• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSPiráti.cz (unofficial) vs. hloupí a zlí trollové, co proti nim vystupují
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    DANYSEK: jasne, ale tam to neni pak jedinej bus, zejo. minimalne sebehnes na pocernickou a tam uz beres co potrebujes. tahle 155 obsluhuje malesickou (pokud se nepletu) tam nad malesickym parkem jsou novostavby, ale porad od nich sebehnes a jsi do 10minut prave na pocernicky. chodim tam na prochazky se psem, takze to mam trochu projity.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    VYHULENY_UFO: ale obsluhuje i oblast nad parkem - kde v poslednich letech vyrostla nova bytova vystavba, zejo ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jenže Praha 6 je rezidenční čtvrť - tedy to, kvůli čemu se spousta lidí do Prahy v první řadě stěhuje! Převálcovat nás dálnicema je příslovečné "vylít s vaničkou i dítě"

    Měst, která jsou tvořená pár mrakodrapy, do kterých davy z okolních předměstských čtvrtí jezdí i desítky km každý den za prací, máš plné USA. Není nejmenší důvod domnívat se, že když se evropská města vzdají toho, co je na nich jedinečné a budou tenhle životní styl tupě kopírovat, že to někam povede (ostatně podívej se, jak dopadl v USA Detroit.. ale když prolezeš některé paláce na Václaváku, tak zjistíš, že od toho Praha není tak daleko, jak to navenek vypadá... a zrovna všechny ty kancelářské profese v kancelářských novostavbách je něco, co zběsilým tempem postupující automatizace všech kancelářských profesí nahradit může.. ještě spíše, než manuální profese)

    Popravdě, nikdo nemá jasno, jakými profesemi se budou zabývat lidé, co budou třeba za 50 let žít v Praze - kde budou pracovat, jak se do práce budou dopravovat a kde budou bydlet. Představa, že město je prostor k životu, nejen v práci, je dlouhodobý směr, který si evropská velkoměsta obhajují už asi sto let (a stejně dlouho jsou tu snahy o útěk na "čistí" předměstí a dojíždění za kancelářskou prací - dříve příměstskými vlaky, dnes autem... ovšem ten útěk byl často útěkem před čmoudem z kamen, ve kterých se topilo uhlím... a dnes by k němu nebylo tolik důvodů, kdyby to nebyl útěk před auty)

    Jako já nejsem ani Erazim Kohák, který ekologii vidí v úsporách z rozsahu, kterého dosahují paneláky na sídlištích (spíše hypoteticky a vytápění není hlavní problém.. pasivní rodinný dům může v energetické efektivitě panelák předhonit). Homeworking, v rámci kterého by lidi měli doma pracovny a mohly by pracovat z domova, vidím jako jednu z možností.. ale sám jsem jako homeworkující programátor selhal (resp. začal jsem lézt po střechách s anténami a umožňuju homeworking ostatním, ale ani toto není asi typická kariéra pro příští generace...)

    Založil jsem na tohle téma klub tady:
    [ Městské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají? ]

    .. a rozhodně to není o tom, že bych vytvářel nebo naopak byl ovlivněn nějakou ideologií "pirátství" (o které někteří mluví, ale já prostě tvrdím, že moje členství v Pirátech je post-ideologický občanský postoj, a pokud se Piráti vydají někam, kam já nechci, tak se nebudu cítit nějak jako "součást kolektivu na život a na smrt" a nebudu je nutně následovat...)

    V rané dospělosti jsem bral jako danou věc, že mojí životní kariérou bude utéct na venkov k udržitelnému eko-bydlení na samotě, nezávislému na civilizaci (sic!), živit se programováním (sic! programování není mimo civilizaci a její zábavně-byrokratický průmysl ale skoro vůbec potřeba...). Časem jsem dospěl k názoru, že to není jednoduché a nejsem toho schopen.

    Dále jsem např. i na poli sousedských sítí zjistil, že jako individuální hráč strategických her (šachy, apod.) nejsem zas až takový génius a v politice bude asi nutné se angažovat jako součást nějakého širšího celku. No a proč se motat kolem politiky... tam je zase jasné, že politika je něco, co se bude tak jako dít i beze mě, a že to, co je mým zájmem jednak nikdo neví, jednak je jim to nejspíš ukradené a jednak podle billboardů a jejich grafického designu se asi nedozvím, kdo by případně můj zájem hájil... Piráti byli prostě jen přirozený vývoj, který mohl (a stále ještě může) zkusit kdokoliv z vás.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    DANYSEK: no jo, jenze 155 je nemocnicni bus, jezdi od polikniky malesice k vinohradsky nemocnici :D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    VYHULENY_UFO: tak samozrejme, ze ty "metrobusove" linky typu 177 maji kratsi intervaly (ale i tam se dostanes bezne na 15 min; treba kolem obeda). Ale uz takova 155, co jezdi taky kousek od tebe ma ten interval 30min ;-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a videls moderni zapadni velkomesta? ;-) Vis jak to resi? Vetsinou tu silnici zahrabou pod zem... klidne pod stavajici komunikaci (coz v dusledku casto neni az tak drahy reseni) a na povrchu zustava skutecne jen mistni doprava. Jenze u nas se "planuje" tak nejak napul - omezit ten povrch, ale kam s tou dopravou se jaksi resit zapomina.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    DANYSEK: no dobre, tak busy cislo 4xx a 5xx jezdi kazdou hodinu, ale to sou stejne linky typu "praha haje - sazave"
    jinak 177, ktera jede z bohnic na jizni mesto, jezdi v intervalech od 10-25m. Pohoda pro nas naplaveniny, ktery sme normalne zvykly jezdit dokonce i vlakem z jednoho mesta do druheho kvuli skole.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: ehm, to zase zkoušíš co?

    podstatné je, že eko- tendence v Praze souvisí s postupnou výstavbou více a více dálnic skrz město.. a já viděl např. Bangkok a vím, že bez ohledu na to, kolik desítek km visutých dálnic přidáš, tak problém tím stejně nevyřešíš. a Zelení tenhle zásadní problém růstu města splácali dohromady s dalšíma agendama, které nebyly většinově přijatelné (zejména pro venkovské burany.. ale asi ani v Praze). Tolik k Daně Balcarové a jejímu úspěchu za Piráty - ano vše je to o tvorbě nějakých kompromisů, ale Piráti jsou jako platforma k tvorbě kompromisů podle všeho vhodnější (a zkouší na to nové nástroje, které zavedené politické strany neviděly ani z rychlíku)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    VYHULENY_UFO: 10min mas v centru... na periferii taky ne, s rostouci vzdalenosti od centra rostou i intervaly... a nezapominej, ze je v posledni dobe s ridicema - chybej lidi, co by vozili lidi - cehoz dusledkem jsou "prazdninove" intervaly uz i mimo prazdniny...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: pracovni prilezitosti se stale vice koncentruji Praze, hromadna doprava z nekterych smeru tragicky nepouzitelna... zbyva auto... a pro ty zas chybi P+R parkoviste, protoze je vubec nikdo neresi. Jinak s betonovou lobby pravdu nemas - velmi casto se bavime o cestach a smerech, ktere se v nezmenene podobe vyuzivaji stovky let - a na mnoha mistech ta "cesta" byla driv, nez veskera zastavba kolem. V pripade tve oblibene Prahy 6 to plati nejen o silnici, ale i o zeleznici - a pro oboji jsou obyvatele Prahy 6 akorat komplikace, co brani civilizovanemu dopravnimu spojeni odpovidajici 21.stoleti - protoze mili Brevnovaci si usmysleli, ze ta cesta z 19.stoleti kolem jejich baraku najednou vest nema....
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: myslis, ze v praze neni funkcni mhd? jezdis za 10kc na den, intervaly jsou 10minut, metro jezdi kazdy 2minuty.
    do toho nema smysl montovat uber nebo cokoliv dalsiho, drockari jsou jenom sluzba navic.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PETER_PAN: Nevím, jestli jsem pochopil správně smysl tvé odpovědi, možná jsem myslel, že se navážíš do něčeho jiného.

    Podívej, třeba s úředníky je to těžké. Velká část té práce se díky automatizaci stává zbytečnou, ale jakýmsi podivuhodným během světa, automatizace často víc pracovních míst vytváří, než ruší (ale toto nebude platit trvale a v jeden moment to pak bude jako domeček z karet).

    Problémem úředníka je, že sice všechny předpisy, podle kterých jede, by měly být důsledkem projevu nějaké politické vůle, která čistě teoreticky v demokracii pochází od všech občanů. V praxi je to ale divadlo a všichni víme, že často to tak není a lidé jsou důmyslní v objevování toho, co vše si můžou dovolit.

    Právě toto byla moje hlavní motivace, proč jsem se od (téměř) "mladistvého anarchokapitalisty" postupně vrátil zpět ke svým nějakým zhruba liberálně-sociálním (v podstatě intuitivně pra-sociálně-demokratickým) východiskům, ovšem poučeným o základní ekonomický rozhled a povědomí o neefektivitě veřejného sektoru.

    Člověk (hypoteticky) žijící ze ZP je skutečně jakýsi "minimální úředník" - ne náhodou se tomu konceptu za Francouzské revoluce říkalo "občanská mzda". Je to úředník, který může škodit pouze do výše svého hlasovacího práva - a navíc souhlasí s tím, že nebude brát více, než by bral kdokoliv jiný, kdo také nedělá nic (což, jak si jistě všimneš, je kritérium, který většina dnešních úředníků rozhodně nesplňuje...)

    Pointa je, že já ani nejsem nějak radikálně pro ZP a poukazuju na spoustu úskalí (ty jsou ale jiná, než na jaká poukazují odpůrci). Jsem spíš "odpůrce odpůrců ZP" - pokládám to za koncept, který dlouhodobě dává smysl (zejména s přihlédnutím k tomu, že život občana je regulován obrovským množstvím zákonů a jiných lokálnějších pravidel, která přináší nejedno omezení a podřizují ho většinovému životnímu stylu a pravidlům, která lze měnit jen velmi obtížně po dlouhodobém úsilí... jinými slovy, člověk je fakt nucen zapojit se do společnosti a nijak snadno už nepřežije na samotě v lesích...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: nevím na co narážíš... třeba já píšu ve volných chvilkách z práce :-)

    není náplava jako náplava, ale některé ty případy co jsem zažil (např. jako klienty firmy) byly i dost vychcané existence.

    Pražáci jezděj autama na chaty a chalupy, to rozhodně :-) (teda já jsem generace, které to přijde uhozené.. ale většina ano). Ale ježdění po Praze je jiná kapitola. Samozřejmě to bude existovat vždycky, ale funkční MHD by třeba měla zajistit, aby k tomu neexistovala až tak velká motivace (tedy aby alternativa byla rychlá a pohodlná). Ale sám nevím, jestli Uber (či prostě levná taxislužba jako ve většině světa) nakonec nedává taky smysl (zvlášť pokud by taxíky byly na elektřinu, například).
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: by ses divil kolik prazaku jezdi autem.
    navic mozna takova naplava ma vic motivace neco delat a nelezet v podedenym byte a psat na internetech vykriky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PETER_PAN: Ale který "lidi placený z eráru"? Podívej, zájem betonové lobby není zájmem celého národa. Dálnice asi bude nutné nějak dostavět... ale třeba v Praze dělá náplava z vesnic, zvyklá na automobilový životní styl, která nezná vůbec nic jiného ale jde do Prahy za prací (a často právě za prací v eráru, nebo sice v "soukromém" sektoru, ale za peníze původem z eráru :-( ). Moje názory jsou dané tím, že jsem pražák už min. v 3.generaci (z jedné strany i ve 4.) a my ta města nevidíme jako něco, co by se měla zasrat auty (tak krátce poté, co se podařilo vyřešit topením uhlím...)

    Je to složitější otázka, a Zelení spíš tohoto městského sentimentu (v jádru konzervativního) spíše zneužili k protlačení dalších agend (ona koalice menšinových témat není špatný nápad, ale nesmí se to pojmout hloupě..)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ja ale nikomu neupiram zisk poslaneckeho koryta na zaklade preferencnich hlasu. Pouze jsem se ohradil proti tomu, ze ryze lokalni temata nepatri do celostatni politiky. Protoze problemy Prahy 9 se fakt nijak zvlast netykaji obyvatel treba Ceskyho Tesina (a naopak).
    Jinak samozrejme viditelne chces popirat dlouhodobe uzemni planovani. Stav na Praze 6, stejne jako na Praze 9 neni zadna "novinka" - o tom se vi roky, ze tomu tak bude. Nemuzes kazde dva roky zasadne menit uzemni plan - jen proto, ze si nekdo nekde zrovna koupi "vyhodne" pozemek (jehoz cena je nizsi treba prave v dusledku planovanych dopravnich staveb). Uz samotna tvorba uzemniho planu stoji nezanedbatelny balik verejnych penez - plany samozrejme neni mozne realizovat hned, ale postupne se podle tehto planu neco stavi a kdyz se "v puli" rozhodnes, ze to zmenis, tak to v dusledku muze zmarit i dalsi investice. Pirati porad chodi a rikaji, jak se ma nakladat s verejnymi penezi hospodarne - ale jak dojdeme k NIMBY, tak to nahle prestane platit :-)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    XCHAOS: Chapu jak to myslis, ale rozhodne a definitivne nesouhlasim. Staci se podivat i dneska jak lidi placeny z eraru skodi.

    Myslim ze dulezita je kombinace pozitivni a negativni motivace. A ja vidim nevyvazenost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PETER_PAN: v systému, kde nevznikají žádné přebytky, a všichni musí tvrdě bojovat o přežití, bys možná měl pravdu... ale nežijeme v takovém světě, dneska. prostě neexistuje způsob, jak rozlišit, jestli někdo předstírá, že je nějak znevýhodněný a nemůže se zapojit, nebo jestli doopravdy znevýhodněný je.

    ve skutečnosti je jedno podstatné kritérium: a sice jestli člověk neškodí (a ono škodit občas znamená vynaložit opravdu značné úsilí, to se nezdá! ostatně viz války, apod.). pokud člověk neškodí, tak se ušetří tolik zdrojů, které by se jinak vyplýtvaly na snahu té škodě nějak čelit, že v podstatě zbyde dost na to, aby si ho nemusel kopat do práce.

    podívej, většinu lidí lze nějak pozitivně motivovat. ale vynucení negativní, tedy nucením do práce, ztrácí jakýkoliv skutečný smysl. je to pouze psychologická potřeba (často u těch, kteří mají zajištěnou celkem bezpracnou existenci, tzn. mají nějaký sociální status, který jim jí zajišťuje) vidět někoho, jak je nucen do práce a "nefláká se". Ve skutečnosti ale když se někdo fláká neškodným a úsporným způsobem, tak může zmírnit soutěž o vzácné zdroje, kterých tak zbyde více na nás ostatní!

    Jinými slovy, já fakt věřím, že díky ZP by se ušetřilo. Že i my ostatní, co ze ZP žít nechceme, bychom museli pracovat méně času a zbylo by nám více volného času a více zdrojů, které bychom v tom volném čase měli k dispozici.. protože lidi ponechaní na ZP by měli menší nároky, než lidi nucení do práci a následné spotřeby...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    XCHAOS: Neslo jen o svobodne matky. Slo o system ze ruzna ghetta mela v dusledku ruznych pricin ruzne celkove davky na hlavu. A tam kde bylo vic penez bylo vice nasilne kriminality.

    Ja z NZP nesouhlasim z toho duvodu jako nesouhlasim se soucasnou formou pomoci bezdomovcum. Tedy ze ten system je udelanej tak ze "vzdycky nejak bude", ty lidi nic nemotivuje vyndat hlavu z prdele.

    A to nejsem rozhodne zastancem (jako napriklad ID: VYHULENY_UFO) soucasneho statusu quo. Tim je pro me zejmena TOP09, tedy lide kteri tvrdi ze v zasade nikdy nebylo lip, system je v zasade v poradku ve svych idei. Nekdo tomu rika "extremni stred" a kombinuje takove ty nazory moderni, umirnene pravicove politiky, s trochou post-krestanske moralky a solidarity navic. Filozofickym predstavitelem je pro me ekonom Tomáš Sedláček.
    Je to urcite damo tim ze (tak jak je to v demokracii spravne) zastavam sve zajmy a potreby - protoze me se rozhodne v soucasnem systemu nezije dobre a nemyslim si ze ziju v dostatku a prosperite. Neni to urcite dano nemoznosti si koupit iphona nebo argentinsky steak, ale nemoznost tech uplne zakladnich veci jako je mit kde bydlet, mit dostatek spanku/odpocinku, moznost se projit po prirode. Tohle jsou dneska ty nejluxusnejsi statky - umele - vytvorenim pitoreskniho systemu krysiho zavodu. Urcite na to odpovedi neni levicova politika nebo anarchismus. Odpovedi je IMHO prave hledani noveho konceptu politiky a spolecenskeho usporadani, ktery maji pirati sanci naznacit - ale z mnoha duvodu ne dotahnout. (namatkou - napriklad tim ze nevidi ze tzv. "sdilena ekonomika" je dnes antitezi sve puvodni myslenky - napr. AirBnb ve velkych mestech a zadanych lokalitach na svete vytlacuji puvodni obyvatele .. s akcentem na volny trh = tj. chce-li volny trh mit z Prahy ubytovaci zarizeni - prosim neni problem, kdyt mame svobodu .. apod. hovadiny fungujici "skvele" v mnoha castech vyspeleho sveta se skvelymi vysledky HDP).

    Zpet k NZP - rozhodne si myslim ze hlavni devizou fungujici spolecnosti je angazovanost lidi, entuziasmus - jinymi slovy ze bez prace to nejde. A to je hlavni devizou meho odporu k NZP, podporuje ty co jdou proti zakladni myslence fungujici spolecnosti. Dalsi vec jsou trzni veci (vliv na inflaci) a zejmena okradani tech co davaji hodne smerem k tem co jenom berou. Tedy fundamentalni vec, ze stejneho duvodu nesouhlasim se soucasnou formu pomoci napriklad ekonomickym migrantum --► jsem presvedcen ze kdyz je na jedne strane nekdo kdo pomoc dava, tak na druhe strane je nekdo kdo pomoc prijima - a ten vztah neni/nema byt rovnopravny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nevím, měla podporu. počtům preferenčních hlasů, kteří dostali ti v čelech kandidátek, se konkuruje popravdě blbě (víš co - někdy si to zkus... pak možná pochopíš)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam