Na počátku byla otázka: „Kurva, jak tohle dostat ven z hlavy?!“ A možná si vymýšlím, protože v té době jsem byl moc slušný na takové obhroublosti. Nicméně jsem začal tvořit ve snaze zachytit hudbu, kterou jsem mohl slyšet jen sám. Jak jsem však zjistil, není to až tak jednoduché. Bez jakékoliv znalosti teorie jsem se do toho vrhl, abych pak několik let opakoval cyklus „načnout track, zaseknout se na nějakém problému, začít být netrpělivý, ze vzteku všechno smazat a ujišťovat se, že se k hudbě už nikdy nevrátím“.
Takhle to pro mě šlo vlastně až do roku 2012, kdy jsem teprve začal zjišťovat, co vlastně v DAW dělám. Čím víc jsem si ale byl jistější v kramflecích, tím víc začalo opadat nadšení, s nímž jsem ze začátku k hudbě přistupoval. Začal jsem méně dělat tracky a místo toho se soustředil na technickou stránku věci a jen si tak hrál. A tak jsem to i bral. Což byla docela chyba, protože když jsem si hrál, tak jsem tu a tam přišel i s docela fajn nápady. Jenže jsem to bral tak, že teď se učím a opravdové tracky budu dělat až někdy. Což je samozřejmě nesmysl. Jo, občas to bylo poměrně nezáživné, ale častěji se mi stává, že vytvořím něco, s čím by se dalo pracovat, ale prostě si to neuložím, protože mi to přijde triviální. Jenže pak už se k tomu nikdy nevrátím.
Zásada č. 1, asi vůbec nejdůležitější: Všechno si ukládat a naučit se organizovat si složky. Dodnes jsem se to pořádně nenaučil. Problémem může být i to, že jsem často nevěděl, jak to pojmenovat. Takže první rada, kterou bych si sám sobě dal, je ta: Otevři si např. NI Massive, jdi do browseru a poslouchej všechny zvuky a vnímej, v jakých jsou kategoriích. Až pak vytvoříš vlastní zvuky, budeš vědět, jak je členit a nebudeš tak vytvářet v jedné složce kupu zvuků pojmenovaných bublanina.xrni apod.
Zásada č. 2: (když už si člověk osvojí jedničku): Nenech se svazovat tím, že něco zní jako Lead Synth. Je na tobě, jak který zvuk ve skladbě použiješ. Takže pokud něco někam ukládáš, měl bys mít představu, jak to budeš chtít použít.
Zásada č. 3: Když vytvoříš zvuk, kterej zní nahlas hnusně, zkus zauvažovat, zda by se nehodil jako jedna z vrstev, když bude tišší a schovaný. Často tak může ve skladbě vytvořit potřebné napětí, které tam může s hezky znějícími zvuky chybět.
Zásada č. 4: Ta je taky důležitá: Nech master kanál prázdný a neřeš finální mix předtím, než je to opravdu potřeba. O masteringu ani nemluvě. Ani na to nemysli, teď pracuješ na tracku.
Zásada č. 5: Pokud tě to nebaví, proč to děláš? Dělej to, co chceš sám, ne co je trendy a dělají to všichni kolem tebe.
Zásada č. 6: Když něco ekvalizuješ hodinu, tak už jsi to patrně zkurvil. Dej si pauzu, změň prostředí, akustické vjemy, a pak se vrať, znovu si to poslechni a rozhodni se, co je s tím potřeba.
Zásada č. 7: Četl jsi šestku? Když už se chceš v něčem rýpat, tak ukládej a ukládej. A pak se ulož do postele, někdy je pozdní odpoledne moudřejší rána, do něhož ses skrze noc proklikal.
Zásada č. 8: Když nevíš, neboj se zeptat na fóru. Pokud jsi předtím poctivě gůglil a svou odpověď nenalezl, tak do toho jdi. Ale jo, jasně, že jsi nejchytřejší a přijdeš na to sám, ale to už ti bude 70 a budeš slyšet jen půl frekvenčního rozsahu.
Zásada č. 9: Nepiš na Nyx nějaké zásady a radši něco skládej.