenovaných bublanina.xrni apod.

    Jsem se musel jít podívat do svojí renoise složky a nezklamalo, přímo bublanina žádná, ale úplně dole se ještě necházalo wtf.xrns :D

    ATOMINATOR
    ATOMINATOR --- ---
    Na počátku byla otázka: „Kurva, jak tohle dostat ven z hlavy?!“ A možná si vymýšlím, protože v té době jsem byl moc slušný na takové obhroublosti. Nicméně jsem začal tvořit ve snaze zachytit hudbu, kterou jsem mohl slyšet jen sám. Jak jsem však zjistil, není to až tak jednoduché. Bez jakékoliv znalosti teorie jsem se do toho vrhl, abych pak několik let opakoval cyklus „načnout track, zaseknout se na nějakém problému, začít být netrpělivý, ze vzteku všechno smazat a ujišťovat se, že se k hudbě už nikdy nevrátím“.
    Takhle to pro mě šlo vlastně až do roku 2012, kdy jsem teprve začal zjišťovat, co vlastně v DAW dělám. Čím víc jsem si ale byl jistější v kramflecích, tím víc začalo opadat nadšení, s nímž jsem ze začátku k hudbě přistupoval. Začal jsem méně dělat tracky a místo toho se soustředil na technickou stránku věci a jen si tak hrál. A tak jsem to i bral. Což byla docela chyba, protože když jsem si hrál, tak jsem tu a tam přišel i s docela fajn nápady. Jenže jsem to bral tak, že teď se učím a opravdové tracky budu dělat až někdy. Což je samozřejmě nesmysl. Jo, občas to bylo poměrně nezáživné, ale častěji se mi stává, že vytvořím něco, s čím by se dalo pracovat, ale prostě si to neuložím, protože mi to přijde triviální. Jenže pak už se k tomu nikdy nevrátím.

    Zásada č. 1, asi vůbec nejdůležitější: Všechno si ukládat a naučit se organizovat si složky. Dodnes jsem se to pořádně nenaučil. Problémem může být i to, že jsem často nevěděl, jak to pojmenovat. Takže první rada, kterou bych si sám sobě dal, je ta: Otevři si např. NI Massive, jdi do browseru a poslouchej všechny zvuky a vnímej, v jakých jsou kategoriích. Až pak vytvoříš vlastní zvuky, budeš vědět, jak je členit a nebudeš tak vytvářet v jedné složce kupu zvuků pojmenovaných bublanina.xrni apod.

    Zásada č. 2: (když už si člověk osvojí jedničku): Nenech se svazovat tím, že něco zní jako Lead Synth. Je na tobě, jak který zvuk ve skladbě použiješ. Takže pokud něco někam ukládáš, měl bys mít představu, jak to budeš chtít použít.

    Zásada č. 3: Když vytvoříš zvuk, kterej zní nahlas hnusně, zkus zauvažovat, zda by se nehodil jako jedna z vrstev, když bude tišší a schovaný. Často tak může ve skladbě vytvořit potřebné napětí, které tam může s hezky znějícími zvuky chybět.

    Zásada č. 4: Ta je taky důležitá: Nech master kanál prázdný a neřeš finální mix předtím, než je to opravdu potřeba. O masteringu ani nemluvě. Ani na to nemysli, teď pracuješ na tracku.

    Zásada č. 5: Pokud tě to nebaví, proč to děláš? Dělej to, co chceš sám, ne co je trendy a dělají to všichni kolem tebe.

    Zásada č. 6: Když něco ekvalizuješ hodinu, tak už jsi to patrně zkurvil. Dej si pauzu, změň prostředí, akustické vjemy, a pak se vrať, znovu si to poslechni a rozhodni se, co je s tím potřeba.

    Zásada č. 7: Četl jsi šestku? Když už se chceš v něčem rýpat, tak ukládej a ukládej. A pak se ulož do postele, někdy je pozdní odpoledne moudřejší rána, do něhož ses skrze noc proklikal.

    Zásada č. 8: Když nevíš, neboj se zeptat na fóru. Pokud jsi předtím poctivě gůglil a svou odpověď nenalezl, tak do toho jdi. Ale jo, jasně, že jsi nejchytřejší a přijdeš na to sám, ale to už ti bude 70 a budeš slyšet jen půl frekvenčního rozsahu.

    Zásada č. 9: Nepiš na Nyx nějaké zásady a radši něco skládej.
    VEX
    VEX --- ---
    SDN33: Co myslíš nervozitou/nesoustředěním? Když cejtim, že sem u práce roztěkanej, tak to vypínám:D Před hraním dám dvě piva a často to vyjde.

    Mě by zajímalo co šuplíkovky? Mám hroznou nechuť se k projektům vracet, ale občas se mi něco znovuobjevenýho líbí. V 99% případů už nic uleželýho nedotáhnu, ale rád bych s tim něco udělal, protože čím hlouběji do historie, tím často lepší nápady nezatížený sound designem.
    SDN33
    SDN33 --- ---
    PNXNTDD: . Mně Flko hlavně "štve" tím, jak neomezeně se v tom dá překombinovávat. Ale jsem na to tak kurevsky zvyklej, že se do jinýho softu nedostanu. Udělal jsem už spustu tracků ( o kvalitě nemluvím), ale prakticky žádnej není komplet. To oposlouchání, jak píše Chinoxr, je mor. Plus pak CPU už nedává. Velkou alternativu vidím v Renoise, ale to je úplně jinej svět :) a tam, pokud člověk neumí dělat jednoduše, tak by se asi zbláznil - pokud to teda neovládá jak kolo a trackery má v žilách ( https://www.youtube.com/watch?v=zGK-EzEa45U :)) ) Dřív se v ničem jiným nedělalo. Ale asi to musí mít každej v sobě. Myslím, že se to nedá naučit. (No možná jo, pokud bys chtěl vyloženě kopírovat nějakej zvukovej trend, kterej frčí půlka planety.) Furt si říkám, že by bylo nej se vymezit nějakým HW, kterej se prostě naučit komplet ovládat na max, ideálně nějakej syntezátor a z něho náhrávat stopy do editoru. Bicí už takovej problém nejsou. Ale tak to jsou velký prachy.

    Spíš mě zajímá , jak bojujete s nervozitou/nesoustředěností? pokud vůbec..
    NALLE
    NALLE --- ---
    dobra kniha k tematu: https://makingmusic.ableton.com/



    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    CHINOXR: A nebo: Udělat si projekt jenom s bicíma a podkresem a nějakýma přechodama a do toho všeho to kroutit live. Dělal jsem tak jeden track a nebylo to špatný.
    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    CHINOXR: Hej a tak to zkus třeba takhle, nevím v čem tvoříš, ale v fl bych to udělal takhle. Nachystal bych si jeden pattern komplet se zvukama z čeho budu hrát. Z toho bych si následně zahrál live a nahrával to. Takže bych měl nějakou následnou strukturu co chci vyjádřit a z čeho vycházet při tvorbě projektu. + když existuje funkce split by channel tak se to přímo nabízí.
    CHINOXR
    CHINOXR --- ---
    VEX: prave, je to o jiny nalada, jinym psychickym setupu a emocich ktery chce clovek vyjadrit ... to by pak musel delat fakt tracky pres jednu noc , ci par hodin (coz obcas i delam) ... ne to delat mesic, dva jak by melo byt ... to bych asi nedokazal a nebo bych byl porad nespokojenej ze jsem tam nevyjadril presne TO kvuli cemu jsem to zacal delat
    VEX
    VEX --- ---
    CHINOXR: Myslim že je to z velký části způsobený tím, že když se k projektu po delší době vracíš, tak už s jinou náladou než se kterou jsi ho začal dělat a to se pak docela projevuje.
    CHINOXR
    CHINOXR --- ---
    PNXNTDD: Mluvis mi z duse , oposlouchani projektu na kterym zrovna delas je peklo , a do nej se pak tezko projevuje to co by melo ... misto toho je akorat clovek zblblej a vymejsli dalsi zbytecny picoviny ktery do toho nacpe (aniz by musel)

    me treba ani osobne nepomaha odpocinek ci poslech nejakyho jinyho tracku kterej by me odvedl daleko, proste mam pak nutkani layerovat a layerovat ....
    BRKODLAK
    BRKODLAK --- ---
    SUK: samozřejmě druhá možnost je zkoušet první riff a ním se inspirovat při tvorbě druhýho. ale těch možností je moc
    BRKODLAK
    BRKODLAK --- ---
    SUK: v rámci kapely je to docela jednoduchý, třeba delší přechod na bicí, při kterým ostatní nehrajou a pak rovnou napojí novej riff, nebo se starej riff utne a rovnou začne hrát kytara novej, a ostatní se přidaj, v grindcoru, fastcoru a podobně je tohle docela typický, tím jak je to takovej bordel, jsou tam tyhle "pauzy" a "nájezdy" celkem často
    SUK
    SUK --- ---
    V titulku je "postupy". Tak ja se schvalne zeptam - jakym zpusobem navazujete dve "nesouvisejici" casti skladby?
    Ja mam obcas hrozny problem prave s timhle. Casto treba vymyslim 2 riffy a nedokazu je spojit tak, aby to neznelo nasilne. Obcas se to podari a treba i zmenim toninu, charakter skladby a tak a zni to dobre... a nekdy 2 skoro stejny veci znej, jak kdybych vzal dva songy a v pulce jeden zamenil za druhej :D

    Jasne, ze "kdyz to vyjde" je takovej "cistsi" postup - jsem to ja a nejak to ze me skutecne vyjde. Jenze to bych unudil sebe i kapelu, kdybych vygeneroval jednu vec za rok, tak je obcas potreba proste 2 casti vzit a nejak je zdifuzovat do sebe.

    Mate na to nejaky triky nebo jste uz tak daleko, ze nad necim takovym ani nemusite premyslet? Ja jsem precijen zatim absolutni zacatecnik (6 let kytary, jinak nic).





    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    Doporučuju tenhle dokument, plno zajímavých a inspirativních komentářů... a celkově se to příjemně sleduje :) Český titulky se daj zapnout.

    What Difference Does It Make: A Film About Making Music
    https://www.youtube.com/watch?v=_EDnMFJiv8U
    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    Dobrej nápad s tímhle auditkem :) Elektronickou hudbu dělám asi 5 let, nejdřív FLko, pak Roland mc-303, půjčuju si yamahu rs 7000, novation bass station, červenej, modrej korg, kolektivní sessions s přáteli. Na kytaru hraju asi 15 let. Tvořím hudbu ovlivněnou převážně technem/acidem s mental a dark industriálními vlivy. Dělám jenom livka, jsem typ člověka pro kterýho je nemožný a nesmyslný udělat projekt např v efelku, příjde mi, že jak se člověk s tm jedním songem sere třeba den, pořád to poslouchá dokola a ladí to, tak do toho nikdy nemůže správně promítnout ty aktuální emoce jaký by to v tu chvíli mělo mít. A jinak inspiraci čerpám ze sebe a především ze zvuku. Snažím se otevřít svoje nejzvrácenější zvukový já, prostě tu největší šílenost která je ve mně, zkoušet kam až to může jít, tou pak následně uchopit zvuk a poslat to ven...což prostě u projektu podle mě nejde tak přímo exportovat. No a proč to dělám... prvotně pro sebe. Je to určitej druh meditace, tvorba hudby... a pak pro ostatní, čistě pro ten pocit, že si někdo řekne... tý jo dobrej song. To mi stačí. Kdyby mi za to někdo platil, tak z toho takovou radost mít nebudu :)
    VEX
    VEX --- ---
    Kristina Kasíková / Martin Kasík - tajemství tónů - Debatní klub
    https://www.youtube.com/watch?v=alZ6dYFRr_s&list=LLKYmcOrh_ETOi1yXE32U51A&index=217
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    ty jasně definované pravidla jsem spíš myslel odkaz na fyziku a akustiku. ne, že se musíš striktně řídit pravidlem, snare umístit do pásma od ... do ... Hz. zkrátka, že mix je už zas jiná disciplína. každopádně nejaké zdlouhavé babrání se v detailech je od určitého bodu (který imho přichází celkem brzo) spíš kontraproduktivní aneb feel the music. pokud ti tam neco nesedí a nejsi schopný to dolaďováním konkrétního detailu opravit ani za neekonomicky dlouhou dobu, tak je pravděpodobně špatně neco uplně jiného.
    VEX
    VEX --- ---
    DOKKTOR: jj chápu ten point, asi se vzdaluju od kreativní stránky. Posluchač samozřejmě pracuje s tim, co mu naservíruješ, ten nic poznávat nemusí. Ale já chci aby ten výsledek byl subjektivně co nejlepší. Posluchače samozřejmě zajímá, kolik máš na sidechainu release, akorát to "neumí" pojmenovat a shrne to jako "mohlo by to pumpovat víc".
    A tedy nemyslim si, že mix by měl jasně definovaný pravidla. Viz ten Pensado, kterej v každym videu sice radí jak docílit konkrétních efektů, ale nakonec stejně vždycky dodá "feel the music".
    EUR0
    EUR0 --- ---
    DOKKTOR: co sa tyka 5ms hore dole u sidechaniu.. je to proste o tom, ako to ty chces mat a predlozit posluchacom svoju viziu, jak to citis. je to umenie, ktore je subjektivne. a to imho aj ked ide o mix, tiez je to do znacnej miery umenie a neni to "prace s jasne definovanyma pravidlama". s best practices mozno ano. ale presne matematicke definicie na to nie su. takze vo vysledku slahnes 5ms viac alebo menej, lebo to proste tvojmu uchu lahodi najviac
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    VEX: no jasně, ale jak posluchač ve výsledku pozná, že to pumpuje málo oproti záměru? je to přehnané, ale jako ilustrační příklad to mysim sedí. posluchač slyší až výsledek a nemá ani v nejmenším páru, že ten überkrutopřísný kopák měl tendence byt ještě krutopřísnější, kdyby ... a hlavně je to už záležitost mixu, což, jak už sem zmínil, je precizní práce s jasně definovanýma pravidlama. u skladby tě zajímá pumpuje/málo/moc jedeme dál - doladit 5ms sem tam je už míchání.
    kdybych zase použil analogie z klasické hudby, tak klasika není nic jiného než literatura - noty na papíře - nic není definitivní a provedení záleží na provádějícím. rozdíl je, že obecenstvo literaturu zná a pravděpodobně i víc variant provedení už i slyšelo. pokud zahraješ metalicu na ukulele, pořád je to metalica, každý to pozná a pochybuju, že pokud je posluchač v modu: poslouchám metalicu na ukulele, tak si bude stěžovat, že tam oproti originálu chybí bicí.
    specifikum toho, co tu řešíme je v tom, že produkuješ hotové (neměnné) dílo, takže musíš brat v potaz všechny kategorie a postarat se o to od A (literatury) až po Z (release) - ale zase tento "gesamtkunstwerk" se skládá z dílčích částí a my tu mysim řešíme právě konkrétně tu literaturu.
    EUR0
    EUR0 --- ---
    VEX: jednoznacne. milion detailov na vsetkom moznom, ku ktorym nadobudnes cit rokami skusenosti, spravia vo vysledku velky rozdiel
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam