PULNOC: když buddhismus prostě není to, co si do něj projektují západní veganští intelektuálové a intelektuálky. Není ani špatný, to vůbec ne... ve srovnání s genderovou segregací, která panuje v islámských společnostech (tím víc, čím větší vliv tam islám má, a do určité míry i v těch soft, typu, že do některé podniky a aktivity jsou čistě mužské apod.) i v Indii, jsou většinově buddhistické společnosti neuvěřitelně osvěžující (za občanské války na Srí Lance, když byly levné letenky a tak jsem se tam podíval, šacovala cestující v autobuse, jestli u sebe nemají bombu, policajtka, apod.). Buddhismus ale není žádná "zlepšená verze křesťanství". Je určitě dost zaměřený na nějaké rozvinutí potenciálu jednotlivce, ale sám o sobě nevytváří funkční společnost.. tu diskutabilně vytváří čínská konfuciánská byrokracie, ale zase za tu cenu, že jedinec nemá pro změnu hodnotu žádnou (když má tu smůlu, že se ocitne mimo dobře fungující mocenské struktury)
Už jen pochopit, jestli je východasijská společnost (což ale není jednotné kontinuum ani etnicky, ani jazykově, ani kulturně!) je spíš individualistická nebo spíš kolektivistická, je z našeho evropského úhlu pohledu prakticky nemožné posoudit. všeobecná ochota k nějakým ekonomickým, finančně vyhodnotitelným aktivitám, je zřejmá. Je to velmi tržní, ekonomikou se řídící civilizace, v jistém smyslu více, než my. Možná do Evropy ekonomiku zavlekli z Asie portugalští mořeplavci... tak, jako Španělé zase z Nového světa přivezli brambory....